eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شرط اسلامی شدن دانشگاه‌ها و علوم انسانی چیست؟ 🔹 حجت‌الاسلام حسین شفیعی در پاسخ به خبرنگار ایکنا اظهار داشتند: به نظر ، اگر قرار باشد دانشگاه اسلامی شود، لازم است متون دانشگاهی و درسی اسلامی شود. به تعبیر ایشان، باید نظام فاعلی و غایی اشیا مورد توجه قرار گیرد و در دانشگاه‌ها از خلقت الهی بحث شود. در شرایط کنونی در دانشگاه‌ها به جای اینکه گفته شود سیر موجودات در خلقت الهی از کجا شروع شده و به کجا می‌انجامد، گفته می‌شود که طبیعت چنین کرد و فلان اقتضائات را دارد. 🔹 اگر در دانشگاه از خلقت سخن گفته شود، به خالق توانا و مدبر هم توجه می‌شود و مسئولیت‌پذیری انسان هم مطرح ‌می‌شود، اما اگر از طبیعت سخن به میان بیاید، هیچ مسئولیتی برای انسان ثابت نمی‌شود، چراکه انسان در برابر طبیعت مسئولیت ندارد، بلکه باید در برابر خدا پاسخگو باشد، چون همین طبیعت را خدای متعال خلق کرده است. اگر قصد افرادی که از طبیعت سخن می‌‌گویند خدای علیم و قادر باشد، ایرادی ندارد، اما اگر مقصود غیر از این باشد، به تعبیر ، چیزی غیر از اوهام و خرافات نیست. اگر در متون درسی به جای استناد به طبیعت، خلقت الهی جایگزین شود، بدین ترتیب قداست علوم دانشگاهی اگر از علوم حوزوی بیشتر نباشد کمتر هم نخواهد بود، چراکه در علوم حوزوی قول خداوند را تفسیر می‌‌کنیم و می‌گوییم که خداوند چنین فرمود و در علوم دانشگاهی هم باید فعل خدا را تفسیر کنیم. متن کامل مصاحبه: https://b2n.ir/p72459 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 343 🔸 آثار قطع رحم امام رضا (علیه السلام) فرمود: خدا تقوای الهی را با صله رحم همراه ساخت، پس هر كس صله رحم نكند تقوای الهی ندارد[1]، در نتیجه دیگر اعمال نیكش پذیرفته نیست[2] و كار او پیامدهای دنیوی و اخروی سختی خواهد داشت. پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: قطع رحم مانع دعا و حجاب آن می‌ شود[3]؛ همچنین فرمود: هرگاه قطع رحم همگانی شود دارایی در دست اشرار قرار می ‌گیرد.[4] از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است: چهار چیز دارای كیفر زودرس است... گسستن پیوند با اهل صله رحم.[5] [1] . (كتاب الخصال، ص156). [2] . ﴿اِنَّما یتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقین﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 27). [3] . ... قَطِیعَةُ الرَّحِم تَحْجب الدُعاء (مستدرك الوسائل، ج15، ص185). [4] . وَ إِذَا قَطَعُوا الأَرْحَامَ جُعِلَتِ الأَمْوَالُ فِى أَیدِی الأَشْرَار (الكافى، ج2، ص374). [5] . أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ شَی‏ءٍ عُقُوبَةً ... رَجُلٌ یصِلُ قَرَابَتَهُ وَ یقْطَعُونَه (كتاب الخصال، ص230). 📚 مفاتیح الحیات ص 235 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اکسیر اخلاص 🔸 هر جا کار خیر و حساسی را ذات اقدس الهی بیان کرد فوراً می ‌فرماید: ﴿فَاعْبُدِ اللّهَ﴾، برای اینكه انسان در است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اکسیر اخلاص 🔸 هر جا کار خیر و حساسی را ذات اقدس الهی بیان کرد فوراً می ‌فرماید: ﴿فَاعْبُدِ اللّهَ﴾، برای اینكه انسان در است. 🔸 دو طایفه آیات در قرآن كریم است: یكی اینكه كسی كار خوب می‌ كند دارد که این كف عبادت است؛ یك وقت است كه مخلَص است یعنی او خالص است، درباره غیر خدا نمی‌ اندیشد که آن برای اوحدی است كه جزء مخلَصین اند. اینكه ﴿أَخْلَصُوا دینَهُمْ لِلّهِ﴾ این كف عبادت است كه اگر از این پایین‌تر باشد دیگر مقبول نیست. می ‌فرماید: ﴿مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ﴾، چرا ﴿مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ﴾؟ برای اینكه ما دینمان خالص است، قدری‌ حق باشد قدری‌ باطل، قدری جهل باشد قدری علم، قدری سفاهت باشد قدری فقهاهت، اینها نیست ﴿أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾؛ ما مگر دینی كه فرستادیم ـ معاذ الله ـ كمبود دارد؟ جهل دارد؟ سفاهت دارد؟ اشتباه دارد؟ اینكه نیست، اگر این گونه نیست و این دین، یك دست و خالص است، عبادت شما هم باید یك دست و خالص باشد. حالا شاید بعدها برسید به جایی كه خود را یك دست و خالص كنید كه آن سهم اولیای الهی است. 🔸 فرمود ما هر كاری كردیم تا قرآن را به گوش شما رساندیم، با عزیزترین و آن را با شما در میان گذاشتیم؛ یا فرشته‌ ها آوردند تا قلب مطهر حضرت كه ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ اْلأَمینُ ٭ عَلی قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرینَ﴾ یا از لبان مطهر عزیزترین افراد جهان یعنی پیامبر اکرم به گوش ما رساند كه فرمود: ﴿لِتُبَینَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾ و از آن طرف هم ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾. این‌‌چنین نیست كه ما حرف بشر را تلقی كرده باشیم یا در حاشیه قرار داشته باشیم، ما هم در همین مسیر وحی‌ و در پایان راه هستیم، ما هم اگر همین را بگیریم، چون راه راست و دین حق به دست ما رسید می ‌توانیم بالا برویم این راه باز است. فرمود ﴿أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾ پس شما هم ﴿مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ﴾ باشید. آپارات: https://aparat.com/v/8BqOb سوره مبارکه زمر جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عقل مُصلح 🔹 طبق آنچه در سوره مباركه «حشر» آمده است، ثروت باید تمام این منحنی را دور بزند و به دست همه برسد: ﴿كَی لا یكُونَ دُولَةً بَینَ اْلأَغْنِیاءِ مِنْكُمْ﴾؛ نه فقط در دست دولتمردها باشد كه نظام سوسیال شرق بود و نه در دست گروه خاصی از مسرفین و مترفین باشد كه در غرب است، فرمود باید به دست همه برسد. مشخص است، ﴿إِنَّ اللّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اْلإِحْسَانِ﴾ مشخص است، ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ مشخص است، مشخص است مشخص است مشخص است؛ فرمود این دین، با این اصول با این شاخصه ‌ها با این مؤلفه ‌ها، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾. 🔹 این دین وقتی می ‌كند معلوم است با شمشیر نیست، این دین وقتی ظهور می ‌كند معلوم است كه با خونریزی نیست، آن خونریزی، حداقل است، ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوْامِعُ﴾ حداقل است؛ این دینی كه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ تابلوی آن است، این دینی كه ﴿إِنَّ اللّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ﴾ شعار آن است، این دینی كه ﴿كَی لا یكُونَ دُولَةً بَینَ اْلأَغْنِیاءِ مِنْكُمْ﴾ شعار آن است، این دینی كه ﴿خُذِ العفوَ وَامُر بِالعُرفِ﴾ شعار آن است، چنین دینی اگر ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ بشود با می ‌شود نه با شمشیر. 📚 دیدار جمعی از علما و اندیشوران كشورهای اسلامی با حضرت استاد ـ موضوع مهدویت تاریخ: 1382 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 344 🔸 آثار قطع رحم از امام صادق (علیه السلام) هم روایت شده است: گناهی كه به سرعت نابود می ‌كند، قطع رحم است.[1] امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی كه از عمرش سی و سه سال مانده قطع رحم می‌ كند، پس خدا آن را به سه سال كاهش می‌ دهد.[2] [1] . وَ الذُّنُوبُ ... الَّتِى تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِیعَةُ الرَّحِم (علل الشرائع، ص584). [2] . ... وَ یكُونُ أَجَلُهُ ثَلاثاً وَ ثَلاثِینَ سَنَةً فَیكُونُ قَاطِعاً لِلرَّحِمِ فَینْقُصُهُ اللَّهُ ثَلاثِینَ سَنَةً وَ یجْعَلُ أَجَلَهُ إِلَی ثَلاثِ سِنِین (الكافى، ج2، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 236 🆔 @a_javadiamoli_esra
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صفای قلب 🔸 تبرک جستن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به پرچم حرم مطهر و منور حضرت امام رضا (سلام الله علیه) در دهه کرامت. 🔷🔸💠🔸🔷 تاریخ: 1401/03/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اساس فضایل 🔸 گرچه همه این مسائلِ دستور به تقوا و مانند آن راهگشاست؛ امّا کلید همه اینها مسئله است. شما ببینید آن جمعیت زیاد که در نیشابور به استقبال وجود مبارک رفتند و قلم ها و لوازم التحریر حاضر کردند تا حدیثی از کلام نورانی حضرت را بشنوند، مهم ترین مطلبی را که وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) فرمود همین است: «کَلِمَةُ لا إِلَه إِلا اللهُ حِصْنِی» این توحید است، این اوّلین و مهم ترین حرف ماست. 🔸هر وقت انسان بیراهه رفته است، «لا إِلَه إِلا اللهُ» را فراموش کرده است؛ خیال می کند که ذات اقدس الهی او را نمی بیند، را نادیده گرفته؛ اگر به غیر خدا دارد مراجعه می کند، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته؛ اگر به قدرت خودش دارد تکیه می کند، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته؛ اگر درباره آینده تردیدی دارد، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته است. تمام برکات و فضایل به برمی گردد و همه معاصی به شرک برمی گردد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ﴾. 🔸 یک وقت انسان غافلاً کاری انجام می دهد سهواً یا نسیاناً کاری انجام می دهد، خدا می گذرد، این با توحید مخالفت ندارد؛ امّا آنجا که معصیت است یعنی موضوع را می داند حکم را می داند و ضرورتی هم در کار نیست این منافی توحید است. بعضی از بزرگان می گویند هیچ معصیتی نیست، مگر اینکه به شرک برمی گردد یعنی اگر کسی هیچ عذر و بهانه ای ندارد، موضوع را می داند، حکم را می داند، در حال اختیار هم است، عالماً عامداً دارد معصیت می کند، این را که شما تحلیل می کنید سر از در می آورد، یعنی چه؟ یعنی خدایا شما فرمودید که این کار حرام است، من هم می دانم که شما فرمودید، عذری هم ندارم؛ ولی می خواهم انجام بدهم! حرفی که ابلیس زد هم شرک بود؛ یعنی خدایا شما نظرتان آن است ولی من نظرم این است! فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ﴾ لذا وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) اصل را قرار داد. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 14 تاریخ: 1394/08/13 🆔 @a_javadiamoli_esra