eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین 🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن ‌تر از همه در این كتاب‌ های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می ‌كند. حضرت می ‌فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»؛[1] خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند؛ لذا در دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌كند عرض كرد: «اللَّهُمَّ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ‏ بِنَاءَهُ»؛[2] خدایا بنایی كه او آورد, مؤسسه ‌ای كه او راه انداخت, حقیقتی را كه او راه ‌اندازی كرد بر هر فكری و بر هر بنایی تو برجسته ‌تر كن كه آن بماند! اینكه گفته می ‌شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی‏ عَلَیهِ»[3] همین است. 🔸 بنابراین كه برای پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذكر شده است این است كه ایشان است و این راه پرهزینه را وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) صاف كردند. [1]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه178. [2]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه72. [3]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334. 📚 سخنرانی عمومی در روز میلاد تاریخ: 1394/10/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت از طرف حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی (حفظه الله) در شهر قم برگزار می گردد. 🔹 زمان: پنجشنبه ۶ آبان ماه ــ بعد نماز مغرب و عشاء 🔹 مکان: شبستان مسجد اعظم ـ قم 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چشمه علوم 🔹 ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾.[1] در كتاب ‌های حوزوی و دانشگاهی این اصل پذیرفته است كه «من فقد حسّا فقد فقد علما»[2] این کار دانشگاهی و حوزوی است؛ یعنی اگر كسی حسّی را از دست داد، علم ناشی از آن حسّ را از دست می دهد؛ این حرفی است که حداقل چهار هزار سال هست، از قبل از ارسطو بوده ولی از ارسطو به بعد این دیگر اصل رسمی است؛ «من فقد حسّا فقد فقد علما». اگر کسی سامعه نداشت از فنّ آهنگ ‌ها محروم است, اگر كسی باصره نداشت از مناظر طبیعی محروم است، «من فقد حسّا فقد فقد علما»؛ اگر كسی گوش نداشت چگونه می ‌تواند عالِم بشود، حرف چه كسی را بشنود؟ اگر كسی چشم نداشت كتاب چه كسی را مطالعه كند؟ این یک چیز معقول و مقبول هم هست، همه ما قبول کردیم و پذیرفتیم. 🔹 اما كه انبیا آوردند این است كه «من فقد تقویً فقد فقد علماً»، اگر كسی تقوا را از دست داد، علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می ‌دهد؛ این حرف تازه ‌ای است كه انبیا آوردند. فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾. در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾[3] حرف تازه پیغمبران این است كه اگر كسی و پاكی و امنیت و امانت را از دست داد، برخی از علومی كه از آن راه نصیب بشر می ‌شود را از دست می ‌دهد. شما اگر مشرق یا مغرب بروید این حرف را غیر از انبیا کسی دیگر نیاورد. مشرق یا مغرب بروید این حرف که انسان خود دارد این را غیر از انبیا کسی نیاورد. همه می ‌گویند انسان باید درس بخواند یاد بگیرد، این یك طرف قضیه است، آن تمام شدنی است؛ یعنی انسان گاهی به جایی می ‌رسد كه اعضا و جوارح خودش را از دست می‌دهد نه چشمی دارد كه مطالعه كند نه گوشی دارد كه حرف بشنود؛ اما دل انسان همیشه با است: سلسله موی دوست حلقه دام بلاست *** هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[4] این یك راه خاصّی است. این آیات بالصّراحه روشن می ‌كند ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾, ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾. [1]. سوره بقره، آیه282. [2]. تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏7، ص506. [3]. سوره انفال، آیه29. [4]. سعدی، دیوان اشعار، غزل شماره 47. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_142 ay ss.mp3
3.7M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 142 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_142p2.pdf
180.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 142 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آبشار توبه 🔹 در سوره مباركه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛[1] اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد؛ به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد، این را كسب كرد؛ قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت؛ الآن كه این صفت را كسب كرد خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد او می ‌رود، چون كرد. اگر ـ خدای ناكرده ـ به حرام عادت كرده به گناه عادت كرده، چشم او, گوش او, زبان او در اختیار مكسوب است. 🔹 در سوره «نساء» می ‌فرماید: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾[2] كاسب اختیار دارد و مال در اختیار كاسب است؛ ولی اگر ـ خدای ناكرده ـ صفت بدی را كسب كرد، این كاسب در اختیار مكسوب است كه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾. 🔹 مرحوم ابن ‌بابویه قمی (رضوان الله علیه) در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می ‌كند که كسی به حضرت عرض كرد چرا من نمی‌ توانم بخوانم؟ گاهی شب‌ های بهار كوتاه است؛ اما شب‌ های زمستان كه خیلی طولانی است، آدم از خواب خسته می ‌شود! عرض كرد چرا؟ فرمود: «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك‏»[3] این گناهِ روز، دست و پایت را بست، «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك‏». 🔹 بنابراین ما دو نحو كسب داریم: كسبی كه كاسب مسلّط است و كسبی كه آن مكسوب مسلّط بر این كاسب است و اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك كسب حرامی داشت؛ یعنی به وصف بدی عادت كرد راه برای توبه باز است. توبه را می‌گویند ، نه یعنی نزد یك روحانی بروید یك استكان آب دم بزند بخورید؛ خود توبه, آب است! «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه‏»[4] این است، آبِ توبه یعنی همین! «تُبت الیك» این آبشار است، نه اینكه برویم نزد كسی یك لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم، آنها هم یك عادت است و بد نیست؛ اما رو به قبله بودن و و اینها نیست، خود «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه‏» این آبشار است و انسان را پاك می‌ كند، خدایا آمدم! لازم نیست حرف بزنی, لازم نیست بگوید ، با یك اراده جدّی تخلّل ‎ناپذیر بگوید خدایا آمدم؛ این می ‌شود پاک، می ‎شود آبشار. پس این ‌طور نیست كه اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك صفت بدی كسب كرد نتواند نجات پیدا كند این طور نیست. [1] . سوره نور، آیه11. [2] . سوره نساء، آیه32. [3] . التوحید (للصدوق)، ص97. [4] . المحاسن، ج‏1، ص53. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_143 ay ss.mp3
3.36M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 143 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_143p2.pdf
178.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 143 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض توحیدی 🔹 ما هر چه فیض می‌بریم هستیم تردیدی در این نیست، نه تنها خود ما نظام ما، جامعه ما، کشور ما، انتخابات ما، همه موارد همین طور است به دعا و استجابت دعا و نیازمند هستیم و همه ما می ‌خواهیم که دعای ما مستجاب بشود این یک چیز خوبی است! چون «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء»[1] این «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء» از آن استثنایی است که «مستثنی منه» را تأکید می ‌کند. 🔹 این قدر حوادث زیاد است که انسان پیش ‌بینی نم ی‌کند، فرمود راه‌ حل این است کلید این است. در روایات است که ما تعجب می ‌کنیم دست کسی کلید است و حال این که اظهار فقر می‌ کند! این همه مخاذن پُر از گنج، و کلید هم دست شما، آه و ناله می ‌کنید برای چه؟! ما کلید را نمی ‌شناسیم این را نمی‌ شناسیم. اگر در و دیوار این حرم را می ‌بوسیم برای این حرف‌ هاست، این حرف‌ ها کجا پیدا می ‌شود؟! این حرف‌ ها که در درس و بحث و کتاب و مانند آن نوشته نیست فرمود کلید دست شما است! خدا غریق رحمت کند این بزرگان را! چه مرحوم شیخ مفید چه مرحوم شیخ صدوق چه مرحوم شیخ طوسی! اینها آن شیرین‌ ترین و لطیف ‌ترین روایات را ـ گرچه همه آنها شیرین و لطیف است ـ در این أمالی انتخاب می ‌کردند در جلسات خصوصی برای دوستان و اصحابشان روایت ‌ها را با سند می ‌خواندند و این شده أمالی. در این أمالی مجلس سی و سوم صفحه274 مرحوم شیخ مفید دارد «عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیهما آلاف التحیة و الثناء) إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَلَّا یسْأَلَ اللَّهَ شَیئاً إِلَّا أَعْطَاه». این نه است که ما بگوییم به ما نمی ‌رسد، نه می‌ خواهد که بگوییم ما نداریم، این فقط می ‌خواهد، این «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء»[2] همین است، بله بعضی از مقام‌ ها است که خلیل حق گفت: «خلیل من همه بت های آزری بشکست»[3] وجود مبارک ابراهیم خلیل دید امامت یک چیز بسیار خوبی است: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی﴾[4] یک سِمَت خوبی است به ذرّیه من بده، فرمود ما این را به هر کسی نمی‌ دهیم! 🔹 اما از این مقام که بگذریم یعنی امامت و مقامات را که بگذریم این دعا برای مؤمنین هم هست، این چیزی نیست که در آن عصمت شرط باشد امامت شرط باشد نبوت شرط باشد حالا یا همیشه «مستجاب الدعوة» است یا در یک مقطع خاصی که قلب او شکسته است است. اینجا وجود مبارک امام صادق فرمود: «إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَلَّا یسْأَلَ اللَّهَ شَیئاً إِلَّا أَعْطَاه‏ فَلْییأَسْ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِم» از همه ناامید باشند یک «لا اله الا الله» می ‌خواهد! یک وقت به خودش، به قدرت خودش، به موجودی خودش، به اعتبار بانک خودش، به حیثیت خودش، به سوابق خودش به اینها هیچ نگاه نکند «صفر الید»! یک وقت است که خودش را می ‌بیند، قدرت خودش را می ‌بیند، قوم و خویش خودش را می ‌بیند، می ‌گوید اینها هم هست، طبیب هم سفارش کردیم، تخت هم گرفتیم، همه را هم نگاه می ‌کند ضمناً یک «یا الله» هم می‌گوید این دعا بعید است که مستجاب بشود؛ اما آن کسی که هیچ احدی را اعتنا نمی ‌کند و نگاه نمی ‌کند، ادب دارد اما می‌گوید کاری از آنها ساخته نیست فقط از خدا ساخته است «إلا و لابد» این دعا مستجاب می ‌شود. این توحید چه عظمت و چه برکتی دارد! بعد فرمود: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» حالا بروید بررسی کنید ببینید در قلب شما چه کسی است؟ مگر شما نمی‌ خواهید «مستجاب الدعوة» بشوید؟! بروید در یک گوشه بکنید. می ‌گوید این دعایی که می ‌کنید می ‌گویید خدای بعلاوه اینها یا اینهای بعلاوه خدا یا «خدا، خدا، خدا»؟! خدا حفظ کند را! فرمود چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! به مجاز این سخن نمی ‌گویم ٭٭٭ به حقیقت نگفته ‌ای الله[5] چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! در آن غزل دارد چرا به سر و سینه ‌ات نمی ‌زنی؟! چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص850. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص850. [3]. دیوان سعدی، غزل40؛ «دگر به روی کسم دیده بر نمی‌باشد ٭٭٭ خلیل من همه بت‌های آزری بشکست». [4]. سوره بقره، آیه124. [5]. دیوان علامه حسن زاده آملی. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 528 تاریخ: 1398/11/3 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_144 ay ss.mp3
4.37M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 144 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross