💠 جمال الهی
▪️ امروز هم منسوب به زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها) است؛ این عزاداری های ما در حقیقت #امام_شناسی است، ما حرفی غیر از سخنان اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) نداریم.
آن جمله تاریخی ایشان از قرآن گرفته شده است؛ #زینب_کبری_سلام_الله_علیها فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». قرآن کریم وقتی جمال حسی را بخواهد بیان کند نظیر رمه داری و برّه داری و مانند آن در اوایل سوره مبارکه «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ وقتی گوسفندان صبح ها می روند چرا و شب برمی گردند، هم صبح ها منظره زیبایی دارد هم عصرها که برمی گردند هر مادری بچه خودش را می شناسد، هر بچه ای مادر خودش را می شناسد، هیچ مادری غیر بچه اش را شیر نمی دهد و هیچ بچه ای هم سراغ غیر مادرش نمی رود، به هر حال می گردد پیدا می کند.
▪️ درباره این جمال ظاهری قرآن در سوره «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾. حضرت نفرمود این جریان برای ما جمال بود، فرمود #جمیل بود؛ سرّش این است که جمال را قرآن کریم به آن امور محسوس اسناد می دهد: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ اما آن #ملکات_نفسانی را با «جمیل» توصیف می کند؛ یعقوب(سلام الله علیه) گفت: ﴿فَصَبْرٌ جَمیلٌ﴾. «جمیل» را به «صبر» اسناد می دهد، گرچه جامع مشترکی دارند اما «جمال» را به محسوس اسناد می دهد.
#سالروز_وفات_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 75
تاریخ: 1399/12/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره266
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: یكی از محبوب های من از دنیای شما بوی خوش است[1]؛ همچنین می فرماید: استعمال بوی خوش جسم را شاداب كرده، آن را رشد می دهد[2]؛ همچنین می فرماید: روغن مالیدن به تن تیره بختی را می زداید[3] ... و پوست بدن را نرم می كند[4]؛ نیز می فرماید: با حنا خضاب كنید، زیرا بر جوانی، زیبایی، و توان جنسی شما می افزاید و مایه مباهات است: خدا به شما بر فرشتگان مباهات می كند.[5]
[1] . حُبِّبَ إِلَىَّ مِنْ دُنْیاكُمُ... الطِّیبُ... (كتاب الخصال، ص165؛ وسائل الشیعة، ج2، ص144).
[2] . ثَلاثَةٌ یفْرَحُ بِهِنَّ الْجِسْمُ وَ یرْبُو الطِّیبُ... (طب النبی، ص25).
[3] . الدُّهْنَ یذْهِبُ الْبُؤْسَ... (الجامع الصغیر، ج2، ص474).
[4] . ... الدُّهْنُ یلَینُ الْبَشَرَةَ (الكافى، ج6، ص519).
[5] . اخْتَضِبُوا بِالْحِنَّاءِ، فَإِنَّهُ یزِیدُ فِى شَبَابِكُمْ وَ جَمَالِكُمْ وَ نِكَاحِكُمْ وَ حُسْنِ وُجُوهِكُمْ وَ یبَاهِى اللَّهُ بِكُمُ الْمَلائِكَةَ... (مكارم الاخلاق، ص82).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 187.
🆔 @a_javadiamoli_esra
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صبر و سکینت
ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود
👇👇👇👇
💠 صبر و سکینت
ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود
▫️ خب اینجا دردگاه است! هیچ كس در اینجا راحت نبود و نیست و نخواهد بود، اینجا جای #آزمایش است؛ یا انسان مشكل مالی دارد یا مشكل فرزند دارد یا مشكل بیماری دارد یا مشكل های اخلاقی پیدا می كند، بالاخره درد و مشكل دارد. چه چیزی باعث میشود كه انسان بتواند این مشكلات را تحمل بكند؟ اگر یك #نشاط_درونی باشد انسان بر این مصائب فائق است.
▫️ اگر #زینب_كبری_سلام_الله_علیها گفت ما فقط خوبی دیدیم: «مَا رَأَیْتُ»؛ نه «رأیت جمیلا» بلكه با حصر فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؛ در این سفر خیلی به ما خوش گذشت، این كه ـ معاذ الله ـ نخواست اغراق کند! فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» در این سفر خیلی به ما خوش گذشت! پس انسان میتواند به جایی برسد كه آن #سانحه_جهانی_كربلا را بتواند تحمل كند، این راه دارد! خدا ما را برای این دومی آفریده نه برای اوّلی؛ انسان را در دردگاه آوردن كه هنر نیست، انسان را به آن گنج گاه دعوت كردن كه این رنج را تحمل بكند #هنر است! خدا ما را برای آن آفریده و این راه هم دارد، خیلی ها هم هستند که به آنجا رسیدند و خیلی ها هم تحمل میكنند می گویند: «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ»! این «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ» در برابر آن است كه «علی كل حال» انسان در رنج است! این می گوید من #گنج دارم علی كل حال، او در هر لحظه مرا امتحان كرده و من در سایه لطف او در هر لحظه از #امتحان سرافراز برآمدم!
آپارات:
https://aparat.com/v/THeWr
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1390/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت مؤمنان
🔹 در بخش هایی از سوره مباركه «توبه» می فرماید: ﴿مَا كَانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾؛ فرمود هیچ كس حق ندارد در #هنگام_خطر خود را برهاند و وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را در معرض خطر قرار بدهد، هیچ كس حق ندارد؛ فرمود همه باید سپر آن حضرت باشید!
🔹 تا پیامبر اکرم و امام معصوم زنده هستند، چون اینها #عصاره_دین هستند، این آیه درباره شخص آنها و دین آنهاست و وقتی بر اساس ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾ اینها رحلت كردند یا غیبت كرده اند، این آیات درباره دین اینها, پیام اینها، روایات اینها در كنار قرآن كریم است. این چنین نیست كه تمام این دستورات برای این باشد كه انسان ها فقط حافظ شخص پیامبر باشند، با اینكه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾. پس عمده آن است كه تا آن حضرت زنده است، مؤمنان باید حافظ شخص او و دین او باشند و بعد از رحلت او یا شهادت اهل بیت یا #غیبت_ولی_عصر (ارواحنا فداه) باید #حافظ_دین او باشند. پس هیچ كس حق ندارد بگوید كه من مایل نیستم یا فلان كار برای من ضرر دارد، هیچ كس حق ندارد! بعد از بیعت، هیچ حق ندارد چنین بگوید، چون بعد از بیعت واقعاً انسان بایع است نه مالك؛ فروخت! اگر نخواهد زندگی غاصبانه بكند دیگر نباید در مقابل شرع بگوید من مایل نیستم!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1376/09/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره267
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: چهار چیز صورت را نورانی می کنند: نگاه به صورت زیبا، نگاه به آب، نگاه به سبزه و سرمه کشیدن هنگام خواب.[1]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خضاب كردن و خودآرایی مردان مایه افزایش عفت و پاكدامنی زنان است، [چنانكه برخی] زنان عفت را بر اثر ناآراستگی همسرانشان رها كردند.[2]
[1] . أَرْبَعٌ یضِئْنُ الْوَجْهَ: النَّظَرُ إِلَی الْوَجْهِ الْحَسَنِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْمَاءِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ وَ الْكُحْلُ عِنْدَ النَّوْم (كتاب الخصال، ص237).
[2] . إِنَّ الْخِضَابَ وَ التَّهْیئَةَ مِمَّا یزِیدُ فِى عِفَّةِ النِّسَاءِ وَ لَقَدْ تَرَكَ النِّسَاءُ الْعِفَّةَ لِتَرْكِ أَزْوَاجِهِنَّ التَّهْیئَةَ لَهُنَّ (مكارم الاخلاق، ص79).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 188.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سلام بی بدیل
🔹 درود و تحیت جهانی مخصوص وجود مبارك نوح است، برای اینكه او یك #تلاش_بی_عدیل جهانی كرده است: ﴿سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. هر كس از بعدی ها كه می آیند در كنار سفره حضرت نوح نشسته اند؛ تلاش و كوشش مستمر نُه قرن و نیم او می تواند الگویی برای تمام انبیا باشد.
🔹 خدای سبحان در قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید که صبر و استواری حضرت نوح را ببین، چه اینكه می فرماید: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾, ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ موسی﴾ و مانند آنها؛ اما پیشگام همه اینها وجود مبارك حضرت نوح است، لذا در قرآن #سلام_جهانی و تحیت جهانی تنها مخصوص وجود مبارك نوح (سلام الله علیه) است: ﴿سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾.
آنگاه این مطلب را برهانی می كند، چرا درود خدا بر نوح باشد در همه جهان ها؟ برای اینكه ما به #محسنین پاداش می دهیم _ این كبرای مسئله است _ یعنی او جزء «محسنین» بود و ما هم به «محسنین» پاداش می دهیم، لذا به او پاداش دادیم؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾. بعد به این تعلیل هم اكتفا نكرد، فرمود: ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾؛ منشأ احسانِ او, #عبادت_مؤمنانه او بود، او جزء #بندگان_خاص و بندگان «مخلَص» ما بود بلكه جزء پرورنده های بندگان «مخلَص» هم بود؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾ یك دلیل, ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾ این دلیل دیگر.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 15
تاریخ: 1392/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra