khoms_027 ay sss.mp3
2.74M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 27
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_027p2.pdf
150.3K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 27
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_23 ads ss.mp3
8.35M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1390/11/30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_23p2.pdf
213.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1390/11/30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1451 ss.mp3
7.72M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/11/07
#امام_حسین_علیه_السلام
#نهج_البلاغه_نامه8و9
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1451p2.pdf
192.2K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/11/07
#امام_حسین_علیه_السلام
#نهج_البلاغه_نامه8و9
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-100 1400-03-03 ss.mp3
7.01M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 100
تاریخ: 1400/03/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0100-p2.pdf
160.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 100
تاریخ: 1400/03/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 سید الشهدا
▪️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَمَّ رَسُولِ اللّٰه صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ الشُّهَداءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَسَدَ اللّٰهِ وَأَسَدَ رَسُولِهِ
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 رحمت رحمانیه
▪️ «الرحمٰن» که رحمت رحمانیه است: «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیء»،[1] یکجا جای سوخت و سوز است، یکجا جای بهشت برای مؤمنین و متقیان و اینهاست. جهنم #عدل_محض است، عدل که نمی شود بی رحمت باشد! چه کسی جهنم را رَسم کرد؟ چه کسی اینجا را جهنم کرد؟ برای چه اینجا را جهنم کرد؟ ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُونَ﴾،[2] پس جهنم درست است نسبت به بهشت که حساب می شود جای بدی است؛ اما وقتی در نقشه عالم که حساب می کنید، جای عدل است. #عدل که بد نیست!
▫️ فرمود من این هستم که ﴿رَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ﴾،[3] تو هم که خلیفه من هستی، تو هم که ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[4] در قرآن کریم است که من ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ فرستادم. آن که ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[5] است، باید نقشه جهانی بکشد؛ لذا فرمود: ﴿فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً﴾؛ مثل یونس باشی، قهر بکنی، فاصله بگیری، اینها نباشد! #رئوفانه با همین کفّار اداره کن؛ لذا وجود مبارک حضرت بعد از جریان فتح مکه فرمود: «إذهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»،[6] این می شود عدل! این می شود رحمت!
▫️ فرمود مگر نمیخواهی #مظهر من باشی؟ من چه کاره هستم؟ در عالم چه طور می کنم؟ من عالم را با قهر اداره می کنم؟ نه. یکجا قهر، یکجا مِهر؟ نه. آنجا که قهر است، نقشه را رحمت می کشد، این از آن غرر بیانات امام سجاد (سلام الله علیه) است: «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه».[7] چقدر این حرف عظیم است، خود خدا می داند! فرمود قبل از اینکه خدا یک غضب بکند و یک بگیر و ببندی بکند، رحمتش را می فرستد که نقشه بکشد که کجا رحیمانه و رئوفانه بگیر و ببند داشته باشد. رحمت خدا امام غضب اوست، نه رحمت خدا بیشتر از غضب اوست. بیشتر را که همه می فهمند. کلّ این نقشه را رحمت می کشد، پس ما غضبی به آن معنا در عالم نداریم؛ لذا فرمود: «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیء». بنابراین این خدا مظهری دارد به نام پیغمبر. پیغمبرش هم باید اینطور باشد. او هم همینطور بود.
▪️ فکاهیها، گفتنها، خنده کردنها را اینها که یک قدر سیاسی محض هستند، اصلاً طنزها را نمی پذیرند. کسی را که گفتند، یک مسئول را به نقد کشیدن، چهار تا خنده کردن، این را اصلاً آن سیاسیون محض این کارها را نمی کنند. این عرب خون آشام و قهّار و قدّاره بند مکه بعد از جریان بدر که کشته زیاد دادند، همین قدّاره بندهای مکه تصمیم گرفتند خنده ممنوع، گریه ممنوع! کسی برای کشته های بدر حق ندارد گریه کند! چرا؟ در جنگ اُحُد مشخص شد. می گویند شما که گریه کردید، سبک می شوید، نمی توانید انتقام بگیرید.[8] یک عده را می فرستادند که چه کسی دارد گریه می کند و چه کسی گریه نمیکند. عبور کردند در خیابان ها و کوچه ها و کوی و برزن دیدند که صدای گریه از خانهای می آید، رفتند دیدند پیرزنی دارد گریه می کند. اعتراض کردند که چرا گریه می کنی؟ گفت من برای کشته های بدرم گریه نمی کنم. این شترم نیامده، من تمام زندگی ام به همین شتر است،[9] این نیامده من دارم گریه می کنم که او را عفو کردند، گفتند چون داری برای شتر خود گریه می کنی، عیب ندارد. گریه بی گریه! چرا؟ بعد گفتند نتیجه اش در جنگ اُحُد روشن شد. جنگ احُد آمدند خیلی ها را کشتند، دوباره برگردند با خنجر قلب حمزه را بشکافند، جگرش را در بیاورند، بدهند آن زن این جگر را بمکد، این برای چیست؟ «و ابن آکلة الاکباد»، نتیجه آن است. گفتند خشم ما در جنگ اُحد روشن شد، وگرنه کشتید و رفتید، دوباره برگردید و از آن راه، تنها مربوط به #حمزه_سید_الشهدا (سلام الله علیه) نبود، برای اینکه دارد: «و ابن آکلة الأکباد»، معلوم میشود که چند نفر را این کار را کردند. این است!
▪️ آن که سیاسی محض است نه این طنزهای سیاسی و فکاهیات را قبول دارد، نه آن گریه ها را قبول دارد تا انسان عقده ای بار بیاید، فرمود چرا عقده؟ «اعدی عدوّ» تو همین عقده است! تو #مظهر_رحمت_رحمانیه باش! وقتی هم که پیروز شد، صریحاً بگویید، رسماً اعلام بکنید «إذهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»، این می ماند و ماند! اینکه مانده برای همین مانده است و این #نظام مانده برای همین است، این #انقلاب مانده برای همین است.
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیه), ج1, ص429.
[2]. سوره سجده، آیه22.
[3]. سوره اعراف، آیه156.
[4]. سوره انبیاء، آیه107.
[5]. سوره انبیاء، آیه107.
[6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص513.
[7]. صحیفه سجادیه, دعای16.
[8]. المغازی، ج1، ص121.
[9]. المغازی، ج1، ص123.
#شهادت_جناب_حمزه_سید_الشهدا
#رحمت_پیش_از_غضب
#بقای_نظام_و_انقلاب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مزمل جلسه 4
تاریخ: 1398/01/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
حواریون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.mp3
1.76M
💠 روز پانزدهم ماه #شوال 1442
🔹 حواریون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حواریون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔹 اینكه فرمود: ﴿وَ ما أُوتِی مُوسی وَ عیسی وَ النَّبِیونَ مِنْ رَبِّهِمْ﴾ این نشانه آن است كه مؤمن باید به جمیع كتب انبیای سلف #ایمان بیاورد، به خود انبیا هم باید ایمان بیاورد.
▫️ مطلب دیگر آن است كه اگر شریعت انبیای سلف نسخ شده است، آیا نبوت آنها هم نسخ شد یا نه؟ آیا به منسوخ به نحو ظرف تلبس باید ایمان آورد یا به نحو تلبس بالفعل؟ یعنی ما باید مؤمن باشیم كه در گذشته دور كتابی بوده است و پیغمبری بوده است؟ یا باید معتقد باشیم که الیوم هم پیغمبری به نام موسی و عیسی و آن انجیل و تورات غیر محرّف حق است و مانند آن. خلاصه اینکه ایمان به منسوخ ایمان به حقانیت او است قبل از نسخ؛ یعنی در ظرف تلبس به دین یا نه بعد از تلبس هم باید به او ایمان آورد؟ البته جوابش روشن است كه منسوخ بما انه منسوخ فقط حقانیتش قبل از نسخ است؛ منتها هیچ بطلانی در كتاب های انبیای سلف، در سیرت و سنت انبیا سلف (علیهم السلام) هم اصلاً وجود نداشت.
▫️ بیان ذلك این است كه خود آن كتاب ها اولاً مشتمل بودند بر اصول كلی و #خطوط_كلی_دین كه این نسخ پذیر نیست، بلكه هر پیامبری كه آمده آن خطوط كلی دین را تصدیق كرد، فرمود: ﴿مُصَدِّقًا لِما مَعَهُمْ﴾،[1] پس خطوط كلی و اصول كلی، حق #بود و #هست و #خواهد_بود. آنچه به مبدأ بر می گردد، آنچه به معاد برمیگردد، آنچه به وحی و رسالت و فرشته ها برمیگردد، آنچه به #حقیقت_روح_و_انسانیت برمیگردد و مانند آن و بسیاری از فروع دین هم به شرح ایضاً [همچنین]؛ اصل عبادت، اصل عدل، اصل پرهیز از ظلم، اصل كذا و كذا هست. می ماند بعضی از فروع جزئی در بخش منهاج و شریعت كه اینها نسخ شد، اینها را خود كتاب های انبیا سلف به عنوان موقت به مردمشان ابلاغ می كردند؛ یعنی وقتی در انجیل آمده ﴿مُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یأْتی مِنْ بَعْدِی﴾[2] یعنی محدوده شریعت من و محدوده منهاج من تا آن وقتی است كه پیامبر بعدی بیاید. پس این دستوری كه انبیای سلف از طرف خدا به وسیله كتاب های آسمانی به مردم گفتند، دستورشان این بود تا اطلاع ثانوی، بعد در اطلاع ثانوی هم به مردم گفتند كه وضعتان این است كه برابر قرآن عمل بكنید، پس هیچ امر باطلی در حرم امن #كتاب_های_انبیا نبود.
🔹 بعضی از اشكالاتی كه درباره اصل عدم نسخ و استصحاب احكام شریعت آمده، آن اشكال برای استصحاب #اصل_شریعت نیست، گفتند شاید موضوع برای آنها مشخص نباشد ما نمی دانیم برای چه کسی آمده، در هر جای آن شبهه برای استصحاب است، اگر ما فهمیدیم این برای امت بود ﴿هُدًی لِلنّاسِ﴾[3] بود، نمی دانیم نسخ شد یا نه، خب بقائش را استصحاب می كنیم.
▫️ موسای كلیم هم روح مطهرش آن وقت #انسان_كامل بود الآن هم هست، انبیای سلف این چنین بودند، آن وقت هم #توسل به اینها اثر داشت الآن هم این چنین اند، آن وقت هم #نور بودند الآن هم این چنین اند. این طور نیست كه ـ معاذ الله ـ اینها قبلاً خوب بودند، بعد برگشتند یا ما به بدن آنها احترام می گذاشتیم، مقام نورانیت اینها الآن هم هست؛ لذا در تمام عبادات ما و در بهترین زیارت های ما اول سلام را نثار این بزرگان می كنیم بعد نثار ائمه خودمان، اینها به عظمت باقی بودند و هستند و خواهند بود و در زمان ظهور حضرت، اینها #حضور پیدا خواهند كرد، پشت سر حضرت نماز خواهند خواند و جزء امتان راستین حضرت خواهند بود، جزء #حواریین_حضرت خواهند بود، اینها وجودات مقدسه هستند كه یاوران آن حضرت اند، چیزی باطل نشده كه ما بگوییم موسی نسخ شده ـ معاذ الله ـ عیسی نسخ شده ـ معاذ الله ـ این چنین نیست.
[1] . سوره بقره، آیه 91.
[2] . سوره صف، آیه 6.
[3] . سوره انعام، آیه 91.
#ایمان_به_انبیای_گذشته
#بقای_خطوط_کلی_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 177
تاریخ: 1369
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
هر روز با مفاتیح الحیات در کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی:
👇👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بلای حَسَن
🔹 وظیفه در شرایط كنونی این است كه ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا﴾؛ اگر در همه موارد #صابر_و_بردبار باشید، چه درباره مسایل مالی متّقی باشید تا در امتحان سرافراز باشید و چه در مسئله جان در جهاد #باتقوا باشید تا سرافراز باشید، چه در مسئله این جنگ های روانی و شنیدن تهمت های ناروا #صابر_و_باتقوا باشید تا سرافراز باشید به مقصد می رسید و باید هم صابر و باتقوا باشید! چرا؟ ﴿فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾.[1]
▫️ ️انبیای بزرگی را كه تصمیم های مهم داشتند اینها را می گفتند اولوالعزم هستند؛ یعنی صاحب شریعت اند. گرچه در هر امر جزئی انسان با #عزم كار می كند، ولی ذات اقدس الهی در مسایل مهم خانوادگی هم كلمه عزم را به كار می برد ﴿وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ﴾[2] یا ﴿لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاحِ﴾[3] این كارهای تشكیل خانواده یا انحلال خانواده كار جزئی نیست، از آن به عنوان عزم یاد كرده است. لقمان هم وقتی فرزندش را نصیحت می كند، به صبر و بردباری نصیحت می كند، آن وقت استدلال می كند می گوید: ﴿إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُورِ﴾؛ یعنی «من الامور التی یجب او ینبغی ان یعزم علیها»، ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾،[4] نوع موارد اینچنین است مخصوصاً صبر و مقاومت این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است. در این آیه محل بحث هم ذات اقدس الهی فرمود این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است؛ یعنی از اول باید بدانید این خطر هست، نباید بگویید ما نمی دانستیم یا ﴿جَعَلَ فِتْنَةَ النّاسِ كَعَذابِ اللّهِ﴾[5] اینها را با هم خلط نكنید، اینها فرق دارد.
🔹 ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَكُوا أَذًی كَثیرًا﴾ این ضمن اینكه زمینه ای است برای بحث های بعد می تواند تتمه آیات جریان اُحد هم باشد، چون همه این #آزمون_های_سخت مالی و جانی و حیثیت، در همان جریان جنگ #اُحد و #حمراء_الاسد و مانند آن بود ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾؛ یعنی اگر #صابر_و_متقی باشید، این اطلاع شما به صورت #بلای_حسن در می آید. وقتی امتحان، انسان سرافراز شد، برای او بلای مبین و حسن می شود.
▫️ درباره حضرت ابراهیم فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾[6] شما هم در این موارد امتحان، حالا امتحان #مال یا امتحان #نفس یا امتحان #عرض «فَأَتَمَّهُنَّ» می شود. اگر﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾ اینها هم جزء #كلمات_الهی است، آن وقت اگر شما این باصبر و باتقوا از عهده این مواد یاد شده برآیید، اینها را اتمام كردید، از این به بعد می توانید به عنوان #فرزندان_ابراهیم معرفی بشوید كه ذات اقدس الهی او را پدر مسلمین معرفی كرده و فرمود: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیم﴾[7]، ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُم﴾ این گونه از موارد، چون انسان خیال می كند كه مال برای اوست، ذات اقدس الهی مال را به خود انسان اسناد داده است كه می گوید مال برای شماست و شما مال خود را در راه خدا صرف بكنید. بعد انسان وقتی كه می خواهد صرف بكند، می بیند كه جز به #عنایت_الهی چیز دیگر نیست، در مال خدا به عنایت و توفیق الهی می خواهد تصرف بكند.
[1]. سوره آل عمران, آیه186.
[2]. سوره بقره، آیه 227.
[3]. سوره بقره، آیه 235.
[4]. سوره لقمان, آیه17.
[5]. سوره عنکبوت، آیه 10.
[6]. سوره بقره، آیه 124.
[7]. سوره حج، آیه 78.
#سالروز_غزوه_حمراء_الأسد
#صبر_و_تقوا
#کلمات_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 306
تاریخ: 1370
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_029 ay sss.mp3
3.13M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 29
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_029p2.pdf
160.4K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 29
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross