eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است! 💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع ، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید مان را حفظ کنیم و هم نسبت به وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی را گرفتن هنر است! 🔸 ایشان سپس ادامه دادند: یک وقتی در کوفه و یا شام، بعضی از مسئولین دستگاه های حجاجی سوال کردند که ریختن خون پشه آیا حلال است؟ حرام است؟ مکروه است؟ جواب داده شد که شما آن همه مسلمان ها و شیعیان را کشتید و سوال نکردید، حالا از خون پشه سوال می کنید؟! ما این همه فریاد زدیم که این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذراید این جنگل ها را غارت کنند، کسی گوش نکرد! 🔸 معظم له ادامه دادند: و جنگل کاری یک است، درخت باید کاشت، و پس از 50 سال یا بیشتر، پس از عمر مفیدی که هر درختی دارد، باید چوب مردم، درب و مبل و کاغذ مردم را از آن تأمین کرد، نباید درخت های سبز را از بین برد و آنها را تبدیل به هیزم کرد! ما که در کشور پُربرکتی زندگی میکنیم که دریا و صحرا و کوه و جنگل دارد، نباید چوب و کاغذ از خارج وارد کنیم، تمام میز و مبل مملکت باید از این جنگل ها تأمین شود! 🔸 ایشان سپس به اهمیت درختکاری در لسان اهلبیت (علیهم السلام) اشاره کردند و بیان داشتند: امام معصوم علیه السلام می فرماید: «ایّما رجلٍ سقا طلحةً او سدرةً فکانّما سقا مؤمناً من ظمأٍ»؛ اگر کسی به پای یک درختی آب بریزد و نگذارد آن درخت خشک شود، این است، یعنی همچنان که اگر شما به یک مؤمن آب بدهید، اهل بهشت می شوید، همچنان است که آب به هم بریزید، اهل بهشت می شوید، این امامان معصوم بودند که این مطالب را به ما گفتند و لذا ما باید حق چنین دین و مکتبی را بدانیم و ادا کنیم چون اینها بودند که راه را به ما نشان دادند. در این مراسم، کارت «همیار طبیعت» و همچنین «نمادی از درخت بلوط» به پاس قدردانی از بیانات ایشان در حمایت از درختکاری و حفظ محیط زیست اهدا شد. آیت الله العظمی جوادی آملی نیز از زحمات مسئولین اداره منابع طبیعی و دیگر مسئولینی که در حفظ محیط زیست تلاش می کنند، قدردانی نمودند. آپارات: https://aparat.com/v/LpceC 📚 هفته درختکاری تاریخ: 1400/12/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قیامِ هدایت 🔹 گفته ‌اند اگر سرنشینان كشتی صد نفر باشند نود و نه نفرشان اهل شنا نباشند یك نفر آشنا به شنا باشد و كشتی دارد غرق می‌ شود و آن نود و نه نفر در كام دریا فرو می ‌روند، این یك نفر كه می‌ تواند با شنا به ساحل برسد نباید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»، باید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو»! در برابر تقاضای كاذب باید آن تقاضا را به تبدیل كرد، نه كالای كاذب را عرضه كرد؛ در این طور است، در این طور است، در این طور است، در این طور است، چه اینكه در كالاهای مادّی هم همین طور است. اگر چیزی را جامعه خواست و معقول نبود و منقول دینی آن را تأیید نكرد، باید مسیر تقاضا را عوض كرد. 🔹 سالار شهیدان آمده گفته اعتدالی كه اَموی و مروانی آوردند آوردند و مطابق آن تقاضای كاذب دارند، این باید رخت بربندد و بیاید كه تقاضای صادق مردم استنباط بشود اوّلاً، عرضه صادق هم ارائه بشود ثانیاً، تا چنین جامعه ‌ای رشد بكند ثالثاً. سالار شهیدان دید اموی و مروانی كلّ مسیر را برگرداندند و به فكر تقاضای كاذب و عرضه كاذب ‌اند، دید هیچ چاره ‌ای ندارد قیام كرد و با مسیر را برگرداند و اگر ممكن بود با سخنرانی ها این مسیر عوض شود حتماً سالار شهیدان همانند انبیا و اولیای دیگر با پیام و سخنرانی و مناظره و گفتگو و گفتمان مسئله را حل كرده بود. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 دعا و صدقه: ... امیرموٴمنان (علیه السلام) هنگام سفر می‌گفت: «... اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِى السَّفَرِ وَ أَنْتَ الْخَلِیفَةُ فِى الأَهْلِ وَ لا یجْمَعُهُمَا غَیرُكَ؛ لأَنَّ الْمُسْتَخْلَفَ لا یكُونُ مُسْتَصْحَباً وَ الْمُسْتَصْحَبُ لا یكُونُ مُسْتَخْلَفاً».[1] [1] . نهج البلاغة، خطبهٴ 46. 📚 مفاتیح الحیات ص 196. 🆔 @a_javadiamoli_esra
شروع بحث جدید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «علوم القرآن» ◀️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بحث جدید خود را با عنوان از روز چهارشنبه (11 اسفند 1400) این هفته شروع نمودند. ▫️ پیرو درخواست های مکرر علاقه مندان به جلسات تفسیری حضرت مبنی بر شروع بحث جدیدی در موضوع قرآن و تفسیر، معظم له روز چهارشنبه این هفته اعلام نمودند که بحث جدید خود در موضوع تفسیر قرآن را با عنوان شروع و از این هفته، مبحث روز چهارشنبه خود را به این موضوع اختصاص خواهند داد. ▫️ لازم به ذکر است هم اکنون جلسات فقه معظم له با موضوع «وصیت» در روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 9 صبح برگزار می گردد و روز چهارشنبه نیز جلسه جدید ایشان با عنوان برگزار خواهد شد. ▫️ علاقه مندان می توانند این جلسات را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزشی اسراء مشاهده نمایند، همچنین صوت و متن جلسات فوق در سایت و در کانال بنیاد اسراء بارگزاری خواهد شد. 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔸 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی: 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه/ قرآن نور است/ همگانی بودن و همیشگی بودن، دو اصل کلی قرآن /این دو اصل با مجمل گویی و معمّاگویی جمع نمی شود/ قرآن هر چند «صعب مستصعب» است اما شفاف است ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اول از درس ، در مقدمه بحث جدید خود به تبیین موضوع محل بحث پرداخته و اظهار داشتند: یک علوم قرآن داریم که قرآن شناسی است، این علوم قرآن به منزله است، البته راهنمایی اش را از درون می گیرد. 👇👇👇👇
ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه/ قرآن نور است/ همگانی بودن و همیشگی بودن، دو اصل کلی قرآن /این دو اصل با مجمل گویی و معمّاگویی جمع نمی شود/ قرآن هر چند «صعب مستصعب» است اما شفاف است ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اول از درس ، در مقدمه بحث جدید خود به تبیین موضوع محل بحث پرداخته و اظهار داشتند: یک علوم قرآن داریم که قرآن شناسی است، این علوم قرآن به منزله است، البته راهنمایی اش را از درون می گیرد. 🔹 معظم له ادامه دادند: این قرآن باید خودش را معرفی کند که من چه هستم و چه کاره هستم و چگونه می توانم کنم؟ این غیر از آن دستورات قصص انبیاء و یا دستورهای سیاسی، فقهی، قضایی و امثال ذلک است که اینها در بحث های تفسیر است، اما خود قرآن چیست و قرآن چه آورده و چکار می خواهد بکند؟ قرآن مدعی است که ما شما را زنده می کنیم، این را که فرمود ما آمدیم شما را زنده کنیم، بر اساس همان باید تبیین کند. این دو کار باید بشود که منظور از این حیات چیست و چگونه زنده می کند؟ اینکه فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ چگونه زنده می کند؟ آیاتی که ناظر به است چیست؟ جامعه مرده کدام است؟ جامعه زنده کدام است؟ چه جامعه ای را زنده می کند؟ 🔹 ایشان اظهار داشتند: بنابراین خود این بحث یک رشته جدایی است غیر از مسئله تفسیر، تفسیر این است که خود این آیه را معنا می کنند و همچنین غیر از تفسیر موضوعی است، اینکه عدالت در قرآن چیست؟ اقتصاد در قرآن چیست؟ طهارت و طیب نفس در قرآن چیست؟ اینها تفسیر موضوعی است یک وقت است که نه، خود این آیه را بحث می کند که آیه قبل درباره جهاد است، آیه بعد درباره زکات است، اینها آیاتی هستند که این چنین نیست که به یکدیگر منسجم باشند. پس «هاهنا امور»: تفسیر قرآن است که هر آیه ای مربوط به کار خودش است، یک آیه مربوط به صلات است، کنارش مربوط به جهاد است، آیه دیگر قصه انبیاء است، این تفسیر قرآن است. تفسیر موضوعی است که یک مطلب را انسان انتخاب می کند، اقتصاد در قرآن چیست؟ عدالت در قرآن چیست؟ جامعه در قرآن چگونه است؟ خانواده و نهاد خانواده در قرآن چگونه است؟ اینکه خود قرآن چیست؟ از کجا نازل شده؟ چگونه نازل شده؟ بر چه کسی نازل شده؟ چه چیزی می خواهد بگوید؟ چه کار می خواهد بکند؟ اگر نبود چه می شد؟ اکنون که هست چه می شود؟ فرق آن با کتاب های دیگر چیست؟ فرق آن با سایر اندیشه ها چیست؟ 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: بنابراین مسئله غیر از تفسیر ترتیبی است، یک، و غیر از تفسیر موضوعی است، دو، علم جدایی است، سه، به منزله فلسفه تفسیر است و به منزله است و امثال ذلک. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حوزه باید در خدمت قرآن باشد، اگر ما قرآن را بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمی شود! 🔹 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت از راه حوزه تاکید فرموده و بیان داشتند: حوزه باید در خدمت قرآن باشد، اگر ما قرآن را بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمی شود! این نیامد بگوید که ما آمدیم زندگی را یاد شما بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است، اما گفته ما آمدیم شما را زنده کنیم. این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾، این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب می کند، به متمدّنان آن روز هم خطاب می کند. پس معلوم می شود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو است، یک نحو است، یک نحو است، یک نحو است که قرآن دوست دارد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیا در بحث ، همین مباحث مصطلح و شناخت شده علوم قرآنی مانند قرائات و حفظ و اینهاست؟ 🔹 معظم له با در پاسخ به سوالی که شما آیا در بحث ، همین مباحث مصطلح و شناخت شده علوم قرآنی مانند قرائات و حفظ و اینها را بحث خواهید نمود، اظهار داشتند: اینها آن مرحله نازله است، اینها جزء علوم قرآن است قرآن شناسی است، ما این علوم قرآن را هم برای کودکان، نوجوانان، جوانان، حوزه و دانشگاه داریم، این قرائت قرآن و حفظ قرآن و تجوید است، اینها قرآن شناسی است؛ ضمن اینکه آنها را باید احترام نمود و سرجایش نگه داشت، اما وقتی که حوزه بخواهد درباره قرآن شناسی بحث بکند، می گوید من باید ببینم که این قرآن می گوید که من آمدم برای اینکه شما را زنده کنم! منظورش چیست؟ این قصه انبیاء و دستورات فقهی و اصولی و اخلاقی و اقتصادی نیست، آمده گفته من می خواهم شما را زنده کنم! این اصلاً است. 🔹 ایشان بیان داشتند: قرآن اگر گفته من ﴿تِبْیاناً لِکُلِّ شَی‏ءٍ﴾ هستم، اگر گفته که من نور هستم، یک حرف معما که نمی زند، حتماً معنا کرده است. اگر می گوید که من آمدم شما را زنده کنم!؟ این باید شفاف باشد، قرآن که نیامده برای همان چهارده نفر! بلکه آمده برای ﴿لِلْعالِمینَ﴾، قرآن دو تا اصل کلی را به همراه دارد: یکی یکی ، یکی همگانی یکی همیشگی. یکی جمیع بشر، یکی «إلی یوم القیامة». برای کلی که مربوط به افراد است، برای دائم که مربوط به ازمان است، می گوید من آمدم شما را در این کلیت و دوام زنده کنم و نور هم هستم. این مجمل گویی و معمّاگویی که نمی شود. حتماً بیان کرده است. معظم له ادامه دادند: اگر یک ابهام و اشکالی باشد از طرف ماست نه اینکه مثلاً قرآن پیچیده باشد، معما باشد معاذالله، نه! این طور نیست. است، اما شفاف است. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیض سرشار 🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است، بسیاری از عیدها و جشن ‌ها در همین ماه است. در این صلوات نورانی که «عند الزوال» می ‌خوانند، دارد که این ماه پیچیده و است، هیچ جای این ماه خالی از رحمت نیست: «شَهْرُ ... حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان‏‏»... . 👇👇👇👇
💠 فیض سرشار 🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است، بسیاری از عیدها و جشن ‌ها در همین ماه است. در این صلوات نورانی که «عند الزوال» می ‌خوانند، دارد که این ماه پیچیده و است، هیچ جای این ماه خالی از رحمت نیست: «شَهْرُ ... حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان‏‏». 🔸 این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان. اصرار این آقایان این است که در خودشان را درست کنند؛ چون هر کسی سالی دارد، آنهایی که کشاورز هستند، اول سالشان پاییز است، چون درآمدشان از پاییز است؛ آنهایی که جوان‌ اند، جوانی فکر می ‌کنند و حیات گیاهی دارند، اول فروردین را آغاز سال می‌ گیرند، برای اینکه جامه نو در بر کنند، با اینکه در اول فروردین خبری نیست؛ اما آنها که اهل راه هستند، اول ماه مبارک رمضان را اول سال قرار می‌دهند، قهراً ماه شعبان می ‌شود آخر سال. تمام ضجّه ‌ها و ناله ‌های اینها این است که در این آخر سال، حساب‌ ها را تصفیه کنند که وارد سال بعد که می‌ شوند، بدهکاری نداشته باشند. این است که در همین صلوات دارد که تمام شب ‌ها و روزها حضرت به فکر و اینها بود، برای اینکه در آخر سال به هر حال آدم باید حساب خود را برسد و بدهکاری‌ های خود را بدهد. 🔸 جناب حافظ که می ‌گوید: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اینها اشکال می ‌کردند به حافظ که اگر منظور از این مِی، است، ماه مبارک رمضان که فصلش است، چرا ایشان می ‌گوید ماه شعبان مصرف بکن؟ ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد سرّش این است که آخر سال است و در آخر سال جایزه‌ ها را می ‌دهند. در ماه مبارک رمضان خبری از جایزه نیست، ماه کار است؛ هم شب عید شوال یعنی عید فطر به عنوان «لَیلَةَ الْجَوَائِز» است و هم روزش به عنوان «یوْمُ الْجَوَائِز» است که روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم ماه است ماه جایزه نیست، جائزه را در «لَیلَةَ الْجَوَائِز» می‌دهند. این است که جناب حافظ گفت که الآن دریاب، چون بعد دیگری خبری نیست تا برسیم به عید فطر. این است که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! آپارات: https://aparat.com/v/7XrOl 📚 دیدار تاریخ: 1396/02/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امانِ امت 🔹 ذات اقدس الهی فرمود وجود مبارك پیغمبر خصیصه‌ ای دارد كه الآن بخشی از آن خصیصه‌ ها به وسیله ائمه (علیهم السلام) ثابت شده است و امروز به زنده است. فرمود دو چیز در امّت اسلامی رافع عذاب است: یكی , یكی : ﴿وَمَا كَانَ اللّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یسْتَغْفِرُونَ﴾. همین مطلب قرآنی را در نهج ‌البلاغه وجود مبارك حضرت امیر به این صورت فرمود که خدای سبحان دو امان دارد: یكی ، یكی هم ، بعد فرمود مردم! وجود مبارك پیامبر را به حسب ظاهر از دست دادید، استغفار را از دست ندهید. 🔹 اگر ذوات مقدس اهل بیت (علیهم السلام) از بخشی از جهات, نظیر وجود مبارك رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هستند، ما چه می‌ دانیم، شاید به وسیله آن ذوات مقدس آ‌ن عذاب استئصال و را بر می ‌دارد؛ البته عذاب مقطعی هست. آنجایی كه فرمود: ﴿وَمَا كَانَ اللّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ﴾ یعنی عذابی نظیر عذاب اُمم قبلی كه عذاب استئصال باشد، وگرنه عذاب مقطعی آمده جاهای شخصی عذاب آمده؛ اما عذابی كه امت را زیر و رو كند نیامده است. وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه است این اثر را دارد، امروز هم ممكن است این اثر را داشته باشد. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10 تاریخ: 1391/09/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 در فقه الرضا (علیه السلام) آمده است كه: هرگاه قصد سفر حج كردی خاندانت را گردآور و دو ركعت نماز بگزار و خدا را تمجید كن و بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درود فرست و دستانت را به دعا بلند كن و بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْتَوْدِعُكَ الْیوْمَ دِینِى وَ نَفْسِى وَ مَالِى وَ أَهْلِى وَ وُلْدِى وَ جَمِیعَ جِیرَانِى وَ إِخْوَانِنَا الْمُؤْمِنِینَ الشَّاهِدَ مِنَّا وَ الْغَائِبَ عَنَّا؛ خدایا! من امروز دین و جان و مال و خاندان و فرزندان و همه همسایگان و برادران موٴمن حاضر و غایب را به تو می‌ سپارم».[1] امام صادق (علیه السلام) مي ‌فرمايد: سفرت را با صدقه آغاز كن و آية الكرسي بخوان.[2] [1] . إِذَا أَرَدْتَ الْخُرُوجَ إِلَی الْحَجِّ ... وَ اجْمَعْ أَهْلَكَ وَ صَلِّ رَكْعَتَینِ وَ مَجِّدِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَلِّ عَلَی النَّبِىِّص وَ ارْفَعْ یدَیكَ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی وَ قُلِ: ... (فقه الرضا ع، ص215؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص121). [2] . افْتَتِحْ سَفَرَكَ بِالصَّدَقَةِ وَ اقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِىِّ... (الكافى، ج4، ص283). 📚 مفاتیح الحیات ص 196. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سالِ سالکان 🔹 این ماه شعبان که گفتند: منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد برای اینکه طبق بعضی از روایات، ماه مبارک رمضان را گفتند: «غُرَّةُ الشُّهُور»،یک؛ «رَأسُ السَّنَة»، دو. در روایات ما را، «رأس سنه» را ماه مبارک رمضان می‌ دانند و گاهی هم می ‌گویند: «غُرَّةُ الشُّهُور»؛ یعنی اگر دوازده ماه داریم، پیشانی این دوازده ماه، ماه مبارک رمضان است؛ اگر 365 روز داریم، پیشانی آنها اول ماه مبارک رمضان است؛ «رَأسُ السَّنَة» است، یک؛ «غُرَّةُ الشُّهُور» است، دو. 🔹 طبق این دو تعبیر افرادی مثل ابن طاوس ‌ها و اینها برنامه‌ هایشان را از ماه مبارک رمضان شروع می ‌کنند تا به ماه شعبان؛ ماه مبارک رمضان را قرار می ‌دهند و در ماه شعبان که است، خیلی تلاش و کوشش می ‌کنند که همه دیونشان را بدهند. این دعای معروفی هم که هست: «اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ» همین است. مثل اینکه کسی که آخر سال می‌ خواهد حساب بکند تمام تلاش و کوشش خود را می ‌کند تا ببیند چقدر بدهکار است. اینها در خیلی تلاش می کنند که وظیفه ‌ای از اینها نماند؛ اینها آخر سالشان ماه شعبان است، لذا سعی می‌ کنند آخر سال تمام حساب‌ ها را بررسی کنند. 📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 6 تاریخ: 1398/02/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اثر جدید منتشر شد. 📚 « کتاب الربا الجزء الأول » 🏷 خرید اینترنتی: https://nashresra.ir/ b2n.ir/e67199 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مصداق بارز وجه الله 🔸 انسان کامل مانند سیدالشهداء (علیه ‌‌‌السلام) تمام کارهای خود را برای انجام می‌‌‌ دهد و هیچ سپاس و ثنایی از کسی توقع ندارد؛ کسی که تمام همّت او وجه الله باشد، از خواهد بود. 📚 سروش هدایت، ج1ص236 🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان در ماه شعبان شایستگی آنرا دارد که هم مهمان خدا شده و هم مهماندار او گردد! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ماه شعبان را باید ماهی آراستۀ به اخلاق نبوی نفسیر نمود، ماهی که در روایات صراحتاّ به نبیّ مکرم اسلام تعلق دارد. صاحب تفسیر تسنیم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسات مختلفی به فضیلت این ماه فرخنده اشاره داشته تا اندیشه و انگیزه در نهاد انسان سالک تبلور پیدا نموده و راه پیش رو را به زیبایی طی کند. 🔸 این دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است که انسان را هم شایسته کند که خدا بشود هم شایسته کند که خدا بشود؛در این معامله سود کلا برای انسان است چون گاهی خدای سبحان مبایعه می ‌کند خرید و فروش می ‌کند و با انسان گفتگو دارد چه اینکه در همین است. 🔸 اما خدا مهمان ما باشد یعنی چه؟ ما چه داریم که او را مهمان کنیم یک و چه وقت او مهمان ما می‌شود دو؟! این در حدیث قدسی آمده است که «انا عند المنکسرة قلوبهم» یعنی خدای سبحان مهمان دل های شکسته است و آن انکسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می ‌پذیرد این «انا عند المنکسرة قلوبهم» جزء مصادیق مهمان شدن خدا نسبت به دل ها است. 🔹 منبع: news.esra.ir 🔹 مطالعه بیشتر: https://b2n.ir/k73529 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مجرای كوثر رسالت و مصداق خیر كثیر 🔸 امام حسین (علیه السلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت، مجرای کوثر رسالت و خیر کثیر نبوّت و ولایت و امامت است... . 👇👇👇👇
💠 مجرای كوثر رسالت و مصداق خیر كثیر 🔸 خصیصه امام حسین (علیه‌السلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت این است كه و نبوّت و ولایت و امامت است، زیرا كوثر كه به معنای عطای كثیر الهی است و بشارت آن از سوره كوثر استنباط می شود، دارای مصادیق فراوان علمی و عینی است، لیكن به شهادت ذیل آن كه دشمنِ عنود، رسول گرامی را اَبْتَر می داند و همین ذیل در مقام تحدید است، دارای مفهوم خواهد بود. 🔸 منطوق آیه، اَبْتر و منقطع النسل بودن دشمن لَدُودِ پیامبر گرامی اسلام است و مفهوم آن، متّصل النسل بودن رسول گرامی است، و مقصود از دوام نسل، صرف تداوم نسب شناسنامه ای نیست، چون اگر فرزند پیامبری نظیر پسر نوح یا فردی عادی و بی تفاوت باشد، آن پیامبر از جهت ولایت و مقام معنوی عقیم و اَبْتر است، هرچند از نظر شناسنامه وَلود و صاحب نسل باشد. 🔸 خلاصه را می توان چنین ترسیم كرد: آن حضرت است كه نه تنها وَریثِ صُحُف گذشته است، بلكه مُهَیمِنِ بر آنها است. انبیا و اولیایی است كه مأمور نهضت الهی بوده اند؛ لذا هنگام خروج از مدینه آیه ای را تلاوت كرد كه یادآور خروج حضرت كلیمِ خدا از مصر بود، و زمان ورود به مكّه آیه ای را قرائت كرد كه تذكره ورود حضرت موسی (علیه‌ السلام) به مَدْین بود، و در بین راه جریان شهادت حضرت یحیی و بریدن سر او را به خاطر می آورد و پیوند ویژه با خاتم پیامبران داشت كه در مقطعِ ، مستحق لَقَب عزّتْ آفرینِ «أنا من حسین» بود و در مقطع ، شایسته وصفِ افتخارآورِ «حسینٌ منّی» می شد. 📚 پیام به همایش بین المللی ریاضی در سال عزّت و افتخار حسینی (علیه‌السلام) شهریور 1381 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا