💠 مفاتیح الحیات
#شماره 300
#فصل_دهم
#مسافرت
#آداب_سفر
🔸 بخشندگی: امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: جوانمردی در سفر، بخشیدن توشه، مخالفت كمتر با همسفران و بسیار یاد خدا كردن در هر فراز و فرود و نزول و قیام و قعود است[1]؛ نیز می فرماید: [در مسافرت] به روی همسفران بسیار تبسم كن و نسبت به توشهات بخشنده باش[2] و می فرماید: سكوت طولانی، بسیار نماز گزاردن و سخاوتمندی با همسفران از آداب سفر است.[3]
[1] . وَ أَمَّا مُرُوءَةُ السَّفَرِ فَبَذْلُ الزَّادِ وَ قِلَّةُ الْخِلافِ عَلَی مَنْ صَحِبَكَ وَ كَثْرَةُ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِى كُلِّ مَصْعَدٍ وَ مَهْبَطٍ وَ نُزُولٍ وَ قِیامٍ وَ قُعُودٍ (كتاب الخصال، ص54).
[2] . أَكْثِرِ التَّبَسُّمَ فِى وُجُوهِهِمْ وَ كُنْ كَرِیماً عَلَی زَادِكَ (الكافى، ج8، ص348).
[3] . ... وَ اغْلِبْهُمْ بِثَلاثٍ: بِطُولِ الصَّمْتِ وَ كَثْرَةِ الصَّلاةِ وَ سَخَاءِ النَّفْسِ بِمَا مَعَكَ مِنْ دَابَّةٍ أَوْ مَالٍ أَوْ زَادٍ (الكافى، ج8، ص348).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 204.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منشأ اعمال
🔹 سیئه و حسنه كه وصف فعل اند، وجود خارجی ندارند بلکه از انطباق و عدم انطباق این فعل به قانون شرع انتزاع می شوند؛ منشأ پیدایش چنین كاری هم خصوصیت های گوناگون نفس است و این #نفس هم كاملاً #قابل_تغییر و تبدیل است.
🔹 مادامی كه انسان در محدوده دنیا زندگی میكند قابل تغییر و تبدیل است؛ بد خوب می شود خوب بد می شود، گاهی بدبو خوش بو می شود گاهی خوش بو بدبو می شود. این #دنیا_جای_تغییر و تبدیل است؛ اگر یك كود بدبو شده میوه شیرین یا یاس معطّر، یك انسان بدنیت و بد اراده هم با #توبه, طیب و طاهر میشود یا ـ معاذ الله ـ انسان بدعاقبت مثل میوه ای است كه می پوسد و متعفّن می شود.
🔹 اگر كسی خود را به #باغبان_خوب بسپارد که هو الله، بر اساس ﴿وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتاً﴾، او خبیث را طیب می كند و همین طور نگه می دارد اما اگر خود را به خبیث بسپارد به نام شیطان که ﴿وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ﴾ اولیایشان شیطان است ﴿یخْرِجُونَهُم مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ﴾، این یك میوه معطّر و شیرین را به صورتی بدبو در می آورد.
🔹 نفس, قابل تغییر است، این #نفس و این #اراده كه تغییرپذیر شد منشأ تبدّل و گوناگونی افعال است وگرنه این طور نیست که ما در خارج، فعلی داشته باشیم به نام سیئه یا فعلی داشته باشیم به نام حسنه! این كسی كه دارد غذای حلال می خورد آن كسی كه دارد غذای حرام می خورد، كارهای طبیعی و وجود خارجی هر دو یكی است منتها یك كار #موافق_با_شریعت است كه از آن حسنه انتزاع می شود یك كار مخالف شریعت است كه از آن سیئه انتزاع می شود، منشأ این وفاق و خلاف هم آن #اراده خوب و بد است و منشأ اراده خوب و بد، آن خصوصیت نفسانی است كه یا طیب است یا خبیث. آن اگر اصلاح بشود اراده ها اصلاح می شود و ارادهها كه اصلاح شد افعال اصلاح می شود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27
تاریخ: 1390/12/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 301
#فصل_دهم
#مسافرت
#آداب_سفر
🔸 مراعات بیماران و ناتوانان: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هرگاه در مسافرت یكی از همراهانتان بیمار شد سه روز برای او درنگ کنید[1]؛ نیز می فرماید: در مسافرت (پیمودن راه) حال ناتوانترینتان را مراعات كنید.[2]
[1] . إِذَا كُنْتُمْ فِى سَفَرٍ فَمَرِضَ أَحَدُكُمْ فَأَقِیمُوا عَلَیهِ ثَلاثَةَ أَیامٍ (قرب الاسناد، ص64؛ وسائل الشیعة، ج11، ص458).
[2] . سِیرُوا سَیرَ أَضْعَفِكُمْ (عوالی اللئالی، ج1، ص284).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 205.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سرمایه انسان
🔹 انسان ها با #سرمایه خلق شدند، هیچ انسانی بدون سرمایه آفریده نشده است؛ هم سرمایه معرفتی و شناخت دارد هم سرمایه گرایشی و روشمند بودن؛ هم بخش #اندیشه را با سرمایه مجهّز كرد كه او با #فطرت_توحیدی خلق شد: ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم بخش #انگیزه را با گرایش آفرید: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. آن علوم حوزوی و دانشگاهی است که كسبی است اما این دانش توحیدی و گرایش اخلاقی در درون همه هست.
🔹 هم سوره «روم» انسان را از نظر #اندیشه سرمایه دار معرفی كرد فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم سوره مباركه «شمس» انسان را با #گرایش معرفی كرد فرمود: ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾، بنابراین انسان جاهلاً به دنیا نیامده (یك)، بی تفاوت هم خلق نشده (دو)؛ هم با #سرمایه_دانشی خلق شده هم با #گرایش_ارزشی. انبیا آمدند هم این بخش دانش او را اثاره كردند ثوره كردند شكوفا كردند که «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ» و هم آن بخش گرایشش را.
🔹 این اصول درباره همه انسان ها در هر عصر و مصری هست یعنی هم #كلی است هم #دائم؛ هیچ انسانی نیست كه این دو سرمایه را نداشته باشد چه در گذشته چه در حال چه در آینده؛ لذا همه به اندازه سرمایه مكلّف اند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 5
تاریخ: 1390/12/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 302
#فصل_دهم
#مسافرت
#آداب_سفر
🔸 رعایت حرمت همسفران: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مردانگی در سفر این است كه چون از همسفران جدا شدی از آنان بدگویی نكنی[1]؛ نیز می فرماید: از جوانمردی به دور است كه شخص خوبی ها و بدی های سفر را برای دیگران بازگوید.[2]
[1] . مُرُوءَةُ السَّفَرِ... تَرْكُ الرِّوَایةِ عَلَیهِمْ إِذَا أَنْتَ فَارَقْتَهُم (تحف العقول، ص374).
[2] . لَیسَ مِنَ الْمُرُوءَةِ أَنْ یحَدِّثَ الرَّجُلُ بِمَا یلْقَی فِى السَّفَرِ مِنْ خَیرٍ أَوْ شَرٍّ (الفقیه، ج2، ص274).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 205.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یاد قیامت
🔸 در جریان #إحیاء_الأرض ، برخی از اهل تفسیر این «إحیاء الأرض» که ﴿فَأَحْیا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، این را به نباتات زدند، نباتات را ذات اقدس الهی إحیا نمی کند، اینها را بیدار می کند!
👇👇👇👇
💠 یاد قیامت
🔸 در جریان #إحیاء_الأرض ، برخی از اهل تفسیر این «إحیاء الأرض» که ﴿فَأَحْیا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، این را به نباتات زدند، نباتات را ذات اقدس الهی إحیا نمی کند، اینها را بیدار می کند!
این درخت ها خوابند، وقتی #بهار شد اینها را بیدار می کنند، این «ایقاظ النائم» است؛ این درخت که بیدار شد غذا می خواهد، وقتی بخواهد تغذیه کند، خاک های کنار ریشه خود را تغذیه می کند، این خاک مرده است حقیقتاً، بعد از چند روز یا چند هفته زنده می شود حقیقتاً.
🔸 فرمود مگر نمی بینند که ﴿أَنَّ اللَّهَ یحْیی الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، نه اینکه «یقیض النائم بعد نومها»! درخت ها زنده اند؛ منتها خوابند، بهار که شد بیدارشان می کند. این خاک ها و کودها اینها مرده اند، با تغذیه درخت ها زنده می شوند حقیقتاً. این است که فرمود: «اِذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَاکثرُوا ذِکر النُّشُور»؛ شما وقتی #بهار را دیدید به فکر #قیامت باشید، قیامت هم همین طور است که مرده را زنده می کند! الآن این خاک زنده شد! این خاک و کود که جماد بودند الان نبات شدند و زنده شدند.
آپارات:
https://aparat.com/v/EOeGX
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 4
تاریخ: 1394/12/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امامت رحمت
🔹 ذات اقدس الهی، #الرحمن است. اینكه فرمود: «سَبَقَت رحمته»، «سبقت» یعنی «سبقت» نه یعنی «زادَتْ»! آن بیان نورانی امام سجاد در صحیفه كه فرمود: «تَسعیٰ رَحمته أمامَ غضبه» یعنی او اگر مُنتقم است او اگر غضب دارد او اگر سَخط دارد او اگر عذاب می كند همه اینها در صف جماعتی اند كه امام جماعتشان #رحمان است. رحمان اَمام غضب است رحمان اِمام غضب است، هر جا #رحمان دستور غضب بدهد غضب شروع می شود، البته رحمت او بیش از غضب اوست.
🔹 اما آنچه نكته عمیق عریق علمی است این نیست كه رحمت او بیش از غضب اوست، بلکه آن است كه رحمت او #پیش_از_غضب اوست. رحمت در اینجا دستور می دهد كه اینها باید عذاب بشوند؛ رحمان دارد عذاب می كند، چرا؟ چون او #خدای_كل است. رحم كردن به مظلوم به چیست رحم كردن به نظام حق به چیست؟ به این است كه كافر عذاب ببیند. باید به دین رحم كرد یا نه باید به مظلوم رحم كرد یا نه؟ این رحمت اقتضا میكند و فتوا می دهد كه كافر عذاب بشود؛ فرمود: «تَسعیٰ رَحمته أمامَ غضبه»؛ «یا مَن سَبَقَت رحمَتُه غضَبَه». نه اینکه سَبق زمانی یا سبق زمینی دارد، بلکه سبق رتبی و فرمانروایی دارد. اگر این است انسان هم همین طور خواهد بود؛ عبادِ «الرحمن» دارای قلبی اند كه این قلب, #عرش_خداست و این عباد روی این عرش مستقرّند و روی این عرش، فرمانروایی رحمت را امضا می كنند و مطابق رحمت می جنگند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25
تاریخ: 1390/012/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
🌐 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: فرزندان و اعضای بیت مرحوم آیت الله علوی گرگانی در روز یکشنبه هفتم فروردین با آیت الله العظمى جوادی آملی دیدار کردند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
لذت عبادت ماه رمضان در گرو حسابرسی ماه شعبان است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: کسانی که #سال_اخلاقی دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاری هایشان را بدهند توبه ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْن های حقّ اللهی و حقّ الناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی #اول_سال فرا می رسد اینها با سود همراه باشند.
👇👇👇👇
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه ماه پربرکت شعبان، #آخر_سال اخلاقی مومنان است، بیان داشتند:
🔹 مستحضرید هر کسی برای خود یک سالی دارد کشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاییز است یعنی درو میکنند و سود و زیان کِشت و زرعشان را مشخص میکنند، برخیها هم اول سالشان #فروردین است آنها که میخواهند بالنده باشند و مثل گیاه زندگی کنند معمولاً کسانی اند که در حدّ حیات گیاهی هستند و اول سالشان فروردین است رشد میکنند و جامه خرّم در برمیکنند، اما کسانی که در مسائل اخلاقی کار میکنند اول سالشان #ماه_مبارک_رمضان است لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اینهاست در آخر سال نظیر اینکه نزدیک امتحانات کنکور می شود انسان چگونه تلاش و کوشش می کند مطالعه کند و حضور ذهن داشته باشد، اینها که سال اخلاقی دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاریهایشان را بدهند حقّالله دارند حقّالناس دارند توبه ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْنهای حقّاللهی و حقّالناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی #اول_سال فرا می رسد اینها با سود همراه باشند.
🔹 لذا آنهایی که در مسائل اخلاقی کار می کنند اول سالشان ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان را با تلاش و کوشش و ناله و ضجّه می گذرانند که بدهکار نباشند. اینکه این بزرگوار گفت:
ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
همین است یعنی الآن ماه شعبان، آخر سال است یازده ماه گذشت این ماه آخر سال است آخرین ماه است اگر بخواهی چیزی بنوشی بنوش وگرنه ماه مبارک رمضان که آمد ماه کار است ماه جایزه نیست شب و روز این ماه مبارک رمضان را باید تلاش و کوشش کنی تا شب عید رمضان یعنی شب #عید_فطر که شد و روز عید رمضان یعنی عید فطر که شد آنجا به عنوان لیلة الجوائز یا یوم الجوائز چیزی به تو بدهند وگرنه ماه مبارک رمضان ماه کار است ماه رفتن است نه ماه جایزه گرفتن، «ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید» این #خورشید_وصال این جام دادن این جایزه دادن اگر ماه شعبان نصیب تو نشد ماه مبارک رمضان نصیبتان نمیشود ماه مبارک رمضان باید بدوید تا در شب عید رمضان چیزی به شما بدهند ماه کار است نه ماه وصال. البته انسان از کار کردن و عبادت کردن لذّت میبرد ولی لذّت دیدار و لذّت وصال چیز دیگری است اگر شب عید رمضان شد روز عید رمضان شد روز عید فطر شد آن وقت میگویند:
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
آن روز، #روزه_جایزه است که چیزی به آدم میدهند، بنابراین ما اگر به آن حد نرسیدیم لااقل این یک ماه را که نزدیک است سال قبلی تمام بشود بررسی کنیم دِیْن و حقّالله و حقّالناس و نقصها و قصورها و تقصیرها را ترمیم بکنیم.
📚 منبع: آرشیو جلسات درس اخلاق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 303
#فصل_دهم
#مسافرت
#آداب_سفر
🔸 دید و بازدید مسافر
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: بر مسلمان است كه هرگاه قصد سفر كرد دوستانش را خبر كند و بر دوستان اوست كه هرگاه از سفر بازگشت به دیدارش روند.[1]
امام حسن عسكری (علیه السلام) به نقل از پدران بزرگوارش می فرماید: هنگامی كه جعفر بن ابی طالب از حبشه آمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به احترامش برخاست و دوازده گام از او استقبال و با وی معانقه كرد و میان چشمانش را بوسید و از خوشحالی دیدارش اشك شوق ریخت.[2]
[1] . حَقٌّ عَلَی الْمُسْلِمِ إِذَا أَرَادَ سَفَراً أَنْ یعْلِمَ إِخْوَانَهُ وَ حَقٌّ عَلَی إِخْوَانِهِ إِذَا قَدِمَ أَنْ یأْتُوهُ (الكافى، ج2، ص174).
[2] . إِنَّ رَسُولَ اللَّهِص لَمَّا جَاءَهُ جَعْفَرُ بْنُ أَبِى طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ قَامَ إِلَیهِ وَ اسْتَقْبَلَهُ اثْنَتَىْ عَشْرَةَ خُطْوَةً وَ عَانَقَهُ وَ قَبَّلَ مَا بَینَ عَینَیهِ ... وَ بَكَی فَرَحاً بِرُؤْیتِهِ (كتاب الخصال، ص484).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 205.
🆔 @a_javadiamoli_esra