🏴 چراغ علم و هدایت
▪️ در تبیین سخنان نورانی امام مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم كلینی كه فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»،[1] این هماهنگی استنباط می شود كه انسان هم باید چراغ علم داشته باشد و هم چراغ هدایت; چراغ علم داشته باشد كه راه خود را ببیند, چراغ هدایت كه راه دیگران را نبندد و به دیگران راه بدهد؛ ولی هماهنگی علم و عمل در این است كه آن چراغ به دست همین علم افروخته می شود، روغن زِیت و زیتونه آن را باید همین علم فراهم كند. اگر علمی باشد كه چراغ افروز نباشد این علم, دودمان سوز است نه چراغ افروز, اگر علمی باشد كه «زیتونه» فراهم نكند, «مشكاة» فراهم نكند, «مصباح» فراهم نكند, «زجاجه» فراهم نكند, دیگر ﴿نُّورٌ عَلَی نُورٍ﴾[2] نخواهد بود و مصباح هدایت نمی شود.
▪️ شرح حدیث نورانی امام مجتبی (صلوات الله علیه) كه مرحوم كلینی نقل كرد: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى» یعنی چراغ ساز باشید, «مشكاة» ساز باشید, «زجاجه» ساز باشید, «زیتونه» ساز باشید, فتیله این چراغ را خود بسازید و این فتیله را بالا بیاورید تا این چراغ به همگان نور دهد. اینكه فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾[3] از همین قبیل است و مردم از نورانیت یك عالِم طَرْفی می بندند از همین قبیل است و اگر در نماز و تعقبیات نماز به ما گفتند بگویید: خدایا به ما علم نافع بده! از همین قبیل است, به ما دستور دادند از علم غیر نافع محفوظ بمانیم از این قبیل است.
▪️ سه مطلب را از بیان نورانی امام مجتبی می شود استفاده كرد: یكی تحصیل علم, دوم افروختن چراغ و سوم اینکه چراغ افروزی به بركت همان علم باید باشد كه انسان هم در علم مستقل و به بیگانه نیازمند نباشد، هم در چراغ به بیگانه محتاج نباشد، هم در تأمین نیازهای این مصباح هدایت از چراغ بهره ببرد.
[1] . الكافی(ط ـ اسلامی), ج1, ص301.
[2]. سوره نور, آیه35.
[3]. سوره انعام, آیه122.
#امام_حسن_علیه_السلام
#استقلال_از_بیگانگان
#نور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دانش هدایتگر جلسه دوم
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توحید محض
🔹 از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند که اگر ذات اقدس الهی ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾ است، پس چرا ما او را مشاهده و زیارت نمی کنیم؟ فرمود شما بین خود و خدا پرده گذاشتید! حجاب است! حجاب کجاست؟ چیست؟ آن را توضیح می دهند که «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور».[1]
🔹 در کتاب شریف توحید صدوق صفحه 179 ایشان از وجود مبارک أبی ابراهیم موسی بن جعفر (سلام الله علیهما) می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی كَانَ لَمْ یزَلْ بِلَا زَمَانٍ وَ لَا مَكَانٍ وَ هُوَ الْآنَ كَمَا كَانَ»؛ گرچه فیض خدا و فعل خدا با همه هست ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾[2] اما هیچ چیزی با او نیست؛ این یک معیت یک طرفه است، فوقیت یک طرفه است، اضافه «متوافقة الاطراف ما متخالفة الاطراف» آن حضرت است. فرمود: «لَمْ یزَلْ بِلَا زَمَانٍ وَ لَا مَكَانٍ وَ هُوَ الْآنَ كَمَا كَانَ لَا یخْلُو مِنْهُ مَكَانٌ وَ لَا یشْغَلُ بِهِ مَكَانٌ وَ لَا یحُلُّ فِی مَكَانٍ ﴿ما یكُونُ مِنْ نَجْوی ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ﴾،[3] این از دقیق ترین لطایف آیات قرآنی است که «ثالث ثلاثه» کفر است، «رابع ثلاثه» توحید محض است، این چه کتابی است؟ ﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ﴾. اینکه نظیر کتاب جواهر و مانند اینها نیست که شما درس بخوانید یا درس بگویید! «ثالث ثلاثه» کفر است، «رابع ثلاثه» توحید ناب است. «﴿ما یكُونُ مِنْ نَجْوی ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنی مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَینَ ما كانُوا﴾». بعد در ذیل فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ».
🔹 حجاب همیشه سه ضلعی است: یک «محجوب» داریم، یک «محجوب عنه» داریم، یک «حاجب». حجاب دو ضلعی نداریم که بین «الف و باء» حجابی نیست! ما هر چه از حجاب شنیدیم این است که یک «الف»ی است یک «باء»ی است و یک «جیم»ی، این وسطی حاجب است. اما اینجا فرمود شما یک «الف» دارید و یک «باء»، خود این «باء» حجاب است و نمی گذارد «الف» را ببیند! «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرَ خَلْقِهِ»، این «غَیرَ» منصوب است چون کار «إلّا» را می کند «غَیرَ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُورٍ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْكَبِیرُ الْمُتَعالِ»؛ انسان تا خودش را می بیند خدا را نمی بیند.
🔹 ایران یک کشور بزرگی است، شما یک شاعر، یک حکیم یا یک فیلسوف قبل از اسلام بیاورید که این حدّ از حرف های حافظ و امثال حافظ را بزند:
میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست ٭٭٭ تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز[4]
این را از کجا یاد گرفتند؟ شما یک نمونه حکیم یا فیلسوفی قبل از اسلام نام ببرید که این حرف ها که بین خلق و خالق حجاب خود خلق است بود! تا خودش را می بیند خدا را نمی بیند؟ این مثل «لا تنقض»[5] نیست که با هفت هشت سال درس خواندن طلبه ها حل بشود. فرمود بین خدا و خلق حجابش خود خلق است، می فرماید چرا اینها فکر نمی کنند که خلقت تجلّی است؟ چرا خودشان را می بینند؟
[1]. التوحید(للصدوق)، ص179.
[2]. سوره حدید، آیه4.
[3]. سوره مجادله، آیه7.
[4]. دیوان حافظ، غزل266.
[5]. وسائل الشیعة، ج1، ص245؛ «لَا تَنْقُضِ الْیقِینَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَ إِنَّمَا تَنْقُضُهُ بِیقِینٍ آخَر».
#روز_حافظ
#تجلی_خلقت
#حجاب
#مشاهده_ذات_اقدس_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه غاشیه جلسه چهارم
تاریخ: 1398/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
تازه های نشر؛
جلد 56 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
این جلد از تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 1 تا 77 سوره مبارکه انبياء اختصاص دارد.
برای تهیه کتاب از لینک ذیل اقدام نمایید
https://b2n.ir/936687
💠 علم الیقین
🔹 در قرآن كریم فرمود عدّه ای از مردان الهی هستند كه از اسرار و رموز كارهای دیگران باخبرهستند ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾[1] بندگان اهل قُرب آنها كه به قُرب فرایض یا نوافل بار یافتند و جزء مقرّبین هستند هم اكنون كه در دنیا می باشند از نامه اعمال ابرار باخبر هستند، اینها نه تنها بهشت و اهل بهشت را می بینند، بلکه از اعمال و ضوابط اعمال ابرار در دنیا با خبر هستند، اگر «علم الیقین» به این بارگاه منیع بار نیابد این همان علمِ مصطلح حوزوی یا دانشگاهی است كه مشكلی را حل نمی كند، بلكه مشكل ساز است.
🔹 مطلب نظری و پیچیده را با مشهودات باید حل كرد، هرگز با مفاهیم حصولی، با مفهوم بدیهی و روشن، آن مطلب عمیقِ پیچیده حل نمی شود، آن مطلب عمیق نظری كه برای ما روشن نیست و در دسترس ما نیست به منزله خون دل است، آن خون دل را باید با آب توبه شست، آن خون را با مفهوم نمی شود تطهیر كرد. مجهول نظری را با مفهوم حصولی نمی شود حل كرد، اگر حل كردیم که كارِ غالب حوزویان و دانشگاهیان همین است، این می شود علمِ رسمی و علمِ اسمی که این «علم الیقین» قرآنی نیست و اگر «علم الیقین» قرآنی بود زمینه شهود دوزخ را فراهم می كرد.
🔹 پس اگر «علم الیقین» است كه زمینه «عین الیقین» است كه آن زمینه «حقّ الیقین» است این اقسام سه گانه زیر مَقسم خاص قرار دارند و آن هماهنگی ظرفیت علم و مصباح هدایت شدن است. سه اصل را وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) بیان كردند:[2] یكی داشتن علم صائب، یكی داشتن سراج منیر و چراغ شفاف و روشن گر، دیگر اینكه این علم همه نیازهای آن چراغ را فراهم كند.
[1]. سوره مطففین، آیات18 ـ 21.
[2]. الكافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص301؛ ««كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»».
#شهود
#مصباح_هدایت
#قرب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دانش هدایتگر جلسه سوم
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هواپرستی
🔹 اگر كسی در جریان ولایت و امامت و نبوت و خلافت كج راهه رفته است، معروف او چیزی است كه خود به رسمیت بشناسد و منكر او چیزی است كه خود او را به رسمیت نشناسد؛ لذا در آن خطبه نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امیر بین جریان امر به معروف و نهی از منكر از یك سو و جریان ولایت و امامت و خلافت و رهبری از سوی دیگر یك انسجامی قائل شد، فرمود سرّ اینكه اینها امر به معروف و نهی از منكر را ترك كردند این است كه «الْمَعْرُوفُ فِیهِمْ ما عَرَفُوا وَ الْمُنكَرُ عِندَهُمْ ما أَنكَرُوا»؛ هر چه خوششان می آید معروف است و هر چه بدشان می آید منكر است، سخن از رضای خدا و پیغمبر مطرح نیست! فرمود «مَفْزَعُهُمْ فِی الْمُعْضِلَاتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ تَعْوِیلُهُمْ فِی الْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ كَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ».[1]
🔹 سرّ اینكه هر كسی خود را امام خود می داند، همان است كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود یك انسان هوا مدار و هوس پرست خدای خود را هوای خود قرار داد. اگر كسی هوا مدار بود نه تنها امام خودش است، پیغمبر خودش هم هست، قرآن خود را خود می سازد و می بافد و می دوزد و عمل می كند، خدای خود را هم خود می سازد و برابر او عمل می كند؛ هر كسی در درون خود خدایی دارد و بتكده ای خواهد داشت. اینكه فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[2] آن ریشه قرآنی برای سخنان حضرت امیر است، غالب فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) بلكه همه فرمایشات ائمه (علیهم السلام)، مخصوصاً امیر المومنین (سلام الله علیهم اجمعین) تفسیر آیات قرآن كریم است، آن آیه اگر خوب روشن بشود خطبه نهج البلاغه هم خوب تبیین خواهد شد؛ در آن آیه ذات اقدس الهی فرمود یك انسان تبهكار هوای خود را خدای خود قرار داد ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾. اگر كسی تمام همّش این باشد كه از میل خود تبعیت كند، چنین انسانی به جای خدا مداری هوس مدار است! فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾.
🔹 هر كسی در درون خود یك بتكدهای دارد، اینكه بزرگان اهل معرفت گفتند هیچ كس گناه نمی كند مگر اینكه در حال گناه كردن بت پرست است سرّش این است! اگر كسی در اثر غفلت یا در اثر سهو و نسیان یا در اثر جهالت، اضطرار، اكراه، اجبار و این گونه از علل و عوامل منفی دستش به خلاف دراز شد كه معصیت نیست، تنها جایی گناه است كه انسان عالماً و عامداً گناه بكند؛ یعنی میداند این حرف خلاف است و بر خلاف گفته خدا است و او هم می تواند ترك كند ولی بدون اضطرار، بدون اجبار و بدون اكراه روی میل و رغبت خود معصیت می كند، چنین حالتی به بت پرستی برمیگردد؛ چرا؟! زیرا معنای این گونه از اقدام جائرانه و جسورانه این است كه من می دانم خدا این چنین گفت ولی به نظر من عیب ندارد. هیچ كس گناه نمی كند، مگر اینكه در درون خود یك وثنیت و بت پرستی دارد.
[1] . نهجالبلاغه، خطبه 88.
[2] . سوره جاثیه، آیه 23.
#طلب_کاغذ_و_دوات_توسط_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#بت_پرستی
#معروف_و_منکر_حقیقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379/01/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مرگ جاهلی
▪️ جریان امامت در تلوِ رسالت و نبوت قرار دارد. مردم اگر پیامبر نداشته باشند در جاهلیت به سر می برند، اگر امام نداشته باشند آن هم در جاهلیت به سر می برند. این حدیث نورانی را همه علمای اسلام اعم از شیعه و سنّی از وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) نقل کرده اند که «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».[1] مستحضرید که مرگ عصاره زندگی است؛ یعنی تمام مدت حیات به منزله میوه های ویژه است كه عصاره این را هنگام مرگ به انسان می چشانند, اگر ـ ان شاء الله ـ انسان شجره طیبه بود كه آن عصاره شیرین است و مرگ برای مؤمن بسیار لذیذ است و اگر ـ معاذ الله ـ درخت خبیث بود، عصاره آن بسیار تلخ است، مرگ برای غیر مؤمن، توانفرساست. مرگ كه عصارهٴ زندگی است، اگر كسی در دوران زندگی با عقل و عدل زندگی كرد، مرگ او حیات طیبه است و اگر بدون عقل و عدل زندگی كرد مرگ او مرگ جاهلیت است. پس اصل اول این است كه همه از وجود مبارك رسولمان نقل كردند: «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».
▪️ اصل دوم آن است كه ما می گوییم امامت «عهدالله» است، از طرف خداست و امام «ولی الله» است، اما آنها می گویند امامت «عهد الناس» است و امام «وكیل الرعایا و وكیل الناس» است. تعبیر قرآن در جریان امامت بعد از نقل داستان وجود مبارك ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این است كه فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾؛[2] وجود مبارك ابراهیم كه امامت را برای ذریه خود درخواست كرد، فرمود به ذریه تو می رسد، اما آن ذریه ای كه عاقل و عادل اند و منزّه از ستم اند؛ زیرا امامت، عهد من است، فاعل «لاینالُ»، «عَهدِی» است، «ظالمین» مفعول است، همان طوری که قرآن نازل می شود, نبوت نازل می شود, رسالت نازل می شود از بالا می آید، امامت هم این چنین است. امامت «عهد الله» است، آن «عهد الله» باید به افراد برسد ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ رسالت, عهد الهی است و خدا می داند به چه كسی میدهد، چون از درون و بیرون افراد باخبر است، از عصمت آنها مستحضر است؛ لذا عهد خدا همان طوری كه به صورت رسالت ظهور می كند ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾، به صورت امامت هم جلوه می كند كه فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾[3] و همان طوری كه زندگی بدون رسالت, زندگی جاهلیت است، زندگی بدون امامت و امام شناسی هم زندگی جاهلیت است؛ لذا فرمود: «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».
[1] . الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص377؛ کمال الدین، ج2، ص409.
اهل سنت: مسند احمد بن حنبل، ج28، ص88؛ «مَنْ مَاتَ بِغَیرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً».
[2] . سوره بقره،آیه124.
[3] . سوره انعام،آیه124.
#تجهیز_لشكر_اسامه_توسط_پیامبر_اسلام_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#تالی_تلو_رسالت
#عصمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/10/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «نهجالبلاغه و انقلاب اسلامی» در بندرعباس
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم اختتامیه دومین همایش ملی «نهجالبلاغه و انقلاب اسلامی» با قرائت پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن آمفیتئاتر حوزه علمیه خواهران بندر عباس برگزار گردید.
آيت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از این پیام بیان داشتند: كسي كه مانند علي بن ابيطالب است، اين هم توان آن را دارد كه جهان را به خوبي ترسيم كند؛ يعني جهان تكوين را، آسمانها را، زمينها را، درياها را، صحراها را، جماد و نبات و حيوان و گياه و فرشتهها را خوب تبيين كند و هم جوامع انساني را از نظر دين و مكتب و هدايت، خوب تبيين كند
معظم له ادامه دادند: كلّ جهان را علی بن ابیطالب، با شهود ادراك كرده است و ايمان آورد. چنين انسان كاملي مشهود ماست و در كتابش تجلّي كرده كه ما اميدواريم همگان به جايي برسند كه معارف وحياني را در نهجالبلاغه كاملاً مشاهده بكنند تا برسد به آن منافع اخلاقي يا كشورداري و مانند آن كه اينها منافع اجتماعي و منافعي است كه نسبت به آن مطالب معقول درجه اوّل، در درجهٴ دوّم و سوّم قرار دارد.
متن کامل پیام👇👇👇
https://b2n.ir/043486
news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
نوآوری رسول رحمت.mp3
1.64M
🏴 روز بیست و هفتم ماه #صفر1442
▪️ نوآوری رسول رحمت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نوآوری رسول رحمت
▪️ وقتی ابراهیم خلیل (علی نبینا و آله و علیه السلام) كعبه را ساختند، برای اینكه كسی متولّی كعبه باشد و در حریم و حرم كعبه معارفی را به جوامع بشری ارائه كند، از ذات اقدس الهی درخواست كرد عرض كرد: ﴿رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ﴾[1] كه این رسول آیات تو را برای اینها تلاوت كند، كتاب و حكمت را به جوامع بشری تعلیم بدهد و معارف نو و تازه را به آنها عرضه كند! ذات اقدس الهی درباره دعا و نیایش ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این چند خواسته را گوشزد كرد، فرمود ما رسولی مبعوث می كنیم و رسولی مبعوث می شود كه ﴿یتْلُوا عَلَیكُمْ آیاتِنا وَ یزَكِّیكُمْ وَ یعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این چند برنامه یعنی تلاوت آیات الهی از یك سو، تعلیم كتاب از سوی دوم، تعلیم حكمت از سوی سوم و#نوآوری از سوی چهارم، فرمود: ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این نوآوری نسبت به جهان بشریت است.
▪️ منظور از آموزش نو و نوآوری در دستگاه #پیامبر_اعظم این نیست كه مطلبی را ایشان در هزار و چهار صد سال قبل آورده اند که آن روز كسی نگفت و بعداً مشابه او یا برتر از او را دیگران ارائه كردند. صنعت های نو، فرضیه های نو و مكتب های نو این طور است كه در عصر خود تازه است، ولی در اعصار بعدی هم مماثل دارد و هم برتر، لكن این نوآوری وقف خود آن حضرت است. در قرآن كریم این چنین آمده است كه پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) معارفی را به جوامع بشری ارائه می كند كه نه تنها در گذشته نبود، نه تنها الآن نیست و نه تنها در آینده نیست، بلكه اصلاً بشر توان آن را ندارد كه این را بدون وحی یاد بگیرد! ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[2] نه «ما لا تعلمون»! در این ﴿مَا لَمْ تَكُونُوا﴾ این «كان» منفی این بحث را دارد؛ یعنی بشر این نیست كه از پیش خودش یاد بگیرد، چون رسول اكرم ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] است و چون ﴿كَافَّةً لِلنّاسِ﴾[4] است، مخاطبش از صدر و ساقه جوامع بشری است؛ تمام بشرهایی كه آن روز بودند و تمام بشرهایی كه «الی یوم القیامة» می آیند مخاطب این ندایند، برای اینكه قلمرو رسالت او منطقه بشریت است.
▪️ چون یك چنین نیایشی را وجود مبارك #ابراهیم_خلیل داشت و نیایش بسیار عظیمی بود، ذات اقدس الهی بعد از گذشت چند قرن در كتاب تورات و در كتاب انجیل اوصاف پیامبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را ذكر كرد كه این پیامبر كسی است كه ﴿الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی اْلأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ﴾ اوصافش این است: ﴿یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[5] آن بارهای سنگین آن غُلی كه در گردن و دست و پای اینهاست و جلوی آزادی اینها را گرفته، حریت را از اینها سلب كرده، #استقلال را از اینها سلب كرده، اینها را وابسته به شرق و غرب كرده یا آمیخته به امپراطوری شرق بودند یا آمیخته به امپراطوری غرب بودند یا گریخته از مكتب بودند همه اینها را پاسخ داد.
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. سوره بقره، آیه151.
[3]. سوره انبیاء، آیه107.
[4]. سوره سبأ، آیه28.
[5]. سوره اعراف، آیه157.
#نیایش_عظیم
#استقلال_جوامع_بشری
#مخاطب_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش پیامبر اعظم
تاریخ: 1385/09/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
گنج الهی
▪️ ایام شهادت و ارتحال بسیاری از ذوات مقدس اسلامی است؛ وجود مبارك پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرامة) و وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) و وجود مبارك امام رضا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است. جامع بین مقام شامخ نبوت و امامت همان #ولایت_الهی است، همه اینها ولی خدا هستند، ولی خدا كسی است كه كارهای او را خدا به عهده می گیرد، تحت ولایت خداست و به اذن خدا كارهای عالم را در ولایت خود دارد، نسبت به عالم و آدم ولی است و نسبت به خدا مولی علیه است؛ اگر نسبت به خدا مولی علیه است، همه كارهای او را الله به عهده می گیرد، تنها سخن از ﴿وَمَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ﴾[1] نیست، بسیاری از كارهاست كه در قرآن كریم به این ذوات مقدس اسناد داده می شود، در عین حال كه به خدا اسناد پیدا می كند، چون مولی علیه خدای سبحان اند، ذات اقدس الهی تدبیر عالم و آدم را هم از راه #افاضه به این ذوات مقدس به عهده دارد و آنها هم كه مدبّرات امرند، باز در تحت اشراف این ذوات مقدس اند. این ایام متعلق به این گونه از اولیای الهی است، این مطلب اول.
▪️ مطلب دوم این است كه همه ما این #شرف را ادعا داریم كه وارثان اینهاییم! [زیرا] كه علما وارثان انبیایند، وارثان اولیایند، وارثان ائمه اند و هیچ مقامی هم برای انسان عادی بهتر از این نیست كه وارث انبیا و اولیا باشد، این مطلب دوم.
▪️ مطلب سوم این است كه این را نه به ارزانی به دست ما می دهند و نه مصلحت است كه ما این را ارزان از دست بدهیم! اگر كسی ـ ان شاء الله ـ طلبه است و در صدد تحصیل علم است، این وارث انبیا و اولیاست «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاءِ»[2] و وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هم فرمود: «اَلْعِلْمُ مِیرَاثِی وَ مِیرَاثُ اَلْأَنْبِیاءِ مِنْ قَبْلِی».[3] هر جا علم است، هر جا سخن حق است و هر جا مطلب صحیحی است از انبیا به مردم رسیده است؛ زیرا قبل از اینكه دیگران بیایند انبیا در این عالم آمدند، اولین انسان پیغمبر بود؛ اینها آمدند معارف را گفتند و القاء كردند و دیگران فهمیدند، حالا بعضی ها همه را پذیرفتند که مسلمان و تابع اهل بیت شدند، بعضی ها گرفتار ﴿نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ﴾[4] شدند، التقاطی شدند و مانند آن. ما در صدد این ارث بردنیم و این بهترین فضیلت است و اگر درباره وجود مبارك سید الشهداء (سلام الله علیه) در زیارت وارث عرض می كنیم شما وارث انبیایید،[5] همان كمالات در مرحله ضعیف و نازل آن برای علمایی است كه راه اینها را ادامه بدهند هست؛ منتها برای آنها صد درصد، برای بعضی ها نیم درصد و برای بعضی ها یك درصد و بعضی دو درصد، ولی بالأخره شیعیان این ذوات مقدس اند و همین راه را ادامه می دهند.
▪️ مطلب بعدی آن است كه این جهان، جهان تلاش و كوشش است كه رنج در آن زیاد است، اما گنج هم در آن زیاد است، چون ویرانه است گنج در آن هست و اگر معمور بود كه گنج در آن نبود، گنج در ویرانه است و چون این جهان یك جای خراب و ویرانه است گنج در آن است، هر كس به هر جا رسید در همین خرابه رسید؛ همه بندگان صالح، همه شهدا، همه علما، همه زهّاد و همه عبّاد همه اینها در این خرابه بالأخره گنج یافتند. اگر [این جهان] جای آبادی بود، فقط آبادی آب و خاك داشت نه آن #گنج_مستور! این گنج مستور همان «دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[6] است، دفینه و آن گنج در همین خرابه است. اگر كسی به فكر خوردن و نوشیدن و پوشیدن باشد، یك جای آبادی است که خراب نیست، وقتی ویران نشد آن گنج هم از دست می دهد و اما اگر نه به این فكر نبود كه خوب غذا بخورد، خوب بنوشد و خوب بپوشد، بالاخره یك دل شكسته ای دارد، اگر دل شكسته پیدا شد گنج هم همان جاست! چون هیچ گنجی بالاتر از #لطف_خدا نیست و خودش هم آدرس داد كه من كجایم، فرمود «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»؛[7] هر جا دل شكسته ای باشد آن جا #گنج_الهی است.
[1] . سوره انفال،آیه17.
[2] . الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص32.
[3] . نهج القصاحه، ص582.
[4] . سوره نساء،آیه150.
[5] . کامل الزیارات، ص206.
[6]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه1؛ «...وَاتَرَ إِلَیهِمْ أَنْبِیاءَهُ لِیسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یذَكِّرُوهُمْ مَنْسِی نِعْمَتِهِ وَ یحْتَجُّوا عَلَیهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ...».
[7] . منیة المرید، ص123.
#رحلت_جانگداز_پیامبر_اسلام_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#شرف
#وارثان_اولیاء
#گنج_مستور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/12/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
#اطلاعیه
به اطلاع می رساند درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی از روز یکشنبه ۱۳۹۹/۷/۲۷ از سر گرفته خواهد شد
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 9 صبح
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra