eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حیات عمل 🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند؛ هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است. ما همان ‌طوری كه عالمانه می ‌فهمیم این سمّ ضرر دارد، می‌ فهمیم این كاری كه كردیم این حرفی كه زدیم از بین نمی‌ رود، بلکه می ‌افتد در ! 👇👇👇👇
💠 حیات عمل 🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند؛ هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است. ما همان ‌طوری كه عالمانه می ‌فهمیم این سمّ ضرر دارد، می‌ فهمیم این كاری كه كردیم این حرفی كه زدیم از بین نمی‌ رود، بلکه می ‌افتد در ! مگر چیزی که موجود شد از بین می ‌رود؟! در امور دیگر اثر می ‌كند، از امور دیگر اثر می ‌گیرد. حرفی زدیم, قلب كسی را به درد آوردیم، این گذشت؛ اما چه گذشت؟ مگر موجود, معدوم می ‌شود؟! این وقتی كه یافت شد می‌ افتد در خطّ تولید؛ بعد از مثلا دو سال, سه سال, چهار سال, پنج سال، اثر تلخش بر می ‌گردد، دامنگیر ما می‌ شود. ممكن نیست كسی حرفی بزند كاری بكند بگوید گذشت, هیچ نگذشت! اینها با نصیحت حلّ نمی ‌شود، این با تحقیق علمی حلّ می ‌شود; یعنی اگر حوزه, شد، این را می ‌فهمد؛ هرگز نمی ‌گوید گذشت! 🔸 چرا آدم دروغگو رسوا می ‌شود؟ برای اینكه اگر كسی بیست سال قبل حرفی زده، این گذشته؛ اما این حرف می ‌افتد در ، این حرف در فلان شیء اثر دارد، آن شیء در فلان شیء اثر دارد، بعد از بیست سال اثرش بر می ‌گردد؛ معلوم می‌شود این آقا بیست سال قبل این حرف را زده! هیچ ممكن نیست ما كاری بكنیم، حرفی بزنیم، بگوییم گذشت! آپارات: https://aparat.com/v/1HJfM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مَجلای ربوبیت 🔹 درباره وجود مبارک ولی‌ّعصر (ارواحنا فداه) راه های فراوانی برای آن حضرت است؛ بخشی از آن راه ها به عنوان ادعیه است، بخشی از آن راه ها به عنوان زیارت است و بخشی هم به عنوان امام شناسی های نقلی و مانند آن است. در بعضی از زیارت های آن حضرت آمده است: «أَنْتَ نِظَامُ الدِّین» دین وقتی نظم می پذیرد که امام کند «وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه‏»؛ آنچه امام انجام می دهد معلوم می شود خدا اراده کرده است، زیرا دل های مطهر ائمه (علیهم السلام) وَکر و است، قلوب آنها اوعیه است. 🔹 تعبیرات نورانی گوناگونی در روایات آمده است که «قُلُوبُنَا أَوْعِیةٌ لِمَشِیةِ اللَّه»، «اِنّ الاِمامَ وَكْرٌ لِإِرَادَةِ اللَّه»؛ بخواهد پرواز کند در آشیانه قلب ما می نشیند. تعبیر «وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه‏» که در بعضی از زیارت ها آمده است از همین قبیل است؛ ما از کجا می فهمیم که خدا چنین گفته است و چنین خواسته است؟ وقتی امام لبان مطهر را بگشاید و مطلبی را بفرماید یا دست به قلم ببرد و مطلبی را بنگارد، لذا فرمود: «وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه‏». 📚 پیام پیرامون حضرت ولی عصر (عج) تاریخ: 1400/01/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منادیان هدایت 🔸 در روز ، جعفر بن ابی طالب از حبشه برگشت، حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که من به کدام یک از این دو رخداد شیرین خوشحال بشوم: «ما اَدری بِاَیهما أَنَا أَسَرُّ بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَوْ بِفَتْحِ خَیبَرَ». مستحضرید مسلمان‌ های مدینه را نجات داد؛ آن علی (صلوات الله علیه) بود که در را با آن وضع کَند. آن سرمایه ‌داران صنادیدی و کاخ ‌نشینان مدینه بودند و این کوخ‌ نشینان مدینه تحت اسارت آنها بودند؛ فتح خیبر یک و مسرت ‌آوری برای جهان اسلام بود. 🔸 وجود مبارک حضرت فرمود من به این خوشحال بشوم یا به قدوم جعفر؟ جعفر پسرعموی شماست از مسافرت آمده این کار فتح را کرد؟ بله! یک یک ، روحانی ای که از مکتب شرق و غرب باخبر باشد، یک روحانی که دین را نشر بدهد کار فتح خیبر را می ‌کند! اگر یک روحانی بفهمِ بتواند را یاری کند، را یاری کند، را یاری کند، مکتب شرق و غرب را بشناسد، نه اینکه جهانی حرف بزند و قمی فکر بکند نه اینکه جهانی حرف بزند و فلان شهری فکر بکند، او به اندازه فتح خیبر می ‌ارزد، لذا فرمود آیا من به قدوم جعفر خوشحال بشوم یا به فتح خیبر. علی (صلوات الله علیه) با آن بازوی توانمند درِ قلعه را کَند، جعفر با آن ، دین را یاری کرد، این می ‌شود ؛ ما چنین عالِمی می‌ خواهیم! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/07/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_01ms ss.mp3
8.39M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 1 تاریخ تدریس: 1392/12/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_01p2.pdf
179.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 1 تاریخ تدریس: 1392/12/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_003p2.pdf
191.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1388/07/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 عزاداری سالروز شهادت حضرت امام کاظم (علیه السلام) ▫️ روز یکشنبه 8 اسفندماه ساعت 10:30 صبح در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) با رعایت پروتکل های بهداشتی قم، خیابان صفائیه کوچه 19 پلاک 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عزم وصال ▪️ دعایی هست در 27 رجب، در این دعا وجود مبارک عرض می ‌کند خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ‏ دُونَك‏ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ‏»... . 👇👇👇👇
💠 عزم وصال ▪️ دعایی هست در 27 رجب، در این دعا وجود مبارک عرض می ‌کند خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ‏ دُونَك‏ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ‏»؛ خدایا! تو هیچ پرده ‌ای نداری، پوشیده نیستی، پشت پرده نیستی، این خود بشر است که با دست خود پرده‌ ای از گناه بافت و جلوی چشم خود آویزان کرد، وگرنه به قول حکیم سبزواری: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست ▪️ او پوستی ندارد، حجابی ندارد، اگر ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾است، نور دیگر حجاب ندارد؛ اینکه فرمود: ﴿كانَتْ أَعْینُهُمْ فی‏ غِطاءٍ عَن ذِکری﴾ همین است، پس ! ▪️ وقتی وجود مبارک را به زندان می بردند، این دعای نورانی را خواند؛ عرض کرد خدایا! تو پرده‌ ای نداری، بین خلق و تو هیچ حجابی نیست، مگر اینکه کسی جلوی خود پرده بگذارد، این یک مطلب؛ سفر به سوی تو و زادراه می ‌خواهد، مسافر به هر حال زادراه می‌ خواهد، این دو. مگر شما نفرمودید: ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّه﴾‏؟ مگر ما «سیر الی الله» نداریم؟ مگر «سلوک الی الله» نداریم؟ مگر ما مسافر نیستیم؟ مگر مسافر زادراه و ره‌ توشه نمی ‌خواهد؟ من فهمیدم که ، یک اراده مصمّم و شکست‌ناپذیر است که تو را طلب بکند: «أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ‏»؛ «ما و وصال یار، از هر کار توبه»! آپارات: https://aparat.com/v/UeXDf 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/02/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجاب حق ▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی ‌الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره‌ های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی ‌کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می ‌شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این از کجاست؟ این از کجاست؟ چطور ملاقات نمی ‌کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که هستند _ حکیم سبزواری دارد: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست ▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی‌ توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می ‌بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می ‌بینیم که می‌ گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می‌ شود، حتی آن وقت ‌هایی که کسوف هست، سفارش می ‌کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست جناب این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛ اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی ‌الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن ‌بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از نیست! تا آدم خود را می ‌بیند، دیگر او را نمی ‌بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/06 🆔 @a_javadiamoli_esra