هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 سیاست چیست؟
▪️ از وجود مبارك #امام_مجتبی_سلام_الله_علیه سؤال كردند سیاست چیست؟ در مورد #سیاسی_واقعی مستحضرید که در زیارت جامعه امام هادی (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض می كنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛[1] ای #سیاستمداران بندگان الهی! از امام مجتبی سؤال كردند سیاست چیست؟ فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»[2]، می بینید سیاست را #امام_مجتبی در اضلاع سهگانه این مثلث بابركت معنا كرد.
▫️ فرمود: رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا, اسما و اوصاف خدا, افعال و اقوال و آثار خدا, رهنمودهای خدا, عمل به دستورهای خدا مستحكم كنید یك.
▫️ رابطه تان را با زنده ها، آنكه انسان است، رابطه انسانی تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخی ها مسلمان اند، برخی ها اهل كتاب اند، برخی ها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمان ها را آزار برساند.
▫️ بخش سوم و ضلع سوم، اموات اند، حقوق اموات را رعایت كنید. آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسه ای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید.
▪️ سیاست آن است كه این انسان با خدایش #رابطه_ناگسستنی داشته باشد اولاً, با جوامع بشری در سه بخش ـ هم بخش ملّی و محلّی, هم بخش منطقه ای, هم بخش بین المللی ـ حفظ كند. در بخش مسلمان ها که بخش ملّی و محلّی ماست، در بخش با اهل كتاب كه خدا را قبول دارند و وحی و نبوّت را قبول دارند بخش منطقه ای ماست، بخش سوم بخش بین المللی ماست، زیرا ذات اقدس الهی پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] فرستاد, كتاب او را ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾[4] فرستاد, ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[5] فرستاد, ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[6] فرستاد, ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[7] فرستاد، ما باید پیغمبری فكر كنیم؛ یعنی با جهان, #رابطه_حسنه داشته باشیم، مگر آنها قطع [جنگ] كنند كه ما ناچاریم قیام كنیم، وگرنه اساس بر این است كه ما نسبت به تمام مردم روی زمین #عادل_و_عاقل باشیم.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج2، ص610.
[2] . الحیاة، ترجمه احمد آرام، ج6، ص620.
[3] . سوره انبیاء، آیه107.
[4] . سوره مدثر، آیه31.
[5] . سوره مدثر، آیه36.
[6] . سوره فرقان، آیه1.
[7] . سوره سبإ، آیه28.
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_به_روایتی
#رابطه_ناگسستنی_با_خدا
#اندیشه_پیغمبری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش سبط اكبر (امام حسن مجتبی(علیهالسلام))
تاریخ: 1393/03/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_111 ay ss.mp3
3.97M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 111
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_111p2.pdf
172.3K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 111
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_037 ads ss.mp3
8.56M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1390/07/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_37p2.pdf
266.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1390/07/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آبروی مؤمن
🔹 شما سوره مبارکه «علق» را ملاحظه بفرمایید ـ که جزء عتائق سور است. این «إقرأ» اول نازل شده، قبل از آن که ما آیه ای نداشتیم ـ در بخش پایانی سوره «علق» اصلاً آن قسمت ها سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از جهنم نیست، سخن از حیاست: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی﴾؛[1] انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟! بعدها سخن از جهنم آمد وقتی بی حیایی بشر پیش آمد؛ وگرنه اول که خدا نگفت می سوزانم، اول گفت می بینم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ﴾، اول #حیا و آخرش هم در مناجات شعبانیه #وفا. این وسطها ما مشکل داریم. او با ما از #راه_حیا وارد شد، او با ما از راه حیا و محبت و دوستی دارد سخن می گوید.
🔹 این روایت را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) در جلد هفده همین کتاب شریف وسائل باب تجارت و احکام تجارت که آن شخص آمد خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض کرد که به من مأموریت دادند که بروم اهواز و آمدم حضور شما که به هر حال #بخش_نامه_حقیقی را شما بدهید، اینها یک دستوری دادند که من اهواز بروم. حضرت فرمود به مردم آن جا #خدمت کن، درباره دین این طور باش، #آبروی_افراد را حفظ بکن، مؤمنین را حفظ بکن، تا به این جمله می رسد که فرمود #آبروی_مؤمنین را حفظ بکن، برای اینکه ذات أقدس الهی می فرماید ـ اینها حدیث قدسی است که اینها دارند می گویند ـ. فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[2] این خیلی بالاتر از «سَلْمَانُ مِنَّا»[3] است! اگر معصوم نگفته بود، مگر کسی جرأت می کرد چنین حرفی بزند؟! این #محب_و_محبوب همین طور حرف می زنند. اینکه فرمود: ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾، در محب و محبوب جا برای گله که نیست. اگر کسی #محبوب_خدا شد به او اجازه می دهد که اینطور با او ناز بکند.
🔹قبلاً این کلمه «ناز» به عرضتان رسید این «دعای افتتاح» که از وجود مبارک حضرت است در همین صفحه اول بعد از چند سطر حضرت فرمود به خدا بگویید: «مُدِلًّا عَلَیك»؛[4] ـ این مُدل از «إدلال» است، «إدلال، دَلال»؛ یعنی غنج و ناز ـ خدایا من می خواهم با تو ناز کنم ـ دَلال یعنی ناز ـ آن «أفتقر، أفتقر، أفتقر» که سرجایش محفوظ است.
🔹 این دین است! این بگیر و ببندش خیلی کم است، برای یک گروه دیگر است. همه درها را باز گذاشتند و از هر دری بخواهیم برویم راه باز است.
[1]. سوره علق, آیه14.
[2]. وسائل الشیعة، ج17، ص211.
[3]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص64.
[4]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج1، ص58.
#وفات_جناب_سلمان_فارسى
#محب_و_محبوب
#حیا__و_وفا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 352
تاریخ: 1397/12/19
🆔 @a_javadiamoli_esra