eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معراج 🔸 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! از آن به بعد ﴿وَ قَرَّبْناهُ نَجِیا﴾؛[1] اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾،[2] سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این‎ طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد، از اوّل موسای کلیم، طبق قرارداد و وعده‌ ها و اذن الهی آمد! این گروه را می‌ گویند اینها سالک مجذوب هستند؛ یعنی اوّل یک مقدار راه را باید بروند، بعداً فیض الهی شامل حال ایشان بشود. اینها سالکی هستند که بعداً جذبه الهی نصیب آنها می ‌شود، اینها مشکلی ندارند، برای اینکه آن مقداری که مربوط به خودشان بود به طور عادی راه را رفتند، بعد فیض و جذبه الهی نصیب آنها شد؛ گرچه همه توفیقات با فیض الهی است. 🔸 آن مقداری که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾[3] است، آن قسمت مربوط به روح انسان است؛ مثل الآن! در اینجا درس و بحث که روحانی نیست، ما بدنی داریم که از راه دور و نزدیک به این مسجد می‌ آییم، جایی هم می‌ نشینیم، با وسیله ‌ای هم می ‌آییم، حرف‌ می‌ زنیم، حرف می ‌شنویم، اینها بدنی است؛ اما آن مطالبی که می ‌فهمیم که در مسجد نیست، مربوط به بدن نیست. اینکه ما از آن مرحله ‌ای که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، بپرسیم آن‎جا بُراق حضور داشت یا نه؟ اصلاً آن‎جا جای بدن نیست تا جای بُراق باشد! الآن صحیح است که از ما سؤال بکنند که شما از منزل تا مسجد با چه وسیله‌ای آمدید؟ می ‌گوییم یا پیاده آمدیم یا با فلان وسیله آمدیم. این جا هم که می ‌نشینیم، یک مکان معینی است که می ‌نشینیم، یک زمان معینی است می ‌نشینیم، حرف ‌می ‌زنیم، حرف‌ می ‌شنویم، اینها بدنی است، اینها درست است؛ اما این مطلبی که می ‌فهمیم، این کجاست؟! این مربوط به بدن نیست. جریان معراجِ حضرت، تا آن‎ جا که مربوط به بدن بود، رفتن بود، امثال آن حالا یا با بُراق بود یا با غیر بُراق بود، امر بدنی و امثال آن است؛ اما از آن بخشی که مربوط به قلب مطهّر حضرت است، فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎جا دیگر جا برای بُراق نیست، جا برای بدن نیست، اصلاً سؤال راه ندارد؛ مثل اینکه درباره خود ما هم این جا سؤال راه ندارد. در عین حال که ما بدن داریم، حرف می ‌زنیم، حرف می ‌شنویم، این مطالب بدنی نیست. در عین حال که حضرت بدن داشت، سیر بدنی و مکانی داشت؛ اما آن مطالب فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎ جا دیگر جا برای بُراق و بدن و امثال آن نیست. [1]. سوره مریم، آیه52. [2]. سوره اسراء، آیه1. [3]. سوره نجم، آیه11. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه نجم ـ جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️بیان لطیف آیت الله العظمی جوادی آملی از تعبیر قرآن کریم درباره معراج پیامبر گرامی اسلام! [خداوند] در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد... 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚨صفحه رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی در اینستاگرام شروع به کار کرد 🔰این صفحه با هدف اطلاع رسانی و ایجاد منبع قابل اطمینان از اخبار و مطالب مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و همچنین فعالیت های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در اینستاگرام آغاز به کار کرد. آدرس صفحه در اینستاگرام https://instagram.com/a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حفظ لسان 🔸 ماه [رمضان] که متعلق به خداست، یعنی آثار اسمای حسنای حق در این ماه بیش از ماه های دیگر ظهور می کند، قهراً عروج انسان ها هم در این ماه بیش از ماه های دیگر خواهد بود و تنها انسانی به طرف خدا عروج می کند که طیب باشد، چون ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾[1] تا انسان طیب نشد هرگز اهل صعود نیست و طیب شدن هم جز به عمل کردن به احکام و آداب عبادات که یکی از آنها روزه است میسر نیست؛ لذا رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) که این ماه را به عنوان «شهرالله» معرفی کرد، آدابی هم برای این ماه ذکر کرد تا انسان با انجام این احکام و آداب به آن اسرار برسد؛ فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید، نه تنها روز که روزه هستید! آداب روزه نیست، آداب ماه صیام است! روزه دار موظف است زبانش را حفظ کند بحثی در او نیست، اما وقتی شب فرا رسید آیا باید دهان را باز کند و هر چه خواست بگوید یا در این ماه باید زبان را حفظ کند؟! فرمود «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ»؛[2] زبانتان را حفظ کنید، چیزی جز فراگیری علوم الهی، گفتن و شنیدن معارف دین عبادت نیست. اگر انسان توفیقی داشت، جلسهٴ تفسیری داشت، جلسهٴ حدیثی داشت، جلسهٴ احکامی داشت زهی سعادت! نداشت، امر به معروفی، نهی از منکری، تحلیلات مسائل اسلامی و مانند آن؛ نبود، لااقل ذکر. 🔸 یکی از بهترین و مهم ترین کتاب های فقه امامیه کتابی است به نام «جواهر» که مؤلف بزرگوارش در طی سی سال این کتاب قیم امامیه را نوشت. در پایان این کتاب این چنین مرقوم فرمود که خدای متعال این چنین مقرر کرد امشب که شب 23 ماه مبارک رمضان است این کتاب را به پایان ببرم. شب بیست و سوم که از تمام شب های ماه مبارک رمضان افضل است، از شب بیست و یکم و از شب نوزدهم هم افضل است، این فقیه نامور مشغول نوشتن کتاب فقه بود که می گوید خدا را شکر می کنم که خدا این چنین مقدر فرمود که در لیلهٴ قدر در شب بیست و سوم این کتاب شریف به پایان بپذیرد. چیزی بالاتر از عالم و آگاه شدن نیست! علم است که زمینه است برای اینکه انسان را به عقل برساند و انسان عاقل آسوده است، هرگز انسان عاقل در عذاب نیست؛ لذا فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ». 🔸 امام صادق از پدر بزرگوارش از اجداد کرامش از سیدالشهدا (سلام الله علیه) و سیدالشهدا (سلام الله علیه) هم از امیرالمومنین (علیه السلام) امیرالمومنین هم از رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) چنین نقل می کند که فرمود «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَظَّمَهُ مَنَعَ فَاهُ‏ مِنَ‏ الْكَلَامِ‏ وَ بَطْنَهُ‏ مِنَ‏ الطَّعَامِ‏ وَ عَفَا نَفْسَهُ بِالصِّیامِ وَ الْقِیامِ»؛[3] حضرت فرمود کسی که خدا را بشناسد مواظب دهان و زبانش هست، دهان را به حرف باطل آلوده نمی کند و هر حرفی را نمی زند. معرفت خدا مستلزم آن است که انسان مواظب دهان باشد و هر حرفی را نزند «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَظَّمَهُ»؛ کسی که خدا را بشناسد و به عظمتش اعتراف بکند و او را بزرگ بشمارد در پیش خدای عظیم دهان باز نمی کند و هر حرفی را نمی زند «مَنَعَ فَاهُ‏ مِنَ‏ الْكَلَامِ‏ وَ بَطْنَهُ‏ مِنَ‏ الطَّعَامِ‏»؛ دهن را به حرف بد آلوده نمی کند و شکم را هم به غذای حرام آلوده نمی کند. [1]. سوره فاطر, آيه10. .[2]امالي(للصدوق)، ص94. [3]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص237. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 9 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
همزمان با شبهای قدر؛ پخش زنده ویژه برنامه های شب قدر از شبکه تلویزیونی اینترنتی اسراء پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پخش زنده سلسله سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جواد آملی در شبهای قدر ساعت 23، از تلویزیون اینترنتی اسراء انجام می گردد. همچنین ویژه برنامه شبهای قدر، با حضور آیت الله سید محمد غروی در شبهای 19 و 21 ماه مبارک رمضان و حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد در شب 23، از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir پخش می گردد. همچنین این برنامه ها، از طریق صفحه اینستاگرام رسمی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به آدرس www.instagram.com/a_javadiamoli_esra/ به صورت زنده پخش خواهد گردید. برنامه های شب نوزدهم ماه مبارک رمضان: ۱. سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی (پخش زنده) ساعت ۲۳:۰۰ ۲. ویژه برنامه «منزلت قدر» (پخش زنده) با حضور آیت الله سید محمد غروی ساعت ۲۴:۰۰ ۳. پخش فرازهایی از دعای جوشن کبیر ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد ۴. مراسم قرآن به سرگرفتن توسط آیت الله سید محمد غروی (پخش زنده) ساعت ۰۰:۵۰ دقیقه بامداد News.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نوزدهم ماه 1441 ▪️ استجابت دعا 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استجابت دعا ▪️ روز نوزدهم ماه مبارک رمضان است، فضیلت هایی که برای شب قدر است برای روز قدر هم هست و از طرفی هم سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه افضل صلوات المصلین) است. بحثی که قبلاً مطرح بود مناسب است که با بیانات حکیمانهٴ آن حضرت ادامه پیدا کند؛ بحث دربارهٴ اسرار عبادات بود که برای هر عبادتی سرّی است. وقتی از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ فرمود : «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ‏»؛[1] فاصلهٴ بین آسمان و زمین را دو چیز می تواند پر کند و با دو واحد می شود این فاصله را تعیین کرد: یکی نگاه چشم و یکی دعای مظلوم؛ یعنی فاصلهٴ بین آسمان و زمین به اندازه ای است که شما به یک نگاه می بینید «مَدُّ الْبَصَرِ» یعنی پایان دید شما همان آسمان است به مقداری که چشم می بیند این ناظر به آسمان ظاهری، اما دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان را یعنی آن سرّ آسمان و باطن آسمان را می پیماید، این راجع به سرّ اوست. همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید هر چیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی، فاصلهٴ بین زمین و آسمان یک ظاهری دارد که آن ظاهر را با چشم می توان دید و طی کرد و یک باطنی دارد که آن را باید با عمل دل پیمود، نه با دید بصر! فرمود دعای مظلوم به آسمان می رسد، فاصلهٴ بین زمین و آسمان دعای مظلوم است؛ یعنی دعای مظلوم یقیناً به سماوات می رسد. همان طوری که دید چشم به آسمان ظاهر می رسد، آهِ مظلومانهٴ مظلوم هم به باطن آسمان و سرّ آسمان می رسد. ▪️ ️امیرالمومنین علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) در جواب آن سوال که بین زمین و آسمان چقدر فاصله است، هم به آسمان ظاهری اشاره کرد و هم به سرّ آسمان که آسمان باطنی است، فرمود: «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ‏»؛ به مقدار یک نگاه فاصلهٴ بین زمین و آسمان ظاهری است و دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان باطنی و معنوی است. ▪️ اگر کسی خواست دعا کند که به باطن آسمان برسد و یقیناً مستجاب بشود، راهش این است که تمام علاقه ها و امیدهایش را که به غیر خدا تعلق گرفته بود قطع کند و هر اندازه که انسان موحّد است دعای او مستجاب است! خدای سبحان دعای موحّد را رد نمی کند. به هر اندازه که انسان موحّد است، به اندازهٴ توحید او دعا مستجاب است. [1] . الغارات (ط - القدیمة)، ج1، ص112. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 15 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیستم ماه 1441 ▪️ جایگاه معارف الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جایگاه معارف الهی ▪️ وجود مبارک حضرت امیر فرمود دل ‌ها سه طور است: بعضی خالی است، چون قرآن کریم فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾،[1] دل‌ ها خالی است، چیزی در دلش نیست، دنبال بازی کردن است، کاری به دل ندارد، بازی است؛ حالا یا بازی سیاسی است یا بازی تجاری است، بازی است. «لعب» را «لعب» گفتند چون با لعاب هم‌ خانواده است، هیچ انسان تشنه ‌ای با لعاب دهان سیر نمی‌ شود و این لعاب دهان یک لحظه کف می ‌کند بعد رد می ‌شود، ماندنی نیست! اصلاً «لعب» را «لعب» گفتند، برای همین است. با بازی انسان، غیر از اینکه خسته بشود خواسته‌ اش که تأمین نمی ‌شود. همه چیزها بازی است، حیات دنیا بازی است، مگر رادمردانی که از اینجا رخت بر بستند، نه بی راهه بروند، نه راه کسی را ببندند. این راه باز است. ▪️ حضرت فرمود یک عده دل ‌ها خالی است، برابر این آیه که فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾ خالی است و چیزی داخل آن نیست. یک عده نه، راه‌ های کج رفتند، هم راه دیگران را بستند هم راه خودشان را کج کردند، این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ است، ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾[2] این دل پُر از بیماری ‌ها و مار و عقرب است. اگر دل ز یاد تو غافل نشیند ٭٭٭ خدنگ بلا بر دلِ دل نشیند[3] حالا ما چرا چنین دلی داشته باشیم که خدنگ بلا بشیند؟ فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾، این گروه دوم هستند. ▪️ اما سفارش بیان نورانی حضرت امیر(سَلامُ الله عَلَیه) که فرمود: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛[4] بسیاری از افراد وقت ملاقات خصوصی از حضرت می‌ خواستند که فرصت نداشت؛ ولی شبی دست کمیل را می ‌گیرد از مسجد کوفه بیرون می ‌برد، در همان بیابان اطراف کوفه این بیانات نورانی را دارد که بخشی از اینها در نهج البلاغه آمده است. فرمود: کمیل! «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ این دل ظرف است، مواظب باش در این ظرف جز معارف الهی چیزی در این دل قرار ندهید! بهترین دل، دلی است که ظرفیتش بیشتر باشد، یک؛ مظروف ارزنده‌ تری تهیه کند، دو. [1]. سورت ابراهیم، آیه43. [2]. سوره بقره، آیه10. [3]. دیوان هاتف اصفهانی. [4]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت147. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/01/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و یکم ماه 1441 ▪️ اصلاح و انسجام جامعه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصلاح و انسجام جامعه ▪️ وصیت ‌نامه حضرت چند صفحه است، این وصیت شَفهی نیست كتبی است، این‌ طور نیست كه حسنین را خواسته باشد و به آنها این فرمایش را فرموده باشد، آن می‌ شد خطبه یا كلام؛ اما این را حضرت با قلم نورانی خودشان مرقوم فرمودند، این وصیت‌ نامه است و در همین متن هم آمده است كه حضرت فرمود هر كس كه كتاب من به او رسیده است او هم جزء «اوصیای من» است. ▪️ صدر وصیت ‌نامه شهادت به توحید، شهادت به رسالت این گونه از معارف دینی هست كه در وصیت ‌نامه باید این‌ چنین باشد: شهادت به وحدانیت خدا، اقرار به وحدانیت خدا، اقرار به رسالت انبیا عموماً، وجود مبارك رسول گرامی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً، ولایت اهل بیت علی و اولاد علی(علیهم السلام)، بعد آن مطالب بعدی ذكر می ‌شود. وجود مبارك حضرت امیر مسئله توحید را مطرح فرمود، مسئله رسالت و نبوّت را مطرح فرمود بعد این جمله‌ ها را فرمود، فرمود: «أُوصِیكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ»؛ من شما را به تقوای خدا وصیت می ‌كنم. تقوا بهترین توشه است؛ یعنی آدم سپری، وقایه ‌ای داشته باشد كه گناه به او نخورد، تیر به او نخورد. مستحضرید كه درباره گناهان تعبیر به سِهام و تیرها شده است. ▪️ «وَ أَنْ لاَ تَبْغِیا الدُّنْیا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا»؛ دنیا در پنج بخش خلاصه شد كه در سورهٴ مباركهٴ حدید آمده ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ﴾[1] همین پنج بخش است، فرمود نه بازی بكنید نه كسی را بازی بدهید، نه سرگرم بشوید نه كسی را سرگرم كنید، نه به زینت بپردازید نه دیگران را به این كار تشویق كنید، نه فخرفروشی كنید نه دیگران را به این كار تشویق كنید، نه به دنبال تكاثر باشید نه دیگران را به تكاثر دعوت كنید، شما وقتی می‌ توانید كوثری باشید چرا به تكاثر می‌ پردازید! این تكاثر شما را به چاه می ‌اندازد. اگر كسی توانست كوثری باشد خب حیف است كه گرفتار تكاثر باشد. فرمود ولو دنیا به طرف شما بیاید شما به طرف دنیا نروید! مستحضرید پرهیز از دنیا نعمت خوبی است نه پرهیز از جامعه، پرهیز از امّت و پرهیز از مردم! خدمت كردن به جامعه، به نظام، به امت از بركات دینی است، اما دنیاطلبی كه حالا من باید باشم و اگر من نباشم مشكل دارد خب این درست نیست، این معلوم می ‌شود دنیاست. ▪️ «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»، این دو وظیفه است؛ فرمود شما كمك مظلوم باشید (یك) دشمن ظالم باشید (دو). «أُوصِیكُمَا وَ جَمْیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی»؛ فرمود من در این وصیت ‌نامه هم شما را هم فرزندانم را هم سایر وابستگان و خاندانم را وصیت می ‌كنم به تقوای الهی، هر كس كه نامه من به او رسیده است او را وصیت می‌ كنم «وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ»؛ كارهایتان را منظم كنید! هم كارهای حكومت را، هم كارهای ملت را، هم كارهای شخصی را، بالأخره كارتان منظم باشد. كسی كه می‌خواهد درس بخواند برنامه ‌ریزی كند چه حوزوی چه دانشگاهی؛ در بخش اقتصاد كارهایتان را منظم كنید «وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ». «وَ صَلاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ»؛ بكوشید كه هیچ اختلافی با یكدیگر نداشته باشید، اگر چند نفر با هم اختلاف دارند تلاش و كوشش كنید آنها را متّحد كنید مسئله اتحاد از بهترین نعمت‌ های دینی است. ▪️ در متن وصیت ‌نامه وجود مبارك حضرت امیر آمده است فرمود عظمت اتحاد این است كه «فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یقُولُ صَلاَحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّیامِ»؛[2] من از پیامبر شنیدم كه فرمود اصلاح جامعه از بسیاری از نمازها و روزه ‌های مستحبّی بالاتر است؛ یعنی اینكه آدم بتواند جامعه را اصلاح كند، صالح كند، متّحد و منسجم كند. [1] . سوره حدید، آیه 20. [2] . نهج البلاغه، نامه47. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
همزمان با ایام و لیالی قدر ؛ تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای جمعه و شنبه از شبکه های مختلف سیما پخش می گردد 🔹شبکه قرآن و معارف سیما ساعت ۱۳:۳۰ 🔹شبکه چهار سیما ، ساعت ۱۷:۴۵ 🔹شبکه دو سیما ، ۲۱:۱۵ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و دوم ماه 1441 ▪️ فیض الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فیض الهی ▪️ فیض ذات اقدس الهی که از بالا تا پایین فراگیر است و در گستره زمان و زمین او «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیةِ» است، «بَاسِطَ الْیدَینِ بِالْعَطِیةِ»[1] است. مستفیض‌ ها متفاوت ‌اند، اما برخی ‌ها در لیله قدر بهره ‌ای ندارند که آنها از حریم بحث بیرون ‌اند؛ درباره آنها گفته شد: تو «لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی»[2] آنها از بحث بیرون است. آنها در بهترین زمان و بهترین مکان کمترین فیض را هم دریافت نمی ‌کنند، بلکه گرفتار سیئاتی ‌اند که اگر سیئات مثل حسنات چندین برابر کیفر تلخ می ‌داشت، اینها گرفتار عذاب برتری می ‌شدند؛ البته همان طوری که سیئه در ماه‌ های حرام کیفر بیشتری دارد، در زمان و مکان محترم هم کیفر تلخ ‌تری دارد. ▪️ اما ﴿لَیلَةُ الْقَدْرِ﴾ که ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾[3] است، اسلام ره آوردی دارد که این ره آوردش «مُهیمن» بر ره آورد انبیای گذشته است؛ همان طوری که خود پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) گذشته از تصدیق انبیای قبلی و انبیای دیگر این «مُهیمن» بر آنها است ﴿وَ مُهَیمِناً عَلَیهِ﴾[4] که تنها در قرآن هیمنه را برای آن حضرت ثابت کرده است، ره آورد او هم هیمنه دارد؛ این طور نیست که فقط آنچه را که انبیای قبل آوردند در همان حدّ وجود مبارک آورده باشد، منتها با زبان و عمل دیگر، منتها با قول و فعل دیگر؛ بلکه محتوای دیگر که این محتوا هیمنه دارد ﴿وَ مُهَیمِناً عَلَیهِ﴾. آثار این هیمنه را در تعبیرات قرآن حکیم و کریم و مجید می ‌توان یافت. ▪️ اما سخن از حرکت مادی و معنوی و هوایی و زمین و دریایی نیست، حرکت روحی و معنوی است به نام لیله قدر که عبادت او نه تنها ﴿غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ﴾،[5] بلکه اگر کسی عبادت کند، هر عبادتی که در این یک شب انجام بدهد نه اینکه از اول شب تا آخر شب عبادت کند ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾؛ هر کسی وظایف و مقرراتی را که در بیانات نورانی پیغمبر و اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) رسیده است عمل بکند و بقیه شب را هم استراحت کند عبادت آن شب ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾؛ هزار ماه! یعنی این روح و ریحان وقتی پرواز می‌ کند یک شبه ره هزار ماهه می ‌رود. ▪️ اسلام در بُعد معنوی فضیلتی آورد که ﴿لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾، هزار ماه که تقریباً معادل هشتاد سال است. آن ‌گاه در دامنه این مکتب آمدند گفتند «یک بیت از این قصیده به از صد رساله است»،[6] در کنار این هم گفتند این طفل یک شبه ره صد ساله می ‌رود؛ اگر آن بیت معارف قرآنی را به همراه دارد، می ‌تواند بگوید «یک بیت از این قصیده به از صد رساله است»، در حقیقت آیه قرآن است که به این صورت ترجمه شده است و اگر آن طفل یک شبه ره صد ساله می ‌رود طفل لیله قدری باشد نه «لیلة القبری»، این یک شبه ره صد ساله می‌ رود؛ یعنی این ظرفیت را اسلام دارد و آورد که می‌ تواند «جهشی در فکر»، «جهشی در تولید»، «جهشی در منزلت»، «جهشی در سفر» که همان معراج است داشته باشد که از آن به «طی الأرض»، به «طی الزمان»، به «طی المکان» یاد می ‌شود که در ادبیات ما هم آمده است که طی زمان دیدی برترش را ببین، طی مکان دیدی برترش را ببین. اگر اینها را ذات اقدس الهی به عنوان «مُهیمن» قرار داد؛ یعنی به ما ابلاغ کرد، تعلیم داد که شما می‌ توانید یک شبه ره صد ساله بروید. [1]. مصباح الکفهمی، ص647. [2]. دیوان شمس، غزل2131. [3]. سوره قدر، آیه3. [4]. سوره مائده، آیه48. [5]. سوره سبأ، آیه12. [6]. دیوان حافظ، غزلیات، غزل شماره214. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه قدر ـ جلسه 3 تاریخ: 1399/01/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا