eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اساس فضایل 🔸 گرچه همه این مسائلِ دستور به تقوا و مانند آن راهگشاست؛ امّا کلید همه اینها مسئله است. شما ببینید آن جمعیت زیاد که در نیشابور به استقبال وجود مبارک رفتند و قلم ها و لوازم التحریر حاضر کردند تا حدیثی از کلام نورانی حضرت را بشنوند، مهم ترین مطلبی را که وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) فرمود همین است: «کَلِمَةُ لا إِلَه إِلا اللهُ حِصْنِی» این توحید است، این اوّلین و مهم ترین حرف ماست. 🔸هر وقت انسان بیراهه رفته است، «لا إِلَه إِلا اللهُ» را فراموش کرده است؛ خیال می کند که ذات اقدس الهی او را نمی بیند، را نادیده گرفته؛ اگر به غیر خدا دارد مراجعه می کند، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته؛ اگر به قدرت خودش دارد تکیه می کند، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته؛ اگر درباره آینده تردیدی دارد، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته است. تمام برکات و فضایل به برمی گردد و همه معاصی به شرک برمی گردد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ﴾. 🔸 یک وقت انسان غافلاً کاری انجام می دهد سهواً یا نسیاناً کاری انجام می دهد، خدا می گذرد، این با توحید مخالفت ندارد؛ امّا آنجا که معصیت است یعنی موضوع را می داند حکم را می داند و ضرورتی هم در کار نیست این منافی توحید است. بعضی از بزرگان می گویند هیچ معصیتی نیست، مگر اینکه به شرک برمی گردد یعنی اگر کسی هیچ عذر و بهانه ای ندارد، موضوع را می داند، حکم را می داند، در حال اختیار هم است، عالماً عامداً دارد معصیت می کند، این را که شما تحلیل می کنید سر از در می آورد، یعنی چه؟ یعنی خدایا شما فرمودید که این کار حرام است، من هم می دانم که شما فرمودید، عذری هم ندارم؛ ولی می خواهم انجام بدهم! حرفی که ابلیس زد هم شرک بود؛ یعنی خدایا شما نظرتان آن است ولی من نظرم این است! فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ﴾ لذا وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) اصل را قرار داد. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 14 تاریخ: 1394/08/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
می‌ توانیم به ‌وسیله آیات قرآن به آن حیاتی برسیم که امام رضا (سلام الله علیه) از ما می‌ طلبد 🔸 قرآن می ‌فرماید من شما را به حیات انسانی دعوت می ‌کنم؛ اگر می ‌خواهید زنده شوید به مراجعه کنید، پس کاری که به ‌وسیله دم مسیحایی انجام می‌ شد قرآن آن را در حد بسیار بالاتر انجام می‌ دهد و راه رسیدن به این حیات نیز ائمه اطهار(علیهم السلام) مانند وجود مقدس هستند. 🔸 ما می ‌توانیم به‌وسیله آیات قرآن کریم به آن حیاتی برسیم که از ما می ‌طلبد. 🔸 نه تنها از آیات قرآن کریم، بلکه از بیانات پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (ع) نیز می ‌توان این نورانیت و حیات انسانی را گرفت، چراکه قرآن و عترت همواره در کنار هم و همتای هم هستند و مکمل یکدیگر می‌ باشند. لذا عالم اهل‌بیت (ع) می ‌تواند جامعه را به برساند و انسانِ از درون مرده را زنده کند. 📚 درس اخلاق: https://b2n.ir/q95415 تاریخ: 1396/054/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 345 🔸 آثار قطع رحم پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: در قیامت مردی كه به ظاهر در مسیر خیر بوده، ناگهان رحمی كه وی پیوند خود را با او گسسته بر او وارد می ‌شود و او را به ژرف‌ ترین گودی آتش دوزخ می ‌افكند[1]؛ نیز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بوی خوش بهشت از مسافت هزار ساله به مشام می‌ رسد؛ ولی ستم كننده به والدین و قاطع رحم آن را نمی‌ یابند.[2] [1] . ... فَإِنَّ الرَّحِمَ لَهَا لِسَانٌ یوْمَ الْقِیامَةِ... فالرَّجُلُ لَیرَی بِسَبِیلِ خَیرٍ إِذَا أَتَتْهُ الرَّحِمُ الَّتى قَطَعَهَا فَتَهْوِى بِهِ إِلَی أَسْفَلِ قَعْرٍ فِى النَّار (الكافى، ج2، ص156). [2] . ... فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عَامٍ وَ لا یجِدُهَا عَاقٌّ وَ لا قَاطِعُ رَحِم (الكافى، ج2، ص349). 📚 مفاتیح الحیات ص 236 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه 1443 🔹 مرگ ذلت بار 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مرگ ذلت بار 🔹 خداوند مرحوم را غریق رحمت کند! این دو آیه را خوب و لطیف معنا کرده است؛ در دو جای قرآن ذات اقدس الهی فرمود که عده ای که با می میرند اینها کسانی هستند که ملائك ﴿یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾؛ هم به پشت آنها می زنند هم به صورت آنها می ‎زنند، اینها هستند که فشارِ جان کندن دارند؛ فرمود: ﴿یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾ کسی نمی بیند اما اینها دارند کتک می خورند. 🔹 این بزرگوار توجیهی که نسبت به این دو آیه ارائه کرده است این است که فرشته هایی که مأمور و مسئول دنیا هستند، می ‌بینند او عمری را به بازی گذرانده کاری انجام نداده وقتش را تلف کرده و است، لذا محکم به پشت او می زنند که این را وارد برزخ کنند؛ مسئولان برزخ که می‌ خواهند تحویل بگیرند می بینند این با و می آید، محکم به صورت او می زنند که با دست خالی و روی سیاه کجا می آیی، عمرت را تلف کردی. هم اینها پشت او را می زنند، هم آنها صورت او را می زنند ﴿یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 2 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است / بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق! 🔸 هیچ کمالی نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت! چرا که و روح نه مذکر است و نه مونث.«ولیّ الله» بودن متعلق روح است و روح مجرد است... 👇👇👇👇
معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است / بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق! 🔸 هیچ کمالی نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت! چرا که و روح نه مذکر است و نه مونث.«ولیّ الله» بودن متعلق روح است و روح مجرد است. 🔸 عرفان نظری طبق قواعد اصولی عمل می کند و در واقع این نوع عرفان، یک فلسفه متکاملی است. اما آنچه اهمیت دارد این است که یک «موضوع» دارد و یک «معرفت شناسی»؛ موضوع آن همان هستی شناسی است که مراد، حضرت حق است که نامتناهی است و نامتناهی جایی برای غیر نمی گذارد، وقتی نگاه ما این بود،کل جهان می شود «آیت». ، طریق را بحث می کند و اینکه عرفان چه ابزاری برای شناخت حق می خواهد! و به این می رسد که معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است. 🔸 امام صادق (علیه السلام) در پاسخ ابو بصیر که از حضرت سوال کرد آیا خداوند را می توان دید؟ فرمود بله! انسان قبل از تولد در خدا را مشاهده کرده است و بعد از مرگ نیز در قیامت، خداوند را مشاهده خواهد کرد علاوه بر اینکه مؤمنین در دنیا نیز می توانند خداوند را مشاهده کنند! قطعاً منظور حضرت از این مشاهده، است همانگونه که ابوبصیر نابینا، مشاهده کرد؛ لذا خداوند قطعاً قابل مشاهده است، امام (علیه السلام) فرمود خدا را می شود در دنیا با قلب دید اما اینکه حالا مقدور ما نیست بحث دیگری است. 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی (علیهم السلام) با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 346 🔸 برخی از عوامل قطع رحم گسستن پیوند خویشاوندی و پاس نداشتن حرمت والدین عوامل گوناگونی دارد؛ لیکن به دو عامل مهم آن، بی‌ حیایی و حرص اشاره می ‌شود: امام صادق (علیه السلام) به مفضّل فرمود: برخی چنان‌ اند كه اگر حیا نبود حق پدر و مادر و صله رحم را رعایت نمی‌ كردند.[1] پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود: از حرص بپرهیزید، زیرا پیشینیان را به خونریزی و قطع رحم كشانده است.[2] [1] . ... فانّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْلا الْحَیاءُ لَمْ یرْعَ حَقَّ وَالِدَیهِ وَ لَمْ یصِلْ ذَا رَحِم (توحید المفضّل، ص79). [2] . إِیاكُمْ وَ الشُّحَّ فَإِنَّهُ دَعَا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ حَتَّی سَفَكُوا دِمَاءَهُمْ وَ دَعَاهُمْ حَتَّی قَطَعُوا أَرْحَامَهُمْ (كتاب الخصال، ص176). 📚 مفاتیح الحیات ص 236 و 237 🆔 @a_javadiamoli_esra
کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 👇👇👇👇