💠 مفاتیح الحیات
#شماره243
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#پوشش_های_پسندیده
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: كتان از [جمله] لباس پیامبران است[1]؛ همچنین می فرماید: روز جمعه خود را بیارایید و پاكیزه ترین لباستان را بپوشید.[2]
راوی می گوید: امام رضا (علیه السلام) در تابستان بر حصیری می نشست و در زمستان بر زیراندازی مویین و لباسش خشن بود؛ اما چون در میان مردم حاضر می شد لباس آراسته بر تن می كرد.[3]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: روز جمعه مستحب است كه مرد عمامه بر سر نهد و بهترین و پاكیزه ترین لباسش را بپوشد و با بهترین عطر خود را خوش بو كند.[4]
[1] . الْكَتَّانُ مِنْ لِبَاسِ الأَنْبِیاءِ (مكارم الاخلاق، ص104).
[2] . لِیتَزَیننَّ أَحَدُكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ... وَ یلْبَسْ أَنْظَفَ ثِیابِهِ... (الفقیه، ج1، ص116).
[3] . كَانَ جُلُوسُ الرِّضَا ع فِى الصَّیفِ عَلَی حَصِیرٍ وَ فِى الشِّتَاءِ عَلَی مِسْحٍ وَ لُبْسُهُ الْغَلِیظُ مِنَ الثِّیابِ حَتَّی إِذَا بَرَزَ لِلنَّاسِ تَزَینَ لَهُمْ (عیون اخبار الرضا ، ج2، ص178).
[4] . یسْتَحَبُّ أَنْ یعْتَمَّ الرَّجُلُ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَنْ یلْبَسَ أَحْسَنَ ثِیابِهِ وَ أَنْظَفَهَا وَ یتَطَیبَ فَیدَّهِنَ بِأَطْیبِ دُهْنِهِ (الفقیه، ج1، ص425ـ426).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 176 و 177.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیض شهید
🔸 مسئله شهادت باعث #طهارت_یک_مملکت است! درست است که آب بخشی از آلودگی ها را پاک می کند آفتاب بخشی از آلودگی ها را پاک می کند اما آن آلودگی های مهم را نه آفتاب پاک می کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط #خون_شهید پاک می کند... .
👇👇👇👇👇
💠 فیض شهید
🔸 مسئله شهادت باعث #طهارت_یک_مملکت است! درست است که آب بخشی از آلودگی ها را پاک می کند آفتاب بخشی از آلودگی ها را پاک می کند اما آن آلودگی های مهم را نه آفتاب پاک می کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط #خون_شهید پاک می کند کشور را خون شهید طاهر می کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ».
🔸 وظیفه همه مردم به ویژه مسئولان محترم این است که کشوری که طیب و طاهر شد از آن بهره طیب و طاهر ببرند، چون در قرآن کریم آمده است: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه﴾. عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند بسیار عظیم و بزرگ بودند؛ زیرا وجود مبارک امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود پَستی و فرومایگی را فقط ملت پَست می پذیرد. #ملت_سرفراز و بلند، کسانی که معارف الهی را چشیدند و با خدای «علی حکیم» در ارتباط هستند و خدا درباره آنها فرمود مردان مؤمن درجات رفیعه ای نزد خداوند دارند، اینها پَستی پذیر نیستند فرومایگی را تحمل نمی کنند. دفاع از مرز و بوم، شرف انسانی می طلبد که شهدا عموماً و #شهدای_ششم_بهمن [آمل] خصوصاً واجد این فضیلت بودند.
🔸 اگر ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بلدی که طیب شد باید میوه طیب بدهد، #معارف_الهی را میوه طیب می داند، عدل و عقل را میوه طیب می داند، جامعه ای که با عقلانیت وحیانی به سر می برد را طیب و طاهر می داند، جامعه ای که اعضای آن نه راه کسی را می بندند و نه بی راهه می روند را طیب و طاهر می داند. اگر این است، ما #حق_شهدا را باید ادا کنیم و آن این است که خود طیب باشیم، جامعه طیب بسازیم و همه امور را در سایه #علم_و_عدل حل کنیم؛ این ما را از هر گونه اختلاس و نجومی نجات می دهد و از هر گونه پلیدی می رهاند. پلید نشدن آسان تر از آن است که انسان پلید، خودش را تطهیر کند و طاهر باشد!
آپارات:
https://aparat.com/v/i8ZtS
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مراسم بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل
تاریخ: 1398/11/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
حماسه ولایت.mp3
1.06M
💠 روز بیست و سوم ماه #جمادی_الثانی 1443
🔹 حماسه ولایت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حماسه ولایت
🔹 جان مایه و بُن مایه این استان خود را نشان داد كه استانِ #دین و #ولایت و #قرآن و #عترت است؛ ما باید بررسی كنیم كه این دین و بُن مایه و دل مایه از كجا آمده است. من یادم است
یكی از همین ائمه جمعه استان ما ـ خدا رحمتش كند ـ آن وقتی كه اعزام نیرو به جبهه قدری ضعیف شد، ایشان گفت من به سبك #چاووش اعلام می كنم كه ما می خواهیم به طرف جبهه برویم ببینیم چقدر می آیند و همین كار را هم كرد و نیروهای فراوانی جمع شدند. این شهر آمل كه شده #هزار_سنگر، اگر این حادثه _خدای ناكرده_ برای #بابل بود آن هم همین طور می شد, اگر برای #ساری بود آن هم همین طور میشد؛ فرقی نمی كند این طور كه حالا #آمل هزار سنگر شده، اگر این حادثه جنگل برای شهرهای دیگر مازندران بود باز هم همین طور می شد. سرّش این بود كه وقتی داعی كبیر ـ كه قبرش در آمل هست ـ وارد این قسمت شد و #حكومت_دینی را ترویج كرد و اهل بیت و وجود مبارك امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا، امام حسن, امام حسین, امام سجاد (علیهم السلام) را معرفی كرد، مردمِ عاقل شناختند.
🔹 ولایت را #ولایتمداران زنده نگه می دارند، دین را متدینین حفظ می كنند؛ هیچ كس در جریان #هزار_سنگر حضور نداشت مگر دینِ مردم و طولی نكشید كه آنها شکست خوردند! اینها فكر می كردند كه آمل دروازه شمال است، وقتی این شهر را بگیرند شمال را گرفتند و آن روزها هم اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سقوط نكرده بود و این دو قطب در كُره زمین حكومت می كردند یا آمریكا بود یا شوروی؛ اینها فكر می كردند كه دروازه شمال را كه آزاد كردند شمال آزاد می شود، ارتباط مستقیمی هم بین شمال و روسیه هست؛ ولی به #لطف_الهی مردمی كه شهادت را استقبال میكردند در حدود ده ساعت چهل شهید دادند_ یعنی گویا هر پانزده دقیقه یك جوان شهید شد_ و این فتنه خنثی شد. این سرمایه است!
#سالروز_حماسه_ششم_بهمن_آمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای كنگره میر قوام الدین مرعشی با حضرت استاد
تاریخ: 1394/03/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره244
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#پوشش_های_ناپسند
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هلاكت زنان امت من در دو چیز سرخ فام است: طلا و لباس نازك[1] و نیز می فرماید: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت كند خدا او را به رو در جهنم افكند. علی (علیه السلام) پرسید: این چه اطاعتی است؟ فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد[2]؛ همان گرامی به علی (علیه السلام) فرمود: ای برادر! به تو سفارشی می كنم آن را رعایت كن كه شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تكبر تو را نگیرد[3].
[1] . هَلاكُ نِسَاءِ أُمَّتِى فِى الأَحْمَرَینِ: الذَّهَبِ وَ الثِّیابِ الرِّقَاقِ...(تنبیه الخواطر ونزهة النواظر، ج1، ص3).
[2] . یا عَلِىُّ! مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَلَی وَجْهِهِ فِى النَّارِ. فَقَالَ عَلِىٌّ: وَ مَا تِلْكَ الطَّاعَةُ؟ قَالَ: یأْذَنُ لَهَا فِى... لُبْسِ الثِّیابِ الرِّقَاقِ (مكارم الاخلاق، ص438).
[3] . أىْ أخِى! إنِّى مُوَصِّیكَ بِوَصِیةٍ فاحْفَظْها، لَعَلَّ الله أنْ ینْفَعَكَ بِها: ... والْبَسِ الخَشِنَ الضَیقَ مِنَ الثّیابِ لَعَلَّ العِزّ والكِبْرِیاءَ لا یكونُ لهُما فِیكَ مَساغٌ... (الجامع الصغیر، ج1، ص468).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 177.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شرف انسانی
🔸 دفاع از مرز و بوم، شرف انسانی می طلبد که شهدا عموماً و #شهدای_ششم_بهمن [آمل] خصوصاً واجد این فضیلت بودند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مراسم بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل
تاریخ: 1398/11/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
جانِ آگاه.mp3
1.68M
💠 روز بیست و چهارم ماه #جمادی_الثانی 1443
🔹 جانِ آگاه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جانِ آگاه
🔹 آنچه درباره سید مشایخ ما، فقیه متألّه و عارف وارسته #حضرت_آیت_الله_آقای_سید_علی_قاضی (رضوان الله تعالی علیه) می توان گفت عبارت از این است كه این بزرگوار همانند عرفا و فقهای بزرگ شیعه #انسانیت_انسان را تا حدّ امكان به خوبی شناختند.
🔹 خدا وقتی انسان را آفرید، بدن او را كه به #تسویه رساند، ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ را انشا كرد، روحی كه مدبّر او و مدیر او باشد به این بدن داد و او را انسان كرد، به این روح نیروهای فراوان داد، قوای ادراكی داد، قوای تحریكی داد، قوایی كه متولّی اندیشه اند داد، قوایی كه متولّی انگیزه اند داد و این روح را مطابق #الهام_الهی از فجور و تقوا با خبر كرد: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. بعد از اینكه فجور و تقوا را به فطرت انسان داد، به همه نیروهای ادراكی و تحریكی او و نیروهای متولّی اندیشه و نیروهای متولّی انگیزه و مجاری ادراكی و مجاری تحریكی دستور داد در پیشگاه این فطرت خضوع كنند، چون ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾. در برابر این دستور, خود عقل و نیروهای زیرمجموعه عقل اطاعت كردند؛ فطرت را نمی رنجانند، رهزنی نمی كنند، در مقابل فطرت نمی ایستند و مطابق فطرت حركت می كنند.
🔹 عارف كسی است كه صحنه داخل و خارج را خوب تشخیص می دهد، علاج داخل و خارج را خوب تشخیص می دهد، در درون خود فطرت را حاكم می كند #خلیفة_الله می كند، نیروهای عقلی را در برابر فطرت خاضع می کند، نیروهای سركش را رام می كند و طبق رهنمود علوی (صلوات الله و سلامه علیه) كه فرمود: «هِی نَفْسِی أَرُوْضُهَا بِالتَّقْوَی», رائض نفس خود است، ریاضت كش است، تمرین دهنده است و قوا را نرم می كند كه قوای نرم شده، در برابر فطرت, تمرّد و سركشی نداشته باشند؛ جهان داخل را این چنین می فهمد و اداره می كند و جهان خارج را هم این چنین می فهمد و اداره می كند. عارف كسی است كه این معانی را بعد از فهمیدن #بیابد، این راه ها را بعد از فهمیدن #برود و به راه بسنده نكند، زادراه تهیه كند، راه را به پایان برساند، وقتی راه را به پایان رساند و به مقصد رسید، از آن به بعد دیگر سخن از راه نیست، وقتی به مقصد رسید از آن به بعد می كوشد كه با مقصود دیدار داشته باشد و مقصد را در سایه شهود مقصود مزین كند.
🔹 #مرحوم_آیت_الله_آقا_سید_علی_قاضی (رضوان الله تعالی علیه) _ آن طوری كه مشایخ ما مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی كه از نزدیك خدمتشان مشرّف شدیم و این بزرگواران محضر آن بزرگوار را ادراك كردند و تتلمذ كردند و تلقّی كردند می فرمودند _ این امور را خوب شناخت؛ هم راه را هم مقصد را هم مقصود را!
#سالروز_درگذشت_آیت_الله_سید_علی_قاضی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله آقا سید علی قاضی (رضوان الله تعالی علیه)
تاریخ: 1391/08/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره245
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#پوشش_های_ناپسند
🔸 اميرمؤمنان (علیه السلام) مي فرمايد: شش چيز از اخلاق قوم لوط در اين امت است: پوشيدن روپوش بلند از روي تكبر که بر زمين کشيده مي شود، گشودن و باز گذاشتن دکمه هاي پيراهن و قبا و...[1]؛ همچنين مي فرمايد: لباس سياه نپوشيد، چرا كه آن لباس فرعون است[2]؛ نيز مي فرمايد: هركس لباس فاخر بپوشد به تکبر گرايد و متكبر در آتش دوزخ است.[3]
[1] . ... سِتَّةٌ فِى هَذِهِ الأُمَّةِ مِنْ أَخْلاقِ قَوْمِ لُوطٍ: ... َ إِرْخَاءُ الإِزَارِ خُيَلاءَ وَ حَلُّ الأَزْرَارِ مِنَ الْقَبَاءِ وَ الْقَمِيصِ (كتاب الخصال، ص331).
[2] . قَالَ فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ: لا تَلْبَسُوا السَّوَادَ، فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ (علل الشرائع، ص347).
[3] . مَنْ لَبِسَ الثِّيَابَ الْفَاخِرَةَ فَلا بُدَّ لَهُ مِنَ الْكِبْرِ وَ لا بُدَّ لِصَاحِبِ الْكِبْرِ مِنَ النَّارِ (ارشاد القلوب، ص195).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 178.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرّ هویدا
🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می شود؛ حالا یا با #نوشتن آن، یا با #گفتن آن، یا با #حرکات و سکناتش بیان می شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه ها را نمی بیند، فقط معصوم است که می بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می زند، ما می توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگسال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی فهمیم. در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می کنیم که ﴿وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن! این گونه خدا روشن می کند. فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می آید؛ چه بهتر که درونش #اسرار_الهی باشد که اگر برون آمد روح و ریحان باشد فضا را معطّر کند، چه بهتر از این! ما موظّف هستیم که تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می کند؛ چه ما بخواهیم چه نخواهیم! ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم؛ آدم خوب ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد اما ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، #طهارت می فهمند.
🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، #قصد_خیانت دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک #بیماری هست خیال می کنند همیشه می توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی کنیم؟ نه، ما اظهار می کنیم! بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم؛ اوّلین راه آن #تطهیر_باطن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می دهد؛ یا با گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال #سهو_و_نسیان، آن حادثه خودش را نشان می دهد.
آپارات:
https://aparat.com/v/yl3TP
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
معلم ملائکه.mp3
587.8K
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الثانی 1443
🔹 معلم ملائکه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معلم ملائکه
🔹 در بحث های كلامی، مسئله #ولایت مقداری روشن است، بالاتر از كلام در فلسفه، مسئله ولایت عمیق است، بالاتر از فلسفه در عرفان، ولایت از همهٴ اینها عمیق تر است. حدّاكثر برهانی كه یك متكلّم یا فیلسوف می آورد این است كه #بشر_قانون_می_خواهد، بشر متمدّن است; از دیرزمان همین حرف بود كه جامعه را كه بی قانون نمی شود اداره كرد، قانون باید الهی باشد و قانون آور باید الهی و نبی باشد (همین برهان معروف)؛ اما آنچه در عرفان مطرح است این نیست; نمی گویند بشر قانون می خواهد، می گویند #بشر_قانون_می_خواهد_و_راهنما، جن قانون می خواهد و راهنما، ملائكه قانون می خواهند و راهنما، فرشتگان رهبر می خواهند معلّم می خواهند ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ می خواهند.
🔹 امروز كسی كه مخاطب ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ است وجود مبارك #ولی_عصر است; آنكه قضیةٌ فی واقعةً نبود آنكه قضیه آدم (سلام الله علیه) به عنوان قضیه شخصی نبود، به عنوان #آدمیت بود؛ یعنی مقام والای #انسانیت همیشه مخاطب است كه ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾; امروز وجود مبارك ولی عصر این است. اگر كسی گفت «امروز امیرِ درِ میخانه تویی تو» چنین میخانه ای است!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1388/07/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره246
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#پوشش_های_ناپسند
🔸 امام باقر (علیه السلام) می فرماید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) امتش را از به دست كردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) پیوسته می فرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی كه به سان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین كردند خدا خوارشان می كند.[2]
[1] . إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ... نَهَاهُمْ عَنِ سَبع: ... نَهَاهُمْ عَنِ التَّخَتُّمِ بِالذَّهَبِ... وَ عَنْ لِبَاسِ الإِسْتَبْرَقِ وَ الْحَرِیرِ وَ الْقَزِّ وَ الأُرْجُوان (قرب الاسناد، ص34).
[2] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یقُولُ: لا تَزَالُ هَذِهِ الأُمَّةُ بِخَیرٍ مَا لَمْ یلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ یطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّلِّ (المحاسن، ج2، ص410).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 178.
🆔 @a_javadiamoli_esra
برترین تجارت.mp3
1.03M
💠 روز بیست و ششم ماه #جمادی_الثانی 1443
▫️ برترین تجارت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 برترین تجارت
▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم (سلام الله علیه) این است كه فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون». دنیا گاهی به معنای همین حیات دنیا در برابر حیات آخرت است؛ یعنی زندگی روی زمین و تحت سقف آسمان؛ یك وقت است می گویند دنیا یعنی آن تعلقات آن لهو و لعب و زینت و تفاخر و تكاثر كه «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ». آنجا كه حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون»؛ یعنی این حیات دنیا یعنی این زندگی؛ این زندگی #دار_داد_و_ستد است، انسان سرمایه ای به نام عمر دارد این سرمایه را می دهد و چیزی باید بگیرد یا تجارت «رابحه» دارد یا تجارت «بائره» دارد.
▫️ مطلب دیگر اینكه خسارت ها تنها این نیست كه انسان سود نبرد، بلکه خسارتی كه دامنگیر انسان می شود این است كه عوض و معوّض هر دو را به دشمن تسلیم می كند و سودی كه می برد معنایش این نیست كه چیزی را داده و قدری بیشتر گرفته است؛ در #تجارت_سودآور، عوض و معوّض هر دو به انسان برمی گردد، در تجارت زیان آور، هر دو به دشمن بر می گردد.
▫️ اینكه در سوره مباركه توبه و در بخش های دیگر هم آمده كه #با_خدا_تجارت_كنید، خرید و فروش كنید، آیا یعنی جانتان را حیثیتتان را وقتتان را به خدا بدهید و در قبال، چیزی بگیرید؟ یعنی این كالا را بدهید چیز دیگر بگیرید؟ خب اگر كسی جان خودش را داد چه می تواند بگیرد؟! پس جان باید محفوظ باشد. اگر كسی با خدا معامله كرد خدای سبحان این جان را #تكمیل كرده، #شفاف كرده، #بالغ كرده، #تطهیر كرده، #كامل كرده در اختیار او قرار می دهد، عوض و معوّض هر دو را به آدم می دهد؛ اما اگر كسی با شیطان معامله كرده او عوض و معوّض هر دو را می گیرد؛ یعنی جان را می گیرد، انسان می شود برده او!
#سالروز_شهادت_امام_هادی_علیه_السلام_بنا_بر_قولی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 489
تاریخ: 1392/02/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره247
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#پوشش_های_ناپسند
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: كفش باریك و نوك دراز نپوشید، چرا كه آن، كفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.[1]
به فرموده امام صادق (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می فرمود.[2]
[1] . لا تَتَّخِذُوا الْمُلَسَّنَ، فَإِنَّهُ حِذَاءُ فِرْعَوْنَ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ حَذَا الْمُلَسَّنَ (تحف العقول، ص105).
[2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ یزْجُرُ الرَّجُلَ یتَشَبَّهُ بِالنِّسَاءِ وَ ینْهَی الْمَرْأَةَ أَنْ تَتَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ فِى لِبَاسِهَا (مكارم الاخلاق، ص118).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 178 و 179.
🆔 @a_javadiamoli_esra
طنين علم و عقل.mp3
1.01M
💠 روز بیست و هفتم ماه #جمادی_الثانی 1443
🔹 طنین علم و عقل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طنین علم و عقل
🔹 بعضی از بزرگان كه به مقام والای علمی رسیدند با خدایشان #عهد بستند و عصاره آن عهد را در آن رساله نوشتند؛ عهد كردم كه كارهای غیر علمی نكنم, عهد كردم كه نوشته های غیر علمی نخوانم. اگر شما یك سطل آب شور پای درخت ریختید این دیگر آب شیرین را نمی پذیرد، دیگر میوه هم نمی دهد؛ مگر این درخت چقدر آب می خواهد؟ یك سطل آب می خواست كه شما هم آب شور دادید! #عهد كردم كه حرف غیر علمی نزنم, تعهّد كردم كه عوامانه سخن نگویم, تعهّد كردم كه حرف عوامانه را نشنوم؛ چنین فردی محقّق بار می آید و وقتی محقّق بار آمد جامعه ای را می تواند اصلاح كند تا می رسد به جایی كه #نایب_امام می شود.
🔹 در بیانات نورانی امام صادق (سلام الله علیه) هست كه حضرت معارفی فرمودند نصایحی فرمودند, یكی از شاگردان پای سخنرانی حضرت، گفت عجب جواهری ما از شما استفاده كردیم، فرمود حیفت نیامد این كلمات را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الجَوهَرُ اِلاّ حَجَر»؛ طلا یك سنگ زرد است، این حرفها را به طلا تشبیه كردی؟! این حرف ها, #حرف_های_آسمانی است حرف هایی است كه ابدیت دارد, حرف هایی كه بعد از مرگ را تامین می كند.
اینها آمدند گفتند شما دو سرمایه دارید؛ شما در بخشهای نظر، مطالبی را می فهمید؛ بدیهیات, سرمایه شماست؛ به هیچ كس یاد ندادند كه «بود و نبود» جمع نمی شود, جمع ضدّین محال است, جمع مِثلین محال است, اینها در #فطریات ما هست و همه ما اینها را می فهمیم. فرمود این سرمایه هایی كه مربوط به بخش نظر است و به شما دادند، با این بدیهیات كه سرمایه است تجارت كنید و مسائل نظری را یاد بگیرید. این راه آدم را عالِم می كند اما عاقل نمی كند؛ فرمود #راه_عقل هم هست: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ هیچ كودكی مِیل به دروغ گفتن ندارد، مگر اینكه به او یاد بدهند!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1393/10/18
🆔 @a_javadiamoli_esra