💠 مَجلای ربوبیت
🔹 درباره وجود مبارک ولیّعصر (ارواحنا فداه) راه های فراوانی برای #معرفت آن حضرت است؛ بخشی از آن راه ها به عنوان ادعیه است، بخشی از آن راه ها به عنوان زیارت است و بخشی هم به عنوان امام شناسی های نقلی و مانند آن است. در بعضی از زیارت های آن حضرت آمده است: «أَنْتَ نِظَامُ الدِّین» دین وقتی نظم می پذیرد که امام #حکومت کند «وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه»؛ آنچه امام انجام می دهد معلوم می شود خدا اراده کرده است، زیرا دل های مطهر ائمه (علیهم السلام) وَکر و #آشیانه_اراده_الهی است، قلوب آنها اوعیه #مشیت_الهی است.
🔹 تعبیرات نورانی گوناگونی در روایات آمده است که «قُلُوبُنَا أَوْعِیةٌ لِمَشِیةِ اللَّه»، «اِنّ الاِمامَ وَكْرٌ لِإِرَادَةِ اللَّه»؛ #اراده_الهی بخواهد پرواز کند در آشیانه قلب ما می نشیند. تعبیر «وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه» که در بعضی از زیارت ها آمده است از همین قبیل است؛ ما از کجا می فهمیم که خدا چنین گفته است و چنین خواسته است؟ وقتی امام لبان مطهر را بگشاید و مطلبی را بفرماید یا دست به قلم ببرد و مطلبی را بنگارد، لذا فرمود: «وَ دَلِیلَ إِرَادَتِه».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام پیرامون حضرت ولی عصر (عج)
تاریخ: 1400/01/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره274
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 وسعت و تمیزی: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: از سعادت انسان است كه اتاق نشیمن خوب داشته باشد و آستانه خانه اش وسیع باشد و سرویس بهداشتی و حمام تمیز داشته باشد.[1] همان حضرت می فرماید: یكی از راه های نجات [و فایق آمدن بر مشكلات زندگی] داشتن خانه ای است كه از وسعت لازم برای گنجایش فرد و خانواده اش برخوردار باشد[2]؛ همچنین می فرماید: شومی خانه در آن است كه حیاطش كوچك، همسایگانش بد و عیب هایش بسیار باشد.[3]
[1] . مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ حُسْنُ مَجْلِسِهِ وَ سَعَةُ فِنَائِهِ وَ نَظَافَةُ مُتَوَضَّاهُ (مكارم الاخلاق، ص126).
[2] . النَّجَاةُ فِى ثَلاثٍ: ... یسَعُكَ بَیتُكَ... (تحف العقول، ص317).
[3] . ... الشُّؤْمُ فِى ثَلاثَةٍ: ... وَ أَمَّا الدَّارُ فَضِیقُ سَاحَتِهَا وَ شَرُّ جِیرَانِهَا وَ كَثْرَةُ عُیوبِهَا (معانی الاخبار، ص152).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 193.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منادیان هدایت
🔸 در روز #فتح_خیبر، جعفر بن ابی طالب از حبشه برگشت، حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که من به کدام یک از این دو رخداد شیرین خوشحال بشوم: «ما اَدری بِاَیهما أَنَا أَسَرُّ بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَوْ بِفَتْحِ خَیبَرَ». #فتح_خیبر مستحضرید مسلمان های مدینه را نجات داد؛ آن علی (صلوات الله علیه) بود که در #قلعه_خیبر را با آن وضع کَند. آن سرمایه داران صنادیدی و کاخ نشینان مدینه بودند و این کوخ نشینان مدینه تحت اسارت آنها بودند؛ فتح خیبر یک #پیروزی_بشارت_آور و مسرت آوری برای جهان اسلام بود.
🔸 وجود مبارک حضرت فرمود من به این خوشحال بشوم یا به قدوم جعفر؟ جعفر پسرعموی شماست از مسافرت آمده این کار فتح را کرد؟ بله! یک #روحانی_بفهم یک #روحانی_به_روز، روحانی ای که از مکتب شرق و غرب باخبر باشد، یک روحانی که دین را نشر بدهد کار فتح خیبر را می کند! اگر یک روحانی بفهمِ #دست_به_قلم_و_قدم بتواند #دین را یاری کند، #قرآن را یاری کند، #سنت را یاری کند، مکتب شرق و غرب را بشناسد، نه اینکه جهانی حرف بزند و قمی فکر بکند نه اینکه جهانی حرف بزند و فلان شهری فکر بکند، او به اندازه فتح خیبر می ارزد، لذا فرمود آیا من به قدوم جعفر خوشحال بشوم یا به فتح خیبر. علی (صلوات الله علیه) با آن بازوی توانمند درِ قلعه را کَند، جعفر با آن #زبان_آموزنده_دینی، دین را یاری کرد، این می شود #فتح_خیبر؛ ما چنین عالِمی می خواهیم!
#سالروز_فتح_خیبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/07/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره275
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: همسر سازگار، مركب راهوار و خانه وسیع از نعمت های دنیاست اگرچه برای دنیا نعمتی نیست.[1]
[1] . ثَلاَثٌ مِنْ نَعِیمِ الدُّنْیا وَإِنْ كَانَ لاَ نَعِیمَ لَهَا: مَرْكَبٌ وَطِىءٌ وَالْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ وَالْمَنْزِلُ الْوَاسِعُ (الجامع الصغیر، ج1، ص528).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 193.
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 عزاداری سالروز شهادت حضرت امام کاظم (علیه السلام)
▫️ روز یکشنبه 8 اسفندماه ساعت 10:30 صبح در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
با رعایت پروتکل های بهداشتی
قم، خیابان صفائیه کوچه 19 پلاک 7
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عزم وصال
▪️ دعایی هست در 27 رجب، در این دعا وجود مبارک #امام_کاظم_علیه_السلام عرض می کند خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَك وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ»... .
👇👇👇👇
💠 عزم وصال
▪️ دعایی هست در 27 رجب، در این دعا وجود مبارک #امام_کاظم_علیه_السلام عرض می کند خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَك وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ»؛ خدایا! تو هیچ پرده ای نداری، پوشیده نیستی، پشت پرده نیستی، این خود بشر است که با دست خود پرده ای از گناه بافت و جلوی چشم خود آویزان کرد، وگرنه به قول حکیم سبزواری:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
▪️ او پوستی ندارد، حجابی ندارد، اگر ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾است، نور دیگر حجاب ندارد؛ اینکه فرمود: ﴿كانَتْ أَعْینُهُمْ فی غِطاءٍ عَن ذِکری﴾ همین است، پس #پرده_ندارد_جمال!
▪️ وقتی وجود مبارک #امام_کاظم_علیه_السلام را به زندان می بردند، این دعای نورانی را خواند؛ عرض کرد خدایا! تو پرده ای نداری، بین خلق و تو هیچ حجابی نیست، مگر اینکه کسی جلوی خود پرده بگذارد، این یک مطلب؛ سفر به سوی تو #ره_توشه و زادراه می خواهد، مسافر به هر حال زادراه می خواهد، این دو. مگر شما نفرمودید: ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّه﴾؟ مگر ما «سیر الی الله» نداریم؟ مگر «سلوک الی الله» نداریم؟ مگر ما مسافر نیستیم؟ مگر مسافر زادراه و ره توشه نمی خواهد؟ من فهمیدم که #بهترین_زادراه، یک اراده مصمّم و شکستناپذیر است که تو را طلب بکند: «أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ»؛ «ما و وصال یار، از هر کار توبه»!
آپارات:
https://aparat.com/v/UeXDf
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب حق
▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به #لقای_الهی برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این #حجاب از کجاست؟ این #پرده از کجاست؟ چطور ملاقات نمی کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که #شاگردان_ائمه هستند _ حکیم سبزواری دارد:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می بینیم که می گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می شود، حتی آن وقت هایی که کسوف هست، سفارش می کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
جناب #حکیم_سبزواری این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب #حافظ هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛
اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از #خود_خلق نیست! تا آدم خود را می بیند، دیگر او را نمی بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست.
#سالروز_شهادت_امام_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم (ع)
▪️ وجود مبارک امام هفتم (ع)، #مقام_مؤمن را خیلی بالا می داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است، بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (علیهم السلام) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این #سرمایه در انسان هست).
▪️ اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی فروشد؛ هرگز نمی گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می گویم یا درس خارج می گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: اولین روز جهلِ یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم؟! اگر انسان می تواند به جایی برسد که #نزدیک_امام_معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
مطالعه بیشتر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/u35148
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 3، بهمن ماه 1400) آماده و منتشر شد.
📎 لینک دانلود:
https://b2n.ir/t54981
#بنیاد_بین_المللی_علوم_وحیانی_اسراء
#ماهنامه
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره276
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 بهره گیری درست: همان گرامی میفرماید: هركس از روی هوس هر غذایی را بخورد و هر لباسی را بپوشد و هر مركبی را سوار شود خدا به او نظر لطف نكند تا بمیرد یا از آن دست بردارد.[1]
حضرت امام كاظم (علیه السلام) فرمود: خدا را سزاست هر خانه ای كه در آن نافرمانیش كنند، خرابش كند تا خورشید بر آن بتابد و (از پلیدی معنوی) پاكش كند [پس معصیت خدا موجب ویرانی خانه می شود].[2]
[1] . مَنْ أَكَلَ مَا یشْتَهِى وَ لَبِسَ مَا یشْتَهِى وَ رَكِبَ مَا یشْتَهِى، لَمْ ینْظُرِ اللَّهُ إِلَیهِ حَتَّی ینْزِعَ أَوْ یتْرُكَ (تحف العقول، ص38).
[2] . حَقٌّ عَلَی اللَّهِ أَنْ لا یعْصَی فِى دَارٍ إِلاَّ أَضْحَاهَا لِلشَّمْسِ حَتَّی تُطَهِّرَهَا (الكافى، ج2، ص272).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 194.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حرمت آبرو
🔹 وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) به آن زندانی كه هم بندش بود فرمود وقتی آزاد شدی برو سؤال بكن كه گناه من چیست؟ چرا من در زندانم؟ این توسل نیست، #دفاع است، این لازم است، زیرا زیر ستم رفتن حرام است! آبروی هر كسی #امانت_خدا است؛ این بیان نورانی را مرحوم كلینی از معصوم (سلام الله علیه) نقل كرده است كه خدای سبحان مؤمن را آزاد گذاشته كارهای او را در اختیار او قرار داده؛ ولی #آبروی_مؤمن امانت خداست: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَه»؛ فرمود هیچ كسی حق ندارد كاری بكند كه آبرویش در خطر باشد.
🔹 ما موظفیم آبرو را حفظ بكنیم نه بریزیم! مثل اینكه كسی حق ندارد انتحار بكند، حالا انتحار استشهادی كه «فی سبیل الله» است مطلب دیگر است. آدم حرفی بزند، كاری بكند، تقاضایی بكند و جایی برود كه آبرویش برود، خب این حرام است! مگر كسی حق دارد بگوید من می خواهم آبروی خودم را بریزم؟! بله آدم آبروی خودش را #در_راه_دین می ریزد، این حرف دیگر است؛ مثل اینكه خون خودش را در راه دین می ریزد. زیر ستم رفتن، حرام است؛ وجود مبارك یوسف فرمود برو بپرس گناه من چیست: ﴿اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّك﴾، او باید می رفت دفاع می كرد که نرفت ﴿فَأَنْسَاهُ الشَّیطَانُ ذِكْرَ رَبِّه﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 46
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره277
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 رعایت شرایط زمان در انتخاب مسكن: حضرت امام رضا (علیه السلام) خانه ای خرید و به یكی از موالیان خود فرمان داد تا به آن خانه منتقل شود و فرمود: منزل تو تنگ است. آن شخص گفت: این خانه (منزل تنگ) را پدرم بنا كرده است. آن حضرت (علیه السلام) فرمود: اگر پدر تو نادان بود سزاوار است كه تو مانند او باشی؟[1]
[1] . إِنَّ أَبَا الْحَسَنِع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ یتَحَوَّلَ إِلَیهَا وَ قَالَ: إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَیقٌ فَقَالَ: قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِى فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ: ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ ینْبَغِى أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ (الكافی، ج6، ص525).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 194.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین رهاورد انبیاء
🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، #تحقیق_عالم_و_آدم است؛ این تحقیق دو عنصر محوری #تفسیر و #تغییر را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند.
🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء #تحقیق شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان #تفسیر کردند و #تغییر دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند.
آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او #محقق_ناب نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/09/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول... .
👇👇👇👇
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول.
🔸 مطابق این دعای نورانی شب بیست و هفتم، معلوم می شود که کل صحنه خلقت، #صحنه_تجلی_الهی است، این هم درست است، چون در نهج البلاغه چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»؛ یعنی هر چه که مصداق خلق خداست، معلوم می شود که جلوه الهی است، آیت الهی است. «جلوه» عبارت دیگری از «آیت» است؛ آیت یعنی نشانه؛ اما آنکه نشانه ضعیفی است، آیت صغری است و آنکه نشانه أعظم است، #آیت_کبریٰ است.
🔸 مطلب سوم یک بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) است که این را مرحوم مجلسی در بحارالانوار و بزرگان دیگر هم نقل کردند و آن این است که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ وجود مبارک امیرالمومنین فرمود به استثنای وجود مبارک پیغمبر هیچ آیتی از من بزرگتر نیست؛ یا مثل من است یا کوچکتر است. این همه ملائکه که هستند، اینها در برابر انسان کامل به اذن خدا سجده کردند؛ امروز مصداق کامل آن «خلیفة الله»، وجود مبارک #حضرت_ولی_عصر است. این جریان خلافت حضرت آدم که «قَضِیةٌ فِی وَاقِعَة» نبود، كه یک قضیه تاریخی باشد که در گذشته اتفاق افتاده باشد! این ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾، جمله اسمیه است، یک؛ این ﴿جَاعِلٌ﴾ اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است، دو؛ دیگر اینکه نفرمود «خلیف»، فرمود: ﴿خَلِیفَةً﴾، خب آدم که مؤنث نبود، پس این «تاء» تای تأنیث نیست، این «تاء» تای مبالغه است.
خیلی از موجودات خلیفه هستند؛ اما آن خلیفه کامل که علامه باشد در خلافت، آن #انسان_کامل است و این گاهی به صورت حضرت آدم (سَلامُ الله عَلَیه) است و امروز وجود مبارک حضرت حجت (سَلامُ الله عَلَیه) است؛ او #خلیفة_الله است!
آپارات:
https://aparat.com/v/kiOlu
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🆔 @a_javadiamoli_esra