لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وسعت دید
🔸 این دینی که از آسمان آمده که برای یک متر جا در مسجد آیه نازل می کند، برای اقتصاد ما، رفاه ما، جامعه ما آیه نازل نمی کند؟! اینکه فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ﴾،[1] این یک قید در خصوص آن مورد هست و گرنه دخیل نیست. #دید_وسیع داشته باشید، تنگ نظر نباشید. اگر خواستید در حوزوی علم باشد، برای همه بخواهید. اگر برای دانشگاهی خواستید، برای همه بخواهید. اگر کار و اشتغال بخواهید تنها برای خودمان و فرزندانمان نخواهیم. خدایا! برای هر جوانی کار، برای هر جوانی همسر، برای هر جوانی شغل! این دید، #دید_دینی ماست. در مدینه این دید تقویت شده، همه فهمیدند که انسان وقتی خدای سبحان مشکلات او را حلّ می کند که او در صدد حلّ مشکل #جامعه_بشری باشد. این است که خدا فرمود: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾[2] نه «ذکریٰ للمسلمین»، «ذکریٰ للموحّدین»، چه رسد «ذکریٰ للشیعه»! حصر هم کرد، فرمود این #حقوق_بشر است. حالا شما چه کار دارید ما چه کار داریم که فلان شخص مسلمان است یا کافر! او که ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوه﴾ را که تعطیل نکرده است، فرمود شما می خواهید راحت زندگی کنید این #عقل_و_عدل را برای همه بخواهید، این آرامش را برای همه بخواهید. تبلیغ بکنید، ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾،[3] اینها سرجایش محفوظ است؛ اما در آن مرحله، این فُسحت دید و وسعت دید را هم داشته باشید. آن مراحل بعدی را هم که خدا درِ جهنم را نبسته است. آنجا هم ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾،[4] سر جای خود محفوظ است؛ ولی شما بخواهید راحت باشید، به دیگران جا بدهید. بخواهید راحت باشید، تنها برای فرزندانتان دعا نکنید.
🔸 در روایتی وجود مبارک حضرت یعنی رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دید یکی از اصحاب دعا می کند. حضرت فرمود چرا می گویی پیغمبر و من؟ بگو #جمیع_بشر را، جمیع انسان ها را خدایا مورد رحمت قرار بده! فرمود: «تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً».[5] شما [شاید] دیدید دشت های وسیع بیابان های وسیع کسی که قدرت اداره آنها را ندارد، یک گوشه آن را سنگچین میکند، این حق التّحجیری که در فقه مطرح است همین است. در اماکن عمومی که مباهات است یک وقت کسی بخواهد مقداری از آن را بگیرد، تحجیر می کند؛ یعنی یک چند متر دورش را سنگ چین می کند. این حجرچینی، این سنگ چینی را می گویند حق تحجیر، این شخص اوّل این حق التّحجیر را که اولویت است مالک می شود، بعد اگر احیا کرد خود زمین را هم مالک می شود؛ این کتابی که در فقه ماست به نام کتاب تحجیر، همین است. حضرت فرمود: «لَقَدْ تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً»؛ این دشت وسیع #رحمت_الهی را سنگ چین کردی، گفتی خدایا! پیغمبر را بیامرز، مرا بیامرز! لذا در بعضی از ادعیه پایان دعا این است که خدایا! هر کس نفس می کشد به او عنایت بکن! این راحت می شود. الآن هر جا شما می بینید در اثر این استکبار جهانی یا جنگ بلاواسطه است یا جنگ مع الواسطه، نجات آنها را انسان از خدا بخواهد، از همین قبیل است. پس فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در دینتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در علمتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در فکرتان تا شما راحت باشید. اگر دیگران این حد قابل قبول زندگی را داشته باشند، شما راحت تر به سر می برید.
[1]. سوره مجادله، آیه11.
[2]. سوره مدثر، آیه31.
[3]. سوره بقره، آیه129.
[4]. سوره حاقة, آیات30 و 31.
[5]. المجازات النبویة، ص359.
#رحمت_الهی
#حقوق_بشر
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15
تاریخ: 1396/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره147
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ادرار زیر درخت میوه دار و یا سر راه نهی فرمود.[1]
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: برای دستشویی رفتن از این مكان ها پرهیز شود: كنار رودها، راه های عبور و مرور، زیر درختان میوه و جاهایی كه مورد لعنت است مانند جلوی دَرِ خانه ها. در روایت دیگر آمده است: خدا لعنت كند كسی را كه در زیر سایبان ها تغوّط می كند.[2]
[1] . نَهَیص أَنْ یبُولَ أَحَدٌ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ أَوْ عَلَی قَارِعَةِ الطَّرِیقِ (الفقیه، ج4، ص424).
[2] . و قَالَ رَجُلٌ لِعَلِىِّ بْنِ الْحُسَینِع أَینَ یتَوَضَّأُ الْغُرَبَاءُ؟ فَقَالَ: یتَّقُونَ شُطُوطَ الأَنْهَارِ وَ الطُّرُقَ النَّافِذَةَ وَ تَحْتَ الأَشْجَارِ الْمُثْمِرَةِ وَ مَوَاضِعَ اللَّعْنِ، فَقِیلَ لَهُ: وَ أَینَ مَوَاضِعُ اللَّعْنِ؟ قَالَ: أَبْوَابُ الدُّورِ وَ فِى خَبَرٍ آخَرَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُتَغَوِّطَ فِى ظِلِّ النُّزَّل... (الفقیه، ج1، ص25).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 134.
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلوه الهی
🔸 همه ما برابر آنچه در سوره مبارکه «احزاب» است وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اُسوه قرار می دهیم ﴿لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾[1] آن حضرت گذشته از ارتباطات الهی و عبودیتی که داشت، إسراء نصیب او شد، معراج نصیب او شد و مانند آن، همان پیام و همان خلافت را در #ارتباط_مردمی هم حفظ کرد. شما می بینید در سُنن رسول گرامی این مطلب به عنوان یک ستاره درخشان است حضرت با کسی حرف می زد #تمام_رخ او را نگاه می کرد.[2] اینکه شما می بینید در مصاحبه هایی که مسئولین با مردم دارند یا با یکدیگر دارند نیم رُخ نگاه می کنند، حواسشان پیش دوربین است که عکس اینها درست بیفتد؛ این روش، #روش_پیغمبر نبود. حضرت با کسی حرف می زد با تمام چهره با او حرف می زد، نه یک گوشه رخ او به این طرف باشد و اساس به طرف دوربین [باشد]، حواس او نزد خودش بود نه نزد دیگری!
🔸 این معنا را که وجود مبارک پیامبر که خلیفه خداست از کجا یاد گرفته؟ بزرگانی که سیره نویس هستند و خلافت وجود مبارک حضرت را تبیین می کنند، می گویند این را وجود مبارک رسول گرامی از ذات أقدس الهی یاد گرفته است. خدا هرگز نیم رخ به بنده خود نگاه نمی کند![3] اگر کسی گفت «یا الله» خدا با #تمام_چهره او را نگاه می کند می گوید «لبیک»؛ منتها در آینه هستی این شخص بیش از این تابش نیست!
با صدهزار جلوه بیرون آمدی که من ٭٭٭ با صدهزار دیده تماشا کنم تو را[4]
او با صدهزار جلوه خود را نشان می دهد، او با تمام اسمای حُسنایی که در #جوشن_کبیر»[5] است خود را نشان می دهد؛ منتها این گیرنده کم می گیرد، هر اندازه از #شرح_صدر برخوردار بود بیشتر می گیرد.
🔸 بنابراین ما معنای خلافت را خوب باید مشخص کنیم، یک؛ اگر معنای خلافت مشخص شد باید حرف «مستخلف عنه» و «منوب عنه» را بزنیم نه حرف خودمان را بزنیم، این دو؛ اگر کسی حرف خود را زد #خلیفة_الله نیست، «خلیفة الله» نبود مشمول طرد آیات دیگر است.
[1]. سوره احزاب, آیه21.
[2]. ر.ک: شرح الاربعین حدیثاً (قونوی)، ص163؛ «فَأَقْبَلَ عَلَی النَّاسِ بِوَجْهِه».
[3]. الأمالی شیخ صدوق، ص272؛ شرح اربعین صدر الدین قونوی، ص163 و 164؛ «إِذَا الْتَفَتَ الْتَفَتَ جَمِیعاً».
[4]. فروغی بسطامی، غزل شماره9.
[5]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص402.
#شرح_صدر
#خلیفه_الهی
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/12/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ مراسم چهلمین روز ارتحال حضرت #آیت_الله_العظمی_حکیم در صحن مسجد اعظم قم
⬅️ حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی مسئول محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مد ظله العالی و ریاست بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء در این مراسم .
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره148
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 آبها: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: در آب راكد بول نكنید، چرا كه عقل را زایل می كند.[1]
امیرمؤمنان می فرماید: آب ساكنانی دارد، با بول و غایط (مدفوع) آن ها را نیازارید.[2]
روایت شده كه بول كردن در آب جاری موجب سلس (تكرّر ادرار) و در آب راكد موجب گرفتگی ادرار می شود.[3]
[1] . نَهَیص أَنْ یبُولَ أَحَدُكُمْ فِى الْمَاءِ الرَّاكِدِ، فَإِنَّهُ مِنْهُ یكُونُ ذَهَابُ الْعَقْلِ (مكارم الاخلاق، ص424).
[2] . الْمَاءُ لَهُ سُكَّانٌ فَلا تُؤْذُوهُمْ بِبَوْلٍ وَ لا غَائِطٍ (عوالی اللئالی، ج2، ص187).
[3] . و رُوِىَ أَنَّ الْبَوْلَ فِى الْمَاءِ الْجَارِى یورِثُ السَّلَسَ وَ فِى الرَّاكِدِ یورِثُ الْحُصْرَ (عوالی اللئالی، ج2، ص187).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 135.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار رییس مجلس شورای اسلامی با آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، محمدباقر قالیباف در ادامه سفر خود به قم، ظهر امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفتگو کرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
13.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
خرق حجاب🔸 از وجود مبارك رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده که فرمود: «ثَلاثُ تَخرُقُ الْحُجُبَ وَ تَنْتَهِی إلَی مَا بَینَ یدَی اللهِ»؛ فرمود سه چیز است كه همه حجاب ها و پرده ها را پاره می كند تا به #لقای_الهی برسد: 1️⃣ اول #صدای_قلم_عالمان و دانشمندان است؛ اینها كه كتاب می نویسند، ما از كتابشان استفاده می كنیم، حرف خدا را برای ما نقل می كنند, حرف پیغمبر و اهل بیت را برای ما نقل می كنند، صدای قلَمِ اینها. 2️⃣ دوم #صدای_كفش_مجاهدان و مدافعان از مرز دین, مرز حرم, مرز مملكت, مرز شرف، این عزیزی كه در مرز یا غیر مرز جانفشانی می كند، صدای پای او مثل صدای قلمِ عالمان به بالا و عرش می رسد. 3️⃣ بخش دیگری هم مغازل هست؛ آن چرخ بافندگی و ریسندگی كه تولید دارد, اشتغال دارد, جلوی بیكاری را می گیرد؛ می فرماید این صدای چرخ بافندگی مثل صدای قلم عالمان است! 🔸 یك عالِمی دارد تفسیر می نویسد، حرف اهل بیت را نقل می كند، این صدای قلم با صدای كفش مجاهد و #مدافع_حرم, با صدای چرخ بافندگی و ریسندگی و تولید مملكت كه نان مملكت جدا نشود، این به خدا می رسد. بین مملكت و نان مملكت ـ خدای ناكرده ـ اگر جدایی شد، #دینداری بسیار مشكل است! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mEzfg 📚 سخنرانی عمومی در دماوند تاریخ: 1396/06/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه #ربیع_الاول 1443
🔸 مظهر اراده الهی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مظهر اراده الهی
🔸 وجود مبارک پیغمبر (علیه أفضل صلوات المصلّین) فرمود: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِكَكُم»[1] «صَلُّوا كَمَا رَأَیتُمُونِی أُصَلِّی»؛[2] آنچه که من انجام می دهم و آنچه می گویم دین است و شما دینتان را از اعمال من بگیرید، از رفتار و مناسک من بگیرید. همان طوری که من نماز می خوانم شما نماز بخوانید، همان طوری که من حج انجام می دهم حج انجام بدهید و مانند آن. اینها یک علم غیب فراوانی دارند که حدّ و حصر ندارد، آن علم غیب معیار حکم فقهی نیست.
🔸 بنابراین نباید گفت چرا امام با آن قدرتش زندان رفته یا شهید شده است، او اسوه ماست! اگر فرمود «صَلُّوا كَمَا رَأَیتُمُونِی أُصَلِّی» به همان لسان صدق می فرماید زندان بروید، همان طوری که من زندان رفتم؛ شهید بشوید، همان طوری که من شهید شدم. این برکت باعث شد که نظام اسلامی سامان بپذیرد. خدا امام و شهدا را با انبیای الهی محشور بکند! اینها این راه را فهمیدند، باور کردند و عمل کردند و الآن ما در کنار مائده و در جوار مأدبه این پاکان نشسته ایم و قدر این انقلاب را این نظام را بدانیم، مبادا خدای ناکرده کسی بیراهه برود و راه کسی را ببندد! مبادا کسی به دام اختلاس و حقوق نجومی بیافتد! این نظام، #نظام_الهی است. این خون های حق هیچ وقت انسان را رها نمی کنند. به هر تقدیر امام حی و حاضر از ما وظیفه ای می طلبد که باید در بارگاه او انجام بدهیم. اگر کسی عالم نباشد مرگ او #مرگ_جاهلی است یا عالم باشد «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»[3] که گرفتار جهل علمی نیست، اما #جهالت_عملی دامنگیر او شده است، او امام شناس نیست و مرگ او #مرگ_جاهلیت است.
🔸 بنابراین یک سلسله مسائل دقیق می خواهد که انسان بفهمد این آینه خداست، #مظهر_اراده_الهی است و آنچه می کند، می گوید، قیام دارد، قعود دارد، دستور خداست «و لا غیر»؛ این کار، کار اساسی است که یک امام شناس و یک #شیعه_خالص هم باید عارف و آگاه باشد، بعد از علم آن را عمل کند و بعد آن را منتشر کند. می بینید در دعای اینها مثل همین فقه ما و مثل تفسیر ما مطالب را به ما یاد می دهند. در دعاهای مربوط به امام حجت (صلوات الله و سلامه علیه) این است که ما به خدا عرض می کنیم خدایا! «اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَ قَلْبِی بِذِكْرِهِ مَعْمُوراً فَاجْعَلْ سِلَاحِی بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً»؛[4] خدایا این دل را تو مؤمن کردی، تو یک قابلیتی به ما دادی ما این مطلب را قبول کردیم و این دل مُرده را تو با ایمان زنده کردی. خدایا همان طوری که با نام خودت، با یاد خودت و با دین خودت این دل مُرده را معمور، آباد، روشن و شفاف کردی، توفیقی بده که اسلحه ما برای یاری #ولی_عصر از غلاف بیرون بیاید. این شمشیر اگر در غلاف باشد که به نصرت وجود مبارک ولیّعصر نمی آید! اگر این زبان در دهان بسته باشد که «کم من شیطان أخرس»،[5] اگر کسی که باید سخن بگوید حق بگوید، تبیین کند، عالمانه سخن بگوید، عوامی حرف نزند، به فکر نشر و جذب عوام نباشد، بلکه عوام را عالم کند، مُرده را زنده کند، این زبان در دهان نباشد، این قلم در جیب نباشد، از خدا می خواهیم که خدایا! این قلم ما را بیرون بیاورد، این زبان ما را بیرون بیاور، این شمشیر ما را بیرون بیاور، این اسلحه های نظامی ما را بیرون بیاور که دشمن علیه امام و امامت سخنی نگوید. این سلاح ما، تشهیر سلاح، علنی کردن سلاح در نصرت و یاری و باور داشتن امامت باشد. این دعای ماست! یکی از ادعیه مربوط به وجود مبارک #ولی_عصر است که به خدا عرض می کنیم: دل را تو به یاد خودت آباد کردی، توفیقی بده که این سلاح ما، شمشیر ما، قلم و قدم ما، مال و قدرت ما همه و همه در معرض #یاری_ولی_عصر خودت باشد. آن که علمش در خدمت ولیّعصر نیست و آن که شمشیرش در خدمت ولیعصر نیست اهل این دعا نیست «فَاجْعَلْ سِلَاحِی بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً».
[1]. نهج الحق و كشف الصدق، ص471.
[2]. نهج الحق و كشف الصدق، ص423.
[3]. نهج البلاغة، صبحی صالح، حکمت107.
[4]. المزار الكبیر، ص658.
[5]. ر.ک: شرح نهجالبلاغه مغنیه، ج4، ص 227؛ «السَّاكِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ».
#مرگ_جاهلی
#شیطان_اخرس
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت
تاریخ: 1400/01/02
🆔 @a_javadiamoli_esra