eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گستره فیض 🔹 وجود امام ولو مستور هم باشد غایب هم باشد . تفصیل مسئله این است كه امامت جزء مسائل كلامی و اعتقادی است، مسئله ‌ای است كه موضوع آن فعل خدا است و امام یكی از شئون نازل و ضعیف او اداره امور جامعه بشری است، امام كارهای فراوان مهم‌تر دیگری هم دارد. 🔹 امام را وقتی اهل سنت معرفی می ‌كنند همان است، مدیر جامعه است و مدبر جامعه است؛ ولی وقتی امامیه معنا می ‌كنند امام كسی است كه هم در اثر وجود ناسوتی ‌اش جامعه بشری را تأمین می‌ كند، هم در اثر وجود ملكوتی ‌اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راهنمایی می ‌كند، هم در اثر وجود جبروتی‌ اش حاملان عرش را به كمال لایق خودشان دعوت می ‌كند و هم كارهای برتر و والاتر. 🔹 آنچه شما در جریان تعلیم اسما خوانده ‌اید و می‌ خوانید ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ﴾ این ناظر به مقام شریف انسان كامل است. همان طوری كه در نشئه طبیعت معلم جامعه است ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ در جمع فرشتگان ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾ هم كار او است. فرشتگانی كه مدبرات امرند رهنمودهای خود را از انسان كامل و می ‌گیرند و از امام زمان خود دریافت می ‌كنند و این مقام شامخ امامت است كه برای فرشتگان هم تعلیم یا انباء را به همراه دارد و برای جامعه بشری هم ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ را به همراه دارد و است، چه مردم او را ببینند و چه مردم او را نبینند. او مردم را می ‌بیند، او هدایت های باطنی را دارد، او رهنمود باطنی را دارد او با دعاهای خود نیازهای جامعه را برطرف می ‌كند و مانند آن. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: مهر 1382 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 زیاده‌ روی در خوردن گوشت: امام رضا (علیه السلام) فرمود: مصرف فراوان گوشت حیوانات وحشی و گاو موجب تغییر عقل و سرگشتگی فهم و كندذهنی و فراموشی زیاد می‌ شود.[1] [1] . الإِكْثَارُ مِنْ لُحُومِ الْوَحْشِ وَ الْبَقَرِ یورِثُ تَغْییرَ الْعَقْلِ وَ تَحَیرَ الْفَهْمِ وَ تَبَلُّدَ الذِّهْنِ وَ كَثْرَةَ النِّسْیانِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص458). 📚 مفاتیح الحیات ص 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فکر جهانی 🔹 همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصاً حوزه و دانشگاه، این رسالت را دارند که فکر بکنند هرگز قمی فکر نکنند، ایرانی فکر نکنند، شرقی فکر نکنند، غرب آسیایی فکر نکنند، هرگز خاورمیانه ای فکر نکنند؛ چون قرآن از همان وقتی که نازل شده است فرمود جهانی فکر کنید! در همین سوره کوتاه اوایل بعثت که آنها گفتند: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾، ذات أقدس الهی فرمود نه، ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَر﴾ من آوردم، من جهانی حرف زدم. کسی جهانی حرف می زند که باشد، سخن از مکه و مدینه و مانند آن نیست. ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾، ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَر﴾ من حقوق بشر آوردم، آوردم، تمدن بشر آوردم. این حرف، است و حرف جهانی را فقط خالق جهان می ‌تواند بگوید، سخن از عرب و عجم نیست، من آوردم. 🔹 بر ما واجب است جهانی فکر بکنیم، حرف کانت را خوب بفهمیم، حرف دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد کنیم. وظیفه ما این است که بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ اما کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است! ما إلا و لابد باید این باشد و باید به این سمت حرکت کنیم. 📚 پیام به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه تاریخ: 1399/10/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل سلامت و رشد عقل اميرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: عقل غريزه ‌اي است كه با دانش و تجربه فزوني مي‌ يابد[1] و نيز فرمود: انديشه فراوان در حكمت، عقل را بارور مي‌ كند[2]؛ همچنين فرمود: رها كردن چيزي كه برايت سودمند نيست عقلت را كامل مي‌ كند.[3] [1] . الْعَقْلُ غَرِيزَةٌ تَزِيدُ بِالْعِلْمِ و التَّجَارِبِ (غرر الحكم، ص53). [2] . ... كَثْرَةُ النَّظَرِ فِى الْحِكْمَةِ تَلْقَحُ الْعَقْل (تحف العقول، ص364). [3] . بِتَرْكِ مَا لا يَعْنِيكَ يَتِمُّ لَكَ الْعَقْل (غرر الحكم، ص477). 📚 مفاتیح الحیات ص 143. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یاد خدا 🔸 امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمود: « لَیسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّیامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اَللَّهِ» . در قرآن ما را به دعوت نكردند؛ عبادت حدّی دارد، [یعنی] واجب های آن مشخص و مستحب های آن هم مشخص است؛ ولی آنچه در قرآن ما را به آن به عنوان كثرت امر كرده ‌اند است: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللّهَ ذِكْرًا كَثیرًا﴾ . 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/07/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1443 🔸 عبادت حقیقی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عبادت حقیقی 🔸 از سخنان ابی‌ محمد امام حسن عسکری (سلام الله علیه) كه این ایام متعلق به آن حضرت است چنین بر می‌ آید كه انبیا و اولیا است؛ در نامه ‌ای كه برای شیعیانش می ‌نویسد از مواعظ تقوا یاد می‌ كند و نصیحتی كه به شیعیانش روا می ‌دارد دستور تقواست. 🔸 فرمود: «لَیْسَتِ الْعِبَادَةُ کَثْرَةُ الصِّیَامِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فِی أَمْرِ اللهِ». در قرآن ما را به عبادت كثیر دعوت نكردند؛ عبادت حدّی دارد [یعنی] واجب های آن مشخص و مستحب های آن هم مشخص است ولی آنچه در قرآن ما را به آن به عنوان كثرت امر كرده ‌اند است: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللّهَ ذِكْرًا كَثیرًا﴾. 🔸 در چند جای قرآن سخن از این است كه زیاد به یاد حق باشید. چیزی را كه خدا كثیر بداند كوثر است و حدّی هم ندارد؛ و چون همه این بركات در قرآن و عترت تبلور دارند، قرآن و عترت بارزترین مصداق كوثرند كه ﴿اِنّا أَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ﴾. مؤمن كه با قرآن و عترت باشد به است و همین مؤمن از كوثر برخوردار است و چون از كوثر برخوردار است به دام تكاثر نمی ‌افتد كه برای ابد گرفتار شود؛ لذا امام یازدهم فرمود عبادت به نماز زیاد یا روزه زیاد نیست، عبادت به کثرت فكر در امر خداست. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/07/17 🆔 @a_javadiamoli_esra