💠 مفاتیح الحیات
#شماره54
#كارگری_سیره_انبیا_و_امامان
🔸 حسن بن علی بن أبیحمزه از پدرش نقل می كند كه گفت: امام موسی كاظم (علیه السلام) را دیدم كه در زمین خود كار می كرد و پاهای او غرق عرق شده بود. گفتم: فدایت شوم! كارگران كجایند؟ فرمود: ای علی! كسانی با دست خود در زمین خویش كار كردند كه از من و پدرم برتر بودند. گفتم: كدام كسان؟ فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرموٴمنان (علیه السلام) و همه پدرانم با دست خود كار میكردند و این سیره انبیا، رسولان و صالحان است.[1]
[1] . رَأَیتُ أَبَاالْحَسَنِ (علیه السلام) یعْمَلُ فِى أَرْضٍ لَهُ وَ قَدِ اسْتَنْقَعَتْ قَدَمَاهُ فِى الْعَرَقِ، فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! أَینَ الرِّجَالُ؟ فَقَالَ: یا عَلِىُّ! عَمِلَ بِالْیدِ مَنْ هُوَ خَیرٌ مِنِّى وَ مِنْ أَبِى فِى أَرْضِهِ، فَقُلْتُ لَهُ: مَنْ هُوَ؟ فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ آبَائِى (علیه السلام) كُلُّهُمْ قَدْ عَمِلُوا بِأَیدِیهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ النَّبِیینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ الصَّالِحِینَ (الفقیه، ج3، ص162).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 94 و 95
🆔 @a_javadiamoli_esra
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هویت و شناسنامه آدم
🔸 اگر ذات اقدس الهی به موسای كلیم تو از ما #شرح_صدر خواستی گفتی: ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ٭ وَ یسِّرْ لِی أَمْرِی﴾[1] شرح صدر طلب كردی و خواستههای دیگری را با ما درمیان گذاشتی ما هم به تو گفتیم: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسَی﴾[2] به تو #شرح_صدر دادیم و دل تو را را نورانی كردیم، حالا دست خود را به دل خود بگذار بیرون بیاور, ببین آفتاب می شود یا نه؟ اینچنین نیست كه اگر كسی دل تیره داشته باشد صاحب #ید_بیضا بشود و اینچنین نیست كه سرمایه آدم در جیب آدم باشد #سرمایه_آدم در جَیب آدم است، در گریبان آدم است، در یقه آدم است، در صدر و دل آدم است. دشمن بخواهد حمله بكند شما چه كار می كنید؟ به هر حال این عصا باید اژدها بشود یا نشود؟ آن دستی كه به جیب می رود وقتی به عصا برسد كه عصا را اژدها نمی كند!
🔸 اگر دست به جَیب مشروح, به #صدر_مشروح, به قلب نورانی برسد آن دست نورانی است كه عصا را اژدها می كند این راه برای همه است; منتها انبیای الهی ائمه معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) در قله این مقام اند درجه هزارند شاگردانشان در درجه یك و دو در دامنه دشت اند به هر حال راه باز است. این چنین نیست كه آدم #هویت خودش را در جیب و كیف جستجو كند، هویت و شناسنامه آدم در جان آدم است.
[1]. سوره طه، آیات25 و 26.
[2]. سوره طه، آیه36.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1385/02/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهدویت شخصی
🔹 بشر منتظر یک #عدل_جهانی است این حرفی در آن نیست؛ منتظر #صلح_کل است، عدل جهانی است می خواهد سلاح اتمی نباشد، جنگی نباشد، شرّی نباشد، فتنه ای نباشد این جزء آرمان همه است که #آرمان_شهر را همه تعقیب می کنند اما همه به تفکر مهدوی نمی رسند. آنها که بنای آنها بر دموکراسی است، دموکراسی که با مهدویت سازگار نیست، حکومت مردم بر مردم اینکه با جریان مهدویت و حکومت امامت و امت هماهنگ نیست. کم نیستند صلح طلبان، عدل طلبان، آرمان خواهان که آنها منتظر جهان بدون جنگ هستند اما نباید بگوییم همه مهدوی هستند باید اینها را توجیه کرد که با تفکر حکومت مردم برمردم، با تفکر دموکراسی، با تفکر رای گیری، با تفکر انتخاباتی کسی مهدوی نخواهد شد؛ به هر حال این جهان را خدا آفرید او باید منظم بکند! ما بگوییم همه این صلح خواهان، خواهان ظهور حضرت هستند خیر! آنهایی که می گویند صلح جامعه به انتخابات آزاد است، به حکومت مردمی است و به دموکراسی است بر فرض صحتش این مادون سقف امامت است، می شود انتخاب. ما از راه دور آمدیم و به راه دور داریم میرویم، نه از گذشته باخبریم و نه از آینده باخبریم، کسی باید باشد که از آینده و گذشته ما را باخبر بکند و آن #امام_معصوم است. مگر ما با مردن میپوسیم یا با مردن از پوست به در میآییم؟! اگر با مردن از پوست به در میآییم کجا می رویم؟ این را دموکراسی می داند؟ این را حکومت مردم بر مردم می داند؟ این را آزادی می داند؟ یا این را ولیالله اعظم میداند. قبر یعنی چه، برزخ یعنی چه، صراط مستقیم یعنی چه، تطایر کتب یعنی چه، انطاق جوارح یعنی چه؛ ماییم و مجهولات و مهمات و اسئله فراوان. اگر سخن از #عدل_جهانی است باید زمینه روشن بشود که به هر حال کسی که خلیفه اوست جهان را باید اداره بکند و خلیفه او غیر از انسان کامل و معصوم که نیست؛ «الیوم» وجود مبارک حضرت است.
🔹 بنابراین ما باید آن نتیجه را بپذیریم که همه خواهان #عدل_جهانی هستند #صلح_جهانی هستند و این در درون همه ما نهادینه شده است. باید به اینها بفهمانیم که بیراهه میروید، حکومت مردم بر مردم آن آرمان درونی و فطری را تأمین نمی کند، #حکومت_الله بر مردم آن آرمان درونی را تأمین می کند؛ بعد وقتی حکومت مردم بر مردم رخت بر بست حکومت الله بر مردم شکل گرفت، آن گاه باید بحث داخلی و درون گروهی داشته باشیم که ما برهانی برای مهدویت نوعی نداریم برای اینکه دلیلی بر خلافش داریم باید مهدویت، #مهدویت_شخصی باشد؛ تازه میرسیم به حرفی که #شیعه می گوید. پس ما باید دو مقطع را پشت سر بگذاریم: یکی اینکه درست است که بشر به آن عدل نهایی و #صلح_کل میرسد اما نه با حکومت مردم بر مردم بلکه با #حکومت_الله بر مردم، و خلیفه الله هم مهدی نوعی نیست #مهدی_شخصی است؛ وقتی مهدی شخصی شد فصل سوم باز میشود که #مهدی_موجود_موعود (ارواحنا فداه) باید به ما حیات ببخشد؛ حالا که این است همه کارهای ما را او میداند ما هم میتوانیم با او ارتباط تنگاتنگ برقرار کنیم.
#عدل_و_صلح_جهانی
#دموکراسی
#مهدی_موجود_موعود
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/02/31
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره55
#كارگری_سیره_انبیا_و_امامان
🔸 ابوعمرو شیبانی گوید: امام صادق (علیه السلام) را دیدم كه بیلی در دست و پوششی درشت بر تن داشت و در باغ خود كار می كرد و عرق از بدنش فرو می ریخت. عرض كردم: فدایت شوم! بیل را به من بدهید تا به جای شما كار كنم. فرمود: من چنان دوست دارم كه شخص، در گرمای آزار دهنده آفتاب، برای تأمین نیازهای زندگی خود رنج بكشد.[1]
[1] . رَأَیتُ أَبَاعَبْدِاللَّه (علیه السلام) وَ بِیدِهِ مِسْحَاةٌ وَ عَلَیهِ إِزَارٌ غَلِیظٌ یعْمَلُ فِى حَائِطٍ لَهُ وَ الْعَرَقُ یتَصَابُّ عَنْ ظَهْرِهِ، فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! أَعْطِنِى أَكْفِكَ. فَقَالَ لِى: إِنِّى أُحِبُّ أَنْ یتَأَذَّی الرَّجُلُ بِحَرِّ الشَّمْسِ فِى طَلَبِ الْمَعِیشَةِ (الكافى، ج5، ص76).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 95
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معرفت نفس
🔹 ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ﴾،[1] قرآن كریم نه تنها به ما می گوید كه هر كسی بررسی كند ببیند برای فردای او چه فرستاده است، بلكه بهترین راه را همین #معرفت_نفس و سیر و سلوك نفس می داند. آیه 105 سوره مباركه «مائده» هم كه از غرر آیات آن سوره است این است كه: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ این ﴿عَلَیكُمْ﴾ اسم فعل است؛ یعنی «الزموا»، تكان نخورید! سرِ جایتان باشید، جایمان كجاست؟ ﴿أَنْفُسَكُمْ﴾ از جانتان تكان نخورید بیرون نروید! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، «الزموا أنفسكم»، اگر خواستید سفر كنید #سفر_درونی كنید نه سفر بیرونی! ﴿لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾؛ اگر شما نجات پیدا كردید ضلالت دیگران به شما آسیبی نمی رساند، شما وظیفه تان را انجام بدهید؛ اگر وظیفه را انجام دادید و به مقصد رسیدید گمراهی دیگران به شما آسیب نمی رساند.
🔹 یك وقت كسی در اولِ راه می گوید به من چه دیگران گمراه شدند، یك وقت در آخر راه می گوید نه در اول راه. هیچ كس در اول راه حق ندارد بگوید به من چه دیگران چه می كنند، چون یكی از مهم ترین وظایف دینی، همان #امر_به_معروف_و_نهی_از_منكر است. اگر كسی در اول راه گفت به من چه و احساس مسئولیت نكرد، این اصلاً در #سیر_نفس وارد نشد. اگر كسی هم به #خود_سازی، هم به #نوع_سازی پرداخت و دیگران را با امر به معروف و نهی از منكر هدایت كرده است عده ای مُهتدی شدند و عده ای مهتدی نشدند؛ آنگاه در پایان راه این شخص می تواند بگوید به من چه چون من وظیفه ام را انجام دادم تا آنجا كه باید بگویم یا بنویسم یا بحث كنم كه كردم، از این به بعد به من مربوط نیست. این ﴿لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾ برای آغاز راه نیست، نمی فرماید شما اگر به مقصد رسیدید، ضلالت دیگران به شما آسیب نمی رساند، شما اگر امر به معروف یا نهی از منكر نكردید كه #مهتدی نیستید. اگر كسی این دو واجب مهم را عمل نكرد كه هدایت نشد و به وظیفه خود عمل نكرد. پس اگر این دو واجب مهم را عمل نكرد، او هم مانند دیگران به دام ضلالت افتاده است مهتدی نیست، اگر به این دو واجب مهم عمل كرده است و خود شد #مهتدی، دیگران عده ای هدایت شدند و عده ای هدایت نشدند، اینجاست كه در آخر راه هم خدا می فرماید تو مسئول نیستی، هم انسان مجاز است بگوید به من چه! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾.[2]
[1] . سوره حشر، آیه18.
[2] . سوره مائده، آیه105.
#خود_سازی_و_نوع_سازی
#سلوک
#مهتدی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 17
🆔 @a_javadiamoli_esra
◾️ مراسم سوگواری سالروز شهادت #امام_باقر_علیه_السلام در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی شهر مقدس قم
▫️ زمان : یکشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۷ _ مصادف با هفتم ذی الحجه _ ساعت ۱۱صبح
▫️ مکان : قم _ خیابان صفائیه کوچه ۱۹ _ پلاک ۷
⬅️ با رعایت پروتکل های بهداشتی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حرمت زائر
🔹 خدا فرمود اینها كه آمینِ بیت الحرام اند؛ یعنی #قصد بیت الحرام دارند، قصد طواف دارند، قصد زیارت دارند، قصد حجّ و عمره دارند اینها جزء #شعائر_الهی هستند؛ نه تنها مشعر و مِنیٰ جزء شعائر خداست، نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خداست، حاجی جزء شعائر خداست، معتمر جزء شعائر خداست.
🔹 فرمود اینها مهمان الهی اند، ضیوف الرحمن اند، اینها را سبك نشمارید، اینها را اهانت نكنید، اینها را تحقیر نكنید. حُرمات الهی تنها اشیای خارجی نیستند، انسان هایی كه از قداست برخوردارند جزء ضیوف الرحمان اند اینها هم جزء #شعائر_الهی هستند؛ این قَدرِ انسان است، خدا فرمود حاجی جزء شعائر خداست!
#سالروز_شهادت_زائران_خانه_خدا
#شعائر_الهی
#قصد
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حج جلسه 18
تاریخ: 1389/12/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره56
#كارگری_سیره_انبیا_و_امامان
#پرهیز_از_تنبلی_و_كم_همتی
🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می فرماید: اگر كار، سخت و توانفرساست، بی كاری دایمی هم فسادآور است.[1]
امام باقر (علیه السلام) نیز می فرماید: تنبلی برای دین و دنیا زیانبار است.[2]
[1] . إِنْ یكُنِ الشُّغُلُ مَجْهَدَةً فَاتِّصَالُ الْفَرَاغِ مَفْسَدَة (الارشاد، ج1، ص298).
[2] . الْكَسَلُ یضُرُّ بِالدِّینِ وَ الدُّنْیا (تحف العقول، ص300).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 95
🆔 @a_javadiamoli_esra