eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه 1445 🔹
رفع تباهی


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   رفع تباهی
🔹 فرمود در فضای درون ملت و ، با بَدی بجنگید نه با بَد! در برخورد با بیگانه‌ ها اگر بخواهند حمله ‌ای بكنند، آنها را سر جای خودش بنشانید مثل همین ؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء». 🔹 بد را كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه ‌ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی‏ بِها﴾, «تکوی» یعنی داغ می ‌شود. 🔹 اینكه گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاج كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه‌ ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی ‌كند، من «كَی» می‌ كنم, داغ می ‌كنم، چون سابقاً برخی از بیماری‌ ها را با داغ كردن معالجه می ‌كردند. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان اهمیت دادن به آراستگی جوانان امام باقر(ع) فرمود: علی(ع) با غلامش قنبر به بازار رفت و از فروشنده دو پیراهن به ارزش پنج درهم خواست. فروشنده گفت: دو عدد پیراهن دارم، یكی به ارزش سه درهم و دیگری به ارزش دو درهم. حضرت علی(ع) فرمود: هر دو را بیاور. سپس فرمود: ای قنبر! تو پیراهن سه درهمی را بگیر. قنبر گفت: ای امیرموٴمنان! شما از من به آن سزاوارتری، چون بر منبر می ‌روی و با مردم سخن می ‌گویی. امام فرمود: ای قنبر! تو جوان هستی و خواسته جوانی داری و من از خدایم حیا می‌ كنم كه خود را بر تو مقدم بدارم... .[1] [1]. (الغارات، ج1، ص66؛ بحار الانوار، ج100، ص93). 📚 مفاتیح الحیات ص 398 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه 1445 🔹
 حقيقت مهجور


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حقيقت مهجور
🔹 این جمله «ان الرجل لیهجر»، این ﴿یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾ را باز می كند. اینكه ذات مقدس پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: ﴿یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾؛ یعنی آنهایی كه مسلمان اند و معتقد به قرآن اند منتها ضعیف الایمان اند و ارتباط و آنها با قرآن ضعیف است، قرآن را مهجور كردند متروك كردند. این معنای ظاهری و معروف ﴿یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾ است؛ اما آن وقیحانی كه گفتند: «ان الرجل لیهجر»، آنها اهل هُجرند نه اهل هَجر! 🔹 آن کسی هم كه امروز می گوید ـ معاذ الله ـ قرآن، افیون و افسانه است، این همان كسی است كه دیروز می گفت: «ان الرجل لیهجر». این «مهجور»، نسبت به توده مردم، «هَجْر» است و نسبت به وقیحان، «هُجر» است. 🔹 امروز هم همین طور است؛ آن كه ـ معاذ الله ـ می گوید دین، افسانه است و افیون، اگر این در محضر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود می گفت: «ان الرجل لیهجر»! «هَجر» مربوط به اوساط از مسلمان هاست كه ضعیف الایمان اند؛ متأسفانه قرآن نمی خوانند، بر فرض بخوانند هم خیلی نمی فهمند، بر فرض بفهمند هم عمل نمی كنند، بالأخره قرآن برای آنها یك كتاب تشریفاتی است. «هَجر» برای ضعاف یا اوساط از مؤمنین است و «هُجر» برای وقیحان هر روزگار است. 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 8 تاریخ: 1391/02/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان راهكاری برای تربیت جوانان در سخنی منسوب به امیرمؤمنان (ع) چنین آمده است: هرگاه جوانی را سرزنش می ‌كنی راهی برای وی جهت برون ‌رفت از خطایش وابگذار؛ تا به ستیزه‌ جویی وادار نشود. [1] [1]. ... إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعاً مِن ذَنبِهِ، لِئلاّ یحمِلَهُ الإخراجُ عَلی المُكابَرَةِ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص333). 📚 مفاتیح الحیات ص 398 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 نفوذ هنر
🔹 اینكه فرمود: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ﴾، امروز ، همین دوربین است و فیلم! اگر كسی امروز بخواهد با نسل جوان سخن بگوید باید به و فیلم حرف بزند؛ منتها این باید عاقلانه بفهمد که مطلب چیست، آن هنرمند ها باید كه از مرحله خیال و توهم بگذرند و به فهم و عقل برسند، از اینها مایه علمی بگیرند تغذیه بشوند. این همكاری حوزه و دانشگاه، همكاری حوزه و هنر، همكاری حوزه و مانند اینها، در همین مسیر است. 🔹 تنها این‌چنین نیست كه انسان با كتاب حرف بزند. الآن اگر كسی بتواند با كتاب حرف بزند، حوزه نفوذ و بردش بسیار كم است، با سخنرانی با كتاب نوشتن با مقاله ‌نوشتن، حوزه نفوذ، کم است؛ ولی اگر با بخواهد حرف بزند می‌ بینید یك میلیارد مستمع دارد. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 1 تاریخ: 1383/10/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن م و امام رضا (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: مراسم عزاداری رحلت حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و حضرت امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) 23 الی 25 شهریور در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. زمان: ٢٣ الی ٢۵ شهریورماه به مدت سه روز/ساعت ١٠:٣٠ صبح مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شناخت رسول اکرم (ص)

▫️ چون حقیقت رسول گرامی، همان است و معرفت حقیقت قرآن، برای افراد معمولی و متعارف ممکن نیست، شناخت رسول اکرم هم برای همگان میسّر نیست؛ با این تفاوت که گروهی تنها گوشه ای از حقیقت نبوّت را درک می کنند و به آن مؤمن می شوند؛ ولی فرورفتگان در چاه طبیعت، هرگز حقیقت رسالت را نمی بینند و در نتیجه به آن کفر می ورزند. از این رو در قرآن آمده است: ﴿تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ﴾ ؛ می بینی که به تو می نگرند؛ در حالی که نمی بینند. ▫️ حاصل آنکه شناخت پیامبر، بدون ممکن نیست.آنچه در حدیث آمده است که «رسول خدا را جز خدا و علی بن ابی طالب(علیه السلام)، کسی نشناخت»، به نظر دارد. پیامبر قرآن را در نشئه کثرت، در لباس الفاظ به زبان عربی مبین، از خداوند آموخت و در نشئه وحدت آن را به صورت بسیط و بدون لفظ، در مرحله امّ الکتاب از خداوند تلقّی کرد. پس شناخت پیامبر بدون
شناخت همه مراحل قرآن
، به ویژه مرحله ام الکتاب میسّر نیست. 📚 پیامبر رحمت، ص86 و 87 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم سوگواری ایام آخر دهه صفر سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: اهداف، وظائف زمان: ۲۲، ۲۳، ۲۴ شهریور ماه بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: تهران، میدان هروی، نبش خیابان شهید افشاری، مسجد امام حسن عسکری علیه السلام لینک پخش زنده: https://el.esra.ir/ch/ostad-morteza-javadiamoli 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان تنبیه جوان برای دانش دو امام بزرگوار امام باقر و امام صادق (ع) فرمودند: اگر جوانی از جوانان شیعه را بیابم كه به دین‌ شناسی نمی ‌پردازد، وی را ادب می‌ كنم. [1] [1]. لَوْ أُتِیتُ بِشَابٍّ مِنْ شَبَابِ الشِّیعَةِ لا یتَفَقَّهُ لأَدَّبْتُه (المحاسن، ج1، ص228). 📚 مفاتیح الحیات ص 399 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه 1445 ▫️
 شارح نور


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  شارح نور
▫️ وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از بهترین و شایسته‌ ترین کسانی است که سیره و سنّت وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله افضل صلوات المصلّین) را خوب تبیین کرد؛ وضع مردمِ قبل از بعثت را تحلیل کرد، وضع مردمِ بعد از بعثت را تبیین کرد، وضع آشفته بعد از رحلت را تبیین کرد _ همه اینها در نهج البلاغه هست _ گاهی چند سطر سخنان آن حضرت را به عنوان حدیث نقل می ‌کند، گاهی وضع بین ‌المللی آن روز را تشریح می ‌کند. ▫️ خدای سبحان رسالت پیغمبر را در به خوبی تبیین می‌ کند؛ یعنی هم در منطقه ملّی و محلّی مسلمین؛ هم در منطقه موحّدان یعنی اعم از مسلمان‌ ها و مسیحی ‌ها و کلیمی ‌ها به عنوان اهل کتاب؛ هم در منطقه بین ‌المللی به عنوان جامعه انسانی اعم از ملحد و مشرک و کافر و مؤمن؛ هر سه بخش را مبسوطاً، مدلّلاً و معلَلّاً، قرآن بیان کرده است. ▫️ وجود مبارک حضرت امیر هم که است، این سه بخش را جداگانه تبیین کرده است؛ آنچه خدا در قرآن کریم راجع به این سه منطقه بیان فرموده است، وجود مبارک حضرت امیر، در خطبه‌ های گوناگون اینها را تشریح می ‌کند. فرمود پیامبر آمده را به شما داده، را به شما داده، را به شما داده، را به شما داده، را به شما داده، را به شما داده، ربا را از شما برداشت. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خاتمیّت رسول اکرم (ص) ▫️ خدای سبحان در مورد خاتمیّت رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) می فرماید: ﴿ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین﴾ ؛ محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ اما فرستاده خدا و خاتم (واپسین) پیامبران است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خاتمیّت رسول اکرم (ص) ▫️ خدای سبحان در مورد خاتمیّت رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) می فرماید: ﴿ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین﴾ ؛ محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ اما فرستاده خدا و خاتم (واپسین) پیامبران است. «خاتم» یعنی مُهر که در پایان نوشته ها و نامه ها قرار می گیرد. نویسنده پس از آنکه آنچه را لازم بود، نوشت و تمام مقاصد خود را بیان کرد، پایان نوشته خود را مُهر کرده، ختم آن را اعلام می کند... . مقصود از ، تنها تأخّر و خاتمیّت زمانی نیست، بلکه خاتمیّت رتبی در قوس صعود نیز هست. بنابراین از آیه مذکور چنین استفاده می شود که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) واجد همه مزایا، فضیلتها و خصوصیات پیامبران گذشته است و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل تر از او نخواهد آمد، زیرا اگر کامل تر از او یافت می شد، حتماً او به مقام خاتمیّت می رسید؛ نه رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم). ▫️ اثبات مطلب، به صورت قیاس استثنایی این است که اگر پیامبری برتر از پیغمبر خاتم، تا روز قیامت ظهور کند، پیامبر اسلام، پیامبر خاتم نیست، زیرا اگر خدا انسانی بیافریند که در علم و عمل، اکمل و افضل از پیامبر اسلام باشد، هرگز آن انسان اکمل و افضل، از این انسان کامل و فاضل پیروی نکرده، از امّت او نیست. ▫️ چون انسانی که کمال برتر را دارد، مطاع و متبوع خواهد بود و دیگران را به مقام خود و آن کمال برتر هدایت می کند و او باید، هم خاتم پیامبران و هم شاهد جهانیان و اُسوه امتها باشد؛ در حالی که خدای سبحان پیامبر اسلام را به خاتم پیامبران معرفی کرده و شاهد جهانیان خوانده است: ﴿فکیف اذا جئنا من کلّ اُمه بشهیدٍ و جئنا بک علی هولاء شهیداً﴾؛ ما در قیامت از هر اُمّتی شاهدی بر اعمال آنها می آوریم (که در دنیا حوادث را تحمّل کرده، در آخرت شهادت می دهد) و تو را به عنوان شاهد همگان می آوریم؛ یعنی هر چه اُمّتها در دنیا انجام دادند، تو مشاهده کرده، شهادت خواهی داد؛ تو بر بینش همه انبیا سیطره داری و گواهی می دهی؛ تو نه تنها شهید امت خود، بلکه شهید انبیا و امتهای آنان هستی. 📚 پیامبر رحمت، ص87 تا 90 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 11. سالمندان جایگاه سالمندان رسول خدا (ص) فرمود: كهنسال در میان خاندانش همانند پیامبر در میان امت خویش است. [1] [1]. الشَّیخُ فِى أَهْلِهِ كَالنَّبِىِّ فِى أُمَّتِه (روضة الواعظین، ج2، ص476). 📚 مفاتیح الحیات ص 399 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیهما السلام زمان: ٢٣ الی ٢۵ شهریورماه به مدت سه روز؛ ساعت ١٠:٣٠ صبح مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ دفتر دینی و علمی مرجعیت آیت الله العظمى جوادی آملی @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 تجلّی اعظم

▫️ با ارتحال رسول گرامی، چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می ‌شود و این مصداق كامل آن ثلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تجلّی اعظم

▫️ وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در دعای شب 27 رجب آمده است، خدای سبحان است. وقتی ما پیامبر را از دست می ‌دهیم، قهراً آن تجلّی اعظم از ما گرفته می ‌شود، لذا در همین نهج ‌البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛ به پیامبر عرض می ‌كند با ارتحال شما چیزی از ما گرفته شد كه با مرگ هیچ كس از ما گرفته نمی‌ شد! شما كه رحلت كردید، وحی تشریعی، منقطع شد؛ جبرئیل بیاید احكامی بیاورد دستوراتی بیاورد حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند، دیگر نیست. چون این‌ چنین است یعنی با ارتحال رسول گرامی، چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می ‌شود و این مصداق كامل آن ثلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ». ثلمه‌ های دیگر فاجعه ‌های دیگر، تا حدودی جبران پذیر هستند؛ اما ارتحال رسول گرامی، بی جبران است. ▫️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل كرده است كه درباره ائمه (علیهم السلام) «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ»؛ هر وقت ستاره ای از ستاره‌ های ولایت غروب بكند، ستاره دیگر طلوع می ‌كند. امام اول رحلت كرد امام دوم آن خلأ را پر كرد، امام دوم رحلت كرد امام سوم آن خلأ را پر كرد، تا برسد به وجود مبارك ولی‌ عصر (ارواحنا فداه) كه همه خلأها را پر كرده است؛ اما درباره نبوت این ‌چنین نیست؛ این ‌چنین نیست كه اگر رسول خدا رحلت كرده است، دیگری بتواند رسول بعدی باشد، زیرا آن حضرت، خاتَم انبیاست. آپارات: https://aparat.com/v/3R8SZ یوتیوپ: https://youtu.be/Z7uyfMuZuZE 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا