💠 مفاتیح الحیات
#شماره56
#كارگری_سیره_انبیا_و_امامان
#پرهیز_از_تنبلی_و_كم_همتی
🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می فرماید: اگر كار، سخت و توانفرساست، بی كاری دایمی هم فسادآور است.[1]
امام باقر (علیه السلام) نیز می فرماید: تنبلی برای دین و دنیا زیانبار است.[2]
[1] . إِنْ یكُنِ الشُّغُلُ مَجْهَدَةً فَاتِّصَالُ الْفَرَاغِ مَفْسَدَة (الارشاد، ج1، ص298).
[2] . الْكَسَلُ یضُرُّ بِالدِّینِ وَ الدُّنْیا (تحف العقول، ص300).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 95
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثقَل اكبر
▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت #امام_باقر_علیه_السلام، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم #انبیاء_علیهم_السلام به جابر بن یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی تَرْغِیبِهِ خَائِفاً مِنْ تَخْوِیفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر #میزان_اكبر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با #ثقل_اكبر یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست.
[1] . تحف العقول، ص284.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع)
تاریخ: 1389/10/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به مناسبت شهادت #امام_باقر_علیه_السلام؛
▪️فرازهایی از معارف و سیره امام محمد باقر(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفتم ذی الحجه، شهادت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر(ع) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم:
لینک آدرس:
https://b2n.ir/r76237
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
15.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بهترین علوم و معارف
▪️ امام باقر (سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه) فرمود: «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك»![1] این بیان ها نشان می دهد که معرفت شناسی و فطرت شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت شناسی از #بهترین_علوم_و_معارف هستند که هم دنیای ما را و هم آخرت ما را تأمین می کنند. هرگز نگوییم فلان شخص چنین می گوید؛ همواره بگوییم خدا چنین فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی(صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند.
[1]. تحف العقول، ص286.
#سالروز_شهادت_امام_باقر_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1396/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عرضه بر قرآن
▪️ در آستانه شهادت امام پنجم #امام_باقر_سلام_الله_علیه هستیم، در آستانه روز ترویه که حاجیان کوی دوست احرام می بندند و از مکه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حرکت می کنند قرار داریم. از وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است که شما خودتان را بر کتاب خدا عرضه کنید این یکی از مهم ترین دستورات وجود مبارک امام پنجم است[1]
▪️ اینکه وجود مبارک #امام_باقر_سلام_الله_علیه فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد، اگر کسی قرآن را نداند، وقتی ترازو را ندارد و نمی داند چگونه ترازو را به کار ببرد عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است که روز شهادت امام باقر جامه مشکی پوشیدن خوب است، عزاداری خوب است، گریه کردن خوب است، ثواب دارد اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بکنیم فرمود خودتان را چه در مسایل فردی چه در مسایل جمعی بر قرآن #عرضه کنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می فهماند البته هر کسی در حدّ خواست خود به هر حال یک دوره قرآن را باید بداند، خطوط کلی آن را باید بداند، ولو از عمق مطالب آن با خبر نباشد، این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است.
▪️ حالا وجود مبارک امام باقر شهید شدند، ما باید این #فکر را زنده نگه داریم، امام صادق (سلام الله علیه) اولین کسی است که دارد این را احیا می کند، این فکر را این روش را احیا می کند، به ما می فهماند که ما نام مبارک امام باقر, حیات امام باقر، خانه امام باقر و مآثر و آثار وجود مبارک امام باقر را #زنده_نگه_بداریم، اولین کاری که کرده وجود مبارک امام صادق دستور داد تا خودش زنده بود آن #اتاق_مخصوص امام باقر را هر شب چراغ روشن می کردند[2] اگر آن روزها چراغ عادی بود چراغ شمع بود شمع; نگذاشت آن اتاق تاریک بماند این #نمادی_است و گرنه اتاقی است کسی نیست چه روشن چه تاریک چه اثر دارد! این می خواهد بگوید این فکر باید همیشه روشن باشد؛ یعنی این #فکر را، این طرح را، این رهنمود را، این ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارند.
[1]. هدایة الأمة إلى أحكام الأئمة علیهم السلام، ج8، ص364; «لَا تُصَدِّقْ عَلَینَا إِلَّا مَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه».
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص: 251؛ «لَمَّا قُبِضَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَمَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِالسِّرَاجِ فِی الْبَیتِ الَّذِی كَانَ یسْكُنُهُ حَتَّی قُبِضَ أَبُو عَبْدِ اللَّه ... ».
[1] . تحف العقول، ص284.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/09/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره57
#كارگری_سیره_انبیا_و_امامان
#پرهیز_از_تنبلی_و_كم_همتی
🔸 امام صادق (علیه السلام) به برخی از فرزندانش می فرماید: از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی (بی قراری) بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا و آخرت می شوند؛[1] نیز می فرماید: سست نباش تا آن كه تو را می شناسد تحقیرت نكند[2] و می فرماید: سربار مردم نباشید[3] و باز می فرماید: منفورترین مردم نزد خدا كسی است كه شب خواب و روز بیكار باشد.[4]
[1] . إِیاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ، فَإِنَّهُمَا یمْنَعَانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ (الکافی، ج5، ص85).
[2] . ... وَ لا تَكُنْ وَاهِناً یحَقِّرْكَ مَنْ عَرَفَكَ (تحف العقول، ص304).
[3] . ... وَ لا تَكُونُوا كُلُولاً عَلَی النَّاسِ (الكافى، ج5، ص72).
[4] . أَبْغَضُ الْخَلْقِ إِلَی اللَّهِ جِیفَةٌ بِاللَّیلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ (بحار الانوار، ج84، ص158).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 95 و 96
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیر الی الله
🔹 در بعضی از روایات ما ذیل این آیه كریمه ای كه ذات اقدس الهی در قرآن فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾[1] گفتند: منظور #حج است. فرار كنید، سفر كنید به طرف خدا؛ این #سیر_الی_الله را همان حج دانستند. گرچه انسان به هر سمتی كه بخواهد روی بیاورد ﴿فَأَینَما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾[2] ولی همین انسان كه به هر سمت بخواهد روی بیاورد، #چهره_الهی را می بیند، همین انسان ممكن است به جایی برسد كه ﴿أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُه﴾[3]؛ یعنی «أینما تولّوا فثمّ وجه الشیطان»!
🔹 بیان آن دو مطلب آن است كه انسان حریم خود را، اطراف خود را، #حدود خود را خود می سازد. اگر راه گناه را طی كرده است، اطراف خود را پر از شیاطین كرده، پر از مار و عقرب كرده [و] به هر سمت بنگرد شیطان و مار عقرب می بیند. همین است كه در قرآن از اینها یاد شده است ﴿أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُه﴾؛ یعنی خطیئات و گناهان اینها محیط شده است، چون اینها را فرا گرفت وفرو برد #راه_توبه برای اینها بسته است. یك وقت گناه در بیرون دروازه قلب است، انسان می فهمد كه دارد بد می كند واحتمال توبه در او است؛ یك وقت گناهان از درون به بیرون راه پیدا كردند كه زمینه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الأفْئِدَةِ﴾[4] را ـ معاذالله ـ فراهم كرده است در این حال نمی بیند كه بد می كند. بد را خوب می بیند: ﴿وَهُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً﴾؛[5] لذا هر كاری را كه به عنوان خلاف و معصیت انجام می دهد، خیال می كند كار خوبی است و چون خیال می كند كار خوبی است، هرگز به #توبه موفق نمی شود. می تواند توبه كند ولی این را بد نمی داند تا از او توبه كند! پس این شخص كسی است كه درون و بیرون منزل خود را پر از شیاطین و عقرب كرده است؛ مثل كسی كه باغچه منزل را پر از علف هرز بكند، هر چه می روید علف هرز است. درون گلدان اطاق خود را هم پر از علف هرز می كند.
🔹 یك وقت این چنین نیست علف هرز سبز نمی كند، فقط این صحنه را تطهیر می كند. تنظیف می كند [و] مواظب است كه علف هرزی نروید، آنگاه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾[6] به هر سمت روی بیاورد آیات الهی را می بیند. دست به هر كاری می زند سودمند ظهور می كند؛ هم به حال خودش [و] هم به حال دیگران ﴿جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾[7] است؛ هم برای خود #نورانی است [و] هم برای جامعه نور افكن است. اگر چنانچه انسان به این سمت رسید، این دائماً در #سیر_الی_الله است. همیشه در حال تلاش و كوشش است كه فساد دامن گیرش نشود، این «فرار الی الله» دارد. اما اگر كسی ـ معاذ الله ـ تمام اطراف درون وبیرون را پر از علف هرز كرده است، او اصلاً راه حركت را عمداً با دست خود بسته است؛ یعنی با دست خود پای خود را بست و با دست خود دهان خود را بست و با دست خود گوشش را بست و با دستان خود چشمانش را بست و با دست خود دهانش را بست.
🔹 یكی از بارزترین مصادیق #سیر_الی_الله همین جریان حج است كه انسانی كه حج می رود #سفر_الهی دارد. گرچه هر جا انسان خدا را می تواند زیارت كند و عبادت كند و «ضیف الرحمن» باشد، ولی ذات اقدس الهی بعضی از مكان ها را و بعضی از زمان ها را برای ضیافت و برای پذیرایی آماده كرده است و مشخص كرده است فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾ كه در ذیل این كریمه آمده است یعنی سفر به #حج[8] [و] قهراً فرار از غیر خداست به خدا. چون خدا همه جا هست معنای #سیر_إلی_الله سیر مكانی یا زمانی نخواهد بود؛ خدا در هر زمان و در هر زمین و درهمه موارد هست ﴿هُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَفِی الأرْضِ إِله﴾.[9]
[1] . الكافی، ج 4، ص 256؛ «عن ابی جعفر(علیه السلام) قال : ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ إِنِّی لَكُم مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ﴾ قال: حُجّوا الی الله عزّ وجلّ».
[2] . سور ه بقره، آیه 115.
[3] . سوره بقره، آیه 81.
[4] . سوره همزه، آیات 6 ـ 7.
[5] . سوره كهف، آیه 104.
[6] . سوره بقره، آیه 115.
[7] . سوره انعام، آیه 122.
[8] . ر . ك: الكافی، ج 4، ص 256.
[9] . سوره زخرف، آیه 84.
#روز_ترویه_و_آغاز_مراسم_حج_تمتع
#سیر_دائمی
#سفر_به_سوی_خدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 اسرار حج جلسه اول
تاریخ: 1370/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra