💠 شجره محبّت
▪️ خدای سبحان دین خود را به دست دوستان خود حفظ می كند. #دوستان_الهی برابر آنچه را كه شما در زیارت «امین الله» می خوانید كسانی اند كه «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِیآئِكَ مَحْبُوبَةً فی اَرْضِكَ وَسَمآئِكَ»[1] دوستان انبیا و اولیای الهی اند و محبوب ما سوا هستند. ما سوای خدا بدون اذن خدا كاری نمی كند اگر آسمان و زمین به كسی علاقهمند است برای آن است كه خالق آسمان و زمین به او علاقهمند است، تا خدا به كسی علاقه نداشته باشد آسمان و زمین به او علاقه پیدا نمی كند. اینكه ما ـ إن شاء الله ـ هر روز در #زیارت_امین الله از خدا مسئلت می كنیم «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِیآئِكَ مَحْبُوبَةً فی اَرْضِكَ وَ سَمآئِكَ»؛ خدایا توفیقی بده كه ما انبیا و اولیای تو را دوست داشته باشیم و همه موجودات آسمان و زمین ما را دوست داشته باشند یعنی دوست تو باشیم تا آسمان و زمین دوستان ما باشند.
▪️ خدا دین خود را به دست هر كس نمی دهد چه در تبلیغ دین، ترویج دین، نشر دین، كتاب نوشتن درباره دین؛ ممكن است عدهای درس بگویند كتاب بنویسند ولی توفیق آن را نداشته باشند كه دین خدا را زنده كنند. ممكن است با سخنرانی با درس و بحث دین را تا سطح گوش مردم برسانند با نوشتن كتاب دین را تا سطح چشم خواننده برسانند، این كار آسان است خیلی سخت نیست؛ اما آن توان را داشته باشند دین را #در_دل_مردم جا بدهند این كار هر كسی نیست و آن هم كه ما مأموریم آن است كه ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[2] «لا فی آذانهم و أعینهم». آن هنر كه آدم حرفش را به دل برساند آن را با چه چیزی می رساند؟ با درس گفتن با سخنرانی كردن؟! اینها كه #راه_دل نیست. خدا كسی را میخواهد كه حرف او را به دل مردم برساند و این به دست هر كسی نیست. پس به دست چه كسی انقلاب به ثمر رسید؟ یا به دست چه كسی #اربعین سالار شهیدان #احیا می شود؟ به دست كسی كه خودش فرمود: ﴿فَسَوْفَ یأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ﴾؛[3] فرمود من دینم را واجب كردم كه شما حفظ بكنید ولی به دست هر كدام شما نمی دهم. اگر ـ إن شاء الله الرحمن ـ دوستی های دیگر را گذاشتید كنار #محب _خدا شدید و خدا هم محب شما شد محبوب خدا شدید، آن گاه نشانه اش این است كه ﴿أَذِلَّةٍ عَلَیٰ الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَیٰ الْكافِرینَ﴾[4] اینها دین را حفظ می كنند. انقلاب واقعاً به دست چنین مردانی حفظ شد!
▪️ فرمود تا محب من نباشند تا محبوب من نباشند تا به من دل نبندند، دینم را به دست آنها نمی دهم و این شجره طوبیٰ #شجره_محبت است؛ آن وقت انسان به اسلام دل می بندد، به رهبران الهی دل می بندد، به ملت خود دل می بندد؛ بد كسی را نمی خواهد، نه بیراهه می رود، نه راه كسی را می بندد. #عناصر_اصلی_یك_نظام محبت خواهد بود، وقتی محبت شد تمام مشكلات حل می شود، برای اینكه آدم اگر اختلاف نظر دارد دوستانه قابل حل است.
▪️ #اربعین هم كه در پیش است، یك بیان نورانی وجود مبارك حضرت امیر در همان اولین خطبه نهج البلاغه دارد كه آن بیان نورانی در #زیارت_اربعین هم آمده. آن بیان نورانی كه حضرت امیر درباره رسول خدا (علیهما آلاف التحیة و الثناء) دارد این است كه ذات اقدس الهی به وسلیه پیامبر مردم را از #جهل_و_ضلالت نجات داد «فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنْ الْجَهالَةِ»؛ فرمود ذات اقدس الهی به وسیله پیامبر مردم را از جهالت و ضلالت نجات داد. همین بیان كه در خطبه اول نهج البلاغه درباره رسول گرامی آمده است در #زیارت_اربعین هم هست كه وجود مبارك سید الشهداء در صحابت آن حضرت، همراهان او «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[5] فرمود وجود مبارك ابی عبدالله خونش را داد تا مردم از #جهالت نجات پیدا كنند نه جهل! مشكل مردم جهالت است نه جهل! جهل این است كه آدم بی سواد باشد، جهالت این است كه #بی_عقل باشد.
[1]. کامل الزیارة، النص، ص40.
[2]. سوره نساء، آیه63.
[3]. سوره مائده، آیه54.
[4]. سوره مائده، آیه54.
[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص788.
#اربعین
#دوستان_الهی
#عناصر_اصلی_یك_نظام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/11/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 جهالت
▪️ در #زیارت_اربعین هست كه وجود مبارك سید الشهداء در صحابت آن حضرت، همراهان او «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[1] فرمود وجود مبارك ابی عبدالله خونش را داد تا مردم از #جهالت نجات پیدا كنند نه جهل! مشكل مردم جهالت است نه جهل! جهل این است كه آدم بی سواد باشد جهالت این است كه #بی_عقل باشد. برخی از مشكلاتمان برای بی سوادهاست، برخی از مشكلاتمان برای بی عقل هاست.
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص788.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/11/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فرازی از پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️ ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، #حضرت_آیت_الله_حسن_زاده_آملی را به محضر مبارک حضرت بقیة الله «ارواح من سواه فداه» و جامعه روحانیت و حوزه های علمیه و همه شاگردان و دست پروردگان آن حکیم راحل و عموم مردم بزرگ و بزرگوار آمل و بیت شریف ایشان تسلیت عرض می کنم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/07/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 رسالت
▪️ «جابر بن عبدالله انصاری» در روز #اربعین در كنار قبر سیدالشهداء (علیهالسلام) گفت: ما نیز در #ثواب_شهدای_كربلا شریك هستیم؛ زیرا اگر من هم بودم، همان كار آنان را می كردم؛ « لَقَدْ شَارَكْنَاكُمْ فِیمَا دَخَلْتُمْ فِیهِ ... أَنَّ نِیتِی وَ نِیةَ أَصْحَابِی عَلَى مَا مَضَى عَلَیهِ اَلْحُسَینُ عَلَیهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابُهُ»؛[1] یعنی #رسالت اهل تولّی حق و تبرّی از باطل این است.
[1]. بشارة المصطفی(ص)، ج1، ص74.
#اهل_حق
#امام_حسین_علیه_السلام
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص236
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
آیت الله حسنزاده و آیتالله جوادی آملی ۷۵ سال در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) تلاش کردند.
▪️ رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا گفت: #آیت_الله_حسن_زاده_آملی و آیت الله جوادی آملی ۷۵ سال با هم در مسیر اهل بیت(ع) تلاش شبانه روزی داشتند.
▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم وداع #آیت_الله_حسنزاده_آملی با اشاره به قاصر بودن زبان در بیان وصف و توصیف علامه و عالم وارسته جهان اسلام بیان کرد: قلم به تحریر در نمیآید و همراهی مومنان و پرهیزگاران و عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) بسیار ارزشمند است.
👇👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
آیت الله حسنزاده و آیتالله جوادی آملی ۷۵ سال در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) تلاش کردند.
▪️ رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا گفت: #آیت_الله_حسن_زاده_آملی و آیت الله جوادی آملی ۷۵ سال با هم در مسیر اهل بیت(ع) تلاش شبانه روزی داشتند.
▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم وداع #آیت_الله_حسنزاده_آملی با اشاره به قاصر بودن زبان در بیان وصف و توصیف علامه و عالم وارسته جهان اسلام بیان کرد: قلم به تحریر در نمیآید و همراهی مومنان و پرهیزگاران و عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه کربلا و #عاشورا جایگاه بسیار وال است ولی اوج کربلا را در #زیارت_اربعین میبینیم، افزود: نهضت سالار شهیدان، فلسفه عقلانیت و انسانیت و مرز بالای عقلانیت وحیانی است.
▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی با اعلام اینکه جریان اهل بیت (علیهم السلام) را افرادی همانند #آیت_الله_حسن_زاده راهنمایی و مسیر را بازگو کردند گفت: 75 سال پیش یعنی سال 1325 دو نونهال از این جامعه برخواستند، در مسجد جامع آمل درس خود را آغاز کردند و در قلم این بزرگواران ثبت است که بیش از 75 سال این دو بزرگواران در مسیر اهل بیت (علیهم السلام) تلاش شبانه روزی داشتند و در تمام سنگرها امت و مردم را هدایت کردند و با مردم زیر سایه اهل بیت(علیهم السلام) زیستند و این اهمیت و ارزش اهل بیت(علیهم السلام) را نشان میدهد.
وی ادامه داد: مردم هم با #پرورش_آگاهانه نشان از منابر، تکایا، مساجد و حسینیه ها و تعلیم و تحقیقات این دو بزرگوار است.
▫️ رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه با بزرگان دینی همسفره بودند و تعالیم اهل بیت (علیهم السلام) را از علمای بزرگی همانند الهی قمشهای، فاضل تونی و آیتالله طباطبایی رشد کردند گفت: در نهایت دوستی و قرابت در دوره سوم #آیت_الله_حسن_زاده_آملی و #آیت_الله_جوادی_آملی در قم کنار هم و با هم بودند، درخشیدند و در جوار آیتالله طباطبایی شاگردی کردند.
▫️ ایشان با اشاره به نقش علامه در انقلاب اسلامی عنوان کرد: در دوران انقلاب اسلامی #آیت_الله_حسن_زاده بسیار در کنار مردم آمل روشنگری داشتند و برای وحدت، صیانت، حفظ و نگهداری مردم آمل، استان مازندران و کشور تمام تلاش خود را بهکار بستند.
جوادی آملی تصریح کرد: عالم ربانی و توحیدی #آیت_الله_حسن_زاده_آملی خدمات بسیار ارزشمند و ماندگاری نه به ایران بلکه به جهان اسلام و مردم آزادیخواه دنیا داشتند که کم نظیر و بینظیر بود.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ مراسم تشییع حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/07/05
🆔 @m_vaezjavadi
▪️ مراسم ترحیم حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی
تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: تکیه آملی ـ شهرستان آمل
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
محبّت به اهل بیت علیهم السلام.mp3
4.45M
💠 روز بیست و یکم ماه #صفر 1443
▪️ محبّت به اهل بیت علیهم السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبّت به اهل بیت علیهم السلام
▪️ ﴿رَضِی اللَّهُ عَنْهُ وَ رَضُوا عَنْهُ﴾؛[1] یعنی به تمام #قضا_و_قدر الهی راضی است و تمام كارهای او هم مرضی خداست؛ اما چطور می شود انسان به اینجا برسد؟ اگر كسی به غیر خدا دل نبسته است این گرایش خودش را به كجا گِره زده؟ به هر حال انسان دارای یك محبّت و گرایشی هست به كجا گِره زده؟ انسان همان طوری كه ترس دارد, رجا و امید دارد, عداوت و محبّت هم دارد، این محبّتش به كجا گِره خورده؟ آنها را كه دوست ندارد كسی كه ﴿حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾[2] دوستی اش را به كجا گره زده؟ حالا اگر كسی تمام دوستی خود را به یك جا گره زده كلّ دوستی خود را به یك جا گره زده، آن وقت چیزی نمی ماند كه به دیگری بدهد. اگر كسی تمام سرمایه خود را به زید داد، دیگر چیزی ندارد به عمرو بدهد.
▪️ در سوره مباركه «شوریٰ» آنجا مشخص شد كه #مؤمن آن است كه تمام دوستی خودش را یكجا بده به #اهل_بیت، نه اینكه آنها را دوست داشته باشد آنها را خیلیها دوست دارند. شما كسی را در ایران می شناسید كه #حسین_بن_علی_سلام_الله_علیهما را بشناسد, قمر بنی هاشم را بشناسد و به او علاقه نداشته باشد؟ اینكه چنین آدمی پیدا نمی شود و این كافی نیست! آیه 23 سوره مباركه «شوریٰ» كه قبلاً ملاحظه فرمودید این بود: ﴿ذلِكَ الَّذِی یبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾ من همین را می خواهم! اكثری ماها عمل ما چه بدانیم چه ندانیم برابر این است كه این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ را مفعول واسطه می گیریم برای مودّت ﴿إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾, ﴿فِی الْقُرْبَی﴾، «فاء» حرف جرّ, «الْقُرْبَی» مجرور, این جار و مجرور متعلّق است به «المودة» تا ظرف, ظرف لغو باشد. این كفِ محبت است، این را خیلی ها دارند این مشكل را حلّ نمی كند؛ آن كه مشكل را حلّ میكند این است كه ما این ظرف را ظرف لغو نداریم #ظرف_مستقر بدانیم. اگر از ما سؤال كردند این آیه را تركیب بكن باید رویمان بشود که بگوییم این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به «المودّة» نیست این ظرف, ظرف لغو نیست:
هر ظرف که آن حال، صفت یا خبر است ٭٭٭ البته مدان لغو که او مستقر است
▪️ این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق است به «المستقرة»؛ «الاّ المودة المستقرّة فی القربی» اگر تمام مودّت ما به #اهل_بیت وابسته شد دیگر ما چیزی نداریم به دیگری بدهیم، این را از ما می خواهند! با دیگری رفت و آمد داریم، ما با كفار خرید و فروش داریم؛ اما ذرّه ای علاقه نداریم مگر علاقه لازم است؟ پول می دهیم جنس میگیریم, جنس می دهیم پول می گیریم. اگر ما یكجا همه علاقه را دادیم به #خاندان_پیغمبر، آن وقت چیزی نداریم به دیگری بدهیم. اگر «المستقرّ» را ما پذیرفتیم كه صفت باشد برای مودّت و این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به «المستقرّة» باشد، كلّ مودّت ما یكسره برای اینهاست «الا المودة المستقرّة فی القربی» که این نتایج فراوانی دارد حالا گوشه ای از آن در [راهپیمایی] بیست میلیونی #اربعین و فلان از آنجا ظهور می كند، این جنگ هشت ساله را هم پیش برده است.
[1]. سوره مجادله، آیه22.
[2]. همان.
#اربعین
#محبت_مسقر
#نشانه_مؤمن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 21
تاریخ: 1396/12/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره125
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: پنج سنت را درباره سر باید رعایت کرد: مسواک زدن، کوتاه کردن شارب، شانه زدن موی، مضمضه كردن و استنشاق كردن. پنج سنت را نیز باید درباره بدن رعایت كرد: ختنه، تراشیدن موهای زیر شکم، زدودن موهای زیر بغل، گرفتن ناخنها و استنجا (شستوشوی آلودگی پس از قضای حاجت).[1]
یاسر خادم گوید: امام رضا (علیه السلام) با كفش راحتی به دستشویی وارد می شد.[2]
[1] . خَمْسٌ مِنَ السُّنَنِ فِى الرَّأْسِ وَ خَمْسٌ فِى الْجَسَدِ؛ فَأَمَّا الَّتِى فِى الرَّأْسِ: فَالسِّوَاكُ وَ أَخْذُ الشَّارِبِ وَ فَرْقُ الشَّعْرِ وَ الْمَضْمَضَةُ وَ الاسْتِنْشَاقُ وَ أَمَّا الَّتِى فِى الْجَسَدِ: فَالْخِتَانُ وَ حَلْقُ الْعَانَةِ وَ نَتْفُ الإِبْطَینِ وَ تَقْلِیمُ الأَظْفَارِ وَ الاسْتِنْجَاءُ (كتاب الخصال، ص271).
[2] . كَانَA یدْخُلُ الْمُتَوَضَّأَ فِى خُفٍّ صَغِیرٍ (مكارم الاخلاق، ص121).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 124 و 125.
🆔 @a_javadiamoli_esra