eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه هفته پژوهش؛ معرفی برنامه ها و طرح های کلان پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام علی روح الهی معاون پژوهش و آموزش بنیاد اسرا و قائم مقام ریاست پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به تشریح برنامه های پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبیین چشم اندازهای پژوهشی پژوهشگاه معارج در حوزه های مختلف پرداخت. وی در این گفتگو با بیان اینکه در هفته پژوهش، اکثر مراکز پژوهشی مراسم رونمایی، تببیین و توضیح فعالیت های پژوهشی خود را در دستور کار قرار می دهند، ما نیز با توجه به لزوم رعایت مسائل بهداشتی به خاطر ویروس کرونا، وبیناری به این مناسبت در روز پنج شنبه 27 آذر ماه خواهیم داشت که علاقه مندان به امور پژوهشی می توانند به صورت مجازی در این وبینار شرکت نمایند. وی با بیان اینکه در این وبینار، علاوه بر بررسی نیازهای پژوهشی کشور در موضوع علوم انسانی، گزارش کاملی از فعالیت های سال پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و همچنین چشم انداز فعالیت های آینده این پژوهشگاه نیز بیان خواهد شد. حجت الاسلام روح الهی با خبر اتمام دوره 12 جلدی کتاب ادب فنای مقربان(شرح زیارت جامعه کبیره) که از آن به عنوان دائره المعارف امام شناسی با محوریت منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی یاد می شود، بیان داشت که در این جلسه از زحمات محققان و پژوهشگران این پژوهشگاه خصوصا محققان این اثر تجلیل به عمل خواهد آمد. وی در پایان یاد حجج اسلام آزادی و صفایی ، دو نفر از محققین این پژوهشگاه که در سالهای قبل به رحمت خدا رفته بودند را گرامی داشت.
💠 وبینار هفته پژوهش 🔹لینک سامانه مجازی: https://el.esra.ir/ch/hamaishesra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احیای زمینه 🔹 بعد از اینكه دستور ایمان و انفاق «فی سبیل الله» صادر شد و هم ایمان را معلّل فرمود و هم انفاق «فی سبیل الله» را به طور مستدل بیان فرمود، خطاب و عتاب به مؤمنین شد كه هنوز فرصت آن نرسید كه قلوب شما بشود ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾[1] و به مؤمنین هشدار داد، اگر غفلت استمرار پیدا كرد و در برابر یاد خدا و احكام خدا در قلب حاصل نشد، این قلب به تدریج قسی می‌ شود و قلب قسی قلب مرده است. آن‌گاه فرمود نا‌‌امید نباشید! زیرا انسان تا زنده است امید برگشت ایمان هست؛ نه مؤمن باید مغرور بشود، نه كافر باید آیس و نا‌امید، نه یأس برای كافر رواست و نه غرور برای مؤمن جایز است؛ زیرا ممكن است در اثر غرور به كفر مبدل شود و در اثر رجا به ایمان مبدل شود. انسان تا زنده است باید بین زندگی كند؛ زیرا هر لحظه قلب در اختیار «مقلوب القلوب» است و احتمال عوض شدن است. لذا فرمود اگر در اثر استمرار غفلت خطر قساوت مطرح است ناامید نباشید؛ زیرا خداوند سبحان هم زمین مرده را زنده می‌ كند و هم زمینه مرده را جان می دهد، هم بدن مرده را احیا می ‌كند و هم روح مرده را می‌ كند. 🔹 وقتی یك مطلب مهم باشد مصدّر می‌شود به «اعلموا» یا كلمه تنبیه، مثل «ألا». می ‌فرماید: ﴿اعْلَمُوا﴾ بدانید كه ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛[2] خداوند سبحان زمین مرده را دوباره می ‌كند. این تعبیر هم برای استدلال به معاد در قرآن كریم آمده، هم برای استدلال تبدّل دل در این آیه ذكر شده است. فرمود خداوند سبحانی كه می‌تواند روح به زمین مرده اعطا كند و او را زنده كند این قدرت را دارد كه را هم احیا كند. یكی از مصادیق این قرآن كریمه به حسب روایات ظهور است كه در روایات این‌چنین تطبیق شده که خدای سبحان به وسیله ظهور حضرت زمینه‌ های مرده زندگی مردم را احیا می‌ كند؛ ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾ «بظهور ولیك»؛ ولی خدا زمینه زندگی مردم را با قسط و عدل احیا می ‌كند؛ این یكی از مصادیق آیه و موارد تطبیق است. بنابراین هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست، خدا می ‌تواند دل های مرده را زنده كند، چه اینكه برخی از دل های زنده هم در اثر می ‌میرند؛ ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛ هم زمین را بعد از مرگ زنده می ‌كند هم را، هم فرد را بعد از مرگ زنده می‌كند هم جامعه را بعد از مرگ به ظهور احیا می ‌كند. ﴿قَدْ بَینّا لَكُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾؛ ما آیات الهی را به طور وضوح برای شما تبیین كردیم تا شما عاقل بشوید و از خطر نجات پیدا كنید هرگز به خود غفلت را راه ندهید؛ زیرا این غفلت ممكن است استدامه پیدا كند و غفلت مسلمین باعث قساوت قلب كه همان است می‌باشد. [1] . سوره حدید، آیه16. [2] . سوره حدید، آیه17. 📚 سوره حدید جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_esra
41.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 بایسته های علوم انسانی اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقدمه وحدت 🔹 هفته پر بركت حوزه و دانشگاه است، شهادت شهید این هدف والا مرحوم آیت الله دكتر را گرامی می ‌داریم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌ كنیم به همه ما توفیق رسیدن به مقام شامخ را عطا كند تا در پرتو آن با هم متحد باشیم و این وحدت حاصل بشود. ▫️ نكته ‌ای كه در جریان مطرح است این است كه كسانی می ‌توانند پرچمدار وحدت باشند و در زیر پرچم وحدت به سر ببرند كه خودشان مشكل داخلی خودشان را حل بكنند. انسان تا خودش واحد نشود، هرگز داعیه وحدت نخواهد داشت و همكاری با مدعیان وحدت نصیب او نمی‌ شود و مانند آن. هر كدام از ماها چه در حوزه هستیم چه در دانشگاه اول باید مشكل خودمان را حل كنیم؛ یعنی خودمان با خودمان اختلاف نداشته باشیم! عقل ما یك چیزی بگوید و هوس ما یك چیزی طلب بكند؛ دائماً در درون ما این اختلاف بلوا و غوفا به پا كند، این نمی‌ شود! كسی كه نتواند مشكل داخلی خودش را حل كند، با خودش متحد بشود و واحد بشود، این توان آن توفیق را ندارد كه در صف شركت كند، این مطلب اول. 🔹 مطلب دوم كه برای همه ما ضروری است مخصوصاً نسل جوان این است كه عمر مطلقا و دوران جوانی بالخصوص از بهترین فرصت های ماست، ما باید این عمرمان را بشناسیم كه آیا عمر درآمد است یا سرمایه است. در این نامه ‌ای كه من خواندم یكی از برادران عزیز نوشت كه شما اگر در سن و شرایط ما بودید و جوانیتان مثل جوانی ما سپری می ‌شد، یعنی در این عصر بودید چه می ‌كردید؟ همه ‌ما نیازمند به هستیم كه آنها به ما گفتند در هر عصری چگونه زندگی بكنیم، اینها جزء خطوط كلی بحث هاست، هر كسی در هر عصر و مصری باشد بالأخره باید اینها را رعایت بكند. ما باید اول خودمان را بشناسیم، این عمر مخصوصاً دوران جوانی درآمد هستند یا ؟ عمر سرمایه است! رأس المال است! این سرمایه را جز در راه دلمایه صرف كردن خسارت است. آدم سرمایه را كه می ‌دهد باید به یك سرمایه برتر تبدیل كند، یك آدم می‌ شود، حالا طلبه یا دانشجو باشد. [انسان] همین طور یك ساعت یك جا بنشیند و بخندد! این یعنی عمر را آتش زدن! هیچ ممكن نیست كسی مجاز باشد كه سرمایه را هزینه كند، [آن هم] رایگان و سخاوتمندانه! اینكه فرمودند: ﴿إِنَّ اْلإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ﴾[1] همین است. ▫️ هیچ دانشجو به این اكتفا نكند كه من حالا لیسانس شدم، نه خیر! بالاتر از لیسانس هم هست، فوق لیسانس هم هست، دوران دكترا هم هست، حداقل تلاشتان این باشد كه استاد دانشگاه بشوید؛ حالا اگر محقق شدید، مبتكر شدید، فناور شدید و نوآور شدید كه راه فراوان است چه بهتر! این حداقلتان است كه بتوانید كاملاً دانشجویان بعدی را تربیت كنید. یك روحانی هم همین طور است، یك طلبه هم همین طور است. کسی که از همان اول قصد كرده كه مثلاً یك مقصد خاص داشته باشد، این نه خودش را شناخت نه را شناخت. [1]. سوره عصر، آیه2. 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان تاریخ: 1383 🆔 @a_javadiamoli_esra
40.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 همایش ملی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نردبان مقام 🔹 وجود مبارك امام جواد (سلام الله عليه) فرمود: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ»؛[1] فرمود: رسيدن به درجات عالي, درجات بهشت, درجات علمي و عملي و تقوا در دنيا و درجات بهشت در آخرت ـ البته سخت است ولي ـ به لطف خدا و اطمينان به لطف او [است]، اين بهاي است! اگر بگوييد اين كالا گران است، وجود مبارك امام جواد فرمود پولش را داريد! بخواهد به مقام بالا برسد، بگويد اين گران است، حضرت فرمود پولش را داريد و آن به خداست. نِيل به درجات عالي، مقام سلمان, مقام اباذر, مقام مقداد ـ اينها مقام ‌هاي عالي است ـ اگر كسي بگويد اين مقام‌ ها خيلي است، وجود مبارك امام جواد فرمود نردبانش را داريد، نگوييد سلمان به آن‌جا رسيد و ما نمي‌ توانيم؛ مقداد به آن‌ جا رسيد و ما نمي‌ توانيم؛ اين بيان نوراني امام جواد مي‌ گويد كه اگر بگوييد چيزي خيلي بالاست، نردبانش را داريد و آن به خداست و اگر بگوييد چيزي خيلي گران است و در دسترس ما نيست، فرمود پولش در جيب شماست، بگو ! 🔹 اين بيان لطيف حضرت علامه حسن ‌زاده را مي ‌بينيد، فرمود چرا خدا خدا نمي‌ كني؟! اين در قلب هست، مخصوصاً كساني كه دل‌ شكسته ‌اند، فرمود چرا خدا خدا نمي ‌كنيد؟! به مجاز اين سخن نمي‌ گويم ٭٭٭ به حقيقت نگفته ‌اي الله اين تعارف نيست! «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَ سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» هر مقام بلندي نردبانش به خداست. [1]. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص136. 📚 سخنرانی در جمع خانواده شهدای آمل تاریخ: 1395/06/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رحمت الهی 🔹 دین را چه چیزی اداره می کند؟ درست است که گاهی مسئله ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾[1] [می باشد]، امّا این در حدّ ضرورت و نهایت است. قبلاً هم ملاحظه فرمودید که دین جهنّم دارد، عذاب دارد، بگیر و ببند دارد، امّا این بگیر و ببند نه در خطّ مقدّم است، نه هم سطح رحمت رحیمیه است. اینکه گفته شد رحمت خدا بیشتر از غضب خداست، این سخن درست است؛ امّا روایات یک مطلب دقیق تری می گویند؛ لطف خدا بیشتر از جرم ماست ٭٭٭ نکته سربسته چه دانی خموش[2] نه تنها لطف خدا از غضب خداست، بلکه لطف خدا از غضب اوست، این مهم است! یعنی چه که پیشتر است؟ یعنی مهندسی کار خدا را او اداره می کند. نقشه جهان به دست کیست؟ به دست غضب خداست یا به دست رحمت خداست؟ آیا غضب خدا در ردیف رحمت خداست که خدا هم رحمت دارد و هم غضب که گاهی غضب نقشه می کشد و گاهی رحمت؟ یا رحمت مقابل ندارد؟ آن رحمت رحمانیه که «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ»[3] و در قرآن هم آمده است که ﴿وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾[4] این مقابل ندارد، این «الرَّحْمٰن» مقابل ندارد؛ نقشه کارهای جهان به دست «الرَّحْمٰن» است و عالَم را «الرَّحْمٰن» دارد اداره می کند. 🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»[5] همین را دارد تفسیر می کند؛ یعنی مهندسی عالَم به دست رحمت است و نقشه راه را رحمت ترسیم می کند؛ این رحمت ترسیم می کند که کجا جای عفو باشد و کجا جای انتقام باشد؛ آن جا که جای انتقام است برابر رحمت است، رحمت الهی اقتضا می کند که یک بگیر و ببندی هم باشد تا مظلوم از ظالم گرفته شود. این چنین نیست که خدا رحمت و غضبی دارد، این چنین نیست که ما هم ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ هم ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[6] [باشیم]، خیر! ما ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ یک، ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ دو، آن عقل که رحمت رحمانیه الهی را نشان می دهد، آن رهبری می کند و نقشه راه تنظیم می کند که کجا ﴿أَشِدَّاءُ﴾ و کجا ﴿رُحَمَاءُ﴾؛ این چنین نیست که اینها در مقابل هم باشند یا «عِدل» و همتای هم باشند. این دو، دو کفه ترازویی هستند که به رهبری یک شاهین عمل می کنند و آن شاهین، شاهین رحمت است، آن دیگر مقابل ندارد؛ این از لطایف بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه است که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»، این مهندس نقشه می کشد که کجا غضب باشد و کجا رحمت؛ مثل مهندسی که دارد نقشه ساختمان طرّاحی می کند، کجا اتاق مطالعه باشد؟ کجا جای پذیرایی باشد؟ کجا جای استراحت باشد و کجای جای دستشویی؟ این نقشه راه را علم تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در کنار اتاق مطالعه «عِدل» هم باشند، نقشه مهندس به دست کیست؟ نقشه این ساختمان را چه کسی دارد تنظیم می کند؟ علم دارد تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در قبال اتاق مطالعه باشد، آن علم است که می گوید کجا دستشویی باشد و کجا جای استراحت باشد. خدا دارد عالَم را تنظیم می کند، رحمت خدا از غضب اوست، نه بیش از غضب او! نه اینکه خدا رحمت و غضبی دارد و رحمتش بیشتر از غضب اوست، این هست! رحمت او بیشتر از غضب اوست، اما آنچه مهم تر از همه است این است که هر دو مأموم می باشند؛ رحمت رحیمیه مأموم است؛ غضب و انتقام الهی که فرمود: ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾[7] مأموم است؛ این دو مأموم، دو صف از نماز جماعت هستند که به امامت کار می کنند، «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏» چقدر این سخن شیرین است؟! این است که ما این کلام را می بوسیم! فرمود قبل از اینکه او بگوید بگیر و ببند، «رحمت» امام است، آن امام دستور می دهد که کجا ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ و کجا بگویید ﴿ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ﴾.[8] نقشه راه را رحمتی که ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ به عهده می گیرد، بنابراین چیزی به عنوان غضب در عالَم نیست، است که دارد جهان را اداره می کند. [1]. سوره حاقة، آیات30 و 31. [2]. دیوان حافظ، غزل284. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص72. [4]. سوره اعراف، آیه156. [5]. الصحیفة السجادیة، دعای16. [6]. سوره فتح، آیه29. [7]. سوره سجده، آیه22. [8]. سوره حجر، آیه46. 📚 سوره شوری جلسه 21 تاریخ: 1394/07/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وبینار هفته پژوهش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، وبیناری به همت معاونت پژوهش و آموزش بنیاد اسراء و با حضور مدیران و محققین پژوهشگاه و سخنرانی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، امروز در محل سالن جلسات بنیاد برگزار شد و محققان و پژوهشگران در دیگر مراکز وابسته به بنیاد، به صورت مجازی در این وبینار شرکت نمودند. در این مراسم از جدیدترین آثار پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سال جدید پژوهشی رونمایی شد. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra