💠 عامل سعادت
▪️ یكی از شاگردان امام باقر به نام جابر جعفی كه غیر از جابر بن عبد الله انصاری است، او سالیان متمادی در محضر امام باقر درس می خواند، بعد از هجده سال كه خواست خداحافظی كند عرض كرد یك مطلب جدیدی بفرمایید، فرمود هجده سال شما از محضر ما مطالب آموختید! عرض كرد شما دریای بیكرانید، این چنین نیست كه با هجده سال بشود همه علوم یا بخش مهم علوم شما را آشنا شد. در هنگام خداحافظی وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر جعفی فرمود: «بَلِّغْ شِیعَتِی مِنِّی السَّلَام»؛[1] سلام مرا به شیعیان من برسان، آن وقت چندین جمله نصیحت كرد.
▪️ یكی از آن نصایحی كه در طول مدت عمر وجود مبارك امام باقر به جابر می فرمود كه هم برای خودش كارآمد باشد و هم برای همه ما این است كه فرمود مردم یك ترازویی دارند همان طوری كه كالاها را با ترازو می سنجند، خودشان را هم باید با ترازو بسنجند. وجود مبارك امام باقر فرمود جانتان عقلتان روحتان ایمانتان را هم توزین كنید كه چقدر می فهمید؟ چقدر آدمید؟ همین! اینها هم لازم است، اصل این است. ما چقدر می ارزیم؟ ما كه معتقد نیستیم ـ معاذ الله ـ انسان كه می میرد می پوسد، ما معتقدیم انسان كه می میرد از پوست به در می آید. خب انسانیت ما چقدر می ارزد؟ یك روزی ما در پیش داریم كه ما را می سنجند كه آیا وزینیم یا خفیف، تهی مغزیم یا وزین، وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر فرمود به مردم بگو خودشان را بسنجند میزان سنجش هم قرآن كریم است،[2] پس قرآن می شود ترازو، ما می شویم كالا، معارف قرآن حكم قرآن احكام قرآن می شود وزن.
▪️ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) فرمود قرآن ترازوست یك، معارفش مطالب تفسیری اش وزن است دو، شما اعمالتان عقایدتان اخلاقتان مسائل فقهی و حقوقی كه انجام دادید موزونید سه، این موزون را در كنار این وزن با ترازوی قرآن بسنجید، خب این نیاز دارد به اینكه انسان با قرآن مأنوس باشد، نه تنها قرآن بخواند مطالب قرآن را هم بداند، بعد خودش را با قرآن ارزیابی كند، بسنجد ببیند من سبكم یا سنگینم. خب حالا چرا دیگری ما را بسنجد كه ما سبكیم یا سنگینیم؟! ما اگر خودمان را بسنجیم اگر سنگین بودیم كه شاكریم، اگر خدای ناكرده سبك بودیم سعی می كنیم سنگین و وزین بشویم. خب این وصیت وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) است كه به همه ما توصیه كردند كه شما خودتان را بر قرآن كریم عرضه كنید با او بسنجید.
▪️ اما مطلبی را كه به جابر جعفی فرمود در هنگام تودیع و خداحافظی بعد از هجده سال كه فرمود سلام مرا به شیعیان من برسان این جمله را فرمود، فرمود «لَا قَرَابَةَ بَینَنَا وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» خدای سبحان با هیچ كس قوم و خویش نیست، چون ﴿لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ﴾[3] است، آن نسب نامه و شجره و شناسنامه مادی كه ـ معاذ الله ـ ندارد. با هیچ كس ذات اقدس الهی قرابتی ندارد كه كسی به خدا نزدیك باشد و كسی از خدا دور باشد، این اصل اول؛ بعد فرمود: «وَ لَا یتَقَرَّبُ إِلَیهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ یا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِینَا وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ ینْفَعْهُ حُبُّنَا» هیچ كس به خدا نزدیك نمی شود مگر از راه اطاعت او و دوستی ما، البته محبت اهل بیت، دوستی اهل بیت اینها به فرمان خداست. اگر كسی دوست خاندان عصمت و طهارت بود، این هم دستور خدا را دارد اطاعت می كند، چون در یكی از «حوامیم سبعه» ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو مزد رسالت من محبت اهل بیت است ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرَاً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[4] اگر كسی با اهل بیت، با علی بن ابی طالب، با فاطمه زهرا با ائمه (علیهم السلام) رابطه ای نداشته باشد ـ معاذ الله ـ مزد رسالت پیامبر را نداد، فرمود دوستی این خاندان مزد رسالت من است. وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) در این حدیث نورانی فرمود به اینكه این دو چیز عامل سعادت است: یكی اطاعت خداست و یكی محبت ماست، بعد هم فرمود اطاعت خدا اصل است برای اینكه محبت ما به دستور خداست فرمود: «مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ ینْفَعْهُ حُبُّنَا» اگر كسی خدای ناكرده اهل اطاعت خدا نبود و دستور خدا را انجام نداد محبت ما برای او كارآمد نیست، پس اصل اطاعت خداست و محبت ما هم چون خدا دستور داد كارآمد است.
[1]. الامالی (طوسی)، ص296؛ بشارة المصطفى لشیعة المرتضى (ط - القدیمة)، ص188.
[2]. تحف العقول، ص284؛ «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَی كِتَابِ اللَّه».
[3]. سوره اخلاص, آیه3.
[4]. سوره شوری, آیه23.
#ارزش_انسان
#عرضه_بر_قرآن
#قرابت_الهی
#محبت_اهل_بیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1384/05/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 شیعه مرزبان ولایت
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شیعه مرزبان ولایت
🔸 الآن وظیفه ما چیست؟! وظیفه همه ما ـ مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان ـ این است كه از علی (سلام الله علیه) حمایت بكنیم. منظور در آیه سوره مباركه كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾[1] اینها ـ معاذ الله ـ قضیه شخصیه و خارجیه نیست كه تاریخ مصرفش گذشت كه این برای زمان پیغمبر بود. نه! امروز پیامبر زنده است چون نبوت زنده است، امروز پیامبر زنده است چون اسلام زنده است، امروز هم علی زنده است چون ولایت زنده است. اگر كسی از حریم تشیع بخواهد دفاع نكند به این آیه عمل نكرد! اگر كسی خدای ناكرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده، عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نكند به این آیه عمل نكرده است!
🔸 آیه سوره مباركه «توبه» چه میگوید؟ می گوید مبادا خودتان را كنار بگذارید تیر بخورد به نبوت و رسالت! اگر به اسلام به نبوت به رسالت به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تیری خورد و كسی سینه سپر نكرد به آیه سوره «توبه» عمل نكرد، فرمود: ﴿ما كانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾،[2] این «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه»[3] حاكم بر ولایت است؛ یعنی اگر تاكنون ﴿أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یك نفر بود، الآن این سیزده نفر با آن یك نفر این چهارده نفر یك نورند، این چهارده تا یك حكم اند «اَلنَّبِی وَ اَهْلُ بَیتِه» می شود.
🔸 بنابراین وظیفه رسمی ما با حفظ وحدت اسلامی این است كه ما همه شبهات را ارزیابی كنیم، محققانه پاسخ بدهیم، نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم كه ـ معاذ الله ـ این ولایت و این امامت آسیب ببیند.
[1]. سوره احزاب, آیه06.
[2]. سوره توبه, آیه120.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج5، ص294؛ سنن ترمذی، ح3713،ج12، ص175.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1384/10/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زمینه نهضت عاشورا
🔹 دعای عرفه یك زمینه ای برای نهضت عاشورا است. برخی از دعاها برای جبران گذشته است كه انسان سیئات گذشته را با دعا ترمیم كند، برخی از دعاها آن قدر سطح اش بالاست و گوهرش عمیق است كه هم گذشته را ترمیم می كند و هم آینده را می سازد. سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) مهم ترین عنصر محوری دعای عرفه را در اوایل آن دعا یاد كرده است و آن طرز سپاس گذاری را به ما آموخت كه ما خدا را چگونه شكر بكنیم و در قبال چه نعمتی شكر بكنیم. انسان در برابر هر نعمتی موظف به سپاسگزاری است كه فرمود: ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾.[1] برخی ها روی نعمت های مادی خدا را می ستایند و برخی ها روی نعمت های معنوی و جامع نعمت های مادی و معنوی حكومت دینی و نظام دینی است. اگر حكومت دینی در یك جامعه ای مستقر شد هم مواهب معنوی برای آن ملت میسر است هم مواهب مادی.
🔹 وجود مبارك سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) این عاشورا را با آن دعاها شروع كرده و طرزی دعای عرفه اثر گذاشت كه دعای عرفه سید الساجدین امام سجاد (سلام الله علیه) هم از این موهبت تهی نیست. عنصر محوری دعای عرفه امام سجاد را همان عنصر محوری دعای عرفه حسینبنعلی(سلام الله علیهم اجمعین) تشكیل می دهد و آن این است كه به خدا عرض می كند خدایا من سپاسگزارم كه مرا قبلاً به دنیا نیاوردی و اگر من در عصر جاهلیت به دنیا آمده بودم و خدای ناكرده وثنی یا صنمی زندگی می كردم و می مردم چه می شد! تو را شاكرم كه مرا به دنیا نیاوردی، این قدر صبر كردی تا عصر جاهلیت به عصر علم و تمدن اسلامی تبدیل بشود، وحیی بیاید، الهامی بیاید حجاز را روشن كند، جاهلیت را رفت و روب بكند، پیامبری مبعوث بشود و زمینه ظهور حكومت اسلامی تشكیل بشود در چنین فضایی مرا به دنیا آوردی كه من در فضای دین نفس می كشم.[2]
[1]. سوره نحل, آیه53.
[2]. البلد الامین، ص251؛ «... لَمْ تُخْرِجْنی لِرَاْفَتِکَ بی وَ لُطْفِکَ لی وَاِحْسانِکَ اِلَیَّ فی دَوْلَةِ اَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَلکِنَّکَ اَخْرَجْتَنی لِلَّذی سَبَقَلی مِنَ الْهُدَی الَّذی لَهُ یَسَّرْتَنی وَ فیهِ اَنْشَاءْتَنی...».
#روز_عرفه
#فضای_دین
#حکومت_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین دعای عرفه با حضرت استاد
تاریخ: 1384/06/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 أبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة
🔸 یک بیان نورانی از وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است، فرمود هر کسی به هر حال سنّی دارد، قبل از اینکه بالغ شود، شناسنامه ای دارد، اما هر کسی بالغ شد، باید خودش شناسنامه بگیرد، بعد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»،[1] ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم. چه فخری بهتر از این است! از این فخر بالاتر هست؟! حالا اگر وجود مبارک امیرالمؤمنین شده پدر ما، مادر ما که خواهد بود؟ حیف است که این مقام را ما از دست بدهیم! اگر کسی فرزند امیرالمؤمنین شد، به کجا می رسد؟
🔸 قرآن کریم آن مقام اصلی را که برای انبیا و معصومین قائل شد، آنها قلّه هستند، حرفی در آن نیست، کسی هم نه طمع دارد و نه مقدور او هست که به آن مقام برسد، اما در دامنه آن قلّه زندگی کردن ممکن است. ذات أقدس الهی درباره ابراهیم خلیل فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾[2] و مانند آن. مردان الهی که شاگردان این خاندان هستند، فرزندان ابراهیم خلیل هستند، فرزندان انبیا و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) هستند، اینها هم به خدا عرض می کنند: ﴿وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾؛[3] خدایا! آن توفیق را به ما بده، علم فراوان یاد بگیریم، یک؛ به همه علوم عمل کنیم، دو؛ و با عمل خود جامعه را هدایت کنیم، سه؛ بعد با زبان خود هم از دین تبلیغ کنیم، چهار؛ تا «امام المتّقین» شویم؛ بزرگان جامعه، خوبان جامعه، پارسایان جامعه به ما اقتدا کنند. این کم مقامی است؟! اگر این شدنی نبود که در قرآن به ما نگفت شما این دعا را بخوان، این راه شدنی است! اگر کسی چنین شد، همه برکات قرآن نصیب او می شود.
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
[2]. سوره بقره، آیه124.
[3]. سوره فرقان، آیه74.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/05/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #سبوی_اشک
🔸 لحظات عارفانه حضرت آیت الله جوادی آملی در نماز عید قربان به همراه فرازهایی از خطبه
📚 نماز عید قربان
تاریخ: 1396/06/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 درس کرامت
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درس کرامت
🔸 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[1] که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می دادیم، هم آنها اسیر می دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می کرد.
🔸 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این دین بوسیدنی نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می کنند، بله کمک می کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم.
[1]. سوره انسان، آیه8.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد
تاریخ: 1398/06/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 حبْلُ اَلْمَتِین
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حَبْلُ اَلْمَتِین
🔸 روزی که معصوم به دنیا می آید، به منزله نزول قرآن کریم است. اگر انسان کامل معصوم، طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[1] معادل قرآن کریم است، اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته! باران نزولش به این است که به زمین انداخته شود، قرآن نزولش به این است که به زمین آویخته شود نه انداخته! دیگران به دنیا می آیند، به زمین انداخته می شوند، امام به دنیا می آید، به زمین آویخته می شود. اینها «حبل الله متین» هستند.
🔸 اینکه در قرآن کریم آمده، شما به حبل خدا تمسک کنید؛ یعنی چه؟ آن طنابی که به جای بلندی بسته است که انسان اگر آن را بگیرد، از سقوط نجات پیدا می کند، اولاً؛ و اگر توفیقی داشته باشد که این را بگیرد: «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ»[2] بالا برود، صعود می کند، ثانیاً؛ آن طناب آویخته است، وگرنه طناب انداخته، چه مشکلی را حل می کند؟ امام به دنیا می آید، خیلی ها هم به دنیا می آیند؛ اما امام حبل آویخته است، حبل متین است. در زیارت اینها، در زیارت ناحیه، در زیارت جامعه، در خیلی از موارد، از اینها به عنوان «حبل متین» یاد شده است، «حبل الله» یاد شده است. «حبل الله» آن حبلی است که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»،[3] فرمود یک طرف این طناب به دست من است.
[1]. دعائم الاسلام, ج1, ص28.
[2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص606.
[3]. غرر الاخبار، ص62.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/01/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 پرچمدار اسلام
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پرچمدار اسلام
🔸 یک روزی بهترین زنان عالم که دومی ندارد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از مهاجر و انصار خواست که بیایید به کمک علی بن ابی طالب ـ در همین مدینه ـ کسی حرکت نکرد و نیامد. فرمود بیایید علی را یاری کنید، غدیر که یادتان نرفته، هنوز آب غدیر خشک نشده است، شما چرا غدیر را فراموش کردید؟! شما او را می شناسید، تمام جنگ ها به نام او فتح شد! هر جا که پرچم به دست علی بود پیروزی بود.
🔸 در یکی از جبهه ها دست راست حضرت آسیب دید پرچم افتاد، یک عده پرچم را جمع کردند بلند کردند حضرت رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود «فَضَعُوهُ فِی یدِهِ الشِّمَال»؛[1] دست چپ علی از دست راست شما بهتر است، امنیت شما را او حفظ کرد، امانت شما را او حفظ کرد.
🔸 ثواب بعضی از فاتحین بیشتر از شهدا است! حضرت امیر شهید شد، درباره شهادت او که نیامده «شهادة علی افضل»، آن روز کوبیدن عمرو بن عبدود اسلام را حفظ کرد «ضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»،[2] شهادت خود حضرت امیر در کنار سفره فتح اوست.
[1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج3، ص299.
[2]. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج4، ص86.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای همایش بین المللی ریحانة النبی (صل الله علیه و آله و سلّم) با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 نور خدا
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نور خدا
🔸 امیرمؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج البلاغه درباره صدیقه کبریٰ، حجت بالغه الهی، صاحب عصمت کلیه الهی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها) فرمود وجود مبارک زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) به مقامی رسیده است که خاموش کردن این چراغ مقدور افراد عادی نبود. همه تلاش و کوشش کردند، یعنی امت صدر اسلام تلاش و کوشش کرد تا مقام والای آن حضرت را نادیده انگارد. در هنگام دفن بیبی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها) رو به قبر پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) فرمود «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛[1] یعنی شکستن مقام والای زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) کار همگان بود؛ یعنی سقیفه و مردم، خلیفه و مردم، دست نشانده ها، همه این منافقین، همه افراد ضعیف الایمان، همه «مُرجفون» و همه گسسته های از قرآن و عترت (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ أجمعین) تلاش و کوشش کردند که زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) را حذف کنند ولی نتوانستند.
🔸 چرا زهرا (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها)، این «ریحانة النبی» فراموش شدنی نیست؟ برای اینکه این به نور الهی وابسته است. نور الهی نوری است که زمین را روشن می کند، زمان را روشن می کند، سپهر را روشن می کند؛ لذا حضرت فرمود آنها تلاش کردند که صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها) را خاموش کنند ولی موفق نشدند، نور خدا خاموش شدنی نیست!
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش ریحانة النبی
تاریخ: 1396/12/15
🆔 @a_javadiamoli_esra