💠 نثار آبرو
🔹 كسی كه خون داد عزیزانه زندگی می كند اما كسی كه مسلوب الحیثیة شد و در این راه #آبرو داد، بالأخره زندگی او با سلب حیثیت همراه است! كم نبودند كسانی كه برای انقلاب آبرو دادند! در همان جریان #هفده_دی كه به #نوزده_دی منتهی شد، بالأخره امام آبرو داد؛ آنطور او را اهانت كردند! یك مرجع را، یك رهبر را، یك عارف را، یك حكیم را آن طور در روزنامه اطلاعات آن روز مسلوب الحیثیه كردند، اول طلبه ها قیام كردند بعد #مردم_متدین_قم قیام كردند و زمینه فراهم شده است برای حضور همگان و در #نوزده_دی آن قیام عمومی در قم رخ داد كه شهید دادند، زندانی دادند، مظلوم دادند و مانند آن.
🔹 دادن آبرو كار كمی نیست؛ بسیاری از افراد بودند كه میگفتند خب ما آبرویمان را باید حفظ بكنیم. انسان كه آبروی خود را برای خودش می خواهد طرز تفكر او هم فرق می كند؛ این طرز تفكر در خیلی از امور اثر دارد حتی در استخاره ها هم اثر دارد! یك آدم ترسو وقتی می خواهد استخاره كند از آیه، دستور #تقیه می فهمد! دادن آبرو كار آسانی نیست؛ انسان وقتی ببیند در منطقه وسیعی با حیثیت خوبی دارد زندگی می كند همه اینها را نثار می كند، این از دادن خون دشوارتر است! اگر ذات اقدس الهی فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اگر #امام_رضوان_الله_علیه آنطور برای #حفظ_دین آبرو داد خداوند چندین برابر او را «عندالله و عندالناس» وجیه كرده موجّه كرده #آبرومند كرده است.
#سالگرد_قیام_نوزدهم_دی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انفال جلسه 70
تاریخ: 1379
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به مناسبت حماسه قیام 19 دی
🔸 ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: رها کردن دنیا یگانه #شرط_جهاد و تنها #بهای_بهشت است. یعنی بدون فروش دنیا، مبارزه، #صبغه_الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانکه بدون ترک دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. حضرت علی (علیه السلام) که هم واجد شرایط جهاد بود و هم صالح برای رفتن به بهشت، می فرماید: «طَلاَقُ اَلدُّنْيَا مَهْرُ اَلْجَنَّة»... .
مطالعه بیشتر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/j30660
#سالگرد_قیام_نوزدهم_دی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره227
#فصل_ششم
#خوردن_و_آشامیدن
#سیره_پیامبر_در_خوردن_و_آشامیدن
🔸 راوی گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای خوردن، آشامیدن و وضو از دست راست خود استفاده می كرد.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) غذای داغ نمی خورد تا سرد شود و می فرمود: خدا به ما آتش نخورانده است. غذای داغ بركت ندارد پس آن را سرد كنید، و آن حضرت هرگاه غذا می خورد بسم الله می گفت و با سه انگشتش از غذای پیش روی خود می خورد و از غذای جلوی دیگران میل نمی كرد و خوردن غذا را پیش از دیگران آغاز می كرد و با سه انگشت ابهام (شست) و انگشت كنار آن (سبابه) و انگشت وسط می خورد و گاهی از انگشت چهارم كمك می گرفت و [گاهی] با همه كف دستش غذا می خورد و با دو انگشت غذا نمی خورد.
[1] . كان یجْعَلُ یمِینَهُ لأَكْلِهِ وَشُرْبِهِ وَوُضُوئِهِ... (الجامع الصغیر، ج2، ص372).
.#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 168.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ماهنامه اسراء (آذر ماه 1400) منتشر شد
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء (شماره 1، آذر ماه 1400) آماده و منتشر شد.
دانلود:
📎 https://b2n.ir/d65398
#بنیاد_بین_المللی_علوم_وحیانی_اسراء
#ماهنامه
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ستیز با ستم
🔹 حضرت [امام علی (علیه السلام)] یک بیان نورانی دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» _«ضیم» همان معنی ظلم را می دهد _ ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی کند. این کلمات #شرف_آور است! اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود، بله #ستم_پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود؛ مثل فلسطینی ها بود، مثل یمنی ها بود، ظلم را نمی پذیرد. شهادت و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. این بیان نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) در روز #عاشورا است که بارها به عرض شما رسید، فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ، پلی است زیر پای شما؛ مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به در آمدن است، مرگ را بترسانید! بعدها شاعری پیدا شد سراینده ای پیدا شد ادیب بزرگواری پیدا شد گفت:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ
من در این مبارزه پیروز هستم؛ من یک #گوهر_ابدی می گیرم، او از من یک بدن پوسیده می گیرد، چیز دیگر نیست! من که چیزی به او نمی دهم، این لاشه را به او می دهم، جان ملکوتی خود را بالا می برم.
🔹 اینها از #سید_الشهداء است اینها از #امیر_المؤمنین است که انسان مرگ را می میراند، انسان بر مرگ مسلّط است، انسان هست که هست که هست! فرمود جز ملّت فرومایه کسی #ستم_پذیر نیست. درود بر این فلسطینی ها و غزّه ای ها، درود بر یمنی ها، درود بر شما ایرانی ها که به هر حال توانستید ثابت کنید که #شاگرد_علی_بن_ابی_طالب (صلوات الله و سلامه علیه) هستید!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره228
#فصل_ششم
#خوردن_و_آشامیدن
#سیره_پیامبر_در_خوردن_و_آشامیدن
🔸 انس می گوید: هرگز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از غذایی بدگویی نكرد. اگر غذایی را می پسندید آن را می خورد و اگر غذایی را نمی پسندید نمی خورد.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سیر، پیاز، تره فرنگی و عسل آغشته با شیره ای كه از درخت در شكم زنبور می ماند نمی خورد، زیرا بوی آن در دهان می ماند.[2]
[1] . مَا ذَمَّ رَسُولُ اللَّهِ طَعَاماً قَطُّ؛ كَانَ إِذَا أَعْجَبَهُ أَكَلَهُ وَ إِذَا كَرِهَهُ تَرَكَهُ (مكارم الاخلاق، ص30).
[2] . وَ كَانَ لا یأْكُلُ الثُّومَ وَ لا الْبَصَلَ وَ لا الْكُرَّاثَ وَ لا الْعَسَلَ الَّذِى فِیهِ الْمَغَافِیرُ وَ هُوَ مَا یبْقَیٰ مِنَ الشَّجَرِ فِى بُطُونِ النَّحْلِ فَیلْقِیهِ فِى الْعَسَلِ فَیبْقَیٰ رِیحٌ فِى الْفَمِ (مكارم الاخلاق، ص30).
.#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 169.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت فقاهت
🔸 هر چه که محل #ابتلای_عملی مردم باشد، محل #ابتلای_علمی فقیه است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 165
تاریخ: 1400/10/19
🆔 @a_javadiamoli_esra