💠 نظام الهی
🔹 یكی از مستمعین كه پای سخنان حضرت [امام صادق (سلام الله علیه)] نشسته بود گفت عجب درّ و جواهری ما امروز از شما استفاده كردیم، [حضرت] فرمود حیف نیامد كه این سخنان را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَر»،[1] حیف نیامد كه گفتی این كلمات مثل طلاست؟! طلا یك سنگ زردی است، چون كمیاب است معیار تبادل قرار گرفته است، وگرنه ارزش ندارد! با سنگ های دیگر فرقی ندارد! بعضی از سنگ های معدنی ممكن است از آن سخت تر هم باشند! فرمود: حیف نیامد كه این حرف ها را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَر»؟
🔹 بعد هم فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَة إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛[2] آزمون ما با این مردم بسیار دشوار است، برای اینكه ما اینها را دعوت كنیم نمی آیند، رها كنیم كه راه غیر از این نیست! ما که نمیتوانیم بگوییم «بگذار تا بیفتد و ببیند جزای خویش»،[3] این حرف ما نیست! چرا كیفر تلخ كار خودش را ببیند؟! «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»، راه غیر از این نیست! این است كه ما خیلی برایمان سخت و دشوار است، ما نمی توانیم بگوییم ما به وظیفه خود عمل كردیم و تمام شد و رفت، ما غُصه می خوریم! بسیاری از حالات خود وجود مبارك پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلّم), امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به حال ما غُصّه می خوردند! الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غُصّه می خورد! آدم یك فرزندی داشته باشد و بیراهه برود كه نمی تواند بگوید «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش».
🔹 فرمود شما فرزندان مایید: «أَنَا وَ عَلی أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة».[4] ما كه وقتی تشیع را قبول كردیم، اینها را به عظمت و امامت قبول كردیم، اینها را به عصمت قبول كردیم و اینها را به حجّت قبول كردیم، فرزند اینها شدیم! اگر فرمود: «أَنَا وَ عَلی أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» و ما هم اینها را به عنوان امامت قبول كردیم، فرزندان آنهاییم! آنگاه اگر بیراهه برویم، حضرت فرمود: برای ما خیلی غُصّه است، «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَة إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا». هیچ پدری حاضر نیست كه بگوید «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، اینچنین نیست! هیچ پدری و هیچ مادری حاضر نیست! الآن وجود مبارك حضرت هم همین طور است! اگر خدای ناكرده بیراهه برویم برای ما غُصّه می خورند، رنج می برند كه چرا ما به این صورتیم. ما می توانیم طرزی زندگی كنیم كه مورد رضای اینها باشد؛ ما این جاهلیتمان را به عقلانیت تبدیل كنیم، این راه دارد.
🔹 نظام جاهلی دو نشانه دارد: یكی اینكه در بخش اندیشه که دستشان از برهان و عقل خالی است، به گمان زندگی می كنند و در بخش انگیزه که دستشان از عدل خالی است، به هوا و هوس عمل می كنند. این را در سوره مباركه «نجم» فرمود که نظام جاهلی این دو علامت و دو عنصر را دارد؛ در بخش اندیشه به جای اینكه عالمانه تصمیم بگیرند براساس گمان ـ مخصوصاً سوء ظن ـ حركت می كنند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ و در بخش انگیزه و عمل به جای عدل و عقل با میل حركت می كنند: ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس﴾.[5] انسان به هر حال یا در حوزه و دانشگاه است و كارهای علمی انجام می دهد یا در متن جامعه است و كارهای عملی دارد؛ اگر فضا, فضای فرهنگی است باید برهان و عقل و علم باشد؛ اگر فضا، فضای كار و عمل است باید عدل باشد، نه هوا! ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ برای بخش اندیشه, ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس﴾ برای بخش انگیزه است. اگر این دو عنصر حل شود؛ یعنی ما عالمانه زندگی كنیم و عادلانه به سر ببریم، نه بیراهه می رویم و نه راه كسی را می بندیم، می توانیم یك نظامی بهشت گونه بسازیم و راحت باشیم.
[1] . مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص248.
[2] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص405.
[3] . دیوان سعدی، مواعظ، غزل شماره38؛ «چندین چراغ دارد و بیراه میرود *** بگذار تا بیفتد و ببیند جزای خویش».
[4] . معانی الاخبار، ص52.
[5] . سوره نجم، آیه23.
#غصه_ائمه_علیهم_السلام
#فرزندان_ائمه_علیهم_السلام
#شاخص_نظام_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/01/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#آرشیوی
🔸 پیام به جشنواره مجازی خلوت انس #نماز
تاریخ پخش: 1399/04/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خلقت شناسی
🔹 خیلی ها خیال می كنند که علم و دانش صنعتی سكولار است؛ می گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین شناسی سكولار است، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد! خب این فكر یك سم است، خیال می كنند به اینكه عالم همین طور خودساخته است و زمین طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می گویند طبیعت شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن ایام فاطمیه روضه خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می كند، این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست «خلقت» است. طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین شناس، یك معدن شناس و یك كوه شناس دارد «خلقت شناسی» می كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می گوید؛ زیرا «خلقت شناسی» معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كمكم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»،[1] اینطور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می كند، می داند كدام خاك می تواند بدخشان بشود و كدام خاك می تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می تواند فیروزه بشود، همان طوری كه می داند كدام خاك طلا می شود، كدام خاك نقره می شود، او طلا می سازد، او نقره می سازد، او فیروزه می سازد، او عقیق می سازد.
🔹 اگر ما باور كردیم چیزی به نام طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی بهعنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین طوری كه صبر و جَخد افسانه است طبیعت افسانه است، همان طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد ادراه می كند! یك حكیم دارد اداره می كند! آن كه آفرید دارد می پروراند! قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾[2] هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می پروراند، با نظم هم می پروراند، همان طوری كه انسان را آفرید با نظم می پروراند؛ این مثلث كار خداست: جهان، انسان، پیوند انسان و جهان؛ هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می كند.
[1]. دیوان سنایی، قصیده134؛ «سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب ٭٭٭ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن».
[2]. سوره رعد، آیه16؛ سوره زمر، آیه62.
#علم_و_دانش_صنعتی
#آگاه_مطلق
#خرافات_و_افسانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با حضرت استاد
تاریخ: 1391/02/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خون شهید
🔹 وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیه) دید با این شاگردان عادی نمی شود حکومت اموی را برانداخت، هر خونی نمی تواند برانداز باشد! یک سلسله خون های طیب و طاهر می خواهد که از مسجدهایی که ﴿فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾[1] بیرون آمده و مشمول آیه ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الَّذِینَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾[2] است، خودش دوست طهارت است، خودش محبوب خداست، اینکه در زیارت «امین الله» می خوانیم«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ»[3] همین است؛ من دوست تو و اولیای تو باشم، محبوب تو و اولیای تو باشم، هم من تو را بخواهم و هم تو مرا بخواهی! می بینیم ذات اقدس الهی اعلام آمادگی کرده است، فرمود من دوست شمایم خب چه بهتر ما با او پیمان و دوستی ببندیم و بشویم بندهٴ او، بشویم محب او، کم کم بشویم محبوب او و اگر این چنین شدیم، این خون ما برای همیشه زنده است.
🔹 این شهدا که رفتند و شربت شهادت نوشیدند، اینها همان کسانی هستند که شما در زیارت عاشورا می گویید اینها راهیان راه شما هستند، اگر در زیارت عاشورا می گویید که خدا لعنت کند کسانی را که «شایعَتْ وَ بایعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ»؛[4] یعنی کسانی که بعداً آمدند و حکومت اموی را پیروی کردند و راه امویان را رفتند لعنت خدا بر آنها! اینکه ما تا روز قیامت کسانی که راهی راه اموی هستند لعنت می کنیم یعنی همین اسرائیل، یعنی همین طاغیانی که بالاخره دستشان به خون مظلومان عراق وافغانستان و فلسطین و ایران آغشته بود و هست.
[1]. سوره توبه، آیه108.
[2]. سوره صف، آیه4.
[3]. کامل الزیارات، ص40.
[4]. کامل الزیارات، ص178؛ مصباح المتهجد، ج2، ص776.
#نامه_حضرت_مسلم_به_امام_حسین_علیه_السلام
#محبوب_الهی
#زیارت_عاشورا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تجلّی عقل و وحی در نهضت حسینی علیه السلام ـ جلسه 6
تاریخ: 1382/12/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات انسانی
🔹 وجود مبارک حضرت امیر فرمود بعضی ها زنده اند، اما به حیات گیاهی زنده اند یا به حیات حیوانی زنده اند و از نظر حیات انسانی مرده اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛[1] یک جنازه عمودی است بعد هم می شود افقی، این حرف حضرت در نهج البلاغه است. فرمود در بین زنده ها مرده است، برای اینکه غذا خوب می خورد حیوانات هم می خورند، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. در بین این حیوانات جنگلی مگر تقسیم کار نشده؟ مگر ریاست [مشخص] نشده؟ مگر حوزه استحفاظی [مشخص] نشده؟ هر کدام حوزه استحفاظی دارند! این زنبور عسل ملکه دارد، ریاست و زعامت دارد، این که انسان نیست. آن که فرشته خوی است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است، بعد می شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء».
🔹 «عالم اهل بیت» این است که جامعه را به «حیات انسانی» برساند، انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است، حالا تا کجا بخواهد سیر کند! وجود مبارک امام رضا کارش این است! رفتنِ به بارگاه او، توسّل به او، شما ببینید این دعای استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر، آخر تا اوّل همه توحید است: «[أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِی] یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ»؛[2] یعنی وقتی ما وارد حرم شدیم اگر توسل کردیم، اگر طلب شفاعت کردیم، در محدوده آن است که اینها را وسیله قرار بدهیم، کار اصلی به دست اوست! این استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر «برلیان توحید» است، همه «إِلَّا هُو»، «إِلَّا هُو». اینها را همین ها گفتند! گفتند اگر متوسل شدید، بعد این استغفار را بگو، این دعا را بخوان که مبادا ـ خدای ناکرده ـ دیگری خیال کند کسی اینها را بالذات و بالاستقلال منشأ اثر می داند.
[1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه87.
[2] . بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج99، ص56؛ مسند الإمام الجواد، ج1، ص214؛ «یا مَنْ لَا یعْلَمُ الْغَیبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یصْرِفُ السُّوءَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یدَبِّرُ الْأَمْرَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا ینَزِّلُ الْغَیثَ إِلَّا هُوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی یا خَیرَ الْغَافِرِینَ رَبِّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَیاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِنَابَةٍ وَ...».
#جنازه_عمودی
#عالم_اهل_بیت
#برلیان_توحید
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/05/19
🆔 @a_javadiamoli_esra