eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احیای حق 🔹 فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛[1] فرمود ظلم را یك ملت فرومایه برطرف نمی‌ كند، یك ملت عزیز است كه است و اگر كسی ذلیل و فرومایه بود این ستم ‌پذیر است؛ «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». از آن طرف كه فرمودند: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ‏ وَ لِرَسُولِهِ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»،[2] پس اگر گروهی ستم ‌پذیر شدند معلوم می ‌شود مؤمن نیستند چون مؤمن عزیز است. طبق این بیان نورانی، حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود جز افراد یا ملت ذلیل و فرومایه، احدی ظلم‌ پذیر نیست: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛ این یك اصل کلی است. 🔹 دوم: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ شما اگر بخواهید به حقیقتی برسید ـ یا حق فردی یا حق اجتماعی ـ بخواهید عالم بشوید، زاهد بشوید، این بدون ممكن نیست؛ بخواهید مشكل سیاسی یا اقتصادی یا نظامی ‌تان حل بشود این بدون تلاش حاصل نیست. این خیال را از سرتان بیرون کنید كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، این را هم بدانید که «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»! این‌‌چنین نیست كه حق خود به ‌خود بشود وگرنه ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقِّ﴾[3] نبود ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾[4] نبود. این همه خون های پاك انبیا و اولیا بود که به زمین ریخته شد برای آن است كه همان طوری كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه». فرمود حق گرفتنی است، بنشینی دم نزنی كه حق به تو برسد، حق هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ با تلاش و كوشش [به حق می ‌رسی]. [1] . نهج البلاغه، خطبه29. [2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 8، ص 37. [3] . سوره نساء، آیه 155. [4] . سوره آل‌عمران، آیه 21. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1373/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا ص می ‌فرماید: ای ابن مسعود! هرگاه خواستی كاری كنی از روی دانش و خرد باشد و از كار بدون بپرهیز، چرا كه خدای جلیل می‌ فرماید: [در سوگندهای خود] مانند آن زن نباشید که بافته ‌اش را پس از آن که محکم می‌ کرد از هم می ‌گسست و رشته رشته می ‌کرد.[1] 🔸 همچنین می ‌فرماید: دو ركعت نماز سَبُكِ از نماز در تمام شب بهتر است[2] و باز می ‌فرماید: این است كه هرگاه خواست سخن بگوید تدبر می ‌كند؛ اگر مفید بود سخن می ‌گوید و سود می ‌برد و اگر زیانبار بود خاموش می ‌شود و در امان و سلامت می ‌ماند.[3] [1] . یا ابْنَ مَسْعُودٍ! إِذَا عَمِلْتَ عَمَلاً فَاعْمَلْ بِعِلْمٍ وَ عَقْلٍ وَ إِیاكَ وَ أَنْ تَعْمَلَ عَمَلاً بِغَیرِ تَدَبُّرٍ وَ عِلْمٍ، فَإِنَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: ﴿و لا تكونوا كالَّتى نَقَضَت غَزلَها مِن بَعدِ قُوَّةٍ اَنكـٰثًا﴾ [سورهٴ نحل، آیهٴ 92] (مكارم الاخلاق، ص458). [2] . رَكْعَتَانِ خَفِیفَتَانِ فِى تَدَبُّرٍ خَیرٌ مِنْ قِیامِ لَیلةٍ (مكارم الاخلاق، ص300). [3] . و صِفَةُ الْعَاقِلِ... إِذَا أَرَادَ أَنْ یتَكَلَّمَ تَدَبَّرَ، فَإِنْ كَانَ خَیراً تَكَلَّمَ فَغَنِمَ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً سَكَتَ فَسَلِمَ... (تحف العقول، ص28 ـ 29). 📚 مفاتیح الحیات ص 70 🆔 @a_javadiamoli_esra