eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حُب الهی 🔹 انسان اگر است،‌ رحمتش این است كه در برابر یك امر رقت باری قلبش متأثر می ‌شود، آنگاه شروع به كمك می‌ كند. رحمت در انسان همراه با تأثر قلبی و انفعال درونی است. آنچه كه در انسان كمال است، همان رسیدگی به كار مردم است. اما آن تأثر و انفعال در اثر است. ممكن است یك موجودی كامل باشد و نیاز هر نیازمندی را هم برآورده كند و خود منفعل و متأثر نشود، چون این انفعال ناشی از نقص است. گاهی ممكن است این انفعال كه نقص است به حساب كمال تلقی بشود. 🔹 بعضی وقتی یك انسان مستمندی را در هوای سرد می‌ بینند قلبشان متأثر می ‌شود و برای برطرف كردن این تأثر قلبی به آن مستمند كمك می ‌كنند، نه به عنوان یك و وظیفه دینی، بلكه به عنوان یك . این در عین حال كه یك وصف نقصی است،‌ این شخص او را كمال می ‌داند. می ‌گوید من دلم می‌ سوزد. او باید طوری زندگی كند كه مستمند به این صورت در نیاید؛ اكنون كه به این صورت درآمد با احترام باید انجام وظیفه كند نه با ترحم! اینكه در ما این كمك با تأثر و انفعال همراه است، این در اثر نقص ماست نه اینكه در حقیقت رحمت این معنا مأخوذ باشد كه با انفعال و تأثر قلبی همراه باشد. 🔹 اگر كسی اصلاً‌ قلبش مملو مهر خدا بود و سخن از ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾[1] بود نه تأ‌ثر قلبی، او همین كه بشنود یك كسی دم در می ‌گوید من مسكینم،‌ آن منظره را نمی ‌بیند كه قلبش متأثر بشود، خود گرسنه می ‌ماند و او را سیر می ‌كند و حرفش این است: ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾، نه برای این كه دلم سوخت می‌ خواهم این سوزش دل را برطرف كنم. این قلبی كه با متیم است اصلاً‌ غیر را راه نمی‌ دهد تا برای او دلسوزی كند. متیم یعنی پُر. اگر این قلب به متیم شد جا برای مسكین و یتیم و اسیر نیست تا انسان آنها را ببیند برای آنها دلسوزی كند. او فوق آن است كه دلسوزی كند. او همه ‌اش ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾ را دارد. [1] . سوره انسان، آیه 9. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسه پنجم تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: ... هرگاه از خواب بیدار شدید سه بار استنشاق کنید، تا آلودگی‌ های بینی زدوده شود.[1] هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید، زیرا هیچ یک از شما نمی ‌داند که دستانش چگونه شب را گذرانید.[2] [1] . إِذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَلْیسْتَنْثِرْ ثَلاث مَرّات، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یبِیتُ عَلَی خَیاشِیمِهِ (الجامع الصغیر، ج1، ص69). [2] . إذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلا یدْخِلُ یدَهُ فِى الإِنَاءِ حَتّی یغْسِلَهَا ثَلاثَاً، فإنّ أحَدكُم لا یدْرِى أَینَ بَاتَتْ یدُهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص69). 📚 مفاتیح الحیات ص 123. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شوق دیدار ▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار و برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود! ▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ این‌طور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند. [1]. سوره بقره, آیه61. [2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید 🔸 برای دو هدف خون دادند: یكی , یكی ; مردم، عالِم باشند و عاقل باشند نه بیراهه بروند نه راه كسی را ببندند. شهید در هر سرزمینی بیارمد یا در هر زمانی رحلت كند آن زمان و زمین را معطّر می ‌كند. 🔸 شما قبرهای را رفتید دیدید یا نه، اگر یك وقت فرصت كردید، آن الواح مزار این شهدای گمنام را بخوانید، ببینید كه روی این لوح‌ ها چه نوشتند؛ شعری معروف است كه گر بشكافی هنوز خاك شهیدان عشق ٭٭٭ آید از آن کشتگان زمزمه دوست دوست ولی وقتی شهدای گمنام آمدند، روی قبر و الواح مزار این ، این ‌‌چنین نوشته شد: «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین»؛ اینها به خدا راست است! «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین». ما با اینها زنده هستیم، اینها را فراموش نكنیم. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/SJiwr 📚 پیام به کنگره شهدای روحانی و سوره مبارکه زمر جلسه 9 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفدهم ماه 1443 🔹 صدق فعلی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صدق فعلی 🔹 در این قسمت كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) سؤال شده است كه آیا كسانی كه به خاندان پیغمبر مرتبط ‌اند همه آنها مشمول این آیه هستند یا گروه خاصی؟ سایر بنی ‌المطّلب داخل ‌اند یا نه؟ حضرت فرمود نه, شامل آنها نمی ‌شود. در فرصت بعد سؤال دیگری مطرح كرد گفت شما فرمودید این مخصوص ابنای است من یادم رفته بپرسم بنی ‌الحسن چطور؟ فرزندان امام حسن چطور؟ فرمود نه آنها هم سهمی ندارند[1] آنها بزرگوارند اهل تقوا و فضیلت‌ اند اما این ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ كه بعدش شامل اوصیای حضرت می ‌شود برابر آنچه در حدیث آمده وجود مبارك حضرت امیر ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسن ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسین ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است تا به وجود مبارك حضرت حجت(علیهم السلام) برسد كه ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ هستند. این معلوم می ‌شود كه مربوط به است و ولی بودن برای آن است كه بالأخره انسانِ كامل معصوم به اذن الهی است نه جانانِ جان; یعنی همان‌طوری كه ما روحی داریم كه بر بدن ما مسلّط است ارواح ما هم روحی دارند كه بر ارواح ما مسلّط است او است جان جانان است و كاملاً باخبر است كه در جان ما چه می‌گذرد البته باذن الله. 🔹 اینكه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾ و برای همین هم وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مضمون را در بیان فرمودند[2] این معلوم می ‌شود مسئله سیاست اسلامی و است و حضرت در مدینه كه وارد شدند اوّلین كارش تأسیس حكومت و نظام اسلامی بود؛ لذا این آیات در سوَر مدنی مطرح است. 🔹 در سوره مباركه «احزاب» آیه 23 این است فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ اینها تعهّدی سپردند كه در میدان جنگ در مسائل دینی رهبرشان را تنها نگذارند و تنها نگذاشتند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا﴾ این است نه صدق قولی! یك وقت است كسی گزارش می‌دهد بله این صادق است مطابق با واقع است یك وقت در صحنه عمل هست فرمود اینها كسانی‌ اند كه آن تعهّدی كه سپردند در مقام عمل صادق بودند. شما در جریان می ‌بینید صحابه حضرت كه شربت شهادت می ‌نوشیدند وجود مبارك سیدالشهداء این آیه را می‌ خواند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن ینتَظِرُ﴾ 🔸 شما می ‌بینید در این بالأخره كم و بیش رفتیم جبهه كم و بیش ما دیدیم بعضی بیشتر بعضی كمتر اگر پنجاه پرچم بود یكی آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ایران باشد؛ اما همه پرچم‌ ها یا حسین, یا عباس, یا زهرا پرچم ایران, پرچم مرز پرگهر و پرچم مكتب ایرانی نبود، الآن هم اگر حادثه ‌ای پیش آید همان پرچم یا زهراست، این كشور را اینها حفظ كردند بالأخره رفتید به جبهه یا نرفتید؟ دیدید یا ندیدید؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتایش پرچم سه رنگ بود؟! یا اصلاً نبود یا یك دانه بود روی ماشین بود این شعرها و نواهای خاكریز اول و دوم یا حسین یا حسین, كربلا كربلا بود دیگر مرز پرگهر و اینها نبود اینهاست كه كشور را حفظ می ‌كند! برای اینكه مردم وقتی باور كردند روح، با عظمت الهی به شربت شهادت می ‌رسد و عنداللّهی می ‌شود ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می ‌شود و مرزوق است او فداكار است، وگرنه بگوید من چرا كشته بشوم برای اینكه زید به ریاست برسد عمرو به كیاست برسد؟! هیچ‌گاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد در بیانات هم همین‌ طور بود . 🔸 همه ‌آنها صادق ‌اند آن‌كه رفته شهید شده در خونش می ‌غلطد صادق است، من كه منتظرم من هم صادقم؛ برای اینكه مَقسَم این دو گروه ﴿صَدَقُوا﴾ است ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ به صورت فعل ماضی ذكر كرد اینها راست گفتند هم حبیب راست گفت، هم مسلم راست گفت، یكی شربت شهادت نوشید یكی هم الآن كاملاً عازم است مسلّم و صد درصد كه برود شهید بشود؛ لذا هر دو گروه جزء ﴿صَدَقُوا﴾ هستند. [1] . الكافی, ج1, ص288. [2] . الامالی (شیخ طوسی), ص332. [3] . سورهٴ آل‌عمران, آیهٴ 170. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 5 تاریخ: 1392/01/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: ... ناخن‌ هایتان را بگیرید و دفن كنید و بندها و مفاصل انگشتان دست و پایتان را تمیز و لثه‌ هایتان را از غذا پاكیزه كنید و مسواك بزنید و با سیمای متکبرانه و بوی بد دهان بر من وارد نشوید.[1] مضمضه، استنشاق، مسواك زدن، كوتاه كردن شارب، گرفتن ناخن ‌ها، چیدن و زدودن موی زیر بغل و شرمگاه، شستن جاهای چركین بدن مانند بند انگشتان، استنجاء[2] و ختنه از فطریات‌ اند.[3] [1] . قُصُّوا أَظَافِیرَكُم وَ ادْفُنُوا قُلامَاتكُم وَ نَقُّوا بَرَاجمَكُم وَ نَظّفُوا لَثّاتكُم مِنَ الطَعَامِ وَ اسْتَاكُوا وَ لا تَدخُلُوا علىّ فَخْراً بَخَرَاً (كنز العمال، ج6، ص655). [2] . شست‌ و شوی مخرج بول وغائط. [3] . انّ مِنَ الفِطْرَةِ الْمَضْمَضَة وَ الاسْتِنْشَاق و السّوَاك و قَص الشَّارِب و تَقْلِیم الأَظَافِیر وَ نَتْف الإِبْط و الاسْتِحْدَاد وَ غَسل البَرَاجِم وَ الانتِضَاح بِالمَاءِ وَ الاختِتان (الجامع الصغیر، ج1، ص377). 📚 مفاتیح الحیات ص 123 و 124. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بذل خون ▪️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾[1] که جامعه را با آشنا می ‌کند، جامعه را طاهر و طیب می ‌کند و با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می ‌کند. در سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[2] منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»[3] به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد! [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص788. [3]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج3، ص247. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هجدهم ماه 1443 🔹 حیات قرآنی 🆔 @a_javadiamoli_esra