eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ذکر الهی 🔸 این انقلاب را همین عزیزان باور کردند. این ذکرهای عمومی، تسبیحات اربعه و اینها که همیشه هست، ثوابش هم مشخص است؛ ما این روایات را بررسی کردیم که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سربازانش و نظامیانش، اینها که می‌ رفتند به طرف اُحد، چه می ‌گفتند؟ به طرف جنگ بدر چه می ‌گفتند؟ به طرف جنگ حنین چه می ‌گفتند؟ در روایات دارد که گاهی به دستور حضرت می ‌گفتند: «یا أَحَدُ یا صَمَدُ» ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾ را هم می‌ خواندند. خود ما هم در این کار را می ‌کردیم. دوستانی هم که با ما بودند در راهپیمایی‌ ها چه ذکری بگوییم؟ می گفتیم در بدر این طور می ‌گفتند در اُحد این طور می‌ گفتند، در حُنین این طور می‌ گفتند. حالا فردا که همه در راهپیمایی می‌ خواهید شرکت بکنید این است. 🔸 حالا آن مسائل جزئی قابل حلّ است؛ اما شما ببینید دشمن صف بسته که ـ معاذالله ـ با دین مبارزه کند. اگر ـ خدای ناکرده ـ این دین آسیب ببیند رفت که رفت! خدا به مسئولین ما به دیگران هم بدهد هم بدهد هم ﴿فَافْسَحُوا یفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ﴾ بدهد که هم را، هم را، هم را جدّی بگیرند که ـ إن ‌شاء الله ـ این را انسان به دست صاحب اصلی ‌اش بدهد. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15 تاریخ: 1396/11/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم در کنار احکام تند در قصاص، حکم عفو و مهربانی نیز داده است/ ائمه علیهم السلام، آیاتی هستند که خدا را نشان می دهند آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه روز چهارشنبه خود که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، اظهار داشتند: فقه، یک فقه خشک نیست که جا برای حقوق و امثال آن نباشد، غالب روایات و احکام را فقه کاملاً می تواند به عهده بگیرد و حل کند چه اینکه دارد حل می کند و سالیان متمادی احکام فقهی را عمل کرده­اند، اگر یک وقت جایی مثلاً حکم تند و تیزی هست، حکم هم در کنارش هست ... . 👇👇👇👇
به گزارش خبرگزاری اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه روز چهارشنبه (20 بهمن ماه ) که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، اظهار داشتند: فقه، یک فقه خشک نیست که جا برای حقوق و امثال آن نباشد، غالب روایات و احکام را فقه کاملاً می تواند به عهده بگیرد و حل کند چه اینکه دارد حل می کند و سالیان متمادی احکام فقهی را عمل کرده اند، اگر یک وقت جایی مثلاً حکم تند و تیزی هست، حکم عفو و مهربانی هم در کنارش هست، حتی در که فرمود: ﴿النَّفْسَ بِالنَّفْسِ﴾[1] فرمود حالا یک وقت چنین حادثه ای پیش آمد شما گذشت کنید برای اینکه او بشود کار بکند. یک وقت است که کسی قاتل و آدمکش رسمی است او حکمش اعدام است، آنجا جای گذشت نیست اما یک وقت مثلاً کسی حالا عصبانی شد و این کار را کرد، فرمود: ﴿وَ أَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلْتَّقْوَی﴾. 🔸 ایشان ادامه دادند: در مقابل یک سلسله اخباری است که به صورت ادعیه درآمده است و فقه واقعاً توان آن را ندارد که اینها را حل کند؛ چه اینکه فلسفه و کلام هم نمی تواند آنها را حل کند. این دعای نورانی ماه رجب را ملاحظه بفرمایید! این در کدام علم از علوم حوزه علمیه در سراسر جهان اینها حل می شود؟ از توقیع مبارک هم هست! 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: این دعای نورانی از وجود مبارک امام زمان، توقیع مبارک حضرت است، این توقیع مبارک که به دست محمد بن عثمان بن سعید (رضوان الله تعالی علیه) آمده، گفته شده در هر روز ماه پربرکت رجب این را بخوانید. حالا ما این چند جمله اول را می خوانیم تا برسیم به آن جمله های حساس. 🔸 «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَانِی جَمِیعِ مَا یَدْعُوکَ بِهِ وُلَاةُ أَمْرِکَ الْمَأْمُونُونَ عَلَی سِرِّکَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِکَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِکَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِکَ أَسْأَلُکَ بِمَا نَطَقَ فِیهِمْ مِنْ مَشِیَّتِکَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِکَلِمَاتِکَ» یک ظاهر دارد و یک باطن دارد، این بزرگواران معدن کلمات الهی اند یعنی معدن قرآن اند معدن حدیث قدسی اند معدن روایات اند «وَ أَرْکَاناً لِتَوْحِیدِکَ وَ آیَاتِکَ وَ مَقَامَاتِکَ الَّتِی لَا تَعْطِیلَ لَهَا فِی کُلِّ مَکَانٍ» هیچ وقت هم اینها تعطیلی ندارند، اینها معلوم می شود که خواب و بیداری شان یکسان است مرتّب بیدار هستند، حیات و مماتشان یکسان است «یَعْرِفُکَ بِهَا مَنْ عَرَفَکَ» هرکس تو را می شناسد به وسیله اینها می شناسد «لَا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ» هیچ فرقی بین تو و اینها نیست مگر اینکه تو خالقی اینها مخلوق اند، تو معبودی اینها عابدند! این یعنی چه؟ «فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیَدِکَ بَدْؤُهَا مِنْکَ وَ عَوْدُهَا إِلَیْکَ أَعْضَادٌ» اینها هستند، مانع پیشرفت دیگران اند در کفر و امثال ذلک. «وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَکَ وَ أَرْضَکَ حَتَّی ظَهَرَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ»؛ اینها همان هستند که در آسمان و زمین چراغ روشن کردند تا روشن شده که تو خدایی و واحدی. این یعنی چه؟ ما خیال می کنیم حرم مطهر امام مشرّف می شویم عرض ارادتی می کنیم می گوییم: «کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَة» مثلاً اوج مقام اینهاست؟ نیست! اینها را در کدام علم باید حل کرد؟ 🔸 معظم له ادامه دادند: اینها را کجا باید حل کرد؟ این جمله که هیچ فرقی بین تو و آنها نیست مگر اینکه اینها بنده تو هستند، این را کجا باید حل کرد؟ این توقیع مبارک است ائمه (علیهم السلام) می دانند که این طور حرف زدن بالاخره بی خطر نیست. آن حیثیتی که مربوط به خودشان است آن هم برای مردم شفاف بشود که ما چه کسی هستیم، حواس شما جمع باشد، آن حیثیتی که به وابسته است آن را هم گفتند، اگر جمع نمی کردند مسئله غلو بود اما جمع کردند کاملاً، فرمودند ما را بخواهید بگویید به حسب اینکه خودِ خود ما چه داریم، ما این هستیم ما برده ایم، بنده ایم و فلان هستیم، عنایت الهی که در ما ظهور کرده ما را «خلیفة الله» کرده آن هستیم. 🔸 یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که مرحوم کلینی نقل کرده که «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی»[2] این را کلینی نقل کرد که حضرت امیر فرمود: «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی». حالا اگر آینه بزرگی را شما داشته باشید که حرم مطهر امام رضا، این گنبد طلا و تشکیلات همه را نشان بدهد، بله نشان می دهد؛ اما در آینه که چیزی نیست. 👇👇👇👇
🔸 این جمله در وسط های دعای عرفه صحیفه سجادیه است فرمود: «وَ سَأَلْتُکَ مَسْأَلَةَ الْحَقِیرِ الذَّلِیلِ الْبَائِسِ الْفَقِیرِ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِیرِ، وَ مَعَ ذَلِکَ خِیفَةً وَ تَضَرُّعاً وَ تَعَوُّذاً وَ تَلَوُّذاً، لَا مُسْتَطِیلًا» تا به اینجا می رسد عرض می کند خدایا! «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»[3] خدایا! از من پست تر در عالم احدی نیست! این است یعنی خود من به عنوان یک انسان، چیزی ندارم، حالا اگر در برابر آفتابی قرار گرفتم و آن آفتاب را دارم نشان می دهم _ است، اگر آیة الله است «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی»_ دارم تو را نشان می دهم؛ خود من «أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا» هستم. این می تواند جمع باشد هیچ جا برای غلو نیست. 🔸 معظم له در پایان اظهار داشتند: اگر کسی بگوید – معاذالله - ائمه علیهم السلام، مستقلاً این امور را دارند، بله این غلو است و باطل است؛ اما اگر بگوید اینها هستند خدا را نشان می دهند، غلو نیست؛ بله خدا را نشان می دهند؛ دیگری تیره است آینه نیست که جایی را نشان بدهد اما اینها شفاف اند آینه اند. حشر همه مؤمنان و علاقه مندان به قرآن و عترت با اهل بیت (علیهم السلام)! 📚 درس خارج فقه وصیت جلسه 4 تاریخ: 1400/11/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عمادِ دین 🔸 نکته اساسی این است که دین نگفت مردم را با نصیحت و سفارش و سخنرانی و سخن ‌خوانی اداره کنید؛ مردم با سفارش، مردم اسلامی نخواهند شد ... . 👇👇👇👇👇
💠 عمادِ دین 🔸 نکته اساسی این است که دین نگفت مردم را با نصیحت و سفارش و سخنرانی و سخن ‌خوانی اداره کنید؛ مردم با سفارش، مردم اسلامی نخواهند شد. آن روزهایی که وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خانه نشین بود، با نصیحت و توصیه به تقوا و امثال اینها مردم را هدایت می‌ کرد؛ اما وقتی که شد حاکم اسلامی، در آن نامه رسمی که برای مسئول مصر نوشت، فرمود مالک! من یک اصل کلی را به شما بگویم تا وظیفه ما مشخص شود _ ما اگر به وظیفه ‌مان عمل کردیم مردم مستقیم‌ هستند و آن وقت این نظام می‌ ماند؛ فرمود مالک، مردم هستند! 🔸 تعبیری که وجود مبارک حضرت امیر درباره مردم دارد، قوی ‌تر از آن تعبیری است که در روایات نسبت به نماز آمده؛ ما درباره نماز داریم: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»، دیگر «إن الصلاة عمود الدین» نداریم؛ اما اینجا صریحاً حضرت در نهج البلاغه در آن عهدنامه مالک اشتر فرمود مالک! «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛ فرمود مالک، بخواهی نظام بماند، مردم هستند! ستون را با سفارش و تبلیغ و سخنرانی و سخن‌ خوانی و نصیحت نمی ‌شود ابقا کرد؛ باید جان بکَنیم و این ستون را سر پا نگه بداریم! امام جان کَند، این ستون را روی پا نگه داشت، با چه؟ به آنچه گفت عمل کرد؛ عوام ‌فریبی نکرد، عوام ‌زدگی نکرد، دو گانه حرف نزد، اول و آخرش یک نحو بود؛ مردم این را می‌ خواهند! 🔸 تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که ما سفارشی زندگی نکنیم؛ ستون با سفارش ستون نیست، باید با این ستون را نگه داشت، آن وقت همه بارها را می ‌برد! بار را برد، بار را برد؛ همین مردم بودند. ما باید طوری باشیم که آنچه می ‌فهمیم بگوییم و آنچه می ‌فهمیم ، همین! اگر ما و ما با هم تفاوت داشته باشند، مشکل جدّی خواهیم داشت! آپارات: https://aparat.com/v/RrvYu 📚 دیدار جمعی از مسئولین با حضرت استاد تاریخ: 1396/01/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکومت پایدار 🔹 این نامه که در نهج البلاغه به صورت آخرین نامه است، محتوای این یک سطر، در خطبه ‌ها و نامه‌ های حضرت آمده که چطور ملّتی گاهی بالا می ‌آید و گاهی پایین می ‌آید، چطور یک حکومت گاهی مقتدر می‌ شود و گاهی سقوط می‌ کند. 🔹 نامه 79 این است فرمود: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْه‏» _ اینکه می‌ گویند گاهی کلمات حضرت امیر، یک رساله شرح می ‌خواهد، همین است _ فرمود الآن قدرت نظامی در دست شماست و اوّلین حرف را هم همین سلاح جنگی می ‌زند، اگر شما این سلاح را تحت فرهنگ قرار دادید، هم شما می ‌مانید هم نظامتان می ‌ماند هم مردم در رفاه هستند و اگر فرهنگ را از جنگ بردارید، را از اسلحه بردارید، فرهنگ را از قدرت بردارید، هم شما سقوط می ‌کنید و هم آنها سقوط می ‌کنند. 🔹 بارها به عرض شما رسید که وقتی رهبر علی باشد اما خدمتگزاران و کارگزاران، علوی نباشند، سقوط قطعی است!. فرمود مرا تنها نگذارید، من هم برای دنیای شما خوب هستم هم برای آخرت شما خوب هستم؛ نگویید ما رهبر خوبی مثل علی داریم! مادامی که کارگزاران و مسئولان، کسانی که ارباب رجوع به آنها رجوع می ‌کنند، مردم به آنها رجوع می‌ کنند، مثل من فکر نکنند، نظا م عالم بر این است که این حتماً از بین برود! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: عطر زدن و بهره‌ گیری از بوی خوش از اخلاق پیامبران است.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هزینه كردن برای بوی خوش اسراف نیست.[2] [1] . أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّطَیبُ... (مكارم الاخلاق، ص40). [2] . مَا أَنْفَقْتَ فِى الطِّیبِ فَلَیسَ بِسَرَفٍ (الكافى، ج6، ص512). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که صادقانه سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف‌ اند که راست بگویند، هم مردم موظف ‌اند آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی دارد او را عبادت می ‌کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! 🔸«مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود هر کسی به رسانه‌ ها دارد گوش می ‌دهد یا روزنامه‌ ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می ‌کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست. عقلا می ‌گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. 🔸 این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران‌ ها را که دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می ‌دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند. اگر او از خدا و پیغمبر می‌ گوید و راست می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌گوید و خلاف حق می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 10 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مظهر اسماء 🔸 فصل اول كه مربوط به هویت مطلقه و ذات اقدس الهی است كسی به آنجا دسترسی ندارد؛ فصل دوم هم كه اكتناه صفات ذاتی است كسی به آن دسترسی ندارد؛ می ‌ماند فیض خدا, وجه خدا, نور خدا كه ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ است، این فصل سوم كه است و فصل آفرینش و افاضه ذات اقدس الهی است، این برای انسان ها قابل دسترسی است. 🔸 انسان می ‌تواند مشاهده كند كه ذات اقدس الهی چگونه كریم است، چگونه رحیم است، چگونه شافی است، ﴿یطْعِمُنِی وَ یسْقِینِ ٭ وَ إذا مرضت فهو یشفین﴾ و مانند اینها را می تواند مشاهده كند؛ بعد از اینكه اینها را مشاهده كرد شوق و شعفِ شرف ‌باری برای او پیدا می‌ شود سعی می‌ كند كه این اسما را در خودش هم پیاده كند كه بشود؛ مرحله سوم آن است كه بشود مظهر این اسما. 🔸 این ایام كه میلاد وجود مبارك امام نهم بود او بود. اگر كسی شد مرحله سوم را می ‌تواند طی كند؛ یعنی خودش مظهر اسمی از اسمای خدای سبحان بشود. اگر كسی خیال كند كه احادیث اهل بیت (علیهم السلام) كه آن ذوات قدسی همتای قرآن كریم ‌اند مثل باران نازل شده است این احادیث را به یك‌ نحو خاص معنا می كند؛ اما وقتی فهمید كه اینها آویخته شدند نه انداخته، همراه این یكی پس از دیگری می ‌رود؛ اول این اسمای حسنا را شماره می ‌كند، معنایش را می‌ فهمد، آثار ادبی و لغوی ‌اش را می ‌فهمد، بحث‌های تفسیری ‌اش را می ‌فهمد، درس و بحثش را اداره می ‌كند که این فیض خوبی است که كار حوزه و دانشگاه هم در این مرحله است؛ بعد، از راه اخلاق كم كم آن دیدِ ‌او باز می ‌شود، مشاهده می ‌كند كه چگونه ذات اقدس الهی با این اسما دارد عالَم را اداره می ‌كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: سزاوار است زنان دستانشان را با حنا خضاب كنند، هرچند سالمند باشند و اگر برای آنان زینت شمرده می‌ شود از نامحرم بپوشانند.[1] [1] . لا ینْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَدَعَ یدَیهَا مِنَ الْخِضَابِ وَ لَوْ أن تَمْسَحُهُمَا بِالْحِنَّاءِ مَسْحاً وَ لَوْ كَانَتْ مُسِنَّةً (دعائم الاسلام، ج2، ص167). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام به هفتمین کنفرانس در ایتالیا ◇ لینک شرکت در هفتمین کنفرانس امام (علی علیه السلام). تاریخ: یک شنبه ۱۳ فوریه ساعت ۱۹ در زوم 21:30 به وقت تهران https://us02web.zoom.us/j/83700959465?pwd=cFJDVmtWMUpxdmY0NXBPTkhuWUc1UT09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رفعت مؤمنان 🔹 فرمود رسول من! یك عدّه می ‌آیند كه فقط حرف های خودشان را بزنند نه اینكه حرف تو را بشنوند اما آنها كه می ‌آیند حرف های تو را بشنوند ما را به آنها برسان! وقتی می‌ خواهی درس بگویی مجلس تعلیم كتاب و حكمت داشته باشی، اینها كه آمدند حرف های خدا و پیامبر را بشنوند اول به آنها سلام كن: ﴿وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَیكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ﴾. آن اوساط از مستمعان، سلام را از تو تلقّی می ‌كنند اما اوحدی از مستمعان، سلامِ مرا از زبان تو تلقّی می ‌كنند. 🔹 این‌ چنین نیست كه انسان نیرزد یا نتواند سلام خدا را تلقّی كند، انسان به جایی می‌ رسد كه می ‌تواند را به دیگری برساند! ما به سیدالشهداء چه می‌گوییم؟ می‌ گوییم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه» این سلام خودمان است؛ گاهی هم می گوییم: «عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ الله»؛ این كم مقام نیست، به حضرت عرض می‌كنیم من آمدم را به شما عرض كنم! همه اینها درس است؛ خب چه كسی ما را به اینجا رسانده؟ چطور شده كه ما این را پیدا كردیم كه سلام خدا را بخواهیم به سیدالشهداء برسانیم؟ این هم به بركت خود آنهاست. 🔹 پس مؤمن این قدر را دارد و این دستور هست كه اگر و در حوزه نورانیت آنها وارد بشود، سلام خدا را تلقّی می ‌كند (یك) و به پیشگاه سالار شهیدان تقدیم می ‌كند (دو): «عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهار» و این آن قدر شیرین است كه عرض می ‌كنیم خدایا این را از ما نگیر: «وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیٰارَتِكُمْ». این هست، حالا ما خودمان را رایگان می ‌فروشیم مطلب دیگر است! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 30 تاریخ: 1390/09/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: استشمام بوی خوش از سنت من است و هر كس از سنت من روی گرداند از من نیست[1]؛ نیز می‌ فرماید: روز جمعه خود را خوش ‌بو كنید، هرچند از شیشه عطر همسرانتان باشد[2] و نیز می‌ فرماید: بخشش را بپذیرید و بهترین بخشش عطر و بوی خوش است‌؛ هم سبکبار است و هم خوش ‌بو.[3] [1] . فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ... ثُمَّ قَالَ: مَا بَالُ أَقْوَامٍ مِنْ أَصْحَابِى... لا یشَمُّونَ الطِّیبَ... وَ أَشَمُّ الطِّیبَ... فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِى فَلَیسَ مِنِّى (الكافى، ج5، ص496). [2] . لِیتَطَیبْ أَحَدُكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ لَوْ مِنْ قَارُورَةِ امْرَأَتِهِ (الكافى، ج6، ص511). [3] . اقْبَلُوا الْكَرَامَةَ وَ أَفْضَلُ الْكَرَامَةِ الطِّیبُ أَخَفُّهُ حَمْلاً وَ أَطْیبُهُ رِیحاً (تحف العقول، ص60؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص398). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سیاست بازان 🔹 حضرت امیر (سلام الله علیه) آن طوری که در آمده است فرمود که شما در جریان انبیای گذشته باشید؛ ابراهیمی (علی نبینا و آله و علیه السلام) بود آمده انقلابی کرده رهبر انقلاب بوده بعد انبیای ابراهیمی آمدند حکومتی تشکیل دادند بعد چه شد؟ آن روز دو امپراطوری ابر قدرت روی زمین حکمرانی می ‌کردند یکی کسراهای ایران بودند یکی هم قیصرهای روم؛ فرمود همین قیاصره یعنی قیصرهای روم همین اکاسره یعنی کسرا‌های ایران، آمدند این اسلامی را هضم کردند بلع کردند و حاکمان دین را به بند کشیدند، فرمود می ‌دانید اینها با پیغمبر‌زاده ‌ها چه کردند؟ با فرزندان ابراهیم خلیل چه کردند؟ این ‌چنین نیست اینها که گفتند مثلاً دین از سیاست جداست، اگر این آتش بس یک طرفه را کسی قبول کرد، آنها هم قبول کنند! حالا ساده ‌اندیشی باور کرد که دین از سیاست جداست، مگر سیاست قهار خود را از دین جدا می ‌داند؟! می‌گوید دین «الا و لابد» باید نوکر و برده من باشد و آن طوری فتوا بدهد که من می‌ خواهم! 🔹 کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که دین از سیاست جداست، سیاست هم از دین جداست؟! کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که علم از سیاست جداست، سیاست هم از علم جداست؟! اینها به اندیشمندان می‌ گفتند طرزی بفهمید که ما می ‌خواهیم، به عالمان دین ‌شناس می‌ گفتند طرزی فتوا بدهید که ما می ‌طلبیم؛ ، گرچه ساده ‌اندیشان دین را از سیاست جدا کردند. هر وقت این سیاست‌ مداران قهار به مقصد رسیدند دین را به بند کشیدند؛ ، در هر عصری بودند! پس این‌ چنین نیست که اگر آتش ‌بس یک جانبه را ساده‌ لوحانه کسی قبول کرد آن سیاست ‌باز قهار هم بپذیرد. مگر تاریخ نخواندید؟ مگر اینها مسلط نشدند؟ مگر پست ‌های کلیدی را خودشان نگرفتند؟ مگر چاربیداری را به بچه‌ های پیغمبر‌ها ندادند؟ فرمود چرا ما را تنها می ‌گذارید، ما که آمدیم شما را زنده کردیم! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/12/12 🆔 @a_javadiamoli_esra