💠 جمال الهی
▪️ امروز هم منسوب به زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها) است؛ این عزاداری های ما در حقیقت #امام_شناسی است، ما حرفی غیر از سخنان اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) نداریم.
آن جمله تاریخی ایشان از قرآن گرفته شده است؛ #زینب_کبری_سلام_الله_علیها فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». قرآن کریم وقتی جمال حسی را بخواهد بیان کند نظیر رمه داری و برّه داری و مانند آن در اوایل سوره مبارکه «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ وقتی گوسفندان صبح ها می روند چرا و شب برمی گردند، هم صبح ها منظره زیبایی دارد هم عصرها که برمی گردند هر مادری بچه خودش را می شناسد، هر بچه ای مادر خودش را می شناسد، هیچ مادری غیر بچه اش را شیر نمی دهد و هیچ بچه ای هم سراغ غیر مادرش نمی رود، به هر حال می گردد پیدا می کند.
▪️ درباره این جمال ظاهری قرآن در سوره «نحل» می فرماید: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾. حضرت نفرمود این جریان برای ما جمال بود، فرمود #جمیل بود؛ سرّش این است که جمال را قرآن کریم به آن امور محسوس اسناد می دهد: ﴿وَ لَكُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ﴾؛ اما آن #ملکات_نفسانی را با «جمیل» توصیف می کند؛ یعقوب(سلام الله علیه) گفت: ﴿فَصَبْرٌ جَمیلٌ﴾. «جمیل» را به «صبر» اسناد می دهد، گرچه جامع مشترکی دارند اما «جمال» را به محسوس اسناد می دهد.
#سالروز_وفات_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 75
تاریخ: 1399/12/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره266
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: یكی از محبوب های من از دنیای شما بوی خوش است[1]؛ همچنین می فرماید: استعمال بوی خوش جسم را شاداب كرده، آن را رشد می دهد[2]؛ همچنین می فرماید: روغن مالیدن به تن تیره بختی را می زداید[3] ... و پوست بدن را نرم می كند[4]؛ نیز می فرماید: با حنا خضاب كنید، زیرا بر جوانی، زیبایی، و توان جنسی شما می افزاید و مایه مباهات است: خدا به شما بر فرشتگان مباهات می كند.[5]
[1] . حُبِّبَ إِلَىَّ مِنْ دُنْیاكُمُ... الطِّیبُ... (كتاب الخصال، ص165؛ وسائل الشیعة، ج2، ص144).
[2] . ثَلاثَةٌ یفْرَحُ بِهِنَّ الْجِسْمُ وَ یرْبُو الطِّیبُ... (طب النبی، ص25).
[3] . الدُّهْنَ یذْهِبُ الْبُؤْسَ... (الجامع الصغیر، ج2، ص474).
[4] . ... الدُّهْنُ یلَینُ الْبَشَرَةَ (الكافى، ج6، ص519).
[5] . اخْتَضِبُوا بِالْحِنَّاءِ، فَإِنَّهُ یزِیدُ فِى شَبَابِكُمْ وَ جَمَالِكُمْ وَ نِكَاحِكُمْ وَ حُسْنِ وُجُوهِكُمْ وَ یبَاهِى اللَّهُ بِكُمُ الْمَلائِكَةَ... (مكارم الاخلاق، ص82).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 187.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صبر و سکینت
ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود
👇👇👇👇
💠 صبر و سکینت
ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش ٭٭٭ که محال است در این مرحله امکان خلود
▫️ خب اینجا دردگاه است! هیچ كس در اینجا راحت نبود و نیست و نخواهد بود، اینجا جای #آزمایش است؛ یا انسان مشكل مالی دارد یا مشكل فرزند دارد یا مشكل بیماری دارد یا مشكل های اخلاقی پیدا می كند، بالاخره درد و مشكل دارد. چه چیزی باعث میشود كه انسان بتواند این مشكلات را تحمل بكند؟ اگر یك #نشاط_درونی باشد انسان بر این مصائب فائق است.
▫️ اگر #زینب_كبری_سلام_الله_علیها گفت ما فقط خوبی دیدیم: «مَا رَأَیْتُ»؛ نه «رأیت جمیلا» بلكه با حصر فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؛ در این سفر خیلی به ما خوش گذشت، این كه ـ معاذ الله ـ نخواست اغراق کند! فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» در این سفر خیلی به ما خوش گذشت! پس انسان میتواند به جایی برسد كه آن #سانحه_جهانی_كربلا را بتواند تحمل كند، این راه دارد! خدا ما را برای این دومی آفریده نه برای اوّلی؛ انسان را در دردگاه آوردن كه هنر نیست، انسان را به آن گنج گاه دعوت كردن كه این رنج را تحمل بكند #هنر است! خدا ما را برای آن آفریده و این راه هم دارد، خیلی ها هم هستند که به آنجا رسیدند و خیلی ها هم تحمل میكنند می گویند: «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ»! این «الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ» در برابر آن است كه «علی كل حال» انسان در رنج است! این می گوید من #گنج دارم علی كل حال، او در هر لحظه مرا امتحان كرده و من در سایه لطف او در هر لحظه از #امتحان سرافراز برآمدم!
آپارات:
https://aparat.com/v/THeWr
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1390/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت مؤمنان
🔹 در بخش هایی از سوره مباركه «توبه» می فرماید: ﴿مَا كَانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾؛ فرمود هیچ كس حق ندارد در #هنگام_خطر خود را برهاند و وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را در معرض خطر قرار بدهد، هیچ كس حق ندارد؛ فرمود همه باید سپر آن حضرت باشید!
🔹 تا پیامبر اکرم و امام معصوم زنده هستند، چون اینها #عصاره_دین هستند، این آیه درباره شخص آنها و دین آنهاست و وقتی بر اساس ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾ اینها رحلت كردند یا غیبت كرده اند، این آیات درباره دین اینها, پیام اینها، روایات اینها در كنار قرآن كریم است. این چنین نیست كه تمام این دستورات برای این باشد كه انسان ها فقط حافظ شخص پیامبر باشند، با اینكه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُونَ﴾. پس عمده آن است كه تا آن حضرت زنده است، مؤمنان باید حافظ شخص او و دین او باشند و بعد از رحلت او یا شهادت اهل بیت یا #غیبت_ولی_عصر (ارواحنا فداه) باید #حافظ_دین او باشند. پس هیچ كس حق ندارد بگوید كه من مایل نیستم یا فلان كار برای من ضرر دارد، هیچ كس حق ندارد! بعد از بیعت، هیچ حق ندارد چنین بگوید، چون بعد از بیعت واقعاً انسان بایع است نه مالك؛ فروخت! اگر نخواهد زندگی غاصبانه بكند دیگر نباید در مقابل شرع بگوید من مایل نیستم!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1376/09/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره267
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#بوی_خوش_و_آرایش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: چهار چیز صورت را نورانی می کنند: نگاه به صورت زیبا، نگاه به آب، نگاه به سبزه و سرمه کشیدن هنگام خواب.[1]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خضاب كردن و خودآرایی مردان مایه افزایش عفت و پاكدامنی زنان است، [چنانكه برخی] زنان عفت را بر اثر ناآراستگی همسرانشان رها كردند.[2]
[1] . أَرْبَعٌ یضِئْنُ الْوَجْهَ: النَّظَرُ إِلَی الْوَجْهِ الْحَسَنِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْمَاءِ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ وَ الْكُحْلُ عِنْدَ النَّوْم (كتاب الخصال، ص237).
[2] . إِنَّ الْخِضَابَ وَ التَّهْیئَةَ مِمَّا یزِیدُ فِى عِفَّةِ النِّسَاءِ وَ لَقَدْ تَرَكَ النِّسَاءُ الْعِفَّةَ لِتَرْكِ أَزْوَاجِهِنَّ التَّهْیئَةَ لَهُنَّ (مكارم الاخلاق، ص79).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 188.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سلام بی بدیل
🔹 درود و تحیت جهانی مخصوص وجود مبارك نوح است، برای اینكه او یك #تلاش_بی_عدیل جهانی كرده است: ﴿سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾. هر كس از بعدی ها كه می آیند در كنار سفره حضرت نوح نشسته اند؛ تلاش و كوشش مستمر نُه قرن و نیم او می تواند الگویی برای تمام انبیا باشد.
🔹 خدای سبحان در قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید که صبر و استواری حضرت نوح را ببین، چه اینكه می فرماید: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾, ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ موسی﴾ و مانند آنها؛ اما پیشگام همه اینها وجود مبارك حضرت نوح است، لذا در قرآن #سلام_جهانی و تحیت جهانی تنها مخصوص وجود مبارك نوح (سلام الله علیه) است: ﴿سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمینَ﴾.
آنگاه این مطلب را برهانی می كند، چرا درود خدا بر نوح باشد در همه جهان ها؟ برای اینكه ما به #محسنین پاداش می دهیم _ این كبرای مسئله است _ یعنی او جزء «محسنین» بود و ما هم به «محسنین» پاداش می دهیم، لذا به او پاداش دادیم؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾. بعد به این تعلیل هم اكتفا نكرد، فرمود: ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾؛ منشأ احسانِ او, #عبادت_مؤمنانه او بود، او جزء #بندگان_خاص و بندگان «مخلَص» ما بود بلكه جزء پرورنده های بندگان «مخلَص» هم بود؛ ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾ یك دلیل, ﴿إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ﴾ این دلیل دیگر.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 15
تاریخ: 1392/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره268
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#زینت_و_آراستگی
🔸 امام باقر (علیه السلام) می فرماید: سزاوار نیست زنان آراستن خود را [برای همسرانشان] تعطیل كنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از به دست كردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود.[2]
[1] . لا ینْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا مِنَ الْحُلِىِّ وَ لَوْ أَنْ تُعَلِّقَ فِى عُنُقِها قِلادَةً (الكافى، ج5، ص509).
[2] . نَهَیص عَنِ التَّخَتُّمِ بِخَاتَمِ صُفْرٍ أَوْ حَدِیدٍ وَ نَهَی أَنْ ینْقَشَ شَىْءٌ مِنَ الْحَیوَانِ عَلَی الْخَاتَمِ (الفقیه، ج4، ص10).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 188.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عالمانِ شهید
🔹 همه کسانی که در دفاع مقدس سهمی داشته و دارند مأجورند و هیچ تردیدی در #اجر_الهی نیست؛ لکن روحانیتی که در دفاع مقدس تلاش و کوشش کرد و شربت شهادت نوشید، در #ترازوی_الهی, هم وزن در دست اوست و هم موزون.
توضیح مطلب این است: حدیث نورانی از وجود مبارک پیغمبر، آورنده قرآن حکیم و کریم نقل شده است که آن حضرت فرمود در روز قیامت ترازویی وضع می شود که در آن ترازو در یک کفه #خون_شهید و در کفه دیگر #مرکب_عالم را می گذارند: «یوزَنُ مِدادُ العلماء مع دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ»؛ در آن سنجش، مداد علما, افضل از دماء شهدا خواهد بود؛ یعنی آن خون در عین حال که مقدس و محترم است و صاحب آن به بهشت می رود; اما مرکّب عالم که #شهید_پرور است و شهادت را تحلیل می کند و خوی رزم و دفاع را در پیروان قرآن و عترت احیا می کند، این مرکّب, وزین تر و رساتر و گرامی تر از آن خون است.
🔹 اگر شهیدی داشتیم و یک روحانی وارسته، مرکّب این #روحانی_وارسته مثل امام (رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر که در نشر معارف الهی کوشا بودند و شهدا را تربیت کردند، اگر در قیامت مرکّب آن عالم با خون شهید سنجیده بشود، مرکّب آن عالم وزین تر است; ولی اگر خود عالم شربت شهادت بنوشد، او در یک دست وزن را دارد و در دست دیگر موزون را؛ یعنی خون با مرکّب خود او سنجیده می شود و یقیناً مرکّب او بالاتر از خون اوست، زیرا خون او یک امر مادی است اما مرکّب او یک #رشد_عقلی_و_معنوی را در زمان پیروزی هم به همراه دارد.
بنابراین یک #روحانی_شهید هم وزن را دارد و هم موزون را، لذا یقیناً پیروزتر از دیگران است; هم با علم خود توانست دین را آبیاری کند و هم با خون خود توانست دین را سرسبز و خرّم نگه بدارد.
#روز_روحانیت_و_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره شهدای طلاب دفاع مقدس
تاریخ: 1396/10/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شهدای روحانیت
🔸 هرچند مركّب عالِم بر خون شهید فزونی دارد: «یوزَنُ مِدادُ العُلَماءِ و دَمُ الشُّهَداءِ یرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دَمِ الشُّهَداء». رُجحان مداد عالم در این است كه هم در صحنه #جهاد_اصغر حضور دارد و هم در ساحت #جهاد_اكبر؛ زیرا با تبیین ضرورتِ دفاع، غرور طاغی مُستبرقْ نشین طرد می شود و با تحلیلِ ضرورتِ تهذیب، بوی ریایی كه از زاهد بوریانشین بر می آید، برطرف می گردد.
🔸 لذا مسطور قلم چنین عالمِ با شهامتی كه شهادت خود را شاهد صدق خویش قرار می دهد، مشمول سوگند: ﴿وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُون﴾ خواهد بود.
#روز_روحانيت_و_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پيام به مناسبت بزرگداشت شهداي روحانيت استان مازندران
تاریخ: اسفند 1382
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره269
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#زینت_و_آراستگی
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: انگشتر عقیق به دست كنید، زیرا تا بر دست شماست غم نمی بینید.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: پوشیدن خلخال برای زنان و دختران كوچك چنانچه صدا نداشته باشد اشكال ندارد و گرنه نارواست.[2]
[1] . تَخَتَّمُوا بِالْعَقِیقِ، فَإِنَّهُ لا یصِیبُ أَحَدَكُمْ غَمٌّ مَا دَامَ ذَلِكَ عَلَیهِ (عیون اخبار الرضاع، ج2، ص47).
[2] . وَسَأَلْتُهُ عَنِ الْخَلاخِیلِ، أَیصْلُحُ لُبْسُهَا لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْیانِ؟ قَالَ: إِنْ كُنَّ صُمّاً فَلا بَأْسَ وَ إِنْ یكُنْ لَهَا صَوْتٌ فَلا (مسائل علی بن جعفرع، ص138).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 188.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وصول برکات
🔹 صریح #وعده_قرآن این است كه ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾؛ باران فراوان می فرستیم و سدها را پر میكنیم؛ فرمود شما خودتان را اصلاح كنید، باران به عهده ما؛ اما اگر كم فروشی باشد, گران فروشی باشد, اختلاس باشد, بدرفتاری باشد، دل شما میخواهد كه سد پر شود؟ اینچنین نیست. در جای دیگر هم فرمود: ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾؛ آمدن فرشته، مشروط به #استقامت ماست, آمدن باران، مشروط به #استقامت ماست, غم و حزن برداشته شود مربوط به #استقامت ماست. فرمود: ﴿وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ﴾؛ مردم سرزمین, اگر اختلاس نكنند, سرقت نكنند, كم فروشی و گران فروشی نكنند همه روزی ها تأمین است؛ این آیات قرآن است و صریحاً وعده داد!
🔹 درباره اهل كتاب هم اینچنین است؛ فرمود: ﴿وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیهِمْ﴾ ما اینچنین میكنیم, بنابراین یك مدیر كل است كه دارد عالم را اداره می كند. جهان را, انسان را, فرشته ها را, ابر و باد و مه و خورشید را, شیاطین را با نظم دارد اداره می كند؛ اگر یك جا سخن از ﴿قَیضْنا لَهُمْ قُرَناءَ﴾ است, یك جا هم ﴿تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾ است؛ اگر یك جا قحط و غلاست یك جا هم ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾ است. فرمود برای ما فرق نمی كند، #هر_كسی در هر زمان و زمینی به دین خود عمل كند و بیراهه نرود، ما #نعمت_های_الهی را برای او نازل می كنیم.
فرمود اینها همه تحت ولایت من هستند؛ هر امری را كه شما حساب كنید، آسمان و زمین و باد و باران همه را تنظیم كرده فرمود شما بیراهه نروید، همه چیز را من تأمین می كنم؛ این #وعده_صریح_قرآن_كریم است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 15
تاریخ: 1394/01/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اولین همایش ملی مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی با رویکرد بررسی اندیشه های تفسیری مفسر بزرگ جهان اسلام، #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی، در گستره موضوعات مختلف قرآنی و در مقایسه با آرای سایر مفسران شیعه و سنی، جریان ها و مکاتب تفسیری و ... 28 آذر 1401 برگزار می شود.
🔹 آخرین مهلت ارسال مقاله: 25 آبان 1401
علاقهمندان برای ارسال مقالات و جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت همایش به نشانی اینترنتی http://olomquran.ir مراجعه کنند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پیام تصویری به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ـ مجازی 🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن 1400 🔹 دانشگاه آزاد اسلامی
اجتهاد در اصول، فروع، تفسیر و حدیث مورد تشویق و ترغیب ائمه (علیهم السلام) است / قرآن ما را به نظر به ملکوت دعوت می کند
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابیطالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری، صبح چهارشنبه ۲۷ بهمن با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار شد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در این پیام تصویری بیان داشتند: اصل نظریه پردازی و تحقیق و پژوهش را ائمه(علیهم السلام) به آموختند که صرف یاد گرفتن کافی نیست. اجتهاد در اصول، اجتهاد در فروع، اجتهاد در تفسیر، اجتهاد در حدیث، مورد تشویق و ترغیب ائمه(علیهم السلام) است.
🔸 معظم له با اشاره به فرازی از #زیارت_جامعه_کبیره، اظهار داشتند: یک زائر وقتی به بارگاه امامش مشرف می شود اگر جزء توده مردم باشد این جمله «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» را به یک معنا می خواند ولی وقتی یک دانشمند دانشگاهی یا یک دانشمند حوزوی به بارگاه امام معصوم مشرف می شود به معنای دیگری است. اینها فرمودند علوم ما را انبیا و اولیای خاص تحمل می کنند و پیروان ویژه و مخصوص ما پیروی می کنند، مرحوم طبرسی صاحب احتجاج و مرحوم طبرسی صاحب مجمع البیان آمدند در بهترین و عمیق ترین مراحل دینی تلاش و کوشش کردند این یکی ملل و نحل نوشت به نام احتجاج طبرسی که از توحید تا معاد، از قرآن تا تورات، همه اینها را بررسی کرد احتجاج اینها را تشریح کرد تبیین کرد. اینها جزء دقیق ترین و عمیق ترین و ریشه دارترین مسائل دینی ماست اینها آمدند «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» را عملاً معنا کردند «مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» را عملاً معنا کردند. این می شود #شیعه_ولوی و علوی و تقوی و نقوی تا به وجود مبارک حضرت ختمی امامت (علیهم آلاف التحیة و الثناء) برسد.
🔸 ایشان ادامه دادند: اینها بزرگانی اند که راه را به ما نشان دادند عملاً گفتند: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» اینها اهتمامشان را به اصول دین گذاشتند. راز این کار در قرآن کریم این است که ذات اقدس الهی ما را به #نظریه_پردازی دعوت کرده است فرمود درباره آسمان ها نظریه بدهید درباره زمین نظریه بدهید درباره سلسله کوه ها نظریه بدهید درباره حیوانات نظریه بدهید؛ وقتی قرآن می فرماید چرا نظر نمی کنید، منظور نظریه پردازی است نه نگاه فیزیکی.
🔸 معظم له اظهار داشتند: یک نظریه پردازی علمی است که خداوند در قرآن فرمود شما #محققانه اینها را بررسی کنید تا به جایی برسید؛ یک نظریه پردازی بالاتر از علمی است که با شهود همراه است فرمود در #ملکوت_عالم نگاه کنید ببینید به دست کیست! ﴿فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ﴾؛ فرمود شما مُلک را وقتی گذراندید به ملکوت برسید ببینید ملکوت جهان به دست کیست. بعد از اینکه نظریه پردازی شما در بدنه نظام هستی تمام شد بعد از اینکه نظریه پردازی درباره ملکوت نظام هستی تمام شد، وارد مرحله سوم می شوید، از نظر به #رؤیت می رسید؛ به تعبیر ما در فارسی، از نگاه به دیدن می رسید. هر نگاهی به دیدن نمی رسید، نظر همواره به رؤیت نمی رسد ولی زمینه وصول به رؤیت است.
🔸 ایشان ادامه دادند: قرآن ما را به #نظر_به_ملکوت دعوت کرد: ﴿أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾. مرحوم طبرسی صاحب احتجاج، مرحوم طبرسی صاحب تفسیر، اینها عمر را در ملکوت به سر بردند در اصول دین به سر بردند در نظریه پردازی درباره باطن عالم به سر بردند درباره ملل و نحل به سر بردند کار بسیار دقیقی کردند.
متن کامل پیام:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/y28888
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره270
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: از سعادت و خوشبختی مرد مسلمان داشتن خانه ای وسیع و مركبی راهوار و همسر و فرزند صالح است[1]؛ همچنین می فرماید: هركس خانه ای ساخت، گوسفندی قربانی كند و گوشتش را به تهیدستان بدهد.[2]
[1] . مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ الْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ وَ الْمَسْكَنُ الْوَاسِعُ وَ الْمَرْكَبُ الْبَهِىُّ وَ الْوَلَدُ الصَّالِح (مكارم الاخلاق، ص125).
[2] . مَنْ بَنَی مَنْزِلاً فَلْیذْبَحْ كَبْشاً وَ لْیطْعِمْ لَحْمَهُ الْمَسَاكِینَ (مكارم الاخلاق، ص127).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 191.
🆔 @a_javadiamoli_esra