8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اسلام خدا پسند
🔸 در جریان #غدیر وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، دیگر حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند... .
#پادکست_غدیر
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اسلام خدا پسند
🔸 در جریان #غدیر وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند زمین، ﴿إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ﴾؛ هیچ هراسی در جزیرة العرب نبود، دستور «حجة الوداع» آمد وجود مبارک حضرت اعلام عمومی کرد عده زیادی از مدینه تا آنها که مقدورشان بود به طرف «بیت الله» حرکت کردند و مسئله عمره تمتع را انجام دادند، از مکه به سرزمینی رسیدند که این آیه نازل شد ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛ یعنی دوران پایان عمرت رسیده باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید تعیین کند.
🔸 مسئله نبوت، مسئله رسالت، مسئله امامت اینها کسبی نیست. یک بیان نورانی #امام_رضا_سلام_الله_علیه دارد، وقتی حضرت وارد سرزمین خراسان شد آن جا نه تنها حوزه علمیه شد، بلکه #منطقه_بین_المللی_فرهنگی شد، همه مردم و رؤسای ادیان از نقاط دور و نزدیک به بارگاه امام رضا (سلام الله علیه) در خراسان مشرف شدند؛ حضرت فرمود مسئله روز در خراسان چیست؟ عرض کردند که #مسئله_امامت است، آیا امام را مردم انتخاب می کنند یا خدا تعیین می کند؛ حضرت فرمود امام کسی است که «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد ... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»؛ امام مثل آفتاب است، امام مثل ماه است، در دسترس کسی نیست، عصمت لازم است، عصمت را هیچ کس تشخیص نمی دهد مگر ذات اقدس الهی، علم غیب لازم است و هیچ کس نمی داند مگر خدا و مگر می شود امام را بشر تعیین کند؟! فرمود: در تمام روزگار او یک تن است، امام این است.
🔸 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾، معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را ابلاغ نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، این که می شود اتّحاد مقدم و تالی! معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، #اصل_رسالت را و وظیفه ات را عمل نکردی! ﴿إِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾، نه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی هذا الامر»، بلکه «ما بلّغت رسالته فی جمیع الامور»!
وجود مبارک پیامبر دید #خیلی_مهم است، خیلی تهدید است، جریان خیلی مهم است! فرمود: آنها که رفتند برگردند و آنها که نیامدند صبر کنید که برگردند،همه در آن #سرزمین_غدیر جمع شدند، بعد از همان لوازم بار، یک منبر گونه ای تهیه کردند، وجود مبارک پیامبر رفت بالای منبر، طبق آن آیه ای که بر آن حضرت نازل شد، همه مطالب را گفت؛ خودش را معرفی کرد، سوابق سیزده ساله مکه، ده ساله مدینه، به مردم گفت، من چه کار کردم، مسائل را ابلاغ کردم، همه گفتند: «أَللَّهُمَّ بَلَی»؛ شهادت می دهیم که انجام دادی. بعد سؤال کرد و فرمود: «مَنْ أَوْلَی النَّاس»؛ چه کسی نسبت به مردم اولاست؟ عرض کردند: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَوْلَی»، ما نمی دانیم. فرمود: الله «أَوْلَی النَّاس» به من و شما، به دستور خدا من «أَوْلَی النَّاس» هستم به شما، بعد دست وجود مبارک حضرت امیر را با دست خودش گرفت دست را بلند کرد فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه».
🔸 اگر خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه﴾، وجود مبارک حضرت هم فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه». خدا در قرآن فرمود: اطاعت از پیغمبر اطاعت از خداست ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه﴾، رسول فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه». این مراسم که گذشت، فوراً آیه نازل شد: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾؛ این دین امروز کامل شد، #کمال_دین به ولایت حضرت امیر است که در روز #هجده_ذی_الحجه می گوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوَلَایةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین»؛ بعد هم اکمال نعمت و اتمام نعمت این است. فرمود اکمال دین به این است، اتمام نعمت به این است، دین خداپسند #دین_علوی است؛ این سه اصل در همین آیه «الْیوْمَ» که در سوره مبارکه «مائده» آمده است نازل شده است: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾، #اسلام_خداپسند، اسلام علی و اولاد علی است!
#روایت_غدیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/06/16
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات کریمانه
🔸 وجود مبارك #امام_هادی_سلام_الله_علیه فرمود «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛ كسی كه خود را كریم نمیداند و #كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش [زیرا] كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد.
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/09/26
#ولادت_امام_هادی_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
پرده پوشی کريمانه🔸 يك بيان نورانی از #امام_سجاد_سلام_الله_عليه در دعای «ابوحمزه ثمالی» است که عرض می كند خدايا! اگر ما که گناه می كنيم و از مردم خودمان را حفظ می كنيم... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پرده پوشی کریمانه🔸 یك بیان نورانی از #امام_سجاد_سلام_الله_علیه در دعای «ابوحمزه ثمالی» است که عرض می كند: خدایا! اگر ما که گناه می كنیم و از مردم خودمان را حفظ می كنیم ولی از شما حفظ نمی كنیم، نه برای آن است كه ـ معاذ الله ـ شما نمی بینید یا ما خیال می كنیم که شما نمی بینید، اینطور نیست، بلکه ما از مردم خودمان را حفظ می كنیم، برای اینكه آنها همین كه دیدند آبروی ما را می برند؛ امّا تو با همه اِشرافی كه داری می بینی و #پرده_پوشی می كنی! 🔸 برای آن نیست كه ـ معاذ الله ـ شما نمی بینید، نه! شما می بینید و ستّار هستید و با ستّاری دارید با ما رفتار می كنید. این دید، دیدی است كه اگر كسی با این دید نگاه كند، #امید_توبه هست و این شخص یك روز بر می گردد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/tXTnv #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11 تاریخ: 1394/01/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عذاب اختلاف
🔹 وجود مبارك #امام_هادی_علیه_السلام از وجود مبارك پیامبر نقل كرده است كه «لا تَجتمعُ امّتی علی ضلالةٍ»؛ فرمود امّت من اگر واحد باشند متّحد باشند هماهنگ باشند، خداوند راه را به آنها نشان می دهد. این غیر از «لا تجتمع امّتی علی خطأ» است كه اهل سنّت آن را سند حجیت اجماع قرار دادند.
🔹 ما سه نحو اختلاف داریم؛
1️⃣ یك اختلاف علمی است كه همیشه بود و هست و خواهد بود. اختلاف علمی این است كه مثلا یك فقیه می گوید نظر من این است فقیه دیگر می گوید نظر من آن است که این دایر مدار علم و تحقیق است؛ نه می شود با خواهش از دیگری خواست شما كوتاه بیا و نه می شود رأی گیری كرد و گفت كه هر چه اكثریت گفتند، چون مطالب علمی با رأی اكثریت نمی آید با رأی اقلیت هم نمی رود؛ این اختلاف همیشه هست و #بركت هم است.
2️⃣ یك سلسله اختلافات سیاسی است اختلافات امنیتی است که از گِله شروع می شود از اینكه حقّ مرا ضایع كردند شروع می شود، اینها هم كاملاً قابل حل است؛ با #عفو با گذشت، یك مقدار با #مسامحه یك مقدار با صرف نظر كردن، كاملاً دوستانه قابل حل است.
3️⃣ سوم آن اختلافی است كه #عذاب_الهی است و به دست كسی نیست که خدا می فرماید من بین آنها این اختلاف را القا كردم. اگر ـ خدای ناكرده ـ وضع ما این سومی باشد چه باید كرد؟!
دو آیه در سوره مباركه «مائده» است یك آیه در سوره مباركه «انعام»؛ در سوره مباركه «مائده» فرمود من بین یهودی ها اختلاف را ایجاد كردم تا به جان هم بیفتند: ﴿وَأَلْقَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ﴾ (یك)؛ درباره مسیحی ها یك مقدار رقیق تر فرمود: ﴿فَأَغْرَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ﴾ (دو)، جامع بین نِحلتین و نِحل دیگر را در سوره مباركه «انعام» بیان كرده فرمود به مردم بگو: ﴿هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یبْعَثَ عَلَیكُمْ عَذَاباً مِن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً وَیذِیقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ﴾؛ فرمود اگر بیراهه رفتی «كژ روی جفّ القلم كژ آیدت»! فرمود اگر بیراهه رفتید من شما را به جان هم می اندازم؛ من می توانم از بالا صاعقه بیاورم از پایین زلزله بیاورم و در درون شما، شما را به جان هم بیندازم؛ فرمود: به مردم بگو ﴿هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یبْعَثَ عَلَیكُمْ عَذَاباً مِن فَوْقِكُمْ﴾ که بشود صاعقه، ﴿أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ﴾ که بشود زلزله، ﴿أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً﴾. اگر ـ خدای ناكرده ـ اختلاف، اختلاف سوم باشد آن را باید با #دعا حل كرد نه با قانون!
#ولادت_امام_هادی_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1388/04/05
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
7.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 10. حَبْلُ اَلْمَتِین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حَبْلُ اَلْمَتِین
🔸 روزی که معصوم به دنیا می آید، به منزله #نزول_قرآن_کریم است. اگر انسان کامل معصوم، طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ» معادل قرآن کریم است، اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته! باران نزولش به این است که به زمین انداخته شود، قرآن نزولش به این است که به زمین آویخته شود نه انداخته! دیگران به دنیا می آیند، به زمین انداخته می شوند، امام به دنیا می آید، به زمین آویخته می شود. اینها #حبل_الله_متین هستند.
🔸 اینکه در قرآن کریم آمده، شما به #حبل_خدا تمسک کنید؛ یعنی چه؟ آن طنابی که به جای بلندی بسته است که انسان اگر آن را بگیرد، از سقوط نجات پیدا می کند، اولاً؛ و اگر توفیقی داشته باشد که این را بگیرد: «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ» بالا برود، صعود می کند، ثانیاً؛ آن طناب آویخته است، وگرنه طناب انداخته، چه مشکلی را حل می کند؟ امام به دنیا می آید، خیلی ها هم به دنیا می آیند؛ اما امام حبل آویخته است، حبل متین است. در زیارت اینها، در زیارت ناحیه، در زیارت جامعه، در خیلی از موارد، از اینها به عنوان #حبل_متین یاد شده است، «حبل الله» یاد شده است. «حبل الله» آن حبلی است که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»، فرمود یک طرف این طناب به دست من است.
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/01/22
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ایمان
🔸 امام هادی (علیه السلام) از پدرانش از امام علی (علیه السلام) نقل كرد كه پیامبر (صلی الله علیه و آله سلم) به من فرمود: بنویس. گفتم: چه بنویسم؟ فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم؛ #ایمان آن است كه در #قلب_ها جایگزین شود و #اعمال و آداب تصدیق كننده آن باشد.
📚 ادب قضا در اسلام - صفحه 341.
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 برترین عید امت اسلام
🔻 از منظر قرآن کریم در #عید_غدیر که عید بزرگ ولایت است، نعمت های معنوی الهی به برترین حد و بالاترین نصاب خود رسید. حال چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی (عليهم السلام) نیست، عید غدیر #برترین_اعیاد امت اسلامی است و اعتقاد به ولایت تکوینی و تشریعی امامان معصوم (عليهم السلام) و باورداشتن و بساطت و شفاعت و وسیله بودن آنان از #مهمترین_برکات است که نصیب امت اسلامی شده است.
📚 كتاب شميم ولايت، ص 114
#غدیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra