eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ماهنامه اسراء (آذر ماه 1400) منتشر شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء (شماره 1، آذر ماه 1400) آماده و منتشر شد. دانلود: 📎 https://b2n.ir/d65398 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ستیز با ستم 🔹 حضرت [امام علی (علیه السلام)] یک بیان نورانی دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» _«ضیم» همان معنی ظلم را می ‌دهد _ ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی ‌کند. این کلمات است! اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود، بله است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود؛ مثل فلسطینی‌ ها بود، مثل یمنی ‌ها بود، ظلم را نمی ‌پذیرد. شهادت و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. این بیان نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) در روز است که بارها به عرض شما رسید، فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ، پلی است زیر پای شما؛ مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به در آمدن است، مرگ را بترسانید! بعدها شاعری پیدا شد سراینده‌ ای پیدا شد ادیب بزرگواری پیدا شد گفت: مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ من در این مبارزه پیروز هستم؛ من یک می ‌گیرم، او از من یک بدن پوسیده می ‌گیرد، چیز دیگر نیست! من که چیزی به او نمی ‌دهم، این لاشه را به او می ‌دهم، جان ملکوتی خود را بالا می ‌برم. 🔹 اینها از است اینها از است که انسان مرگ را می ‌میراند، انسان بر مرگ مسلّط است، انسان هست که هست که هست! فرمود جز ملّت فرومایه کسی نیست. درود بر این فلسطینی ‌ها و غزّه ‌‌ای‌ ها، درود بر یمنی ‌ها، درود بر شما ایرانی ‌ها که به هر حال توانستید ثابت کنید که (صلوات الله و سلامه علیه) هستید! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 انس می ‌گوید: هرگز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از غذایی بدگویی نكرد. اگر غذایی را می ‌پسندید آن را می ‌خورد و اگر غذایی را نمی ‌پسندید نمی ‌خورد.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سیر، پیاز، تره فرنگی و عسل آغشته با شیره‌ ای كه از درخت در شكم زنبور می ‌ماند نمی ‌خورد، زیرا بوی آن در دهان می ‌ماند.[2] [1] . مَا ذَمَّ رَسُولُ اللَّهِ طَعَاماً قَطُّ؛ كَانَ إِذَا أَعْجَبَهُ أَكَلَهُ وَ إِذَا كَرِهَهُ تَرَكَهُ (مكارم الاخلاق، ص30). [2] . وَ كَانَ لا یأْكُلُ الثُّومَ وَ لا الْبَصَلَ وَ لا الْكُرَّاثَ وَ لا الْعَسَلَ الَّذِى فِیهِ الْمَغَافِیرُ وَ هُوَ مَا یبْقَیٰ مِنَ الشَّجَرِ فِى بُطُونِ النَّحْلِ فَیلْقِیهِ فِى الْعَسَلِ فَیبْقَیٰ رِیحٌ فِى الْفَمِ (مكارم الاخلاق، ص30). . 📚 مفاتیح الحیات ص 169. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت فقاهت 🔸 هر چه که محل مردم باشد، محل فقیه است. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 165 تاریخ: 1400/10/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هشام عصر 🔹 وجود مبارك به هشام ‌بن حكم یك نحو دستور داد، به هشام ‌بن ‌سالم یك نحو دیگر دستور داد، به حمران‌ بن ‌اعین یك نحو دستور داد، به زرارة ‌بن ‌اعین طور دیگر دستور داد. به یكی از اصحاب فرمود تو با هر كسی مناظره نكن [زیرا] تو قدری اوج می ‌گیری بعد می ‌افتی، خب چه كار داری با هر كسی مناظره كنی، كار تو نیست؛ [اما] هشام طیران دارد، اوج می‌ گیرد، پرواز می ‌كند، بالا می ‌رود، پایین می ‌آید و سقوط هم نمی ‌كند. 🔹 خدا غریق رحمت كند مرحوم و خدا (رضوان الله علیهما) را غریق رحمت كند! وقتی كه خبر ارتحال آقا سید عبدالحسین را به قم منتقل كردند ما فكر می ‌كردیم درس امام تعطیل است، رفتیم دیدیم كه نه امام تشریف آوردند؛ اما نه برای اینكه درس بگویند [بلكه] آمدند با جلال و شكوه از آقا سید عبدالحسین ترویج كنند و همه ما را به دنبال خود تا مسجد بالاسر بیاورند! ایشان آمدند و نشستند و بسم الله گفتند و بعد فرمودند مرحوم آقا سید عبدالحسین شرف ‌الدین جبل ‌عاملی ما بود بعد فاتحه خواندند و با این جلال و شكوه حركت كردند و ما هم به دنبالشان. این اصلاً آمده برای تجلیل كه بگوید ما هشامی را از دست دادیم! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1387/08/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ساده و محقر بر سر غذا می ‌نشست و هرگز آروغ نمی‌ زد و دعوت آزاد و برده را می ‌پذیرفت، هرچند بر غذایی كه از پاچه و سیرابی تهیه می‌ شد[1] و هدیه را می ‌پذیرفت، هرچند جرعه ‌ای از شیر باشد و آن را می‌ خورد؛ ولی صدقه نمی ‌خورد.[2] [1] . در آن دوران غذایی كه از پاچه و سیرابی آماده می‌شد غذای كم‌ارزشی بود، چنان كه اكنون هم در برخی از مناطق عربی چنین است. [2] . إِذَا جَلَسَ عَلَی الطَّعَامِ جَلَسَ مُحَقَّراً وَ كَانَ یلْطَعُ أَصَابِعَهُ وَ لَمْ یتَجَشَّأْ قَطُّ وَ یجِیبُ دَعْوَةَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ وَ لَوْ عَلَی ذِرَاعٍ أَوْ كُرَاعٍ وَ یقْبَلُ الْهَدِیةَ وَ لَوْ أَنَّهَا جُرْعَةُ لَبَنٍ وَ یأْكُلُهَا وَ لا یأْكُلُ الصَّدَقَة (مناقب آل ابی‌طالب ، ابن شهر آشوب، ج1، ص146؛ بحار الانوار، ج6، ص227). . 📚 مفاتیح الحیات ص 169. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نگاهی به مجموعه رجال تفسیری؛ کتابی رجالی با محوریت تفسیر 🔸 کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» که تحت اشراف حضرت به رشته تحریر درآمده است، دارای ویژگی ها و امتیازاتی است که در گفتگوی روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام و المسلمین علی نژاد پژوهشگر کتاب رجال تفسیری به برخی از امتیازات آن اشاره می شود. 👇👇👇👇👇
🔹 ابوطالب علی ‌نژاد، پژوهشگر و مؤلف کتاب رجال تفسیری : یکی از منابع مهم سنت است که این سنت از طریق حدیث گزارش ‌شده و به نسل‌ های بعدی انتقال پیدا کرده است. از آنجا که احادیث درطول تاریخ فرازونشیب‌ های متفاوتی پیدا کرده‌اند و آسیب‌ های متعددی متوجه آن شده است -چه از ناحیه راویان حدیث و چه از ناحیه نگارش آنها- عالمان دین درصدد برآمدند تا علومی را تاسیس و پایه ‌گذاری کنند که در سایه آن علوم بتوانند آسیب‌ ها را شناسایی و به دسترسی پیدا کنند. یکی از این علوم، است؛ دانشی که در رابطه با معرفی و شناخت راویان حدیث است در دو بخش شناخت ذاتی و شناخت وصفی. شناخت ذاتی شخص‌شناسی است، به این معنا که نام راوی، کنیه و لقب او چیست، از چه قبیله‌ و از چه شهری بوده است. مقصود از شناخت وصفی این است که مذهب راوی و گرایش فکری او را شناسایی کنیم و جایگاه حدیثی ‌اش را از نظر توثیق و تضعیف بدانیم و همچنین بررسی کنیم در ضبط حدیث از چه جایگاهی برخوردار بوده است. به همین جهت ازجمله علومی است که از سابقه بسیار قوی و قدیم برخوردار است و ریشه و اساس آن را در کتاب و سنت باید جستجو کنیم. از این رو عالمان بزرگ- چه شیعه و چه سنی- درکنار فعالیت ‌های علمی مختلف به مبحث علم رجال هم توجه ویژه می ‌کردند… . 👇👇👇👇👇
پیشینه کتاب رجال تفسیری 🔹 کتاب‌ های فراوانی در زمینه نوشته و همین سبب شده است که سه ‌دهه از عمر بابرکت خود را صرف تالیف کتاب ماندگار کرده‌اند، به این موضوع مهم هم توجهی ویژه پیدا کنند، چون یکی از روش‌هایی که در تفسیر قرآن به کار گرفته می‌شود تفسیر روایی و بهره‌گیری از روایات در تفسیر آیات است. چنانچه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مبحث مستقلی تحت‌عنوان «بحثٌ روایی» منعقد کرده است. هم در تفسیر تسنیم ضمن اینکه از روش «تفسیر القرآن بالقرآن» بهره می‌گیرد، بابی را مستقلا اختصاص به بحث روایات داده و از آنجا که این روایات تفسیری -چنانچه اشاره کردیم- درطول تاریخ دچار آسیب‌ هایی شده، ایشان احساس کرده است روی هم باید کار جدی صورت بگیرد، چون کارهایی که تاکنون شده مربوط به روایات فقهی می‌ شود. به همین جهت این کار حدود 10 سال قبل آغاز شد. اصول و راهکارهای کلی از جانب ایشان داده شده بود. براساس راهکارهایی که ایشان داده بودند، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب که از تفاسیر معروف روایی به ‌حساب می ‌آید، محور کار قرار گرفت. چهارهزار راوی استخراج کرده‌ایم و بنا شد درباره هریک از آنان بحثی داشته باشیم. ابتدا درباره هر راوی یک گزارش اجمالی از شرح ‌حال وی ارائه می ‌دهیم و بعد بحث طبقه‌ اش را مطرح می ‌کنیم، بعد استادان و شاگردان او و بعد مبحث مربوط به مذهب و گرایشش را مورد بررسی قرار می‌ دهیم. آخرین بحث هم از نظر توثیق و تضعیف است که آیا می‌شود به حدیث او اعتماد کرد یا نه؟ چند جلد از این کار چاپ شده و مورد توجه قرار گرفته و تاکنون دومقاله در معرفی این اثر نوشته شده‌اند؛ یکی در فصلنامه نقد کتاب، شماره 8 و دیگری هم در مجله علمی-پژوهشی علوم حدیث، شماره 97 که این دومقاله به معرفی این کتاب پرداخته‌ اند و مبانی و قواعدی که در به‌ کار گرفته می ‌شود در آنها ارائه ‌شده است. 👇👇👇👇👇
ویژگی های کتاب رجال تفسیری 🔹 اولین کتاب رجالی به زبان فارسی اما در ارتباط با ویژگی‌های این کتاب اولین ویژگی ‌‌اش این است که است که به نوشته شده است. علاقه ‌مندان اطلاع دارند که تمام کتاب‌ های رجالی ما عربی است، به این جهت که علم رجال یک عمل خاصی بوده و مشتریان و مخاطبان ‌شان‌ هم یک قشر خاصی بوده‌ اند. فضلای حوزه که درس خارج فقه می ‌رفتند با روایات فقهی ارتباط داشتند و اولین مساله این بود که این روایت را از نظر سندی بررسی کنند و لذا نیاز داشتند به کتاب‌ های رجالی مراجعه کنند تا اطلاعاتی از راویان آن روایت فقهی بیابند. به این سبب تمام کتاب ‌های رجالی -از قدما گرفته تا کتاب‌ های رجالی متاخران و معاصران- به زبان عربی بوده است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس مراکز مختلف آموزشی و پژوهشگاهی چه در حوزه چه در دانشگاه و احیای علوم مختلف قرآنی و حدیثی، مخاطبان این علم توسعه پیدا کردند، لذا نیاز بود که یک کتاب رجالی آن‌ هم به زبان فارسی در اختیار باشد و این خلأ را احساس کردند، چنانچه ایشان در هم این نگاه را داشتند. در رابطه با رجال نیز همینطور، نظر ایشان به فارسی بودن اثر بود، لذا اولین ویژگی این است که نخستین کتاب رجالی است که به زبان فارسی نوشته شده، البته معنی اش این نیست که مباحث رجالی فارسی نداریم، محققان و پژوهشگران مختلفی هستند که کتاب‌هایی نوشته‌ اند اما هرکدام از آنها به بخشی از مباحث رجالی اشاره‌ کرده‌اند و نسبت به راویان حدیث یک کتاب رجالی به زبان فارسی نداشتیم و لذا این امر از ویژگی‌ های بسیار مهم چنین اثری است. 🔹 محور بودن یک تفسیر روایی دومین ویژگی‌ اش این است که با نوشته شده و محققان و پژوهشگران می ‌دانند کتاب‌ های رجالی با محوریت روایات کتب فقهی یعنی کتاب کافی، تهذیب ‌الأحکام، استبصار و من لا‌یحضره الفقیه نوشته شده بودند، چون این چهارکتاب بیشترین روایات فقهی را در خودشان جا داده‌اند و در حوزه‌ها توجه فقها، مجتهدان و فضلا به این روایات بوده و لذا جامع ‌الرویات محقق اردبیلی در قرن یازدهم با محوریت کتب اربعه نوشته شده بود. همچنین معجم رواة الحدیث -که خودش یک فقیه بزرگی بوده- در عصر ما با محوریت کتب اربعه نوشته شده اما نیاز بود یک کتاب رجالی داشته باشیم که محور را یک کتاب تفسیر روایی قرار بدهد. این بی ‌سابقه است وجود نداشته، لذا به این خلأ توجه کرده و یک تفسیر روایی به نام تفسیر کنز الدقائق را محور قرار داده و راویان این کتاب در رجال تفسیری معرفی شده است. این دومین ویژگی است که واقعا است. 🔹 استفاده از منابع رجال شیعی و سنی سومین ویژگی‌ا ی که این اثر دارد، این است که ما در این نوشتار در معرفی راویان تنها به گفته‌ ها و دیدگاه‌ های رجالیون شیعه بسنده نکردیم، یعنی در منابعی که ما به آنها مراجعه می ‌کردیم، این ‌گونه نبوده که فقط به منابع رجالی شیعه بسنده کنیم، بلکه درکنارش به هم مراجعه داشتیم و لذا در کتاب با هر عنوانی که برخورد می ‌کنید در پاورقی ارجاع به منابع داده شده است. ما منابع را دو بخش کرده‌ایم؛ منابع رجالی شیعه، منابع رجالی سنی. این بی ‌نظیر و بی ‌سابقه است و اینکه یک کتاب رجالی داشته باشیم که به هر دو منبع ارجاع دهد، بی ‌سابقه است. به همین جهت ای و تطبیقی است. 🔹 کاربردی بودن تمام مدخل ها چهارمین ویژگی آن تمام مدخل‌هاست، یعنی چندمحوری که ما انتخاب کردیم طبقه راوی، استادان و شاگردان راوی، همین طور مذهب او و جرح ‌و تعدیلش همه نقش کاربردی دارند. صرف بحث علمی محض نیست، مثلا در طبقه راوی بحث کرده‌ ایم که این راوی کدام معصوم را درک کرده یا نکرده است؟ از کدام معصوم نقل روایت کرده یا نکرده و... ثمره این موضوع در کجا ظاهر می ‌شود؟ ثمره‌ اش در مسند و مرسل بودن یک روایت خودش را نشان می ‌دهد، مثلا چرا استادان و شاگردان راوی را مطرح کرده‌ ایم؟ برای اینکه می‌ خواهیم توثیق راوی را بررسی کنیم، یکی از جاهایی که می‌ توان به وثاقت وی پی ببریم این است که چه کسی از او روایت کرده است؟ اگر شاگرد راوی از اصحاب اجماع باشد یا از ثقات سه‌ گانه، از آن استفاده می ‌کنند. چه ضرورتی داشت که مذهب و گرایش راوی را مطرح کنیم؟ برای اینکه این بحث میان علما و فقها مطرح است که روایت کدام راوی معتبر است؟ آیا راوی باید امامی باشد یا وثاقت تنها کفایت می‌ کند؟ بعضی می گویند ما تنها به روایت راویان امامی عمل می ‌کنیم اما بعضی می‌گویند نه، وثاقت کفایت می ‌کند؛ می‌ خواهد راوی امامی باشد یا غیرامامی، پس در هر صورت نیاز است که یک فقیه و یک محقق و پژوهشگر در جریان مذهب راوی قرار بگیرد.
پنجمین محوری که مطرح کردیم و توثیق و تضعیف اوست. آیا راوی ثقه است یا ثقه نیست؟ که این مهم ‌ترین مبحث به علم رجال است که شما از راه شناخت توثیق و تضعیف راوی نسبت به روایت او و اعتبار و عدم اعتبارش هم می ‌توانید نظر بدهید. 👇👇👇👇👇
امتیازات کتاب رجال تفسیری 🔹 نکته دیگر از این جهت که این اثر یک اثر رجالی است می ‌توان آن را با کتاب ‌های رجالی دیگر -ولو اینکه آن کتاب ‌ها به زبان عربی است- مقایسه کرد. این اثر در این مقایسه هم امتیازاتی دارد و آن امتیازها اجمالا این هستند که ما وقتی راوی را عنوان می ‌کنیم ذیل آن یک روایت از روایات تفسیری او را هم مورد اشاره قرار می ‌دهیم. این مساله در هیچ ‌کتاب رجالی نیست. نکته دوم این است که ما وقتی راوی را مطرح می ‌کنیم و می‌ خواهیم مثلا نسبت به مذهب و گرایش او اظهارنظر کنیم، تنها به اطلاعات تاریخی یا اطلاعات رجالیون گذشته بسنده نمی ‌کنیم، بلکه یک راه مهم که باید به آن توجه و احیا شود، این است که روایاتی که این راوی نقل کرده هم بررسی شود. آن هم باز مغفول واقع شده است و کمتر در کتاب‌های رجالی به چنین مساله‌ای توجه شده. ما با تتبع در منابع مختلف به جمع‌آوری روایات راوی می ‌پردازیم و از مجموع روایات او می ‌توانیم استظهار کنیم که این راوی مثلا شیعه بوده، شیعه دوازده‌امامی بوده، سنی بوده و گرایش فکری او به چه سمت ‌و سویی بوده است. در جرح ‌و تعدیل راوی آن‌هم ما تنها به گفته‌ های رجالیون بسنده نکرده ‌ایم، بلکه با تحلیل متن روایت او به نکاتی رسیدیم که می ‌توانیم از تحلیل مضامین روایاتش هم حُسن حال راوی را استظهار کنیم یا به وثاقت او اطلاع پیدا کنیم. همچنین ما در توثیق و تضعیف از دیدگاه رجالیون اهل سنت هم استفاده کره ‌ایم. این چند نکته‌ که ذکر شد از امتیازات این کتاب است. در پایان دوستان و علاقه‌مندان را به آن دومقاله‌ ای که معرفی کردم، ارجاع می ‌دهم تا بیشتر در جریان محتوای این کتاب قرار بگیرند. گزارش تصویری آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری»: https://b2n.ir/n35456 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حفظ انقلاب 🔹 فرمود: ﴿إِنَّ الشَّیاطینَ لَیوحُونَ إِلی‏ أَوْلِیائِهِمْ لِیجادِلُوكُمْ﴾؛ اگر شیطان بخواهد عدّه ‌ای را از راه یا از راه یا از راه های دیگر فریب دهد ما جلوی او را می ‌گیریم. این راه است: سه كار فرهنگی، فقهی و اخلاقی از یك طرف و جلوی شیطنت شیطان ‌ها را گرفتن از طرف دیگر. 🔹 ذات اقدس الهی به این بسنده نكرد كه بفرماید كهانت حرام است تا شما بگویید یكی از كسب ‌های محرّمه، كهانت است، بله این كار فقیهان است و كار متدینان است كه این مسئله شرعی را بررسی كنند و بازگو كنند؛ اما آنها كه می ‌كنند چگونه باید جلوی آ‌نها را گرفت؟ فرمود ما تیری داریم، تیراندازی داریم، یک نیروی اجرایی داریم؛ این‌ طور نیست كه هر كسی بخواهد نظام را فاسد كند. در مسئله اصلاح اقتصادی این‌ طور است، رومیزی و زیرمیزی این‌ طور است، رشوه ‌گیری این‌ طور است، فساد اقتصادی این‌ طور است. 🔹 همه ما در نظام اسلامی این دو كار را باید بكنیم: هركدام از ما که از عهده ما بر می ‌آید، باید بگوییم که چه چیزی حلال است و چه چیزی حرام، هركدام از ما نهی_از_منكر از دستمان بر می ‌آید باید جلوی بدی‌ ها را بگیریم تا به جِدّ باور كنیم كه باید این نظام را سالماً به دست صاحب اصلی آن وجود مبارك حضرت بدهیم؛ این نظام در دست ما امانت است! 🔹 به ما گفتند كنید، كار خدایی كه ـ معاذ الله ـ این نیست كه ما خلقت كنیم! خالق شدن كه مقدور ما نیست، از ازل و ابد حرف زدن كه مقدور ما نیست؛ اینكه به ما گفتند: «تَخلَّقُوا بأخلاق الله»؛ یعنی در همین امور! فرمود من با دو كار جامعه را اصلاح می ‌كنم: یكی حكم فقهی است كه می ‌گویم كهانت حرام است؛ یكی اینكه به تیراندازانم می‌ گویم جلوی را بگیرید؛ این كار را می ‌كنم، شما هم همین كار را بكنید. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 4 تاریخ: 1392/12/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: غذای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نان جو بدون خورشت و روغن بود.[1] پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی‌ كرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور می ‌كرد.[2] راوی گوید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) غذا می‌ خورد، به فرد رو به ‌روی خود لقمه تعارف می‌ كرد و هنگام نوشیدن، به كسی كه در سمت راست او بود آب می ‌داد.[3] [1] . إِنَّ النَّبِىَّ كَانَ قُوتُهُ الشَّعِیرَ مِنْ غَیرِ أُدْمٍ... (الزهد، ص29). [2] . كَانَ لا یتَنَفَّسُ فِى الإِنَاءِ إِذَا شَرِبَ، فَإِنْ أَرَادَ أَنْ یتَنَفَّسَ أَبْعَدَ الإِنَاءَ عَنْ فِیهِ حَتَّی یتَنَفَّسَ (مكارم الاخلاق، ص31). [3] . كَانَ النَّبِىُّ إِذَا أَكَلَ لَقَّمَ مَنْ بَینَ عَینَیهِ وَ إِذَا شَرِبَ سَقَیٰ مَنْ عَنْ یمِینِهِ (الكافى، ج6، ص299). . 📚 مفاتیح الحیات ص 169 و 170. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آغاز ثبت‌نام دریافت بن اعتباری خرید کتاب از امروز 🔸 ثبت‌نام جهت دریافت خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از امروز ، ۲۲ دی‌ماه، آغاز می ‌شود. 🔸 اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند از امروز چهارشنبه (بیست ‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس https://bon.tibf.ir/ مراجعه کرده و ثبت ‌نام کنند. "زمان ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب تاریخ 1400/10/22 ساعت 9 صبح شروع می شود" 🔸 علاقه‌ مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌ توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اختیار 🔹 از امام (سلام الله علیه) سؤال كردند «الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ» یعنی چه؟ فرمود: «الشَّقِیُّ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَیَعْمَلُ أَعْمَالَ الْأَشْقِیَاءِ» نه اینكه خدای سبحان ـ معاذ الله ـ برای كسی در رَحِم مادر نوشته که این شخص شقی است! این بیان نورانی را مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید در تفسیر «الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ» از معصوم (سلام الله علیه) نقل کرد. 🔹 خدا همه را بر اساس ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ آفریده، همه را آفریده، «كُلُّ مَولودٍ یولَدُ على الفِطرَةِ»؛ ولی وقتی در رَحم مادر هست خدا می ‌داند یك برادر می ‌شود كمیل ‌بن‌ زیاد نخعی از شاگردان سرّ وجود مبارك حضرت امیر, یك برادر می‌ شود حارث ‌بن ‌زیاد نخعی قاتل بچه ‌های جناب مسلم! اینها برادرند از یك خانواده ‌اند، اما خدای سبحان می ‌داند این شخص «یعمل عمل الأشقیاء بسوء اختیاره» آن یكی «یعمل عمل السُّعداء بحُسن اختیاره». 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 8 تاریخ: 1392/09/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: آدمیزاد حق دارد (باید) لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاند[1]؛ نیز می ‌فرماید: پوشش و لباس نشان بی ‌نیازی است[2]؛ همچنین می ‌فرماید: تن با سه چیز شاداب و پروریده می ‌شود: بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل.[3] امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: لباس، زیبایی را نمایان می ‌سازد[4]؛ نیز می ‌فرماید: لباس پاكیزه غم و اندوه را می ‌زداید و برای نماز نیز لازم است.[5] [1] . لَیسَ لابْنِ آدَمَ حَقٌّ فِیما سِوَی هذِهِ الْخِصَالِ... ثَوْبٍ یوَارِی عَوْرَتَهُ... (الجامع الصغیر، ج2، ص462). [2] . اللِّبَاسُ یظْهِرُ الْغِنَی... (الجامع الصغیر، ج2، ص474). [3] . (طب النبی، ص25). [4] . ... الثِّیابُ تُظْهِرُ الْجَمَالَ... . (كتاب الخصال، ص92). [5] . لِلصَّلاةِ (الكافى، ج6، ص444). 📚 مفاتیح الحیات ص 171. 🆔 @a_javadiamoli_esra