eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
شمیم عفاف
🔸 خیلی از اوصاف است كه بین ما و فرشته‌ ها مشترك است. ما بدنی داریم كه مشتركات فراوانی با دام دارد و جانی داریم كه فراوانی با فرشته ‌ها دارد. این را كه خدای سبحان در قرآن برای فرشته‌ ها قائل است: ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾، برای انسان هم قائل شد فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾؛ آن را كه خدای سبحان برای فرشته قائل است، برای انسان هم قائل است؛ آن قُربی که برای فرشته‌ ها قائل است، برای انسان هم قائل است؛ آن خاصی كه برای فرشته‌ها قائل است، برای انسان هم قائل است. برای اینكه انسان را فرشته كند، فرمود اهل باشید. آن آخرها سخن از بگیر و ببند است! 🔸 شما در سوره مباركه «احزاب» می‌بینید به همسران وجود مبارك رسول می‌ فرماید: ﴿فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾؛ اگر خواستند با مرد حرف بزنند، مردانه حرف بزنند نه زنانه، آهنگین سخن نگویند. اگر اینها زنانه حرف زدند، آن مردی كه قلب او مریض است، طمع می ‌كند! معلوم می ‌شود طمعِ در نامحرم، است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾. فرشته این مرض را ندارد. تلاش دین این است كه انسان، باشد، مریض نباشد؛ این اگر درمان نشود، خانمان ‌برانداز است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/04/.24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تربیت انسان 🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تربیت انسان 🔹 یک روایت بسیار لطیفی سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) در بعضی از بخش‏ های همین مجلدات اولیه المیزان نقل کردند که در یکی از صحنه ‏ها زنی در حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) آمد سخنرانی کرد خیلی شفاف، عرض کرد یا رسول الله، تمام این فضایل را که شما به مردها دادید! اگر جبهه جنگ است، اگر مرزداری است، اگر حماسه‎ های دیگر است، اینها؛ اگر مسئولیت ‎های کشورداری است، اینها؛ پس ما چه؟! 🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! بعد فرمود حقوق شما هم همین است، شما می ‎توانید در جبهه‎ ها شرکت کنید؛ منتها اسلحه به دستتان نیست، پرستاری مردها درمان مجروحین که می ‎توانید بکنید، چه کسی گفت شما نمی ‎توانید بروید جبهه؟! چه کسی گفت شما نمی‎توانید در این مسایل شرکت کنید؟! اینها را مفصل بحث کرد. 🔹 این روایت خیلی روایتِ عجیب و کارساز است! اول حضرت فرمود که زنی شما در مشرق و مغرب دیدید که این‌طور حماسی و مستقل و مستدل سخنرانی کند؟! بعد به این زن فرمود که در بسیاری از مسایل شما شرکت می ‌کنید اما شما حواستان جمع باشد شما این ‎کند، شما قدر مادری را نمی ‎دانید، قدر فرزندداری را نمی ‎دانید «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» را نمی ‎دانید، شما اینها را کم می ‎گیرید، شما خیال م ی‎کنید که اینها کهنه ‎شویی است، شما دارید ‎کنید! چون اینها را کم حساب می ‎کنید خیال می ‎کنید که فقط اسلحه برداشتن حفظ دین است، شما غفلت کردید نه اینکه ما کوتاه آمده باشیم، دین کم نیاورد برای شما، شما کم حساب کردی! شما انسان دارید می‎ سازید، انسان تربیت می‎ کنید. 🔹 چرا اگر زنی در دروان نفاس بمیرد «ماتت شهیدة» چرا؟ ثواب شهید را می ‎برد این یک است، تنها «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» نیست، اگر در دروان نفاس ـ خدای ناکرده ـ مُرد «ماتت شهیدة» یا نه؟ او دارد می ‎کند با جامعه فاسد، او دارد انسان تربیت می ‎کند، این کم است؟! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 455 تاریخ: 1398/07/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 548 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی پذیرش عذر مؤمنان: حسن بن راشد می‌ گوید: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه از مؤمنی چیزی خواستی پیش از آنكه عذرخواهی كند عذرهایی برایش آماده ساز [و احتمال معذور بودنش را در نظر داشته باش]، پس اگر عذر خواست، عذرش را بپذیر هرچند به گمان تو امور بر خلاف گفته او است.[1] [1]. إِذَا سَأَلْتَ مُؤْمِناً حَاجَةً فَهَیئْ لَهُ الْمَعَاذِیرَ قَبْلَ أَنْ یعَْذِرَ، فَإِنِ اعْتَذَرَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ وَ إِنْ ظَنَنْتَ أَنَّ الأُمُورَ عَلَی خِلافِ مَا قَالَ (مجموعه رسائل صدوق، «مصادقة الاخوان»، ص63ـ64). 📚 مفاتیح الحیات ص 301 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مثلث عدالت
🔸 وجود مبارك حضرت [علی ع] در یكی از خطبه‌ ها فرمود: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْم‏»؛ فرق حكومت من با حكومت دیگران این است كه دیگران وقتی صبح می‌كردند از ظلم زمامدارهای خود هراسناك بودند از در هراس بودند، من از خود در هراس هستم! پس اگر حاكم در حد علی‌ بن‌ ابی ‌طالب هم باشد، محقق نخواهد شد، برای اینكه مثلثی كه دو ضلع دارد و یك ضلع ندارد، دیگر مثلث نیست؛ عدل اسلامی، جامعه عادل و حكومت عادل بر اساس این تثلیث تكیه كرده است: «القانون العدل»؛ «الامام العدل»؛ «الامة العادله». 🔸 اگر وجود مبارك حضرت امیر این طور بود كه قانون عدلی داشت و حاكم عادلی بود ولی بود، همان جنگ جمل و نهروان و صفین است و شهادت و ترور و خونریزی! فرمود مشكل من، قانون نیست، مشكل من, شخص من نیستم، مشكل من، مردم من هستند: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِیتِی‏». این است كه به ما گفتند اگر بخواهید حضرت بكند و عدل را گسترش بدهد و از عدل آن حضرت استفاده كنید، باید باشید مطلوبتان عدالت باشد باشید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/03/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 549 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی اعتماد به سخن موٴمنان: امام صادق (ع) فرمود: قصد كردم شخصی را به عنوان شریك با مال التجارة به یمن بفرستم. نزد امام باقر (ع) رفتم و درباره انتخاب آن شریك با او مشورت كردم. آن حضرت فرمود: مگر نمی‌ دانی او شرابخور است؟ گفتم: مؤمنان چنین می‌ گویند. فرمود: آنان را درباره شرابخواری او تصدیق كن، زیرا خدا فرمود: ﴿یؤمِنُ بِالله و یؤمِنُ لِلمُؤمِنینَ﴾[1]؛ یعنی خدا و مؤمنان را تصدیق می ‌كند... .[2] [1]. اشاره به آیهٴ 61 سورهٴ توبه است كه در وصف رسول خدا ص است. [2]. إِنِّى أَرَدْتُ أَنْ أَسْتَبْضِعَ فلاناً بِضَاعَةً إِلَی الْیمَنِ فَأَتَیتُ إِلَی أَبِى جَعْفَرٍ ع فَقُلْتُ: إِنِّى أُرِیدُ أَنْ أَسْتَبْضِعَ فُلاناً، فَقَالَ لِى: أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهُ یشْرَبُ الْخَمْرَ؟ فَقُلْتُ: قَدْ بَلَغَنِى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُمْ یقُولُونَ ذَلِكَ، فَقَالَ: صَدِّقْهُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ یقُولُ: ... فَقَالَ: یعْنِى یصَدِّقُ اللَّهَ وَ یصَدِّقُ الْمُؤْمِنِینَ، ... (تفسیر العیاشی، ج2، ص95). تصدیق مؤمن لازم است مگر مواردی كه دلیلی بر خلاف گفتار او باشد یا اخبار مؤمنان با هم تعارض داشته باشد. 📚 مفاتیح الحیات ص 301 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی اهانت به مرجعیت شیعه را محکوم کردند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز یکشنبه (18 دی ماه) در پایان درس خارج فقه خود، اهانت به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی را محکوم کردند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra