eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدل دلپذیر ▪️ وجود مبارك علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) بعد از اینكه به حكومت رسیده ‌اند به والیان، مسئولان و دولتمردانشان فرمودند را رعایت كنید، ممكن است كسی در اثر بیماری روانی و خصوصی خودش از عدل زده بشود؛ لكن جامعه، عقل برای آن است [و] عدل برای آن گوش ‌نواز است، فرمود: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ یدْعُو إِلَى السَّیف»،[1] اینها از كلمات حكیمانه امیر كلام علی بن ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة والثناء) است كه ‌است. به مسئولانشان فرمودند شما عدل را تبیین كنید، تفسیر كنید، اجرا كنید و از عدل حمایت كنید؛ زیرا اگر عدل نبود یا سختگیری است یا ظلم است یا افراط است یا تفریط، اگر از هسته مركزی عدل فاصله گرفتی یا سختگیری یا ظلم‌ كننده، فرمود اگر سختگیر بودید مغزها فرار می ‌كنند، سرمایه ‌ها فرار می ‌كنند، كشورتان ویران می ‌شود [و] اگر ظالم بودید مردم دست به شمشیر می ‌كنند علیه شما قیام می ‌كنند، مبارزه می ‌كنند و براندازی شروع می ‌شود: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ» عسف، اعتساف یعنی تندروی، كجروی، بیراهه ‌روی [و] حیف یعنی ستم ‌كردن، حق مردم را ضایع‌ كردن. فرمود اگر بخواهی كشور بماند، باید بماند. ▪️ عدالت است. ممكن است شما سخن حق بگویید، حرف حق و عدل بزنید، مخاطبتان فی اللحظه برنجد، ولی وقتی تنها شد می‌آرمد و دیگران نصیحتش می‌ كنند، جامعه آرام می ‌شود. فرمود شما متخلق به باشید، خدای سبحان جهان را آفریده، اگر عدل معنایش این است كه هر چیزی را با ساختار درونی و هماهنگ بیافریند هدفمند كند راه رسیدن به هدف را هموار كند، خدا چنین كاری را درباره عالم و آدم كرده ‌است: ﴿مَا تَرَی فِى خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ﴾،[2] فرمود نه تنها در انسان، در هیچ موجودی از موجودات آسمان و زمین ذات اقدس الهی عدل را فروگذار نكرده ‌است هر چیزی را عادلانه آفریده: ﴿أعْطَی كُلَّ شَى‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی﴾،[3] شما هم متخلق به باشید. ▪️ دید حقوق بشر، احكام فقهی، احكام اخلاقی، موادش درست است مبانی ‌اش درست است [ولی] بی ‌منبع، چون منبع ندارد این مبانی سرگردان است، قهراً آن مواد هم عوض می‌ شود، هیچ چاره نداشت مگر اینكه قیام كرد این منبع را سر جایش گذاشت، گفت حق است، حق است، حق است، حق است، حق است. امام سجاد بالای منبر فرمود: «أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنَی»[4] امامت خود را، عصمت خود را، طهارت خود را، قداست خود را، در شام تثبیت كرد، را خواند، ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ﴾[5] را خواند، را خواند این بخش های وسیع قرآنی را در شام خواند و این منبعی كه می‌ رفت سرنگون بشود این را تثبیت كرد و آمد پیروز شد، فرمود ما رفتیم پیروز شدیم و برگشتیم، این كار بود. [1]. نهج‌البلاغه، حكمت 476. [2]. سوره ملك، آیه 3 . [3]. سوره طـه، آیه 50 . [4]. مقتل الحسین علیه السلام (خوارزمی)، ج2، ص77. [5]. سوره اسراء، آیه 26. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: از نشستن زیر آفتاب بپرهیزید، زیرا لباس را فرسوده و بدن را بدبو و بیماری پنهان را آشكار می ‌كند.[1] نكته: این حدیث می تواند مربوط به شرایط خاص یا شخص خاص و یا زمان و مكن خاص باشد كه در این حالت‌ ها تابش آفتاب سبب آسیب‌ های یاد شده و یا گرمازدگی می‌ شود... . [1] . إِیاكُم و الْجُلُوسَ فى الشَّمْس، فَإِنَّهَا تُبْلِى الثَّوْب و تُنْتِنُ الرِّیح وَ تُظْهِرُ الدَّاءَ الدَّفِین (الجامع الصغیر، ج1، ص450). 📚 مفاتیح الحیات ص 110 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزادگان 🔹 این كشور را آزاد كرد. اگر امام (رضوان الله علیه) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است از همین راه هاست، ما این سرمایه را رایگان از دست ندهیم، هم جلال و شكوه عزاداری را حفظ كنیم، هم آن حریت و استقلال و عظمت سیاسی حسین ‌بن‌ علی را حفظ كنیم. شما مسئولیت بیشتری دارید، چون از نزدیك آزادگی را حسّ كرده ‌اید كه چگونه ، پیام كربلا را به دیگران رساندند، شما بیشتر حسّ كردید. اگر زندان كوفه بود، شماها هم رفتید، اگر جای دیگر زندانی كردند شما هم طعم تلخ این زندانی را چشیدید؛ «آه صاحب درد را باشد اثر». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/07/24 🔹 درباره بهترین تعبیری كه شده است این است كه رنج رفت و مانده است؛ هم برای خود آنها مانده است، هم برای كشور ما مانده است. 📚 دیدار موردی تاریخ: 1385/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شاخصه نظام جاهلی ▪️ مادامی‌كه معاویه زنده بود این بود، وقتی یزید روی كار آمد این جاهلیت مستور شده مشهور؛ آن‌گاه سخنان رسمی شروع شد كه فرمود: «وَ عَلَى الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»؛[1] فرمود از این به بعد دیگر فاتحه اسلام خوانده است، نفرمود فلان گناه رواج پیدا كرده، نفرمود فلان خلاف رخنه كرده، بلكه فرمود: «وَ عَلَى الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ». وقتی حكومت به دست یزید افتاد كه رسماً است، معنای آن بازگشت نظام جاهلی است. [1] . اللهوف (المتن)، ص 24. آپارات: https://aparat.com/v/qhHvk سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 خطاب جهانی ▪️ قرآن هم وظیفه مؤمنان را مشخص کرد، هم وظیفه موحّدان اعم از مسلمان ‌ها و مسیحی‌ ها و مانند آن را مشخص کرد، هم وظیفه انسان ‌ها را با هم. آنجا که دارد: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾، است. سالار شهیدان (سلام الله علیه) که قرآن متحرّک و است، هم با اصحاب خاص خود پیمان توحیدی و وحی و نبوت ولوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ‌ها و غیر مسیحی ‌ها را راهنمایی کرده است، آن راهب را و آن افرادی که در کِسوت رهبانیت مسیحی بودند هدایت کرده است و هم یک تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه ظلم بکند و نه زیر بار ظلم برود. این ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾،[1] یک است. اگر خِیر جمعی هست، اگر نذورات هست، اگر خِیری از یک ملحد یا مشرکی در ایام عاشورا دیده می ‌شود، اگر نذری از ترسا و یهود دیده می‌ شود، همگی در این راستاست که ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾. پیام قرآن کریم این است؛ نه ستم بکنید، نه زیر بار ستم بروید. [1]. سوره بقره، آیه279. 📚 پیام عاشورا و خیر جمعی تاریخ: 1395/07/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه 1443 ▪️ تولّی و تبرّی دائمی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تولّی و تبرّی دائمی ▪️ ظلم محض را شما با _عاشورا باید حل كنید. به ما گفتند هر روز سالار شهیدان را زیارت كنید و را هر روز بخوانید. هر روز كه ما زیارت عاشورا می ‌خوانیم، در زیارت عاشورا می‌ گوییم سلام بر حسین و اولاد حسین و اصحاب حسین «ما بَقیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهارُ»؛[1] تا من زنده ‌ام می ‌گویم سلام بر حسین، این را شیعیان تا روز قیامت می‌ گویند، این پیام دارد؛ حسین یعنی و ظلم ‌ستیزی. عدالت ‌خواهی و ظلم ‌ستیزی پیام رسمی این نهضت است و ما تا زنده ‌ایم و نفس می‌ كشیم می‌ گوییم: «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَینِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَینِ»، بعد می ‌گوییم سلام الله علیك «سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهارُ»؛ تو كه برای عدل قیام كردی ما تا روز قیامت این شعارت را حفظ می ‌كنیم. چه اینكه می ‌گوییم لعنت بر آنها كه كربلا را به پا كردند و لعنت بر كسانی كه پیروان اموی و یزیدی ‌اند «اِلی یوْمِ الْقِیامَةِ». پس این و الی یوم القیامه زنده است. ▪️ امروز كسی كه پیروز یزید و معاویه است همین بوش و شارون و امثال ذلك ‌اند، امروز كسی كه است مردم مسلمان و متدین جهان [هستند] عموماً و شما شیعیان ایران ‌زمین [هستید] خصوصاً. این است آن است، این سلام هر روزه است، آن لعنت هر روزه است، این عرض ارادت هر روزه است، آن اظهار كراهتـ نفرت و نفرین هر روزه است. تا نام حسین زنده است زنده است، زده است. [1] . کامل الزیارات، ج1، ص196؛ مصباح المتهجد(طوسی)، ج1، ص774. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: کسی که [نهال] هوس غذاهای گوناگون در دل بکارد‌، میو‌ه ‌های دردهای گوناگون بچیند[1] و می ‌فرماید: زندگی را برای خوردن مخواه، بلكه خوردن را برای زندگی بخواه.[2] همچنین می‌ فرماید: معده كانون بیماری‌ ها و پرهیز سرآمد هر درمان است. بدن را به آنچه خوی کرده است عادت ده. تندرستی با پرخوری جمع نشود و مرضی ملال ‌آورتر از کم‌ خردی نباشد.[3] [1] . مَنْ غَرَسَ فِى نَفْسِهِ مَحَبَّةَ أَنْوَاعِ الطَّعَامِ اجْتَنَى ثِمَارَ فُنُونِ الأَسْقَامِ (غرر الحكم، ص484). [2] . لا تَطْلُبُ الحَیاة لِتَأكُل بَل أطْلُبِ الأكل لِتَحْیا (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص333). [3] . الْمَعِدَةُ بَیتُ الأَدْوَاءِ وَ الْحِمْیةُ رَأْسُ الدَّوَاءِ وَ عَوِّدْ كُلَّ بَدَنٍ مَا اعْتَادَ. لا صِحَّةَ مَعَ النَّهَمِ لا مَرَضَ أَضْنَی مِنَ قلة الْعَقْل (الدعوات، ص77). 📚 مفاتیح الحیات ص 110 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا