eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: ای مؤمن! علم و ادب بهای جان توست، پس در آموختن آن بکوش، پس هر چه بر تو افزوده شود بر ارزش تو افزوده می‌ شود، چرا که از راه دانش، به پروردگارت راه می‌ یابی و با ادب، خدمت پروردگارت را نیکو به جا می ‌آوری و با این ادب در است که بنده سزاوار ولایت و قرب الهی می‌ گردد، پس نصیحت مرا بپذیر تا از عذاب برهی.[1] [1] . یا مُؤْمِنُ! إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِى تَعَلُّمِهَا، فَمَا یزِیدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ یزِیدُ فِى ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ، فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدِى إِلَی رَبِّكَ وَ بِالأَدَبِ تُحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ وَ بِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یسْتَوْجِبُ الْعَبْدُ وَلایتَهُ وَ قُرْبَهُ فَاقْبَلِ النَّصِیحَةَ كَىْ تَنْجُوَ مِنَ الْعَذَابِ... (روضة الواعظین، ج1، ص11). 📚 مفاتیح الحیات ص 79. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طرح بهارانه کتاب 1400 از 17 خرداد آغاز و تا 23 خرداد ماه 1400 ادامه خواهد داشت. هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 200 هزار تومان خرید با تخفیف 20 درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد. 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و ششم ماه 1442 🔹 علم منافق 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم منافق 🔹 فرمود بعضی از دشمن ‌ها را شما می‌ شناسید، بعضی از دشمن ‌ها را شما نمی ‌شناسید، خب وقتی نمی ‌شناسید چگونه با او بجنگید؟ ﴿تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ﴾ كه ﴿لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ﴾. بخش‌ های فراوانی در كتب تفسیر درباره است چند قول در ضمن این جمله ﴿لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ﴾ هست یكی از آن اقوال همین مسئله منافقین است. فرمود منافقین دشمن شما هستند، در میان شما هستند و شما اینها را نمی ‌شناسید. از آن طرف به ما فرمودند: «جَاهِدُوا أَهْوَاءَكُمْ‏ كَمَا تُجَاهِدُونَ‏ أَعْدَاءَكُمْ»؛[1] اهوی ما هم كه دشمنان ما هستند چند گروه ‌اند، یك چیزهایی هستند كه ما آنها را می ‌شناسیم یك سلسله خواسته‌ ها و هواهای درونی ‌اند كه ما هستند ما آنها را نمی‌ شناسیم. 🔹 ما در درونمان داریم، منتها خیال می ‌كنیم این رفیق ماست، دوست ماست. این «مَن عَرَفَ نَفسَه»[2] خیلی بار علمی را به همراه دارد! فرمود بعضی از اوصاف درون شما ظاهراً به میل شما كار می ‌كنند، ولی باطناً علیه شما هستند؛ اینها علمِ منافق‌ اند، اینها كمالِ منافق ‌اند، اینها قدرت منافق ‌اند، اینها وهم و خیال منافق اند، اینها شهوت و غضب منافق ‌اند شما اینها را نمی ‌شناسید. چقدر انسان باید تلاش و كوشش بكند از درون، چقدر باید گوش بدهد به بیرون كه چگونه آنها راهنمایی می ‌كنند كه كدام خواسته از خواسته‌ های درونی ما منافق است و ما آن را نمی ‌شناسیم. ما داریم و نمی ‌شناسیم؛ یعنی بعضی از خیالات ما، بعضی از علم ‌های ما، بعضی از تحصیلات ما منافق هستند علیه ما هستند! خب آن علمی كه باعث است، باعث است، باعث است و باعث كذا و كذاست این حقیقتاً دشمن ماست و ظاهراً كمال ماست؛ یعنی خودش را نشان می‌ دهد كه ما این مدرك را گرفتیم ،ظاهراً دوست ماست ولی باطناً برای ما چاه می ‌كَند. این در بیان نورانی حضرت امیر هست كه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»[3] خب آن علمی كه آدم را نكند یك است. [1] . بحارالأنوار، ج65، ص370؛ شرح نهج‌البلاغه (ابن‌ابی‌الحدید)، ج20، ص314. [2] . مصباح الشریعة، ص 13؛ متشابه القرآن، ج 1، ص 44. [3] . نهج‌البلاغه، حكمت 107. 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1392/09/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 و نیز [امیرمؤمنان (علیه السلام)] می ‌فرماید: یک سخن حکیمانه را مرد بشنود، سپس آن را نقل كند یا بدان عمل کند از یک سال بهتر است.[1] 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: هرکس در راه كسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود، خدا برای او دو بهشت واجب گرداند، چنان که خدای متعالی فرمود: برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است.[2] [1] . الْكَلِمَةُ مِنَ الْحِكْمَةِ یسْمَعُهَا الرَّجُلُ فَیقُولُ أَوْ یعْمَلُ بِهَا خَیرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ (بحار الانوار، ج1، ص183). [2] . مَنْ مَشَی فِى طَلَبِ الْعِلْمِ خُطْوَتَینِ وَ جَلَسَ عِنْدَ الْعَالِمِ سَاعَتَینِ وَ سَمِعَ مِنَ الْمُعَلِّمِ كَلِمَتَینِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ جَنَّتَینِ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: ﴿و لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتان﴾ [سورهٴ الرحمن، آیهٴ 46] (ارشاد القلوب، ص195). 📚 مفاتیح الحیات ص 80. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هدف نهایی انبیاء 🔹 به ما فرمود پیغمبر نیامد که فقط شما را اهل کند، این در حدّ صفت است! شما بکوشید بشوید، بالاتر از قسط باشید، «فاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ»، بلندای سخن امیر بیان علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین این است که «فاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ».[1] 🔹 فرمود شما به جایی برسید که عدالت فخر کند که وصف شماست، قسط و عدل فخر کنند که صفت شما هستند و این نورانی شدن است. این نور عموماً و هدف نهایی بعث خاتم انبیاء علیهم آلاف التحیة و الثناء است. [1]. نهج البلاغه، حکمت32. 📚 . سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران تاریخ: 1364/08/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه 1442 🔹 اهل نجات 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اهل نجات 🔹 چند گروه هستند: آنها كه هستند، حرف صِدق آوردند، فِعل صدق آوردند: ﴿جاءَ بِالصِّدْقِ﴾؛ چقدر این كتاب شیرین است! نفرمود، كسی كه در دنیا كار خوب كند، كسی كه در دنیا ایمان بیاورد، در هیچ جای قرآن شما نمی بینید كه «مَن فَعل الحَسنة»؛ نه خیر! انسان باید آن عُرضه را داشته باشد كه بتواند این كار را به همراه ببرد. ﴿جاءَ بِالصِّدْقِ﴾؛ ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛ یعنی این دو روز در دست او نقد باشد، اگر یك كار خوبی كرد، بعد این وسطها ریخت؛ مثلاً كرد، یا انجام داد، یا پیدا كرد، بعد كجروی نمود و به عاقبت بد دچار شد، این دیگر ﴿جاءَ بِالصِّدْقِ﴾ نیست، این «فَعَل الصِّدق». آن قدر باید صادق باشد و این كار خوب را با كرده باشد كه در دست او باشد! 🔹 در صحنه قیامت نمی ‌گویند تو در دنیا كار خوبی كردی، می ‌گویند چه آوردی؟! خدا نفرمود، اگر كسی در دنیا كار خوب بكند، ما ده برابر می ‌دهیم، فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ كسی در دست او باشد؛ حالا اگر كسی قبلاً كار خوب كرد، بعد آمد و شد و اوضاع را به هم زد، به او پاداش نمی ‌دهند: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛ در آن آیات دیگر هم هست؛ ﴿وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ﴾ هم در این آیه هست، اینها باید در دستش باشد، باید كاملاً این را حفظ كند. همان طور که اگر كسی گوهری دارد آن را حفظ می ‌كند، این را می کند، چون حفظ می‌كند در صحنه قیامت در دست او است. فرمود: ﴿وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ﴾ نجات پیدا می ‌كند؛ «صَدَّقَ بِالصِّدق»؛ یعنی كسانی كه تصدیق می ‌كنند، ایمان به حرف انبیا و ائمه (علیهم السلام) می ‌آورند، اینها هستند و كسی كه دروغ گفته است، گفت ـ معاذ الله ـ خدا چیزی نازل نكرده: ﴿ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ﴾[1] و آنچه را انبیا آوردند، انبیا را تكذیب كرده است هم كاذب است، هم مكذِّب، جایگاه او در دوزخ است. [1] . سوره یس، آیه15. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 28 تاریخ: 1393/09/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می‌ فرماید: پاداش کسی که علم را آموزش می‌ دهد مانند پاداش كسی است كه علم می ‌آموزد و او بر كسی كه می‌ آموزد برتری دارد، پس دانش را از صاحبان آن (دانشوران) فرا گیرید و به برادرانتان به گونه ‌ای که عالمان به شما یاد داده ‌اند آموزش دهید.[1] [1] . إِنَّ الَّذِى یعَلِّمُ الْعِلْمَ مِنْكُمْ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ الَّذِى یتَعَلّمه وَ لَهُ الْفَضْلُ عَلَیهِ، فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ مِنْ حَمَلَةِ الْعِلْمِ وَ عَلِّمُوهُ إِخْوَانَكُمْ كَمَا عَلَّمَكُمُوهُ الْعُلَمَاءُ (مستطرفات السرائر، ص595). 📚 مفاتیح الحیات ص 80. 🆔 @a_javadiamoli_esra