eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 متقیان جامعه 🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود كسانی ‌اند كه «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ آن ملكوت الهی كه «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ»[1] اینها را جذب كرده است. مگر مسافر نیستند؟! بسیاری از شما سفر مكه (حج یا عمره) رفتید، وقتی به شما گفتند آماده باشید می ‌بینید همه مضطربید كه مبادا جا بمانید، مبادا در راه مشكلی داشته باشید؛ به ما كه همیشه گفتند آماده باشید! این بیان نورانی حضرت امیر است كه هر شب بعد از نماز عشا داد می ‌زد می‌ گفت مردم! : «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ»؛[2] آقایان بارهایتان را ببندید! این را دیگر آنها نمی‌ گفتند شما چرا تكرار می ‌كنید، ما خسته شدیم از بس كه هر شب گفتید بارها را ببندید. وجود مبارك حضرت امیر هر شب بعد از نماز عشا در مسجد وقتی نمازگزارها می ‌خواستند متفرق بشوند می ‌فرمود بارها را ببندید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». 🔹 اینكه می ‌بینید ما خسته می ‌شویم از تكرار، چرا از غیبت خسته نمی‌ شویم؟ چون لذت می ‌بریم! در طرف لذت صادق، خب كسی كه شصت سال زندگی كرده، شصت سال شب و روز دارد آب می ‌خورد، شصت سال شب و روز دارد نان می‌ خورد، چرا نمی ‌گوید این تكرار است برای من؟ چون حاجت دارد، خب شصت سال شما هر شب غذا خوردی هر روز غذا خوردی خسته نشدی؟ می‌ گوید نه، چرا؟ می ‌گوید چون من گرسنه‌ ام من تشنه ‌ام، این گرسنگی درد است این تشنگی درد است و «درد درمانِ كهن را نو كند»،[3] چون درد نیست درمان برای آدم تكراری است؛ اگر كسی در پایش زخمی از كودكی بود، یك پماد و یك مرهم تجربه شده‌ ای هم برای درمان این زخم اثر كرده [و او] شصت سال هم است مرتب دارد این پماد و مرهم را می‌ مالد، او هرگز می ‌گوید این تكرار شده و من خسته‌ شدم یا چون درد دارد، این پماد و مرهم شصت‌ ساله برای او تازه است؟ «درد درمان كهن را نو كند». 🔹 این حرف ها است؛ اگر می ‌بینید بخش های جهانی، شخصیت اینها را گرامی می ‌دارند به سبب همین حرف هاست. اگر «ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست»؛[4] این همه فرمایشات حضرت طبیبِ ماست! ما چون داریم و احساس درد نمی ‌كنیم می ‌گوییم این حرف ها تكراری است. خیر! این حرف ها مرهم است [ولی] ما چون ‌ایم احساس نداریم درد را حس نمی ‌كنیم (یك)، این حرف ها برای ما تكراری است و لذت ‌بخش نیست (دو). اگر به هوش بیاییم، اگر از تخدیر بودن به در بیاییم [دیگر برای ما تكراری نیست]. بیان نورانی حضرت در نهج ‌البلاغه این است كه «یا ایها الانسان ... مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ أما مِنْ رائك بُلولٌ أمْ أ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»[5] نه یقْظَة؛ یقَظَة یعنی بیداری، فرمود تا چه زمانی می ‌خواهی بخوابی؟ بلند شو! فرمود: «أمْ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»؛ مگر نباید بیدار بشوید؟ آدم كه بیدار شد می ‌بیند این پایش درد می‌ كند فوراً این مرهم را می ‌زند. 🔹 وجود مبارك حضرت امیر می‌ فرماید اینها با امر مهمی در كارند: «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ». اینها به دنبال كسب حلال ‌اند، نشاط دارند، وضع مالی‌ شان اگر خوب شد از اقتصاد و اعتدال و عدل بیرون نمی ‌آیند، اگر یك وقت وضع مالی‌ شان خوب نبود، «تَجَمُّلاً فِی فَاقَةٍ» هستند؛ «ما آبروی فقر و قناعت نمی ‌بریم»،[6] اگر وضع مالی ‌شان خوب نیست، و در كمال جمال و شكوه به سر می ‌برند، اگر كشوری هم در اثر قطعنامه مشكل مالی داشت، متجملانه به سر می ‌برد. این حرف ها مربوط به است مخصوص به یك شخص نیست، مخصوص به یك جامعه نیست. اگر در اثر یك سلسله سرمای پیش ‌بینی نشده مشكلی پیش آمد، بالأخره قدرت تحمل دارند؛ این ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾[7] هم درباره دشمنان بشری است و هم درباره آفت های طبیعی؛ فرمود شما مثل سلسله جبال البرز باشید، وقتی ستبر بودید نه حوادث طبیعی می ‌تواند به شما آسیب برساند، نه استكبار و صهیونیسم. فرمود این ‌‌چنین باشید! مگر مسافر نیستید؟ مگر بعد از چند روز به ابد سفر نمی ‌كنید؟ خب الآن «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». فرمود اینها تجملی در حال فقر دارند؛ اگر نیازمند بودند چیزی وادارشان نمی ‌كند كه از جلال و شكوهشان كم كنند؛ همان بیان آیه نورانی ﴿یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾[8] است كه در این خطبه ظهور كرده است. [1] . نهج البلاغه، خطبه193. [2] . الامالی(للصدوق)، ص498. [3] . مثنوی معنوی، دفتر ششم، بخش122؛ «درد داروی کهن را نو کند ٭٭٭ درد هر شاخ ملولی خو کند». [4] . دیوان حافظ، غزل 63. [5] . نهج‌البلاغه، خطبه 223. [6] . دیوان حافظ، غزل 39. [7] . سوره بقره، آیه 123. [8] . سوره بقره، آیهٴ 273. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1386/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ تازه های نشر ✅ 📚ادب فنای مقربان جلد 12 📚 🖋شرح زیارت جامعه کبیره 📚خرید کتاب: b2n.ir/t24486 💠 هم اکنون در دسترس علاقه مندان 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: دانش آموزی بر هر مسلمانی است، پس دانش را از جایگاه آن و اهلش بخواهید.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: یكی از وصیت ‌های ذوالقرنین این است: علم را از کسی که از دانش خود نبرده است یاد مگیر، زیرا کسی که علمش برای خودش سود نداشته به تو سود نرساند.[2] [1] . طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ... (الامالی، طوسی، ص569). [2] . مِنْ وَصِیةِ ذِى الْقَرْنَینِ: لا تَتَعَلَّمِ الْعِلْمَ مِمَّنْ لَمْ ینْتَفِعْ بِهِ، فَإِنَّ مَنْ لَمْ ینْفَعْهُ عِلْمُهُ لا ینْفَعُكَ (الدعوات، ص63). 📚 مفاتیح الحیات ص 86 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عباد الرحمن 🔹 چه كسانی هستند ﴿الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾[1] فرومایه نیستند ولی فروتنانه زندگی می ‌كنند. هَین یعنی با اهانت نیستند، سست نیستند ولی به سر می‌برند، یك انسان فرومایه سست است یك انسان فروتن مُتقن و محكم است، ولی آرام به سر می ‌برد ﴿وَعِبَادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾. 🔹 در بخش های دیگر هم فرمود: ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾،[2] گردن ‌كشی بكنی كه چه؟! اگر از نظر جسم باشی كه این زمین از تو سنگین ‌تر است این كوه ها و تپه‌ ماهورها از تو بلندترند ستبرترند. اگر بخواهی معنویت داشته باشی البته كاری از تو ساخته است كه آسمان آن بار را نمی ‌تواند بكشد، پس اگر آن معنویت و باشد كه راه دیگر است مشمول بخش آیه پایانی سوره مباركه «احزاب» خواهید بود كه ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّماوَاتِ﴾[3] اگر بخواهید بر اساس بدنی و جِرمی و جسمی فكر بكنید زمینی كه روی آن راه می‌ روی از تو سنگین‌ تر است كوهی كه در كنارش قدم می ‌زنی از تو سنگین ‌تر است ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ خب پس كسانی ‌اند كه ﴿یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾ نه تنها مَشی فیزیكی یعنی خطّ‌مشی‌شان این است نه بیراهه می‌ روند نه راه كسی را می ‌بندند نه بددهن‌ اند نه توهینی می‌ كنند نه كسی را می ‌رنجانند و اگر جاهلی با آنها برخورد كرد اینها رفتار می ‌كنند. بهشتی چه كار می‌كند؟ در بهشت چه خبر است؟ در بهشت كه جا برای لغو و حرف زشت و حرف تلخ نیست این شخص بهشتی در جامعه رفتار می‌ كند. در دنیا جهنّمی ها هم هستند، اگر یك جهنّمی در دنیا نسبت به اینها دهن‌ كجی كرد اینها جواب می ‌دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ این تعلیق حكم بر وصف، مشعر به آن نحوه كار است. جاهل وقتی با اینها حرف بزند بر اساس جاهلیت حرف می‌ زند دیگر فحش می ‌گوید اهانت می ‌كند بددهنی دارد دروغ می‌ گوید تهمت می ‌زند این كارها را می ‌كند، چون اسناد فعل به موصوف به یك وصف نشان آن است كه آن فعل از چه سنخ خواهد بود ﴿إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ یعنی خطاباً جاهلیه خطاب بر اساس جهل علمی یا جهالت عملی اگر جاهلی خطاب جهل علمی داشت یا خطاب جاهلیت عملی داشت به اینها اهانت كرد اینها مانند مردان بهشت پاسخ می‌ دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً﴾ یعنی «قالوا قولاً سالماً سلیماً» سخنی كه از هر گزند و اُفت و آفتی سالم است اینها جواب بد نمی‌ دهند. 🔹 این خطّ‌مشی ‌شان مشخص شد (یك)، روابط اجتماعی ‌شان مشخص شد (دو)، حالا رابطه عبادی‌ شان با خدا را مشخص می ‌كند ﴿وَالَّذِینَ یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾ بیتوته به معنی خواب نیست یعنی شب را گذراندن تَبییت به معنای خوابیدن در شب نیست، «بات» یعنی شب را گذراند اینكه در این اتاق بیتوته می‌كند یعنی شب را در اینجا به سر می‌ برد خواه بخوابد خواه بیدار باشد خواه تلفیقی از نوم و یقظه باشد، اینها شب در پیشگاه پروردگار یا ساجدند یا قائم یا در حال قیام مشغول عبادت ‌اند یا در حال سجده مشغول ذكر هستند ﴿یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾. [1] . سوره فرقان، آیه 63. [2] . سوره اسراء، آیه 37. [3] . سوره احزاب، آیه 72. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24 تاریخ: 1390/12/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: ای مردم! دانش نزد اهلش اندوخته است و شما مأمورید که آن را از اهلش بجویید.[1] پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: هر که ساعتی بر خضوع یادگیری شکیبایی نورزد، همواره در خواری جهل بماند.[2] [1] . أَیهَا النَّاسُ! اعْلَمُوا أَنَّ... الْعِلْم مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ (الكافى، ج1، ص30). [2] . مَنْ لَمْ یصْبِرْ عَلَی ذُلِّ التَّعَلُّمِ سَاعَةً بَقِىَ فِى ذُلِّ الْجَهْلِ أَبَداً (عوالی اللئالی، ج1، ص285). 📚 مفاتیح الحیات ص 87 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیروی كارآمد 🔹 اگر امیرالمؤمنین كارگزاران فراوانی مانند مالك اشتر می‏ داشت، به زیاد بن أبیه سِمَت نمی ‏داد. امام در نامه‏ ای به منذر بن جارود خود می ‏نویسد: «... وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْكَ»؛[1] تو بر اثر خیانت نزد من، به اندازه بند كفشت نمی ‏ارزی! اگر افرادی شایسته و مدیر و مدبّر در بودند، حضرت این چنین شكایت نداشت. ▫️ اصولاً كارگزارانی كه هم خوب بفهمند و هم مدیر خوبی باشند نظیر و شهید قدّوسی، كم هستند. اگر خدای ناكرده در جایی خلاف هست، به دلیل نبود نیروی كارآمد است. [1]. نهج البلاغه، نامه71. 📚 کتاب شمیم ولایت صفحه 160 تاریخ: 1392/07/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شهید بهشتی 🔹 کارهایتان باید منظم باشد، این خیلی مهم است! مرحوم را خدا غریق رحمت کند! این روایت را ما وقتی وارد شورای عالی قضایی شدیم نقل کردیم او چون خودش بود به قدری از این روایت استقبال کرد! آن روایت این است که مرحوم فیض نقل کرد: «إِذَا كُنْتُمْ ثَلاَثَةً فِی سَفَرٍ فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» ـ در روایت عنوان «سفر» ندارد[1] در محجّه دارد[2] ـ سه نفر می خواهید تصمیم بگیرید کاری انجام بدهید تا کارتان منظم باشد یکی باشد باشد شما می خواهید تصمیم بگیرید که کاری را سه نفره انجام بدهید برای اینکه اختلاف نشود یکی از آن سه نفر باید حرف آخر را بزند، «فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» کسی را امیر خودتان قرار بدهید وقتی خودتان کسی را امیر قرار دادید حرف و پیشنهاد او را می پذیرید. : ما جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند. [1]. السنن الکبری، ج9، ص602؛ مسند ابن الجعد، ج1، ص78. [2]. المحجة البیضاء، ج4، ص58. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 102 تاریخ: 1400/03/05 🆔 @a_javadiamoli_esra