eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
معبود منافقان
🔹 ... روایت این است که امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط ‌در جایی که دنیا مطرح است، قرآن چاپ می ‌کند، سخنرانی می ‌کند و مانند اینها؛ در جایی که دنیا مطرح است و فقط برای دنیا کار می کند. منافق می ‌کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  معبود منافقان
🔹 سیدنا الاستاد را خدا غریق رحمت کند! المیزان را باید در این ‌گونه از موارد شناخت. درباره منافقین در بعضی از آیات دارد که ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛ اینها کم به یاد خدا هستند. خب منافق که اصلاً به یاد خدا نیست، چون خدا را قبول ندارد قیامت را قبول ندارد؛ این طور نیست که گاهی به یاد خدا باشد. آن ‌که گاهی به یاد خداست و گاهی غافل است، جزء ﴿وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ است که در کنار منافقین به آنها اشاره شده؛ بله، آنها که «ضعیف الایمان» هستند این ‌طورند؛ اما منافق اصلاً به یاد خدا نیست، چون ﴿هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلایمَانِ﴾. 🔹 وقتی کسی از کافر بدتر است که ﴿إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الأسْفَلِ مِنَ النَّارِ﴾، اصلاً خدا را قبول ندارد تا اینکه کم به یاد خدا باشد! در این جا یک روایت هست _ ایشان غالب این روایات را خوب بررسی می ‌کنند و لطایف آن را در بحث روایی ذکر می ‌کنند _ روایت این است که امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط ‌در جایی که دنیا مطرح است، قرآن چاپ می ‌کند، سخنرانی می ‌کند و مانند اینها؛ در جایی که دنیا مطرح است و فقط برای دنیا کار می کند. منافق می ‌کند نه اینکه برای خدا و قیامت کاری کند، چون اصلاً به اینها معتقد نیست. 1️⃣ اصل اوّل این است که فقط و فقط برای دنیا کار می ‌کند؛ اگر قرآن چاپ می‌ کند، اگر مجلس تشکیل می ‌دهد، اگر تسبیح در دست می ‌گیرد، هر کاری می ‌کند فقط برای دنیاست. 2️⃣ اصل دوم اینکه ﴿مَتَاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ﴾؛ دنیا چیز اندکی است. 3️⃣ اصل سوم اینکه چون فقط برای دنیا کار می‌ کنند و لا غیر، پس ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾. شبهه این است که منافق اصلاً خدا را قبول ندارد تا کم یا زیاد به یاد خدا باشد؛ امام فرمود منافق برای دنیا خدا را یاد می ‌کند و دنیا هم است! آپارات: https://aparat.com/v/L6oVC 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5 تاریخ: 1395/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   موهبت شکر
🔸 گفتند شكر، دو خصیصه دارد: یكی است؛ یكی . كسی که نعمتی دارد، اگر شاكر باشد، این شكر دو كار می ‌كند: یكی اینکه این نعمت موجود را حفظ می ‌كند و دوم اینکه آنچه این فرد ندارد را صید می‌ كند. اینكه در سوره مباركه «ابراهیم» گذشت: ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ﴾، معنایش همین است؛ یعنی و ! اینكه فرمود من اضافه می ‌كنم یعنی آنچه دارید را حفظ می ‌كنم و آنچه ندارید را هم به شما می ‌دهم؛ این است. 🔸 كفران نعمت هم در معرض تهدید است! غالباً تهدید الهی به صورت ضمنی و تلویحی است؛ ولی وعده الهی و تحبیب الهی صریح است؛ این مسئله ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ از همین قبیل است، نفرمود «لئن كفرتم لاعذبنّكم». غالباً وعده را به صورت صریح و مطابقه و وعید را به صورت ضمنی و تلویحی ذكر می ‌كند. فرمود: ﴿مَن شَكَرَ فَإِنَّمَا یشْكُرُ لِنَفْسِهِ﴾ چون خدای سبحان است ﴿وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِی كَرِیمٌ﴾. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
استقبال از کتاب عقلانیت شهود در نمایشگاه/ حضور کارشناسان علمی در محل غرفه مرکز نشر اسراء 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مسئول غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء: به همت انتشارات مرکز نشر اسراء، امسال حدود 340 عنوان اثر در این نمایشگاه در معرض دید عموم علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته که از این تعداد 15 عنوان کتاب، چاپ اول می باشد، همچنین در این غرفه در بخش بین الملل نیز حدود 70 اثر به زبان های بین المللی ترجمه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
استقبال از کتاب عقلانیت شهود در نمایشگاه/ حضور کارشناسان علمی در محل غرفه مرکز نشر اسراء 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء به عنوان ناشر اختصاصی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و متولی چاپ، نشر و توزیع آثار معظم له با عرضه جدیدترین محصولات خود در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم ‌له می باشد. 🔹 حمید بابابی مسئول غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بزرگترین تجمع اهل علم و کتاب و مطالعه است و لذا همه ناشران سعی می کنند از این فرصت استفاده کرده و با عرضه جدیدترین آثار خود در آن حضور داشته باشند، مرکز بین المللی نشر اسراء به عنوان ناشر اختصاصی آثار آیت الله العظمی جوادی آملی نیز که همواره برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی را فرصت مغتنمی برای ارتباط با علاقه مندان با آثار معظم له می داند، این فرصت را نیز مغتنم شمرده و با عرضه کامل آثار خود در هر دو عرصه حضوری و فیزیکی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت نموده است. ◀️ توضیحی در مورد آثار عرضه شده درغرفه داشته باشید! ◀️ بازدید مخاطبان در این چند روز اولیه چگونه بوده است؟ ◀️ چه آثاری بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است؟ ◀️ امسال چه امکانات ویژه ای برای راهنمایی و رضایتمندی مخاطبان قرار دادید؟ ◀️ در آخر اگر نکته ای دارید: از مسئولین فرهنگی کشور انتظار هست تا همچنان نگاه ویژه خودشان را به این نوع نمایشگاه ها داشته باشند و امکانات و بن های ویژه در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار دهند، یکی از مواردی که امسال مورد گله مندی مخاطبین بود عدم اختصاص بن کتاب به بخش حضوری نمایشگاه بود که امیدواریم این نیاز مخاطبین مورد توجه مسئولین فرهنگی کشور قرار داشته باشد. مراجعه کنندگان جهت تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند از 20 لغایت 30 اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 21، به غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء واقع در مصلی امام خمینی، شبستان، درب 13، راهرو 22، غرفه 23 مراجعه نمایند. مشروح مصاحبه: https://news.esra.ir/fa/w/1453044 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 673 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن زمان‌شناسی و خودشناسی: ... امیرمؤمنان (ع) همواره می ‌فرمود: ای جوینده علم! عالم، سه نشانه دارد: علم و حلم و سكوت و برای متظاهر به علم سه نشانه: با برتر از خود به ناروا نزاع می ‌كند و به فروتر از خود به چیرگی ستم می ‌كند و حامی ستمگران است. [1] [1]. كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یقُولُ: یا طَالِبَ الْعِلْمِ! إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلاثَ عَلامَاتٍ: الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ وَ لِلْمُتَكَلِّفِ ثَلاثَ عَلامَاتٍ: ینَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِیةِ وَ یظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ یظَاهِرُ الظَّلَمَةَ (الكافى، ج1، ص37). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار رییس و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
همزمان با هفته هلال احمر دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور و هیئت همراه امروز شنبه 23 اردیبهشت 1402 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1402/02/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هلال احمر با بذل مال و جان خود امنیت را به مردم هدیه می کنند/ مسئولین باید امنیت اقتصادی مردم را نیز تأمین کنند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
همزمان با هفته هلال احمر دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار، ضمن تقدیر از زحمات جمعیت هلال احمر، بیان داشتند: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرماید «من ردّ عن قوم من المسلمين عادية ماء أو نار وجبت له الجنّة» اگر آب یا آتش طغیان کند و یک عده قیام کنند و جلوی طغیان آب یا آتش را بگیرند و نگذارند به حيات يا مال يا حيثيت كسي آسيب برسد، آنها هستند، همین یک جمله یک قانون اساسی است برای تشکیل هلال احمر و اگر هلال احمر دارای چندین اصل در درون خود هست همه آنها به این اصل وابسته است که «من ردّ عن قوم من المسلمين عادية ماء أو نار وجبت له الجنّة». 🔹 صدقه دادن گاه به مال است و گاه به جان، هلال احمر یک نهاد مردمی است، کار اینها تنها صدقه مالی نیست، بلکه اینها جان خودشان را نیز تقدیم نظام و مردم می کنند و این بذل مال و بذل جان، این گروه را از پیش روان بهشتی کرده است. 🔹 معظم له با گرامی داشت یاد و خاطره آتشنشانانی که در حادثه و دیگر حوادث مشابه جان خود را از دست داده اند، اظهار داشتند: کار و فعالیت های هلال احمر، یک کار ستودنی است چرا که اینها با خود امنیت را به مردم هدیه می کنند و لذا هر جا که سیل آمد یا آتش گرفت، مردم مضطرب می شوند ولی آن گاه که هلال احمر ورود می کند، همه آرام می شوند، برای همین ثواب فعالیت های اینها، فی سبیل الله است. مشروح خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1454577 📚 دیدار رئیس و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور با حضرت استاد تاریخ: 1402/02/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سراب عزّت
🔸 برخی ها هستند كه همین كه اینها را بكنی، به آنها بر می‌ خورد: ﴿إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾. اینها عزیزان بی ‌جهت ‌اند؛ اگر امر به معروف كردی اگر نهی از منكر كردی، می‌ گویند به عزّت ما برخورد، این همان عزّت بی ‌جهت است. عزّت بی‌ جهت, ذلّت با جهت را به همراه دارد؛ اگر كسی عزیز بی‌ جهت بود یعنی ذلیل باجهت است! 🔸 چرا در قرآن كریم آمده است که ما بعضی ها را رسوا می ‌كنیم؟ برای اینكه اینها عزیز بی‌ جهت بودند. این غیر از عذاب جهنم است كه ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیرَهَا﴾؛ این عذاب برای بدن است این جسم را می ‌سوزاند؛ اما آبروبری و ذلیل كردن برای كیست؟ ﴿عَذَابَ الهونِ﴾, خواری, رسوایی برای چه كسی است؟ برای كسی است كه ﴿إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾. این است كه می گوید چرا به من امر به معروف كردی چرا نهی از منكر كردی چرا به من گفتی فلان معصیت را نكن، این ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾؛ اگر ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾ که عزیز بی‌ جهت بود، پس است و این ذلّت با جهت او یا در دنیا ظهور می ‌كند یا در قیامت! 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 12 تاریخ: 1391/02/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 674 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن نشانه‌های فقیه لازم الطّاعه امام عسكری (ع) فرمود: هریك از فقیهان كه خویشتندار و نگهبان دین خود باشد و با هوای نفس خود به مخالفت برخیزد و از فرمان مولای خود پیروی كند، بر مردم است كه از او پیروی كنند و برخی فقیهان شیعه چنین ‌اند، نه همه آنان. [1] [1]. فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مُطِیعاً لأَمْرِ مَوْلاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یقَلِّدُوهُ وَ ذَلِكَ لا یكُونُ إِلاَّ بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لا جَمِیعَهُم (الاحتجاج، ص458). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناوین اعتباری 🔹 شناخت دنیا نه جزء علوم تجربی، مثل فیزیک و شیمی است، نه نظیر علوم فقه و اصول است، نه نظیر فلسفه و کلام است، نه نظیر عرفان نظری است. این به برمی ‌گردد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناوین اعتباری 🔹 شناخت دنیا نه جزء علوم تجربی، مثل فیزیک و شیمی است، نه نظیر علوم فقه و اصول است، نه نظیر فلسفه و کلام است، نه نظیر عرفان نظری است. این به برمی ‌گردد که عرفان شهودی نه در حوزه مطرح است، نه در دانشگاه ‌ها. «گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست» این است. دنیا به معنی آسمان نیست، دنیا به معنی زمین نیست، دنیا به معنی دریا و صحرا نیست، ما در آسمان زندگی می ‌کنیم، در زمین زندگی می ‌کنیم، در دریا و صحرا زندگی می ‌کنیم، اینها آیات الهی هستند، موجودات حقیقی هستند، حق هستند، باطل نیستند، لهو و لعب نیستند، بازیچه نیستند، اینها دنیا نیست، اینها آیات الهی است. قرآن کریم اینها را آیات الهی می ‌داند: ﴿وَ مِنْ آیاتِهِ﴾ کذا و کذا. 🔹 دنیا همین شئون اعتباری است که من این مقام را دارم، فلان کس این مقام را دارد، من در این حدّ هستم، این مال من است، آن مال شما هست، اینها است که اینها واقعیت ندارد، به اعتبار وابسته است، یک؛ و شناخت اینها نه نظیر علوم تجربی است؛ مثل فیزیک و شیمی؛ چون آنها یک علوم حقیقی است و تجربه حقیقی دارد. نه نظیر تجریدی کلامی و فلسفی و عرفان نظری است که آنها یک علوم تجریدی حقیقی مصداق‌ دار هستند و رشته‌ های خاص هم ندارند. این «من و ما»ی اعتباری به نام دنیاست... . مطالعه بیشتر: Esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
هنر حماسی 

🔸 هنر معقول برهانی است، جاودانی است، از حس شروع نشد، از وهم و خیال شروع نشد، از زمین شروع نشد، تا در زمین فرو برود از آسمان آمد به زمین رسید، زمینی را آسمانی کرده است. اگر بزرگانی گفتند: محیطی چه گویم چو بارنده میغ ٭٭٭ به یک دست گوهر به یک دست تیغ به گوهر جهان را بیاراسته ٭٭٭ به تیغ از جهان داد دین خواسته اگر نظامی و امثال نظامی این‌گونه از حرف ‌ها را دارند، اینها در کنار سفره بزرگ حکیم اسلامی یعنی نشستند. فردوسی مسئله توحید را حماسه ‌ای کرد، مسئله ولایت و امامت و تشیع را حماسه‌ ای کرد، بعد ایران موحد را، ایران اسلامی را در زنده نگهداشت. لینک پیام به صورت کامل در آپارات: https://www.aparat.com/v/0iy7S 📚 پیام به نخستین جایزه ملی داستان‌های حماسی تاریخ: 1398/04/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra