eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و سوم ماه 1443 🔹 حماسه ولایت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حماسه ولایت 🔹 جان ‌مایه و بُن ‌مایه این استان خود را نشان داد كه استانِ و و و است؛ ما باید بررسی كنیم كه این دین و بُن ‌مایه و دل‌ مایه از كجا آمده است. من یادم است یكی از همین ائمه جمعه استان ما ـ خدا رحمتش كند ـ آن وقتی كه اعزام نیرو به جبهه قدری ضعیف شد، ایشان گفت من به سبك اعلام می ‌كنم كه ما می‌ خواهیم به طرف جبهه برویم ببینیم چقدر می ‌آیند و همین كار را هم كرد و نیروهای فراوانی جمع شدند. این شهر آمل كه شده ، اگر این حادثه _خدای ناكرده_ برای بود آن هم همین‌ طور می ‌شد, اگر برای بود آن هم همین‌ طور می‌شد؛ فرقی نمی ‌كند این ‌طور كه حالا هزار سنگر شده، اگر این حادثه جنگل برای شهرهای دیگر مازندران بود باز هم همین ‌طور می‌ شد. سرّش این بود كه وقتی داعی كبیر ـ كه قبرش در آمل هست ـ وارد این قسمت شد و را ترویج كرد و اهل بیت و وجود مبارك امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا، امام حسن, امام حسین, امام سجاد (علیهم السلام) را معرفی كرد، مردمِ عاقل شناختند. 🔹 ولایت را زنده نگه می ‌دارند، دین را متدینین حفظ می ‌كنند؛ هیچ ‌كس در جریان حضور نداشت مگر دینِ مردم و طولی نكشید كه آنها شکست خوردند! اینها فكر می ‌كردند كه آمل دروازه شمال است، وقتی این شهر را بگیرند شمال را گرفتند و آن روزها هم اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سقوط نكرده بود و این دو قطب در كُره زمین حكومت می ‌كردند یا آمریكا بود یا شوروی؛ اینها فكر می‌ كردند كه دروازه شمال را كه آزاد كردند شمال آزاد می ‌شود، ارتباط مستقیمی هم بین شمال و روسیه هست؛ ولی به مردمی كه شهادت را استقبال می‌كردند در حدود ده ساعت چهل شهید دادند_ یعنی گویا هر پانزده دقیقه یك جوان شهید شد_ و این فتنه خنثی شد. این سرمایه است! 📚 دیدار اعضای كنگره میر قوام ‌الدین مرعشی با حضرت استاد تاریخ: 1394/03/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: هلاكت زنان امت من در دو چیز سرخ ‌فام است: طلا و لباس نازك[1] و نیز می‌ فرماید: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت كند خدا او را به رو در جهنم افكند. علی (علیه السلام) پرسید: این چه اطاعتی است؟ فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد[2]؛ همان گرامی به علی (علیه السلام) فرمود: ای برادر! به تو سفارشی می‌ كنم آن را رعایت كن كه شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تكبر تو را نگیرد[3]. [1] . هَلاكُ نِسَاءِ أُمَّتِى فِى الأَحْمَرَینِ: الذَّهَبِ وَ الثِّیابِ الرِّقَاقِ...(تنبیه الخواطر ونزهة النواظر، ج1، ص3). [2] . یا عَلِىُّ! مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَلَی وَجْهِهِ فِى النَّارِ. فَقَالَ عَلِىٌّ: وَ مَا تِلْكَ الطَّاعَةُ؟ قَالَ: یأْذَنُ لَهَا فِى... لُبْسِ الثِّیابِ الرِّقَاقِ (مكارم الاخلاق، ص438). [3] . أىْ أخِى! إنِّى مُوَصِّیكَ بِوَصِیةٍ فاحْفَظْها، لَعَلَّ الله أنْ ینْفَعَكَ بِها: ... والْبَسِ الخَشِنَ الضَیقَ مِنَ الثّیابِ لَعَلَّ العِزّ والكِبْرِیاءَ لا یكونُ لهُما فِیكَ مَساغٌ... (الجامع الصغیر، ج1، ص468). 📚 مفاتیح الحیات ص 177. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شرف انسانی 🔸 دفاع از مرز و بوم، شرف انسانی می ‌طلبد که شهدا عموماً و [آمل] خصوصاً واجد این فضیلت بودند. 📚 پیام به مراسم بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل تاریخ: 1398/11/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه 1443 🔹 جانِ آگاه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جانِ آگاه 🔹 آنچه درباره سید مشایخ ما، فقیه متألّه و عارف وارسته (رضوان الله تعالی علیه) می ‌توان گفت عبارت از این است كه این بزرگوار همانند عرفا و فقهای بزرگ شیعه را تا حدّ امكان به خوبی شناختند. 🔹 خدا وقتی انسان را آفرید، بدن او را كه به رساند، ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ را انشا كرد، روحی كه مدبّر او و مدیر او باشد به این بدن داد و او را انسان كرد، به این روح نیروهای فراوان داد، قوای ادراكی داد، قوای تحریكی داد، قوایی كه متولّی اندیشه ‌اند داد، قوایی كه متولّی انگیزه ‌اند داد و این روح را مطابق از فجور و تقوا با خبر كرد: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. بعد از اینكه فجور و تقوا را به فطرت انسان داد، به همه نیروهای ادراكی و تحریكی او و نیروهای متولّی اندیشه و نیروهای متولّی انگیزه و مجاری ادراكی و مجاری تحریكی دستور داد در پیشگاه این فطرت خضوع كنند، چون ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾. در برابر این دستور, خود عقل و نیروهای زیرمجموعه عقل اطاعت كردند؛ فطرت را نمی ‌رنجانند، رهزنی نمی ‌كنند، در مقابل فطرت نمی ‌ایستند و مطابق فطرت حركت می ‌كنند. 🔹 عارف كسی است كه صحنه داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، علاج داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، در درون خود فطرت را حاكم می ‌كند می ‌كند، نیروهای عقلی را در برابر فطرت خاضع می کند، نیروهای سركش را رام می ‌كند و طبق رهنمود علوی (صلوات الله و سلامه علیه) كه فرمود: «هِی نَفْسِی أَرُوْضُهَا بِالتَّقْوَی», رائض نفس خود است، ریاضت ‌كش است، تمرین ‌دهنده است و قوا را نرم می ‌كند كه قوای نرم‌ شده، در برابر فطرت, تمرّد و سركشی نداشته باشند؛ جهان داخل را این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند و جهان خارج را هم این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند. عارف كسی است كه این معانی را بعد از فهمیدن ، این راه ‌ها را بعد از فهمیدن و به راه بسنده نكند، زادراه تهیه كند، راه را به پایان برساند، وقتی راه را به پایان رساند و به مقصد رسید، از آن به بعد دیگر سخن از راه نیست، وقتی به مقصد رسید از آن به بعد می ‌كوشد كه با مقصود دیدار داشته باشد و مقصد را در سایه شهود مقصود مزین كند. 🔹 (رضوان الله تعالی علیه) _ آن طوری كه مشایخ ما مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی كه از نزدیك خدمتشان مشرّف شدیم و این بزرگواران محضر آن بزرگوار را ادراك كردند و تتلمذ كردند و تلقّی كردند می ‌فرمودند _ این امور را خوب شناخت؛ هم راه را هم مقصد را هم مقصود را! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله آقا سید علی قاضی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1391/08/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اميرمؤمنان (علیه السلام) مي ‌فرمايد: شش چيز از اخلاق قوم لوط در اين امت است‌: پوشيدن روپوش بلند از روي تكبر که بر زمين کشيده مي ‌شود‌، گشودن و باز گذاشتن دکمه‌ هاي پيراهن و قبا و...[1]؛ همچنين مي‌ فرمايد: لباس سياه نپوشيد، چرا كه آن لباس فرعون است[2]؛ نيز مي‌ فرمايد: هركس لباس فاخر بپوشد به تکبر گرايد و متكبر در آتش دوزخ است.[3] [1] . ... سِتَّةٌ فِى هَذِهِ الأُمَّةِ مِنْ أَخْلاقِ قَوْمِ لُوطٍ: ... َ إِرْخَاءُ الإِزَارِ خُيَلاءَ وَ حَلُّ الأَزْرَارِ مِنَ الْقَبَاءِ وَ الْقَمِيصِ (كتاب الخصال، ص331). [2] . قَالَ فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ: لا تَلْبَسُوا السَّوَادَ، فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ (علل الشرائع، ص347). [3] . مَنْ لَبِسَ الثِّيَابَ الْفَاخِرَةَ فَلا بُدَّ لَهُ مِنَ الْكِبْرِ وَ لا بُدَّ لِصَاحِبِ الْكِبْرِ مِنَ النَّارِ (ارشاد القلوب، ص195). 📚 مفاتیح الحیات ص 178. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سرّ هویدا 🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسيله ابزار و ادوات ظاهر مي ‌شود؛ حالا يا با آن، يا با آن، يا با و سکناتش بيان مي ‌شود ... . 👇👇👇👇👇
💠 سرّ هویدا 🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می ‌شود؛ حالا یا با آن، یا با آن، یا با و سکناتش بیان می ‌شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه ‌ها را نمی ‌بیند، فقط معصوم است که می بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می ‎زند، ما می ‎توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگسال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی ‌فهمیم. در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می‌ کنیم که ﴿وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن! این گونه خدا روشن می‎ کند. فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می ‌‌آید؛ چه بهتر که درونش باشد که اگر برون آمد روح و ریحان باشد فضا را معطّر کند، چه بهتر از این! ما موظّف هستیم که تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می ‌کند؛ چه ما بخواهیم چه نخواهیم! ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم؛ آدم خوب ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد اما ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، می ‌فهمند. 🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟ نه، ما اظهار می ‌کنیم! بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم؛ اوّلین راه آن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا با گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال ، آن حادثه خودش را نشان می ‌دهد. آپارات: https://aparat.com/v/yl3TP 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra