eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حیات توحیدی
🔹 فرمود: ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ﴾. فرمود اگر موحّد باشی، ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾؛ سراسر عالم، آیه الهی است. ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾؛ قهراً چیزی در عالم نیست مگر اینکه انسان آن را به عنوان آیه و علامت الهی می بینید و هرگز آن را مستقل نمی ‌بیند؛ این می‌شود . 🔹 آن وقت از هر چیزی کمک بگیرد، به عنوان اینکه از فیض الهی دارد کمک می‌گیرد است؛ به عنوان آیه ‌ای از آیات الهی به اینها نگاه می ‌کند و از اینها بهره می‌ گیرد؛ این فرار «الی الله» است. اگر کسی از این دید غفلت کند و بگذرد، گرفتار همان است که فرمود: ﴿وَ ما یؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ﴾. 🔹 خب چگونه اکثر مؤمنین مشرک ‌اند؟ فرمود همین که می‌گویند: «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ»! اینها مواظب زبانشان نیستند، می‌ گویند اگر فلان کس نبود مشکل ما حلّ نمی‌ شد! خب فلان کس با همه قدرتی که دارد، مخلوق خداست و خدا به او داده است. بگو اگر نبود من رنج می ‌بردم و خدا را شاکرم که از این راه یا از راه فلان شخص، مشکل مرا حلّ کرد. 🔹 اگر بگوییم خدا را شکر که به وسیله فلان شخص مشکل ما را حلّ کرد این توحید است؛ اما اگر گفتیم اول خدا دوم فلان شخص یا «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ»، فرمود این مصداق ﴿وَ ما یؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ﴾ است. 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 18 تاریخ: 1395/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد پنجم مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جلد پنجم کتاب ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد. 🔹 تحریر نهج البلاغه آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) با عنوان «سلونی قبل ان تفقدونی»، شرح و تبیین فقرات خطبه‌ ها، نامه ‌ها و حکمت ‌های نهج البلاغه است که معظم له این سلسله مباحث را از سال 1371 در خطبه‌ های نماز جمعه شهر مقدّس قم آغاز نمودند و سپس این مباحث در جلسات درس اخلاق معظم له ادامه پیدا کرد. ◀️ برخی از موضوعات مهمی که در این اثر بدان ها پرداخته شده است، عبارتند از: • ستمگری بنی ‌امیه در تقسیم بیت ‌المال • محورهای کلی احکام مال در نظام اسلامی • استغفار معصوم (ع) • مبارزه امیرمؤمنان (ع) با جهل علمی و جهالت عملی • تبیین نظری و اقدام عملی امیرمؤمنان (ع) برای ابطال بافته‌ های منجّمان احکامی • بررسی نقصان ایمان، عقل و بهره مادّی زنان... . 👈 مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2579046 علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 / مشکل اساسی بشر خودفراموشی است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 که در ترونتو کانادا برگزار شد، مشکل اساسی بشر را خودفراموشی بیان کرده و ابراز داشتند: مشکل اساسی بشر است. اصلاً خودش را گم کرده است چون از مبدأ خودش غفلت کرده، آینده خودش را در نظر ندارد، گرفتار شده است؛ این جاهلیت هم باعث بیراهه رفتن خود آدم است هم باعث بستن راه دیگران... . ↙️ متن کامل: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2579216 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Rdnm6 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/5aQ8A98rjGI 📚 پیام به کنفرانس بین ‌المللی به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 تاریخ: 1403/02/01 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 / مشکل اساسی بشر خودفراموشی است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام تصویری به همایش کنفرانس سالانه ICAIR 2024 در تورنتو بیان داشتند: جامعه کنونی در عین حال که دانشوران و بزرگانی داشته و دارد، ممکن است – معاذالله - به سمتی حرکت کند که جاهلیت عصر گذشته به آن مبتلا بود. در جاهلیت دو غده بدخیم بود که بشر را به ستوه آورده بود: 1️⃣ یکی اینکه نسبت به گذشته در حیرت و تیرگی به سر می بردند. 2️⃣ و دیگری اینکه نسبت به آینده در تاریکی مطلق به سر می بردند. 🔹 اسلام به آن معنای جامع که همه ادیان الهی به اسلام دعوت کردند: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾ و به معنای آنچه که ره آورد حضرت ختمی نبوت است که اسلام به معنی خاص است، هم گذشته تیره و مبهم را شفاف و روشن کردند، هم نسبت به آینده شفاف کردند، هم ابهام را و تحیر را و تیرگی را نسبت به آغاز این عالم برداشته اند، هم تاریکی را و ظلمت را نسبت به آینده برداشتند. انسانی که بین دو نبش روشن زندگی می کند، نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد. نه جریان و امثال غزه پیش می آید، نه تحریم های ظالمانه پیش می آید، نه تجاوزهای ظالمانه صورت می پذیرد. 🔹 قرآن کریم گذشته را خوب روشن کرد فرمود به اینکه آسمان و زمین حکیمانه و علیمانه خلق شدند، مبدأ شفاف و روشن است. نسبت به آینده هم فرمود به اینکه شما خودتان را فراموش نکنید، الآن بسیاری از مردم غرب گرفتار هستند، خودشان را به تاراج گذاشته اند. هویت خودشان را حراج کرده اند. فرمود ذات اقدس الهی اینها را کیفری داد و کیفرش این است که اینها چون خدا را فراموش کرده اند، خدا اینها را مبتلا به کرد؛ یعنی اینها خودفراموش شدند، نمی دانند حقیقت اینها چیست! اما برای کسانی که موحد هستند، آینده تیره نیست، می دانند آغاز این عالم و سرآغاز، انجام این عالم و سرانجام روشن است و هیچ ابهامی در کار نیست. 🔹 همان طوری که قرآن توانست را از بین ببرد، می تواند را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان و امثال غزه نباشیم. بشر با یکدیگر دوستانه و برادرانه زندگی کنند تا بفهمند که اگر عدل و مِهر و گذشت و برادری و برابری بو می داشت و معطر بود جهان معطر می شد، چه اینکه اگر ظلم دود می داشت جهان تیره بود. جهان که تاریک نیست، برای این است که ظلم از آن جهت که ظلم است دود ندارد اما اگر ظلم دود می داشت جهان مثل جریان غزه و امثال غزه تاریک محض بود. ↙️ لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/2579198 📚 پیام به کنفرانس بین ‌المللی به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 تاریخ: 1403/02/01 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات تبری از ظالمان و طاغوتیان 🔸 ... ابان بن تغلب می ‌گوید: از امام صادق (ع) شنیدم كه می ‌فرمود: ای گروه جوانان! از خدا بترسید و دنباله‌ رو این روٴسا (حاكمان بنی عباس) نباشید. آنان را رها كنید تا خوار شوند. آنان را دوست و رازدار خود قرار ندهید كه به خدا سوگند ما اهل بیت برای شما از آنان بهتریم. [1] [1]. یا مَعْشَرَ الأَحْدَاثِ! اتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ، دَعُوهُمْ حَتَّی یسِیرُوا أَذْنَاباً لا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَیرٌ لَكُمْ مِنْهُمْ ‏(تفسیر العیاشی، ج2، ص83). 📚 مفاتیح الحیات ص 469 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حجاب شهود

🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. 🔸 در حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می ‌گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب‌ عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این ؛ تا خودش هست خدا را نمی ‌بیند: «وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز» 🔸 وقتي که خلق خودش را می بيند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی ‌تواند خدا را ببيند. نفس مادامی که غير خدا را می ‌بيند که نمی ‌تواند خدا را ببيند، تا خودش را می ‌بيند که خدا را نمی ‌بيند؛ «رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبيند» می ‌شود . حضرت به کور مي ‌گويد «الله» را الآن می ‌بينی؛ اين أبی بصير نه بايد امام را ببيند نه بايد خودش را ببيند نه بايد چيز ديگر را ببيند تا «الله» را ببيند. ↙️ آپارت: https://aparat.com/v/RKCfi 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مستی گمراهی
🔹 «وَ مَنْ زَاغَ» ـ «زیغ» یعنی انحراف ـ «سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ»؛ کسی که بی راهه برود خوبی را بد می‌ داند. قرآن کریم درباره منافقین دارد که اینها ﴿یأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ﴾؛ کار خوب برای اینها بد تلقی می‌ شود؛ دین _ معاذ الله _ برای اینها می‌ شود افیون، فسون، فسانه و مانند آن. 🔹 «وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّیئَةُ»؛ بد را خوب می ‌بیند خوب را بد می ‌بیند، «وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ»؛ مست می ‌شود. مستی چند گونه است: گاهی همین مستی ظاهری است که با مایعی خمار می‌ شود؛ یک وقت مستی ثروت است، مستی مقام است، مستی جوانی است. 🔹 فرمود: ﴿إِنَّهُمْ لَفِی سَكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾؛ اینها مستانه زندگی می ‌کنند. کسی که مخمور است، مست است؛ یعنی جلوی عقل را گرفته است. جلوی عقل را یا همان مایع می‌ گیرد یا جوانی می‌گیرد یا سِمَت و پُست می‌ گیرد. «خمر»؛ یعنی پوشاندن. فرمود اینها مست مقام اند‌ یا مست جوانی اند یا مست مال اند‌ و مانند آن. اینکه فرمود: «وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ» همین است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/02/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراخوان نشریه دو فصلنامه علوم قرآن و تفسیر «معارج»، وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی «اسرا» 🔷 دو فصلنامه علوم قرآن و تفسیر «معارج» با هدف ارتقاء و توسعه معارف و با تأکید بر آراء و اندیشه‌های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) و برای ارتقا و کسب رتبه علمی - پژوهشی، پذیرای مقالات ارزشمند اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در موضوعات مرتبط می باشد. 🔷 امتیاز علمی_پژوهشی به زودی و پس از ارتقاء رتبه نشریه، به تمامی مقالات پذیرش شده قبلی (از شماره شش به بعد) تعلق خواهد گرفت. ↙️ جهت ارسال و مشاهده مقالات و موضوعات مرتبط، به سایت ذیل مراجعه نمایید: https://maarij.isramags.ir/ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات عدم همكاری با ظالمان 🔸 همكاری با ظالمان برای مسلمان روا نیست، حتی اگر ستمگر در كاری به ظاهر عبادی مانند ساختن مسجد وارد شود در این‌گونه كارها هم از هرگونه همدستی با ستمگر باید پرهیز كرد. امام صادق (ع) فرمود: آنان (ستمگران) را در ساختن مسجد کمک نکنید. [1] [1]. لا تُعِنْهُمْ عَلَی بِنَاءِ مَسْجِدٍ (تهذیب الاحکام، ج6، ص338). 📚 مفاتیح الحیات ص 469 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra