eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله ▪️ به مناسبت عاشورای حسینی ▪️ تاریخ: 1399/06/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله ▪️ به مناسبت عاشورای حسینی ▪️ تاریخ: 1399/06/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3667 p2.pdf
2.65M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله ▪️ به مناسبت عاشورای حسینی ▪️ تاریخ: 1399/06/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روز یازدهم ماه ▪️ شهادت امامت و حق طلبی 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شهادت امامت و حق طلبی ▪️ جریان حسین‌ بن‌علی به شخصیت حقوقی او برمی‌گردد، نه شخصیت حقیقی او! حسین‌بن‌علی از آن جهت كه یك شخص حقیقی است فرزند علی‌بن‌ابیطالب است مانند سایر فرزندان امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) یك انسان متعارف است كه مانند افراد دیگر محكوم ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] است؛ یك شخصیت حقوقی به نام امامت دارد، آنها با خود حسین‌بن‌علی از آن جهت كه یك شخص عادی بود كه در نبرد نبودند، به ‌عنوان اینكه او فرزند پیغمبر است و داعیه امامت دارد در نبرد بودند. بنابراین دشمن ها با امامت درگیر بودند نه با شخص امام، این یك نكته؛ و وجود مبارك ابی‌عبدالله هم در همین جریان مدینه نفرمود كه وقتی یزید حاكم شد باید فاتحه اسلام را خواند، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ‏ السَّلَامُ‏ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِیدَ»،[2] جریان یزید تمثیل است نه تعیین؛ یعنی خصوصیتی برای یزید نیست، هر كسی یزیدی فكر می‌كند. خصوصیتی برای حسین‌بن‌علی(سلام الله علیه) نیست، هر كسی دارای مقام امامت است. خود ابی‌عبدالله فرمود اگر مثل یزید بر مردم حاكم بشود دیگر اسلامی نمی‌ماند. بنابراین براساس این دو نكته: یكی اینكه شخصیت حقوقی حسین‌بن‌علی(سلام الله علیه) به امامت برمی‌گردد، دوّم اینكه وجود مبارك حضرت وظیفه همه مسلمان ها را تا روز قیامت مشخص كرد كه اگر حاكمی مثل یزید شد نباید ساكت نشست؛ براساس این دو جهت امامت و حق‌طلبی شهید شد. بنابراین وجود مبارك سید‌الشهداء فرمود سخن من و یزید نیست، سخن از مثل یزید است؛ حالا هر كسی شد. سخن از حق و باطل و صدق و كذب و خیر و شرّ و حُسن و قبح و مانند آن است. ▪️ مطلب بعدی هم این بود كه وجود مبارك سیدالشهداء سه جهاد داشت: هم جهاد اصغر داشت كه با دشمنان جنگید، هم جهاد اوسط داشت كه با اوصاف نفسانی جنگید امام عادل بود و هم جهاد اكبر. چون جهاد اكبر معمولاً مطرح نیست این اوسط را اكبر می‌نامند و گرنه مبارزه با نفس، تهذیب نفس، تزكیه نفس، آدم عادل شدن، آدم متّقی شدن، آدم بهشتی شدن، این جهاد اوسط است نه جهاد اكبر! جهاد اكبر برای كسی است كه این مرز جهاد اوسط را گذرانده؛ یعنی آدمی است عادل، متقی، وارسته، اهل نماز شب، پاك، منزه، اهل بهشت، ولی می‌خواهد وارد حوزه جهاد اكبر بشود. جهاد اكبر این است كه انسان تلاش و كوشش بكند اینجا كه هست بهشت را ببیند، جهنّم را ببیند نه بهشتی بشود! اگر كسی تلاش و كوشش او این است كه بهشتی بشود این در جهاد اوسط هست. ▪️ خود سیدالشهداء (سلام الله علیه) بهشت را می‌دید و در شب عاشورا نشان یك عدّه هم داد، بنابراین جهاد اكبر این نیست كه آدم ایمان داشته باشد بهشتی هست و جهنمی هست. جهاد اكبر یعنی اینكه آن قدر تلاش و كوشش بكند در مال حلال، فكر حلال، غذای حلال، نماز شب، طهارت روح كه جز خدا نیاندیشد تا جهنّم را ببیند و بهشت را ببیند كه ـ إن شاء الله ـ امیدواریم در همین فضا حركت كنیم. ▪️ این ایام را با عظمت و جلال ما برگزار كنیم عزاداری و گرامی‌داشت جریان نهضت كربلا از مهم ترین اركان دین ماست، برای اینكه او حفظ كرده است. تا این خون هست تا این نام هست، مبارزه با ظلم هست، مبارزه با ستم هست، بیداری مسلمان ها هست. تلاش و كوشش كنیم كه این عزاداری را با جلال و شكوه برگزار كنیم. چیزی كه از عظمت این عزاداری كم می‌كند چیزی كه از جلال و شكوه این عزاداری كم می ‌كند، نه آن حرف ها را بزنیم، نه آن ابزار را به همراه داشته باشیم، نه آن حركت ها را امضا بكنیم؛ كاری بكنیم، حرفی بزنیم و عزاداری بكنیم كه واقعاً یكی از این جهادهای سه‌ گانه را به همراه داشته باشد. [1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره أنبیاء، آیه35؛ سوره عنکبوت، آیه57. [2]. مثیر الاحزان، ص25. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/09/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه یازدهم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روز دوازدهم ماه ▪️ نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام ▪️ نمونهٴ اهتمام آن حضرت به تشكل حكومت و نظام اسلامی همان است كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست و در دعای عرفهٴ خود امام سجاد، وجود مبارک سالار شهیدان در دعای عرفهٴ معروف خودشان به خدا عرض می ‌كنند پروردگارا تو را شكر كه در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حكومت الهی سامان یافت و مرا در حكومت اسلامی و نظام دینی به دنیا ‌‌‌‌آوردی، من شاكر این نعمتم![1] همین مضمون كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست، در دعای عرفهٴ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آمده که عرض می‌ كند برای هر عصر و مصری یك امام است كه حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده كه امام شناس باشـم، در مسیر امام حركت كنم، او را دعا كنم و او را تأیید كنم؛[2] این اهتمام آن حضرت به یك نظام الهی حكومت دینی بود، این مطلب او‌‌‌‌‌‌‌‌ّل كه وظیفهٴ همهٴ ما این است كه نسبت به نظام اسلامی و حكومت دینی حق‌شناس باشیم و قدردانی بكنیم. ▪️ مطلب دوّم آن است كه ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت كه نظام هستی را بشناسیم، جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم، پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی كنیم و با سامان یافتن این مثلث وظیفه خود را بشناسیم. عدّه زیادی بر این باورند كه این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می ‌گردد و هر كاری یك علّتی دارد و خدای سبحان سر‌‌‌‌آغاز این علّت است، سلسله جنبان این علّت است، اوّلین علّت اوست بقیه علل و اسباب بعدی‌ اند و واقعاً بر اساس نظام علّی در جهان تكوین به بعضی از امور می‌ نگردند و همان تفكر جهان ‌بینی در مسائل اخلاقی اینها، سیاسی و اجتماعی اینها اثرگذار بوده و هست؛ یعنی گاهی كار را به دیگری واگذار می ‌كنند، او را به عنوان علّت قریب می ‌شناسند؛ گاهی نیازی دارند به كسی مراجعه می ‌كنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سسب قریب كمك می‌ طلبند، آن را سبب می ‌دانند گرچه مسبب همه اسباب خداست؛ این تقریباً یك نگاه عقلی است، از نظر موحّدان جهان‌بین یك نگاه میانی است؛ ولی وجود مبارك امام سجاد مانند سایر ائمه (علیه السلام) كل هستی را مظاهر و آیات الهی می ‌دانند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می‌ شود بازگشتش به این است كه به نظر ما اینها سبب ‌اند، ولی سبب حقیقی و راستین همان خدای سبحان است كه ﴿وَ مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾.[3] ما لازم نیست راه های طولانی را طی بكنیم و بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است، آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم. آیا ما باید تسلسل را باطل كنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اوّل می ‌توانیم خدا را ثابت كنیم؟ یعنی این مجاری واقعاً اسباب ‌اند، واقعاً علل‌اند، منتها خدا سبحان رأس علل است كه تا این سلسله را طی نكنیم به خدا نمی ‌رسیم؟ یا نه همه اینها مجاری فیض ‌اند، در عین حال كه خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد خدای سبحان به هر كدام از اینها از كسی كه یا چیزی كه سبب قریب است نزدیك تر است. اهل‌بیت (علیه السلام) این راه دوّم را كه راه عرفان است نه راه فلسفه و كلام به ما آموختند و در دعای نورانی امام سجاد این مطلب شكوفاتر است. ▪️ برای اوحدی از اهل نظر راهی كه اهل‌بیت ارائه كردند خودشان می‌روند آن راه موثرتر است؛ زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است یك، ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] دو، لازم نیست ما سلسله را طی كنیم و بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست، بلكه خدا را در همین قدم باید مشاهده بكنیم و بیابیم. [1]. البلد الأمين و الدرع الحصين، ص251؛ «... لَمْ‏ تُخْرِجْنِي‏ لِرَأْفَتِكَ‏ بِي‏ وَ لُطْفِكَ‏ لِي‏ وَ إِحْسَانِكَ‏ إِلَيَ‏ فِي‏ دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ...». [2]. صحیفه سجادیه، دعای47؛ «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ...». [3]. سوره نحل, آيه53. [4]. سوره حدید, آيه4. 📚 پیام به همایش امام سجاد (علیه السلام) تاریخ: 1390/09/02 🆔 @a_javadiamoli_esra