eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 پناهگاه سست
🔹 اگر كسی به غیر خدا تمسّك كرد مثل آن است كه به رفت و سست ‌ترین خانه, خانه عنكبوت است. سخن از نفی بت‌پرستی نیست تا كسی بگوید الآن بعضی‌ ها بت‌پرست نیستند انسان ‌محورند و مانند آن؛ سخن از است نه نفی الوهیت. 🔹 می‌فرماید بسیار خوب شما مشرك نیستید بت را نمی‌پرستیدید اصل عبادت را قبول ندارید؛ ولی بالأخره به جایی تكیه می‌كنید، آن تكیه‌گاه شما بیت عنكبوت است. اینها كه به بیگانه ‌ها پناهنده می ‌شوند و درخواست پناهندگی می ‌كنند همین است. اگر کسی از فرار كرد به جای دیگر رفت و به آنجا پناهنده شد، معنایش غیر از این آیه چیز دیگر نیست؛ می ‌خواهد آ‌نجا راحت باشد امنیتش را آنها تأمین كنند زندگی ‌اش را آنها تأمین كنند، این یعنی به غیر خدا پناه بردن! حالا معلوم می ‌شود كه آیات قرآن, حرف روز را می ‌زند؟ 🔹 سخن از آلهه نیست تا كسی بگوید اینها كه بت ‌پرست نیستند، سخن از اولیاست نه آلهه. آنها آلهه را برای ولایت می ‌خواستند، اینها به سراغ غرب و شرق می ‌روند كه ولی آنها غرب یا شرق باشد؛ این پناهندگی همان است. فرمود انسان به خودش پناهنده بشود یا به بیگانه پناهنده بشود، مثل آن است كه دستاویزش را به بیت عنكبوت وابسته كرد. 🔹 به تكیه كنید بیت عنكبوت است به پناهنده بشوید بیت عنكبوت است به متّكی بشوید بیت عنكبوت است. فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یعْلَمُ مَا یدْعُونَ مِن دُونِهِ مِن شَی‏ءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ﴾ (یك) ﴿الْحَكِیمُ﴾ (دو) _ این دو برهان است چون دو حدّ وسط است _ شما ولی می‌ خواهید ولی باید باشد، عزیز اوست, ولی باید باشد، حكیم اوست؛ دیگران یا سفیه ‌اند یا ضعیف ‌اند. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 11 تاریخ: 1391/09/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران فقیران ... در مقابل، نادیده گرفتن حقوق فقیران برانگیزاننده خشم و عذاب الهی است، چنان ‌كه خدای سبحان فرمود: ما تكذیب كنندگان رسالت را گرفتار عذاب كردیم، چنان‌كه صاحبان آن بوستان را دچار بلا ساختیم. آن ‌گاه كه سوگند یاد كردند كه بامدادان میوه‌ های باغشان را برای خود بچینند و سهمی برای تهیدستان استثنا نكنند پس همان شب، در حالی كه خفته بودند، بلایی از جانب پروردگارت بر گرد آن بوستان به گردش درآمد و آن باغ بسوخت و چون شب تار، سیاه گشت. [1] رسول خدا (ص) فرمود: هركس با فقیر مواسات و برابری كند و با مردم به انصاف رفتار كند او مؤمن راستین است. [2] [1]. ﴿اِنّا بَلَونـٰهُم كَما بَلَونا اَصحـٰبَ الجَنَّةِ اِذ اَقسَموا لَیصرِمُنَّها مُصبِحین ٭ و لا یستَثنون ٭ فَطافَ عَلَیها طـائِفٌ مِن رَبِّكَ و هُم نائِمون ٭ فَاَصبَحَت كالصَّریم﴾ (سورهٴ قلم، آیات 17 ـ 20). [2]. ... مَنْ وَاسَی الْفَقِیرَ وَ أَنْصَفَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ فَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ حَقّاً (كتاب الخصال، ص47). 📚 مفاتیح الحیات ص 409 و 410 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 ایمان راسخ
🔹 اینکه هر کسی انجام دهد به بهشت می رود، چنین چیزی در قرآن نیست؛ فرمود هر کسی عمل صالح داشته باشد _ که این حُسن فعلی است _ ﴿وَ هُوَ مُؤْمِنٌ﴾. این ﴿وَ هُوَ مُؤْمِنٌ﴾ ملکه است، اینکه اسم فاعل نیست، این صفت مشبهه است به وزن اسم فاعل؛ یعنی ، ملکهٴ راسخهٴ ثابتهٴ اوست، خب وقتی ایمان، بود، انجام واجبات و ترک محرّمات، مستمر است. 🔹 هیچ ‌جا ما نداریم که کسی کار خوب انجام بدهد به بهشت می ‌رود! حتماً
حُسن فعلی 
با
حُسن فاعلی
همراه است؛ کار خوب، از انسان خوب. کار خوب اگر از کافر باشد، ممکن است بهره های دنیایی داشته باشد؛ ولی به بهشت نمی برند! ﴿وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ﴾؛ نه «آمَنَ»! این ﴿وَ هُوَ مُؤْمِنٌ﴾ صفت مشبهه است نه اسم فاعل و نشانهٴ ثبات و دوام و استقرار است و مقتضای مؤمن بودن، است «بالاستمرار» و است «بالاستمرار». 📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 17 تاریخ: 1394/10/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی در سال جدید 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دروس خارج فقه، علوم القرآن و درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری در محل قم برگزار می گردد. 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس علوم القرآن چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق پنج شنبه ها ـ ساعت 10 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir لینک شرکت در درس فقه و علوم القرآن: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli ▫️ گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین 👇👇👇👇 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
پیام حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بسمه تعالى به ياد فلسطين تنها و مظلوم ترديدى نيست كه جريان خبيث صهيونيسم تمامى دشمنى و ننگ و نفرت را با خود داشته و از جاى جاى اين جريان آلوده ظلم و تجاوز مى بارد اما خشم فروخفته فلسطين مظلوم در نهايت سربرآورده و روزگار آنرا در هم خواهد پيچيد. اكنون كه فلسطين مظلوم راه خود را يافته و بدنبال رهايى و نجات ملت و كشور فلسطين است هرگز از پاى ننشسته و با طوفان سهمگين تازيانه هاى مقاومت و شمشير عدالت را بر سر صهيونيست هاى غاصب فرو خواهد ريخت. صهيونيسم كه با مخفى كردن چهره اصلى خود مى رفت تا با عادى سازى روابط با كشورهاى منطقه خود را كشور صلح دوست معرفى كرده و از در آشتى با دولت ها و ملت ها درآيد، هم براى كشورهاى منطقه و هم براى همه جهانيان ماهيت اصلى خود را آشكارتر ساخت و نشان داد درّنده خويى و گرگ صفتى ذاتى آن بوده و هيچ لحظه اى از آن جدا نيست. از سوى ديگر چون هيچ اميدى به مراكز بين المللى وجود ندارد بايد همه امت اسلام به ميدان آمده و با هر توانى اين مظلومان عصر و روزگار يعنى فلسطين عزيز را يارى رساند تا با فتح و ظفر نهائى هم فلسطين و هم تمامى جوامع منطقه و جهان را از اين جرثومه ظلم و تباهى نجات بخشيد. به اميد نصرت الهى كه بدنبال نصرت امت اسلام است، ﴿يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللّٰهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدٰامَكُمْ﴾. مرتضى جوادى آملى ١٤٠٢/٧/٢٠ 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران فقیران ... ابواسماعیل گوید: به امام باقر (ع) گفتم: فدایت شوم. نزد ما، شیعه بسیار است. فرمود: آیا توانگران به تهیدستان توجّه دارند و آیا نیكان، بدان را عفو و با آنان برابری می‌ كنند؟ گفتم: نه. فرمود: آنان شیعه نیستند. شیعه كسی است كه این ‌گونه باشد. [1] [1]. قُلْتُ لأَبِى جَعْفَرٍ ع: جُعِلْتُ فِدَاكَ، إِنَّ الشِّیعَةَ عِنْدَنَا كَثِیرٌ، فَقَالَ: فَهَلْ یعْطِفُ الْغَنِىُّ عَلَی الْفَقِیرِ وَ هَلْ یتَجَاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسِى‏ءِ وَ یتَوَاسَوْنَ؟ فَقُلْتُ: لا، فَقَالَ: لَیسَ هَؤُلاءِ شِیعَةً، الشِّیعَةُ مَنْ یفْعَلُ هَذَا (الكافى، ج2، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 410 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آرشیو بنیاد اسراء سرمایه متعلق به جهان اسلام است / لزوم راه اندازی هر چه سریعتر سامانه یکپارچه مدیا 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی روز پنجشنبه در دیداری از معاونت رسانه، از برنامه های جدید این معاونت و همچنین روند راه اندازی سامانه نرم افزار جامع مدیریت و آرشیو منابع دیجیتال تحت وب (آپاسای)، اطلاع یافتند. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، با بیان اینکه آرشیو بنیاد بین المللی اسراء یک سرمایه عظیم برای جهان اسلام است، اظهار داشتند: باید این را قدر بدانیم و محترم شماریم و آن را سرمایه ملی بدانیم. این سرمایه متعلق به اسراء نیست بلکه متعلق به جهان اسلام است. 🔸 ایشان بیان داشتند: لازم است هر چه سریعتر سامانه جامع مدیریت آرشیو راه اندازی و به بهره برداری برسد تا هم محققان و پژوهشگران داخلی بنیاد و هم دیگر علاقه مندان به آثار و بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی، بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. 🔸 ایشان گفتند: سعی شود تا در تمامی مراحل راه اندازی و بهره برداری از سامانه مذکور، با مشورت با صاحب نظران و محققان حوزوی و دانشگاهی و استفاده از تجارب آنها، تمامی استاندارهای لازم پژوهشی و رسانه ای لحاظ گردد... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1959014 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 شهد شهود
🔹 فرمود: ﴿فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ﴾؛ فرمود به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم. بعد در آیات دیگر فرمود: ﴿اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾؛ زیاد به یاد خدا باشید؛ یعنی اگر می ‌خواهید خدا زیاد به یاد شما باشد، شما هم زیاد به یاد خدا باشید. 🔹 اگر خدا زیاد به یاد آدم بود، هرگز انسان مَنسی نیست فراموش نمی ‌شود و اگر مَنسی نبود بیناست، چون كسی كه خدا او را فراموش بكند او نابیناست. گرچه خدا فراموشكار نیست: ﴿وَ مَا كَانَ رَبُّكَ نَسِیاً﴾ ولی بعضی ها را از لطف خود دور می‌دارد. 🔹 نابینایان از لطف خدا دورند؛ نه نابینایان بَصری بلكه ! خیلی ها هستند كه روشن ‌دل ‌اند، گرچه به حسب ظاهر نابینا هستند. آن كه در قیامت به خدا عرض می‌ كند: ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَقَدْ كُنتُ بَصِیراً﴾، خدا می ‌فرماید: ﴿كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَكَذلِكَ الْیوْمَ تُنسَی﴾؛ چون آیات ما را فراموش كردی و به یاد آیات ما نبودی، امروز هم مورد لطف ما قرار نمی ‌گیری، چنین كسی در قیامت كور است. اگر كسی مَنسی حق نبود بلكه مذكور الهی بود، می ‌شود بینا و اگر بینا بود یا جزء مقرّبین است یا جزء ابرار؛ چنین انسانی جاودانه زندگی می‌ كند. 🔹 بنابراین اگر كسی به یاد خدا بود خدا به یاد اوست (این یك مقدمه) و اگر كثیراً به یاد خدا بود خدا كثیراً به یاد اوست (این دو) و هر كس به یاد خدا بود و خدا به یاد او، او بیناست و نابینا نمی‌ شود (این سه) و اگر كسی نابینا نبود و قلبش بینا بود بسیاری از اسرار عالم را می ‌بیند (چهار) و چیزی بالاتر و شیرین ‌تر از شهود اسرار عالم نیست (پنج). اینها محصول و است كه از تطهیر دل و احیای نام حق و یاد حق در قلب شروع می ‌شود. 📚 اخلاق در قرآن جلسه 94 تاریخ: 1371 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دنیا گرایی عامل ایستادگی در برابر پیامبران 🔹 آنچه مستکبران را وادار می سازد تا در برابر انبیا بایستند و آلودگی به آثار دنیاست که سر آمد همه خطایاست. حضرت صالح به قوم ثمود فرمود:شما سرگرم نعمت ها وامکانات رفاهی هستید
﴿أتترکون فی ما هاهنا آمنین ٭ ... ٭ الذین یفسدون فی الأرض ولا یصلحون﴾
؛ آیا طبیعت و حبّ دنیا برای شما همیشه و دایمی خواهد ماند؟ مگر پیشینیان و پیش کسوتان شما اینها را نداشتند؟ مگر قوم عاد اینها را نداشت؟ شما که سینه کوه را می تراشید و خانه هایی با همه امکانات رفاهی می سازید، گمان می برید این خانه های سنگی برای همیشه برایتان می ماند؟ پس تقوا پیشه کنید، و خدا را اطاعت کنید. مطابق دستور و برنامه های مسرفان و تباه کنندگان زمین حرکت نکنید. 📩 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج6، ص332 و 333. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران محبت به فقیران بر پایه روایتی خدا به حضرت عیسی (علیه السلام) سفارش فرمود: ای عیسی! خود را با دینداری و مهر به مسكینان بیارایید. [1] [1]. ... یا عِیسَی! تَزَینْ بِالدِّینِ وَ حُبِّ الْمَسَاكِینِ (الكافى، ج8، ص135). 📚 مفاتیح الحیات ص 410 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 معلمان هدایت
🔹 یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که معلم، امام است: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ اماماً»؛ هر معلمی امام مأموم [شاگردان] است. حالا فرق ندارد، یک امام، امامتش وسیع ‌تر، یک امام، امامتش محدودتر؛ یک نفر امام یک کشور است یک نفر امام یک استان است یک نفر امام یک شهر است یک نفر امام یک کلاس است. از دهان این فرد باید نور در بیاید از قیام و قعودش باید نور در بیاید! چنین کسی «فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِهِ». بعد می فرماید معلمِ نفس او، احقّ به اجلال است. 🔹 حضرت فرمود معلم، امام است. آموزش و پرورش اگر ده هزار یا کمتر یا بیشتر معلم دارد یعنی این تعداد امام دارد. اینها باید طوری باشند که شاگردان بتوانند به آنها اقتدا بکنند؛ نه بی راهه بروند نه راه کسی را ببندند، طیب و طاهر باشند. کسی که از دهان معلم جز نور نبیند که بتواند موقع ظهر به او اقتدا بکند، این دیگر ممکن نیست اختلاسی و نجومی بشود. این کشور هر چه ضربه می‌خورد از همین جا ضربه می‌ خورد. 🔹 در آموزش و پرورش به معنای این نیست که ما برنامه ‌های علمی را اضافه کنیم، تحول در این است که ما معلمانِ امام تربیت کنیم. کسی که دوازده سال طیب و طاهر می ‌شنود دوازده سال طیب و طاهر می ‌بیند، او ممکن نیست اختلاسی بشود. 📚 دیدار وزیر آموزش و پرورش با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران محبت به فقیران ... رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: [از اسباب] نزدیكی به خدا مهرورزی به مسكینان و نزدیك شدن به آن‌هاست. [1] [1]. ... الْقُرْبَةُ إِلَی اللَّهِ حُبُّ الْمَسَاكِینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُمْ (جامع الاخبار، ص183؛ بحار الانوار، ج63، ص331). 📚 مفاتیح الحیات ص 410 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  دفع فقر
🔹 ما دفع فقر بکنیم مهم‌ تر است تا رفع فقر! یک ‌وقت است جامعه فقیر می ‌شود نیازمند می ‌شود، انسان برای رفع فقر قیام می کند، این کار خوبی است اما است نه یعنی انسان وقتی فقیری را می ‌بیند، عاطفه اش جریحه ‌دار می‌ شود دلش می ‌سوزد، کمک می‌ کند. کمک عاطفی ثواب بسیار کمی دارد که آدم دلش بسوزد و به فقیر کمک بکند، چون آن دیگر مربوط به دین نیست، کشورهایی هم که دین در آنها نیست این کمک را دارند، در حیوانات هم هست. این رفع فقرِ موجود است، این حداقل است که از این مرحله ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی تنزّل بکند، دیگر نام او در دیوان کتاب و سنّت نیست. 🔹 عمده است نه ؛ عمده آن است انسان کاری بکند که فقر پدید نیاید. به فقیر رسیدگی کردن کار عاطفی است، جلوی فقر را گرفتن کار علمی و عقلی است؛ یعنی آدم بتواند ایجاد کند کار ایجاد کند، جلوی فقر را بگیرد نه به فقر موجود بپردازد و به فقیر کمک بکند. 🔹 جلوی را نمی ‌شود گرفت یعنی ما دنیایی داشته باشیم که کسی محتاج نباشد، این دیگر دنیا نیست، این بهشت است؛ اما جلوی را می ‌توان گرفت و باید گرفت. فقر طبیعی معنایش این است که هیچ کسی مریض نشود، هیچ کسی بچّه نباشد، هیچ کسی پیر نشود همه جوان باشند و کار بکنند، اینکه شدنی نیست، پس جلوی فقر طبیعی را نه ماٴمور هستیم بگیریم نه گرفتن آن ممکن است؛ اما جلوی فقر اقتصادی را هم می ‌توان گرفت و هم باید گرفت؛ یعنی کسی محتاج نباشد، حداقل معیشت را داشته باشد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1379/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra