eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صدق فعلی 🔹 در این قسمت كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) سؤال شده است كه آیا كسانی كه به خاندان پیغمبر مرتبط ‌اند همه آنها مشمول این آیه هستند یا گروه خاصی؟ سایر بنی ‌المطّلب داخل ‌اند یا نه؟ حضرت فرمود نه, شامل آنها نمی ‌شود. در فرصت بعد سؤال دیگری مطرح كرد گفت شما فرمودید این مخصوص ابنای است من یادم رفته بپرسم بنی ‌الحسن چطور؟ فرزندان امام حسن چطور؟ فرمود نه آنها هم سهمی ندارند[1] آنها بزرگوارند اهل تقوا و فضیلت‌ اند اما این ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ كه بعدش شامل اوصیای حضرت می ‌شود برابر آنچه در حدیث آمده وجود مبارك حضرت امیر ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسن ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسین ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است تا به وجود مبارك حضرت حجت(علیهم السلام) برسد كه ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ هستند. این معلوم می ‌شود كه مربوط به است و ولی بودن برای آن است كه بالأخره انسانِ كامل معصوم به اذن الهی است نه جانانِ جان; یعنی همان‌طوری كه ما روحی داریم كه بر بدن ما مسلّط است ارواح ما هم روحی دارند كه بر ارواح ما مسلّط است او است جان جانان است و كاملاً باخبر است كه در جان ما چه می‌گذرد البته باذن الله. 🔹 اینكه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾ و برای همین هم وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مضمون را در بیان فرمودند[2] این معلوم می ‌شود مسئله سیاست اسلامی و است و حضرت در مدینه كه وارد شدند اوّلین كارش تأسیس حكومت و نظام اسلامی بود؛ لذا این آیات در سوَر مدنی مطرح است. 🔹 در سوره مباركه «احزاب» آیه 23 این است فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ اینها تعهّدی سپردند كه در میدان جنگ در مسائل دینی رهبرشان را تنها نگذارند و تنها نگذاشتند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا﴾ این است نه صدق قولی! یك وقت است كسی گزارش می‌دهد بله این صادق است مطابق با واقع است یك وقت در صحنه عمل هست فرمود اینها كسانی‌ اند كه آن تعهّدی كه سپردند در مقام عمل صادق بودند. شما در جریان می ‌بینید صحابه حضرت كه شربت شهادت می ‌نوشیدند وجود مبارك سیدالشهداء این آیه را می‌ خواند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن ینتَظِرُ﴾ 🔸 شما می ‌بینید در این بالأخره كم و بیش رفتیم جبهه كم و بیش ما دیدیم بعضی بیشتر بعضی كمتر اگر پنجاه پرچم بود یكی آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ایران باشد؛ اما همه پرچم‌ ها یا حسین, یا عباس, یا زهرا پرچم ایران, پرچم مرز پرگهر و پرچم مكتب ایرانی نبود، الآن هم اگر حادثه ‌ای پیش آید همان پرچم یا زهراست، این كشور را اینها حفظ كردند بالأخره رفتید به جبهه یا نرفتید؟ دیدید یا ندیدید؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتایش پرچم سه رنگ بود؟! یا اصلاً نبود یا یك دانه بود روی ماشین بود این شعرها و نواهای خاكریز اول و دوم یا حسین یا حسین, كربلا كربلا بود دیگر مرز پرگهر و اینها نبود اینهاست كه كشور را حفظ می ‌كند! برای اینكه مردم وقتی باور كردند روح، با عظمت الهی به شربت شهادت می ‌رسد و عنداللّهی می ‌شود ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می ‌شود و مرزوق است او فداكار است، وگرنه بگوید من چرا كشته بشوم برای اینكه زید به ریاست برسد عمرو به كیاست برسد؟! هیچ‌گاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد در بیانات هم همین‌ طور بود . 🔸 همه ‌آنها صادق ‌اند آن‌كه رفته شهید شده در خونش می ‌غلطد صادق است، من كه منتظرم من هم صادقم؛ برای اینكه مَقسَم این دو گروه ﴿صَدَقُوا﴾ است ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ به صورت فعل ماضی ذكر كرد اینها راست گفتند هم حبیب راست گفت، هم مسلم راست گفت، یكی شربت شهادت نوشید یكی هم الآن كاملاً عازم است مسلّم و صد درصد كه برود شهید بشود؛ لذا هر دو گروه جزء ﴿صَدَقُوا﴾ هستند. [1] . الكافی, ج1, ص288. [2] . الامالی (شیخ طوسی), ص332. [3] . سورهٴ آل‌عمران, آیهٴ 170. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 5 تاریخ: 1392/01/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: ... ناخن‌ هایتان را بگیرید و دفن كنید و بندها و مفاصل انگشتان دست و پایتان را تمیز و لثه‌ هایتان را از غذا پاكیزه كنید و مسواك بزنید و با سیمای متکبرانه و بوی بد دهان بر من وارد نشوید.[1] مضمضه، استنشاق، مسواك زدن، كوتاه كردن شارب، گرفتن ناخن ‌ها، چیدن و زدودن موی زیر بغل و شرمگاه، شستن جاهای چركین بدن مانند بند انگشتان، استنجاء[2] و ختنه از فطریات‌ اند.[3] [1] . قُصُّوا أَظَافِیرَكُم وَ ادْفُنُوا قُلامَاتكُم وَ نَقُّوا بَرَاجمَكُم وَ نَظّفُوا لَثّاتكُم مِنَ الطَعَامِ وَ اسْتَاكُوا وَ لا تَدخُلُوا علىّ فَخْراً بَخَرَاً (كنز العمال، ج6، ص655). [2] . شست‌ و شوی مخرج بول وغائط. [3] . انّ مِنَ الفِطْرَةِ الْمَضْمَضَة وَ الاسْتِنْشَاق و السّوَاك و قَص الشَّارِب و تَقْلِیم الأَظَافِیر وَ نَتْف الإِبْط و الاسْتِحْدَاد وَ غَسل البَرَاجِم وَ الانتِضَاح بِالمَاءِ وَ الاختِتان (الجامع الصغیر، ج1، ص377). 📚 مفاتیح الحیات ص 123 و 124. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بذل خون ▪️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾[1] که جامعه را با آشنا می ‌کند، جامعه را طاهر و طیب می ‌کند و با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می ‌کند. در سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[2] منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»[3] به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد! [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص788. [3]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج3، ص247. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هجدهم ماه 1443 🔹 حیات قرآنی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات قرآنی 🔹 قرآن كریم در صدد این است كه را زنده كند. این حیاتی كه برای همه ما هست كه مشترك بین حیات انسانی و حیات حیوانی است؛ اما یك سلسله مشتركاتی بین انسان و فرشته ‌هاست كه اصرار قرآن كریم بر این است كه ما را به آن بین انسان و فرشته برساند كه ما هم در حدّ فرشته بشویم؛ حالا ائمه ما (علیهم السلام) اینها معلمان فرشته ‌اند، از ما آن توقّع نیست؛ اما در حدّ فرشته شدن برای ماها مقدور است؛ لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾،[1] گرچه نام ذات اقدس الهی و همچنین وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان تثنیه و دو نفر ذكر شد؛ اما چون دعوت یك دعوت است، از این جهت فعل و ضمیر را مفرد می‌ آورد. دعوت خدا به وسیله پیامبر است, دعوت پیامبر همان دعوت خداست، «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعَواكُمْ» نیست، ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ هست. اینها می‌ خواهند ما را زنده كنند خطاب به زنده ‌هاست. فرمود دعوت خدا و پیامبر را اجابت كنید كه اینها شما را زنده می ‌كنند. ما با چه چیزی زنده ‌ایم؟ 🔹 یك حیات است كه وجود مبارك در همان بخش اوّل دعای صحیفه سجادیه مرز انسان و حیوان را مشخص كرد؛ فرمود: انسان را دیگران حیوان ناطق می‌دانند؛ اما برابر فرهنگی که قرآن كریم به ما آموخت انسان را می‌دانیم، نه حیوان ناطق! در همان دعای نورانی صحیفه سجادیه دارد كه خدایا! اگر راه حمد را به ما نیاموخته بودی ما نعمت ‌های تو را صرف می ‌كردیم و همین جامعه ‌ای كه نعمت الهی را بدون حمد صرف كند «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾»،[2] تو حمد و شكر را به ما آموختی كه ما پیدا كنیم. 🔹 پس یك وقت است از عده‌ای سؤال می‌ كنند انسان چیست؟ می‌گویند حیوان ناطق, زنده‎ای است كه حرف می‌ زند. وجود مبارك می ‎فرماید که انسان, حیوان ناطق نیست؛ «الإنسان حی حمید»، فصل مقوّم انسان, حمد اوست. مستحضرید كه حمد گذشته از اینكه حمد زبانی است كه انسان باید در برابر نعمت خدا شاكر باشد، عمده آن است كه این نعمت را به جای خود صرف كند. بدون آشنا بودن به تعیین ‌كننده آن نعمت كه منعِم كیست و جایش چیست این ممكن نیست. 🔹 بنابراین بهترین راه كه فرمود دعوت خدا و پیغمبر این است كه شما را زنده كند؛ یعنی بشوید ؛ حالا كه «حی حمید» شدیم، به ما گفتند این راه را بگیرید و ادامه بدهید، بسیاری از فرشته‌ ها نازل‌تر از مقام انسان, مقام دارند. این همه فرشته‌ ها كه در بهشت خدمتگزار مؤمنین ‌اند، مقامشان پایین ‌تر از مؤمنین است. این همه فرشته ‌هایی كه در حالت احتضار به مؤمنین سلام عرض می ‌كنند: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾[3] این همه فرشته ‌هایی كه قرآن معرفی می ‌كند، اینها به مؤمنین سلام عرض می ‌كنند و در خدمتشان هستند؛ پس ما می‌توانیم هم به حدّ فرشته ‌ها برسیم, هم از فرشته ‌ها بالاتر برویم! [1]. سوره انفال، آیه24. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای یکم، بخش9. [3]. سوره نحل، آیه32. 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1396/04/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: بوی بد و آزار دهنده را با آب بزدایید و خود را وارسی كنید (به پاكیزگی و نظافت خود حساس باشید)، كه خدا بندگان چرکین و آلوده ‌اش را که همنشینانش از نشستن با او کراهت دارند، دشمن دارد.[1] [1] . ... تَنَظَّفُوا بِالْمَاءِ مِنْ النَتْنِ الرِّیحِ الَّذِى یتَأَذَّی بِهِ، تَعَهَّدُوا أَنْفُسَكُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ یبْغِضُ مِنْ عِبَادِهِ الْقَاذُورَةَ الَّذِى یتَأَنَّفُ بِهِ مَنْ جَلَسَ إِلَیهِ... (كتاب الخصال، ص620). 📚 مفاتیح الحیات ص 124. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بمناسبت گرامی داشت هفتۀ دفاع مقدس الهام بخش حماسهٴ بزرگ 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء - سرویس دین و اندیشه: الهام بخش قیام امام خمینی (قدس سره) و حماسه بزرگ دفاع مقدّس بوده و نیز به ملّت ایران، اندیشه خردمندانه و انگیزه صادقانه بخشیده است. شرف ملی و دینی این ملّت از سالار شهیدان است و دفاع هشت ساله ملّت ایران رنگ و بوی داشت. 📚 لینک خبر: https://b2n.ir/e60379 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 هدایت مردم ▪️ در سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب زیارتی است كه در آن زیارت عظمت مشخص خواهد شد. انسان در فرهنگ قرآن به عنوان حی متألّه است نه حیوان ناطق و برای این مقام یعنی پیدایش حی متألّه، ذات اقدس الهی صحنه آسمان و زمین را آفرید و پروراند؛ یعنی كلّ نظام آسمان و زمین را خلق كرد و آرایش داد و مزین كرد و برای انسان مسخّر كرد. ▪️ خلقت انسان برای آن است كه وی عالِم و عابد شود بفهمد در جهان كیست و بفهمد در جهان چه كسی را باید پرستید، پس این قدر مهم است كه ذات اقدس الهی كلّ این نظام را به منظور این هدف آفرید. همان طوری كه در حدوث، این حرمت را ذات اقدس الهی رعایت كرد در بقا هم بشرح ایضاً یعنی محفوظ ماندن هدایت انسان, صیانت از علم توحیدی بشر و حفظ دستاوردهای انبیا و اولیا آن قدر مهم است كه پاك‌ ترین و كامل ‌ترین و شریف ‌ترین انسان ‌ها اگر این راه بشوند جا دارد. حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) برای حفظ هدف خلقت یعنی تأمین ، تأمین یك جامعه زنده و الهی و صیانت از یك ملت زنده و موحّد، به عنوان قیام كرد تا جامعه را هدایت كند. هدفش این نبود كه كشته بشود هدفش این نبود كه مبارزه كند همه اینها امور متوسط است هدفش بود به این هدف رسید هدفش تربیت انسان‌های متألّه بود به این هدف رسید. ▪️ هدایت انسان و حیات متألّهانه جوامع بشری آن قدر مهم است كه حدوثاً خلقت آسمان و زمین به آن تعلیل شد و بقائاً ریختن خون انبیا و اولیا و اسارت پاك ‌ترین انسان ‌ها به آن تعلیل شده است. 📚 ویژه برنامه سایه سار عترت – جلسه دوم 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 وجه الله ▪️ وجود مبارك فرمود: قسم به خدا نمی ‌توانی این نام را فراموش كنی! هیچ عاملی در ترویج جریان به این صورت از بیگانگان یا آشنایان دخالت نداشتند، فقط همان «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه‏».... . 👇👇👇👇👇