eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله سید محمد صادق روحانی ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد صادق روحانی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا الیه راجعون ارتحال حضرت آیت الله آقاى حاج سید محمد صادق حسینى روحانى را به مراجع عظام تقلید و حوزه هاى علمیه و علاقمندان ایشان تسلیت و علوّ درجه آن فقیه راحل و صبر جمیل بیت مكرم را از خداى سبحان مسئلت داریم. جوادى آملى ٢٧ آذر ١٤٠١ 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ قرآن کریم بعضی از افرادی را که ممکن است در مسائل علمی قوی باشند اما در مسائل عملی ضعیف، سفیه می داند. مثلاً اگر کسی در مسائل ریاضی، تجربی و مانند آن خیلی قوی باشد ولی در رابطه با گناه دست و پایش بلغزد و مرتکب بعضی از گناهانی که در متون اسلامی آمده است بشود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ قرآن کریم بعضی از افرادی را که ممکن است در مسائل علمی قوی باشند اما در مسائل عملی ضعیف، سفیه می داند. مثلاً اگر کسی در مسائل ریاضی، تجربی و مانند آن خیلی قوی باشد ولی در رابطه با گناه دست و پایش بلغزد و مرتکب بعضی از گناهانی که در متون اسلامی آمده است بشود، روایاتی که در ذیل آیه: «ولا تؤتوا السفهاء أموالکم» مالتان را در اختیار سفیهان مگذارید. وارد شده، چنین شخصی را سفیه می داند. ▫️ سفاهت در مکتب قرآن و فرهنگ دین غیر از سفاهت در مسائل عادی است اگر کسی در یک رشته علمی متخصص باشد، ولی در هنگام امتحان عملی دستش بلرزد سفیه است. فیزیکدان هایی که در کشورهای الحادی به بخشی از منظومه های کیهانی، سفینه های با سرنشین یا بی سرنشین می فرستند که محیّرالعقول است، امّا وقتی دستشان به گناه می رسد می لغزد و قدرت ضبط ندارند، یا در مسائل اعتقادی، ملحدانه برخورد می کنند، چنین افرادی را فرهنگ قرآنی سفیه می داند و می فرماید: « ومن یرغب عن ملّة ابراهیم الّا من سفه نفسه » و چه کسی از آیین ابراهیم علیه السلام روی بر می تابد جز آن که به سفاهت و سبک مغزی گراید؟ ▫️ کسی که از روش ابراهیم خلیل ـ صلوات اللَّه و سلامه علیه ـ اعراض کرده، سفیه است، با این که مخترع و مبتکر است ولی قرآن او را سفیه می داند چرا؟ چون این سَفَه در مقابل آن عقل است که «یعبد به الرحمان و یکتسب به الجنان»، پس اگر کسی «لم یعبد الرحمان ولم یکتسب الجنان» فهو لیس بعاقل یعنی و هو سفیهٌ. ▫️ بنابراین، اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند و ببیند زن پیش خدا مقرب است یا مرد، عقل به معنای علم مصطلح را، معیار قرار ندهد، زیرا آن عقل فضیلت زائدی است که برای اداره چرخ زندگی تنظیم شده و با مرگ انسان، همه آن از دست می رود، و چون انسان بعد از مرگ برای ابد می ماند لذا باید چیزی را به همراه ببرد که ابدی باشد. چیزی به درد آنجا می خورد که از بقا و ابدیت سهمی داشته باشد و آن اخلاص العمل للَّه است. بنابراین آنچه که در این سوی خریدار دارد، در آن سوی مشتری نداشته و بازارش راکد است، و در آنچه که آن سوی خریدار دارد، بین زن و مرد فرقی نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص256 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 530 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی دعا برای مؤمن: خدا در قرآن می‌فرماید: حقیقت این است كه هیچ معبودی جز خدا نیست. [تو این را می ‌دانی، پس بر طبق دانش خود عمل كن و] برای گناه خویش و برای مردان و زنان باایمان آمرزش بخواه.[1] رسول خدا (ص) فرمود: اجابت هیچ دعایی سریع ‌تر از دعای شخص در غیاب دیگری نیست.[2] [1] . ﴿فاعلَم اَنَّهُ لا اِلـٰهَ اِلاَّ اللهُ و استَغفِر لِذَنبِكَ و لِلمُؤمِنینَ و المُؤمِنـٰتِ﴾ (سورهٴ محمّد ص، آیهٴ 19). [2] . لَیسَ شَىْ‏ءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنْ دَعْوَةِ غَائِبٍ لِغَائِبٍ (الكافى، ج2، ص510). 📚 مفاتیح الحیات ص 320 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی امروز یک شنبه 27 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شهید قاسم سلیمانی در پیش روی خود «دین»، «قرآن»، «اهل بیت»، «نظام» و «ایران» را می دید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت ، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی، بیان داشتند: دعا می کنیم تا تمامی شهداء خصوصا روح پاک این شهید با شهدای کربلا محشور شوند و این کشور ولی عصر(عج) از هر خطری تا روز ظهور آن حضرت محفوظ باشد تا ما بتوانیم این نظام را در اختیار آن حضرت قرار دهیم. 🔹 ایشان در ادامه بیان داشتند: چند نکته هست که شاید همه ما توجه به آن هم داشته باشیم اما علم به علمش نیست، نکته اول اینکه ، هیچ ملحدی نیست که خدا را نشناسد، زیرا ذات اقدس الهی این پیکر را با توحید ساخت، ﴿خَلَقْتُ بِیَدَیَّ﴾؛ با دست بی دستی خودم تو را ساختم، لذا انکارشدنی نیست، نشانه آن اینکه وقتی انسان سوار بر کشتی در دریای طوفان زده و درحال غرق شدن است و به هیچ کس دسترسی ندارد، قلب آدمی متوجه خدا هست، این مهم نیست که اصل توحید را قبول داشته باشد یا نداشته باشد، خدا انکار پذیر و فراموش شدنی نیست. 🔹 معظم له اظهار داشتند: مرحوم کلینی در حدیثی از امام صادق نقل می کند که خداوند «عَارِفٌ بِالمَجهُولِ مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل» است، خدا همه چیز را می داند و هیچ کس نیست که خدا را نداند، لذا هر منکر و کمونیستی هست اما در درونِ درون اوست، وقتی در تنگنا قرار می گیرد می گوید خدا! اینگونه نیست که اگر قلبی بخواهد خدایی بیاندیشد، زحمت داشته باشد، خیر! بلکه باید مواظب باشد تا گرد و غباری بر قلبش ننشیند و اگر نشست سریع غبار روبی کند! شهید حاج قاسم سلیمانی این را حفظ کرد و اگر به خصوصیات بشری، غباری نشست، سریع غبار روبی کرد! «آینه شو تا بردت سوی دوست» چرا ما قاسم سلیمانی نشویم؟! 🔹 ایشان در بیان نکته دوم اظهار داشتند: امیرالمومنین می فرماید که سه دسته هستند، بعضی به خاطر ترس از جهنم، بعضی به خاطر شوق به بهشت و بعضی «حباً لله» خدا را عبادت می کنند و من جزء دسته سوم هستم، این فراز نورانی مخصوص نماز و روزه تنها نیست، . بعضی جهاد می کنند چون وظیفه شرعی است میترسند که اگر جهاد نکنند خلاف شرعی انجام داده و ممکن است عذاب شوند، بعضی جهاد می کنند تا درجاتشان در بهشت بالا برود ولی بعضی فقط برای خدا جهاد می کنند، علیه از این دسته سوم بود، آن شهید اصلا به این فکر نبود که به بهشت برود، گر چه بهشت می دهند! «تو بندگی چو گدایان به شرطِ مُزد مکن ٭٭٭ که دوست خود روش بنده‌پروری داند»! آدم حیف است که وقتی نزد «کریم» رفت درخواستی داشته باشد، او خودش ادا می کند! شهید سلیمانی فهمید که در پیش خدا نباید بگوید که من چکار کردم و چکار نکردم، او همه ی کارهای خود را می دانست! 🔹 معظم له بیان داشتند: نکته سوم بیان نورانی و دعای آن حضرت در حق رزمنده هاست که خدایا آن توفیق را به مجاهدان و رزمندگان بده که آنها هوس سالم برگشتن و زندگی کردن را نداشته باشند، یاد زن و بچه رو از یاد اینها ببر! چون کسی که فرزندان خودش را به خدا بسپارد، یقین دارد است و نگرانی ندارد، شهید قاسم سلیمانی به فکر پشت جبهه نبود، در پیش روی خود ، ، ، و را می دید و آن ایرانی که در روبرو می دید غیر از ایرانی است که دیگران در خانه گذاشتند و رفتند! خیلی فرق است! یک وقت هست کسی می گوید زودتر جنگ تمام شود تا من به شهر خودم برگردم، و گروهی دیگر می گویند خدایا من آمدم دین تو را حفظ کنم نه اینکه سالم بر گردم! قاسم سلیمانی بود که به فکر این بود تا دین، وطن، کشور، ناموس و آب و خاک را حفظ کند. 👇👇👇👇
🔹 ایشان ادامه دادند: این راه برای همه ما باز است، هر چند آنچه مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت می شود به ادارک ما نیز در نمی آید که آنها را آرزو کنیم، اما مواردی هست که این بزرگان به آنها رسیده اند، راه هست و افرادی هستند که این راه را رفته اند، الان نیز یک عده پیدا می شوند که را بروند، چرا ما این راه را نرویم؟ 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: ـ ان شاء الله ـ خداوند توفیق دهد تا این نظام را تحویل صاحب اصلی آن بدهیم و این است، چرا این امر به دست ما نباشد؟! ما نا امید نیستیم منتها خودمان باید از خواب به در بیاییم، نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! 📚 دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی تاریخ: 1401/09/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه 1444 🔸 نهیب عارفانه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  نهیب عارفانه
🔸 وجود مبارک حضرت امیر وقتی نصیحت می ‌کرد گاهی افراد را نصیحت می ‌کرد، گاهی نصیحت می‌کرد و گاهی . گاهی می ‌فرمود اگر فلان کار را بکنید گرفتار فلان عذاب می ‌شوید، گاهی می ‌فرمود اگر فلان کار خیر را انجام بدهید یا فلان کار بد را نکنید سهمی از بهشت نصیب شما می‌شود، گاهی هم عارفانه سخن می ‌گفت؛ می ‌فرمود گناه سمّ است، اگر چشم ملکوتی‌ تان باز بشود می ‌بینید که این دست به زدن یا را بردن، با سمّ بازی کردن است. 🔸 اشعث که در محکمه حضرت امیر پرونده ‌ای داشت، شبانه حلوایی شیرین را خدمت حضرت امیر آورد. حضرت همین که متوجه شد فرمود: «كَأَنَّما عُجِنَتْ بِرِیقِ حَیةٍ أَوْ قَیئِها»؛ گویا با آب دهان افعی یا مار حلوایی درست کردی یا با قی کرده افعی که دو بار از مسیر سمّ گذشت حلوایی درست کردی و آوردی! 🔸 این گونه نصیحت ها، است؛ نه عابدانه یا فقیهانه یا زاهدانه؛ سخن در این نیست که رشوه، رومیزی، زیرمیزی و مانند اینها حرام است و جهنم در پی دارد، سخن در این است که به این لجن دست نزن! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/02/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در ، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در ، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید. ▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید: « أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون » این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است. ▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که: «کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم» باید باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی . به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 531 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی دعا برای مؤمن: ... امام باقر (ع) فرمود: سریع ‌ترین دعایی كه به اجابت می ‌رسد، دعای برادر برای برادرش در غیاب او است و چون به دعا بپردازد، فرشته‌ ای كه بر او گمارده شده می‌ گوید: آمین، برای تو نیز دو برابر این خواسته باد.[1] امام صادق (ع) فرمود: دعای انسان برای برادرش در غیاب او، موجب ریزش روزی و مانع از امر ناخوشایند است.[2] بر پایه سفارش معصومان (ع) سزاوار است دوستان خود را در غیاب آن‌ها دعا كنیم و سزاوار است دعای امام سجاد (ع) برای دوستان را بخوانیم.[3] [1] . أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نَجَاحاً لِلإِجَابَةِ دُعَاءُ الأَخِ لأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ وَ إِذَا بَدَأَ بِالدُّعَاءِ لأَخِیهِ فَیقُولُ لَهُ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهِ: آمِینَ وَ لَكَ مِثْلاه (عدة الداعی، ص183). [2] . دُعَاءُ الرَّجُلِ لأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ یدِرُّ الرِّزْقَ وَ یدْفَعُ الْمَكْرُوه (عدة الداعی، ص183). [3] . متن این دعا با عنوانِ «دعا برای همسایگان» آمده كه دعای 26 صحیفه سجادیه است. 📚 مفاتیح الحیات ص 320 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محور وحدت

▫️ از آن جهت که کاروان بشری محتاج رهبری است که در اَمام قافله انسانی قرار گیرد، و با خود، سالکان کوی حق را هدایت کند و چنین پیشوای معصومی غیر از اهل بیت عصمت و طهارت نبوده و نیست. ▫️ لذا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «فجَعَلَ اللهُ... طاعَتَنا نظاماً للملّة و إمامتنا أَماناً من الفُرقة» یعنی خداوند پیروی از ما اهل بیت را وسیله برقراری جامعه و ملّت اسلامی و سبب آنان از آسیب اختلاف قرار داد. 📚 سروش هدایت، ج1، ص233. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه 1444 🔸
 تلاش و عمل


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تلاش و عمل
🔸 ما تا در دنیا نفس می‌ كشیم نباید بگوییم همه كارها از راه غیب باید حل بشود، برای اینكه دنیا است. خدای سبحان به مریم (سلام الله علیها) از راه ‌های غیب نعمت ‌های فراوانی داد؛ خب ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیا الْمَحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً﴾ بود, از راه غیب ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِیاً﴾ بود, اینکه از راه غیب مادر شد بود. حالا كه همه اینها قدم به قدم از راه غیب بود، این «جذع نخله» این درخت خشك خرما به هر وسیله ‌ای كه بود پر بار شد، اینجا دیگر خدای سبحان به مادر عیسی (سلام الله علیهما) می ‌گوید تو هم دستی دراز كن این شاخه را تكان بده تا این خرما بریزد: ﴿وَهُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَباً جَنِیاً﴾. خب همه آن كارهای مهم را خدا از راه غیب انجام داد؛ اگر این جذع را پرمیوه كرد، آیا این شاخه و خوشه را نمی ‌تواند كمی پایین بیاورد تا در دسترس قرار بگیرد؟! اما فرمود تو هم بالأخره دستی تكان بده تو هم كاری بكن. انسان تا زنده است ولو انبیا, اولیا و ائمه (علیهم السلام) باشند مسئولیتی دارند. 🔸 خب این خدایی كه با امر حاضر به مادر موسی می ‌گوید بچه را بینداز در دریا و به امر غایب به خود دریا می‌ گوید ببر درِ خانه فرعون، خب آیا از این به بعد نمی ‌تواند از راه غیب و بدون زحمت خواهر و مادر موسی، این بچه را به مادر برگرداند؟ خب یقیناً می ‌تواند؛ اما مادر هم باید تلاش و كوششی بكند؛ مادر تلاش و كوشش كرد خواهر كرد، بالأخره این فرزند به مادر برگشت. 🔸 تا زنده ‌ایم یك كار باید از طرف ما باشد؛ این‌چنین نیست كه انسان ولو پیغمبر هم كه باشد دست روی دست بگذارد و همه كارها از راه غیب حل شود؛ این طور نیست! هر اندازه كاری از انسان ساخته است باید آن را انجام بدهد. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 5 تاریخ: 1391/07/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ وقتی عقل در فرهنگ قرآن تبیین شد آنگاه باید دید که زن عاقل تر است یا مرد، یا همتای هم اند. برای این منظور باید شواهد و قصص تاریخی را از دیدگاه قرآن کریم تحلیل کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ وقتی عقل در فرهنگ قرآن تبیین شد آنگاه باید دید که زن عاقل تر است یا مرد، یا همتای هم اند. برای این منظور باید شواهد و قصص تاریخی را از دیدگاه قرآن کریم تحلیل کرد. بین قصه گویی در فرهنگ قرآن، و بیان قصه های تاریخی بشر، فاصله ای قابل توجه وجود دارد. چه این که در قصه های تاریخی غالباً سند قطعی برای یکی از دو طرف نیست، زیرا اینها قضایای شخصی است، البته از گزارش چند قضیه شخصی می توان یک اصل کلی را استنباط کرد، ولی استنباط نیز گاهی قطعی است و گاهی ظنی. اما قرآن کریم همین استنباط را فلسفه قصه می شمارد و آن را به صورت جزم و قطع ذکر می کند. قرآن در مقام بیان اصلی کلی در جریان حضرت یوسف می فرماید: « انّه من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » کسی که تقوا و صبر پیشه نماید پس خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند. ▫️ گرچه جریان یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ یک قضیه شخصیه است اما قضیه شخصیه ای است که وحی آن را تبیین می کند و با گزارش های تاریخی دیگران فرق دارد. تاریخ نویسان وقتی قضایای تاریخی را ارائه می دهند از یک مبدأ گمان پرور سخن می گویند ولی وقتی وحی، یک قضیه تاریخی را ارائه می دهد اصل کلی را به عنوان یک گزارش عینی با ذکر نمونه جزئی ارائه و اعلام می دارد. در داستان حضرت یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ وقتی آن حضرت به مقصد رسید و برادر را در کنار خود دید فرمود: این موفقیت مخصوص من نیست و این گونه نیست که افاضه فیض ذات اقدس اله، اختصاص به من داشته باشد، بلکه به عنوان یک اصل کلی برای همه پرهیزکاران است « من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » . ▫️ اگر شواهد استنباط های قرآن کریم کاملاً ملحوظ باشد، از حدّ مظنه می گذرد و به حد جزم می رسد، به شرط آن که مستنبط همه موارد را ملحوظ داشته باشد. در صورتی که اخبار گزارشگران بشری احیاناً با مظنه همراه است چون غالباً در حد استقراء است. ولی در قصه های قرآنی، چون خدای سبحان در کنار داستان یک اصل کلی را ارائه می دهد معلوم می شود که این مورد خاص، نمونه ای از آن اصل کلی است و قضیه اتفاقیه نیست بلکه مصداق یک جامع حقیقی و فرد یک کلی است و البته اسلوب کتاب جاوید باید بر این باشد. قرآن کریم قصه هایی را که بازگو می کند، در ضمن بیان سرگذشت انبیا، برخورد آنان را با طاغیان روزگار نیز تبیین می نماید. بسیاری از انبیا آمدند و طاغوتیان عصرشان را وعده و وعید دادند اثر نبخشید تا سرانجام: « غشیهم من الیمّ ما غشیهم » از دریا آنچه آنان فرو پوشانید، فرو پوشانید. یعنی عذاب الهی دامنگیرشان شد. ▫️ این همه پیام حضوری را موسی و هارون ـ سلام اللَّه علیهما ـ برای درباریان آل فرعون تبیین کردند هیچ اثر نکرد. آن همه معجزات حسی بی شمار را به اینها نشان دادند، هیچ اثر نکرد بلکه در مقابل، آنها بسیاری از قوم بنی اسرائیل را کشتند و اسیر گرفتند و آرام نشستند و فخرشان این بود که ما پسران این قوم را ذبح کردیم و دخترانشان را زنده نگهداشتیم همانطور که در قرآن می فرماید: « یذبّحون أبناءکم ویستحیون نساءکم » پسران شما را سر می بریدند و زنهایتان را زنده نگه می داشتند. ▫️ این قضایا به صورت های گوناگون در مورد حضرت مسیح و خلیل و بسیاری از انبیای ابراهیمی ـ علیهم الصلوة والسلام ـ نیز تکرار شده است. اما وقتی نوبت به ملکه سبا می رسد یک نامه از حضرت سلیمان که وعده اش با وعید آمیخته بود و تهدیدش با نوید همراه بود به وی رسید، او برای پذیرش حق آماده شد، در حالی که آن زن، قدرتش از سلاطین دیگر کمتر نبود اما عاقل تر از سایر مردها بود. ▫️ اگر راه اندیشه و کلام و راه برهان وعقل نظر برای مرد گشوده تر از زن باشد، معلوم نیست در راه دل و عرفان و قلب و موعظه مرد قوی تر از زن باشد بلکه در این راه زن قوی تر از مرد است و مناجات و موعظه در زن بیش از مرد اثر می گذارد و این راهی است عمومی تر و کارآمدتر و مؤثرتر و با کاربردی وسیع تر. پس در راهی که انسان زودتر و بهتر به مقصد می رسد در آن راه زن، یا یقیناً موفق تر از مرد است یا حدّاقل همتای مرد است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص284 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 532 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی یاری مسلمان: رسول خدا (ص) فرمود: هركس به فریاد برادر مسلمانش برسد تا او را از غم و اندوه و گرفتاری برهاند خدا برایش ده حسنه می ‌نویسد و او را ده درجه بالا می ‌برد و ثواب آزادسازی ده برده را به وی عطا می‌كند و ده بلا از او دور می ‌كند و برای او ده شفاعت در قیامت آماده می ‌كند.[1] رسول خدا (ص) همواره می‌ فرمود: یاری مسلمان خیر است و اجر آن از یك ماه روزه و اعتكاف در مسجد حرام بیشتر است.[2] [1] . مَنْ أَغَاثَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ حَتَّی یخْرِجَهُ مِنْ هَمٍّ وَ كُرْبَةٍ وَ وَرْطَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ وَ أَعْطَاهُ ثَوَابَ عِتْقِ عَشْرِ نَسَمَاتٍ وَ دَفَعَ عَنْهُ عَشْرَ نَقِمَاتٍ وَ أَعَدَّ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ عَشْرَ شَفَاعَات (ثواب الأعمال، ص148). [2] . ... إِنَّ مُعَاوَنَةَ الْمُسْلِمِ خَیرٌ وَ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ صِیامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَام (بحار الانوار، ج75، ص217ـ 218). 📚 مفاتیح الحیات ص 321 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra