eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 369 🔸 پدر آگاهي از حق پدر و ارزش و منزلت وي گام نخست در احسان به اوست. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: رضايت پروردگار در رضايت پدر و خشم پروردگار نيز در خشم پدر است.[1] [1] . رِضَا الرَّبِّ فِى رِضَا الْوَالِدَِ وَ سَخَطُ الرَّبِّ فِى سَخَطِ الْوَالِدَ (سنن الترمذي، ج3، ص207). 📚 مفاتیح الحیات ص 247 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حرمت زائران ▫️ در طلیعه سوره مباركه «مائده» گذشت كه شما را سبك نشمرید؛ آیه دوم سوره مباركه «مائده» این بود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْی وَلاَ الْقَلاَئِدَ وَلاَ آمِّینَ الْبَیتَ الْحَرَامَ﴾؛ زائران را محترم بشمارید حاجیان را محترم بشمارید معتمران را محترم بشمارید, اینها آمینِ بیت الحرام‌ اند. ▫️ خدا فرمود اینها كه آمینِ بیت‌الحرام ‌اند یعنی قصد بیت ‌الحرام دارند, قصد طواف دارند, قصد زیارت دارند, قصد حجّ و عمره دارند، اینها جزء هستند؛ نه تنها مشعر و مِنا جزء شعائر خدا هستند نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خدا هستند، جزء شعائر خداست معتمر جزء شعائر خداست. فرمود اینها مهمان الهی ‌اند ضیوف‌الرحمن ‌اند، اینها را سبك نشمارید اینها را تحقیر نكنید به اینها اهانت نكنید. فرمود حاجیان مهمان من هستند, معتمران مهمان من‌ هستند, ضیوف‌الرحمن ‌اند، آمدند خانه مرا زیارت بكنند، اینها جزء شعائر الهی ‌اند. ▫️ اینكه فرمود: ﴿ذلِكَ وَمَن یعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ﴾، تنها اشیای خارجی نیستند بلکه انسان هایی كه از قداست برخوردارند و جزء ضیوف ‌الرحمان ‌اند اینها هم جزء شعائر الهی ‌اند؛ این است! در روایات آمده است كه كمتر از حرمت كعبه نیست، خب اگر كسی آبروی مؤمنی را ببرد مثل آن است كه به كعبه اهانت كرده باشد. 📚 سوره مبارکه حج ، جلسه 18 تاریخ: 1390/03/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 370 🔸 پدر، ریشهٴ نعمت‌ها امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: حق پدرت این است كه بدانی او ریشهٴ تو و تو شاخه او هستی و بدان كه اگر او نبود تو نیز نبودی، پس هر گاه در خودت نعمتی یافتی كه شادمانت می‌كند بدان كه پدرت برای تو ریشه آن نعمت است و حمد خدا به جای آور و به اندازهٴ آن نعمت از او شكرگزار باش.[1] [1] . وَ أَمَّا حَقُّ أَبِیكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ أَصْلُكَ وَ أَنَّكَ فَرْعُهُ وَ أَنَّكَ لَوْلاهُ لَمْ تَكُنْ، فَمَهْمَا رَأَیتَ فِى نَفْسِكَ مِمَّا یعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَبَاكَ أَصْلُ النِّعْمَةِ عَلَیكَ فِیهِ وَ احْمَدِ اللَّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَی قَدْرِ ذَلِكَ (تحف العقول، ص263). 📚 مفاتیح الحیات ص 248 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فرازهایی از معارف و سیره امام محمد باقر (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفتم ذی الحجه، شهادت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر (علیه السلام) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم؛ ▫️ آنچه در این پیام مطرح می‌ شود رقائقی از حقایق وصف ‌ناپذیر آن حضرت است که در کسوت چند نکته بر پیکر رسای این کنگره پوشانده می ‌شود که بَطائنها مِن اسْتَبْرَق فکیف بظهائِرها! با اعتراف به اینکه اغْترافِ غرفه ‌ای از بحر زخّار باقر علوم انبیا (ع) برای مُقْتَرِفانِ جهل علمی و جهالت عملی چونان راقم سطور، اگر متعذّر نباشد حتماً متعسّر خواهد بود؛ لیکن صاحبان عطایا مطایائی نیز به پذیرندگان هدایای ملکوتی خویش عطا می ‌کنند که توان تحمّل آن را میسور می ‌کند و آنچه در زیارت «جامعه کبیر» آمده است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُم»... . ▫️ دنیا راه است و آخرت مقصد ▫️ علم امام باقر(ع) چگونه بود؟ ▫️ امام باقر(ع)، آغازگر دعا و نیایش در شب قدر مطالعه کامل: https://b2n.ir/e15341 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین راه معرفت نفس ▫️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است. ▫️ حضرت فرمود: « اِعلَم بِأَنَّكَ لا تَكونُ لَنا وَلِيًّا حَتّی لَوِ اجتَمَعَ عَلَيكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا: «إنَّكَ رَجُلُ سَوءٍ» لَم يَحزُنكَ ذلِكَ، ولَو قالوا: «إنَّك رَجُلٌ صالِحٌ» لَم يَسُرَّكَ ذلِكَ، ولكِنِ اعرِض نَفسَكَ عَلی كِتابِ اللّه ِ، فَإِن كُنتَ سالِكًا سَبيلَهُ، زاهِدًا في تَزهيدِهِ، راغِبًا في تَرغيبِهِ، خائِفًا مِن تَخويفِهِ فَاثبُت وأبشِر»؛ بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق ‌ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است. 📚 کنگره علمی امام باقر (علیه السلام) تاریخ: 1389/10/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صراط نجات ▫️ آنهایی که از اوّل ذی قعده راه کلیم الهی را طی کرده ‌اند، توفیقی دارند که این را به عنوان تتمه آن سی روز بخوانند: ﴿وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ﴾... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صراط نجات ▫️ آنهایی که از اوّل ذی قعده راه کلیم الهی را طی کرده‌ اند، توفیقی دارند که این را به عنوان تتمه آن سی روز بخوانند: ﴿وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ﴾ و اگر کسی سی روز ذی قعده را در حدّ به سر نبرد، باز هم این برای او هست. ▫️ ائمه (علیهم السلام) قبل از اینکه به مقام شامخ امامت برسند، قبلی بودند. امام صادق (سلام الله علیه) در زمان حیات پدر بزرگوارشان امام باقر (سلام الله علیهما) می ‌گفت پدرم این گونه دستور داد، پدرم این گونه می‌ فرمود، بعد وقتی به رسید، پدر او به عنوان یکی از راویان مطرح بود. ابن طاووس این را از امام صادق نقل می‌کند؛ حضرت در آن وقت هنوز به مقام امامت نرسیده بود، لذا می ‌گفت پدرم این چنین دستور داد، وقتی خودش به مقام امامت رسید می ‌گفت پدرم این چنین نقل کرد به عنوان راوی و محدّث. فرمود پدرم به من فرمود که اگر بخواهی حاجیان در نامه عمل تو نوشته بشود، این نماز دو رکعت بین مغرب و عشا را ترک نکن که بعد از «حمد» و سوره «توحید»، این ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ مطرح است. ▫️ وقتی هم می ‌توانیم به بهشت برویم هم دنیا را بهشتی کنیم، چرا نکنیم؟! این ایام برای همان است، این دعاها برای همان است، این مجالس برای همان است. اگر گفتند شهادت مجلس عزا بگیرید یا اطعام بکنید، یعنی همین! فایده اش همین ‌هاست؛ برکاتش همین ‌هاست، فایده‌ اش همین ‌هاست، خیرش همین ‌هاست، سعادتش همین‌ هاست. حیات اینها و ممات اینها برای ما و و است، آن وقت ما هیچ نگرانی نداریم. «السَّلَامُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلَی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَوْلَادِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَصْحَابِ الْحُسَین»! آپارات: https://aparat.com/v/2SYsb 📚 درس اخلاق ـ دماوند تاریخ: 1397/05/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مِهرِ هدایت ▫️ یک وقت کسی حرف حکیمانه می‌ زند اما ضامن اجرا ندارد؛ ولی فرمود ما این گونه نیستیم، ما حکمت داریم، ضامن اجرا هم داریم؛ تبلیغ می ‌کنیم می ‌کنیم و به انبیا مخصوصاً وجود مبارک حضرت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) می ‌گوییم: ﴿قُلْ لَهُمْ فی‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ حرف‌ ها را به جان آنها برسانید نه به گوش آنها، آنها هم همین کار را کردند. این طور نبود که فقط بگویند ما به گوش رساندیم، نه! این حرف‌ ها را به جان مردم رساندند؛ چند بار گفتند، از آنها اقرار گرفتند، محاجّه کردند، استدلال کردند. فرمود: ﴿قُلْ لَهُمْ فی‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ این می‌شود . ▫️ امام باقر(سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد که ما نمی‌توانیم بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»؛ فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ گرفتاری ما با این مردم کم نیست، سنگین است، برای اینکه دعوتشان می‌ کنیم نمی ‌آیند، رها کنیم، نمی شود، برای اینکه راهی غیر از این نیست. این حرف ما نیست که ما بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، ما الآن غصّه می‌ خوریم، این برای ما بسیار دشوار است: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ . تا آخرین لحظه حضرت اینها را رها نکرد، آن آخرین لحظه هم که مسئله فتح مکه بود، فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»؛ تا آخرین لحظه این چنین بود، خطبه برایشان خوانده، در حجة الوداع خطبه خوانده و مانند آن. 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 2 تاریخ: 1396/01/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 371 🔸 پدر، ریشهٴ نعمت‌ها ... امام رضا (علیه السلام) هم در این باره فرمود: بر تو باد به فرمانبرداری از پدر و نیكی به وی و فروتنی و خاكساری در برابر او و بزرگ‌داشتن و گرامی‌داشتن او و نیز آرام سخن گفتن در حضورش، زیرا پدر ریشه و پسر شاخهٴ اوست. اگر پدر نبود خدا پسر را هم تقدیر نمی‌كرد. اموال و آبرو و جانتان را برایشان بذل كنید كه... جان و مال تو برای پدر است، پس در دنیا از پدران به نیكی پیروی كنید و پس از مرگشان برای آنان دعا و طلب رحمت كنید... .[1] البته این، بدان معنا نیست كه پدر حق جفا بر فرزند داشته باشد، بلكه اگر جفا كند گرفتار عاقّ فرزند شدن می‌شوند. [1] . عَلَیكَ بِطَاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّوَاضُعِ وَ الْخُضُوعِ وَ الإِعْظَامِ وَ الإِكْرَامِ‏ لَهُ وَ خَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ فَإِنَّ الأَبَ أَصْلُ الابْنِ وَ الابْنَ فَرْعُهُ لَوْلاهُ لَمْ یكُنْ یقَدِّرُهُ اللَّهُ ابْذُلُوا لَهُمُ الأَمْوَالَ وَ الْجَاهَ وَ النَّفْسَ وَ قَدْ أَرْوِی أَنْتَ وَ مَالُكَ لأَبِیكَ فَجُعِلَتْ لَهُ النَّفْسُ وَ الْمَالُ تَابِعُوهُمْ فِى الدُّنْیا أَحْسَنَ الْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیهِمْ... (فقه الرضا ع، ص334؛ بحار الانوار، ج71، ص76ـ77). 📚 مفاتیح الحیات ص 248 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شکوه کعبه

🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست و چون دین «الی یوم القیامة» هست، کعبه هم «الی یوم القیامة» خواهد بود. 🔸کعبه از نظر بِنا نظیر آیات قرآن از نظر کلام است که ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾؛ هر وقت اَبرهه‌ ای بخواهد به حرم امن کعبه اهانت کند، همواره هست که به حیات او خاتمه می ‌دهد. 🔸 سرّ اینکه کعبه همانند کتاب الهی از قداست و پایداری ابدی برخوردار است، این است که با دست انبیا ساخته شده است. خلیل حق و ذبیح حق این بِنا را احداث کردند، گرچه مسبوق به سابقه بود: ﴿وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾؛ این دو پیامبر بزرگوار با زمزمه ﴿تَقَبَّلْ مِنَّا﴾ این بِنا را بالا آوردند. 🔸 کعبه قداست خاصی دارد که تمام زندگی ما به کعبه وابسته است؛ ما در تمام مدت عمر می‌گوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی». اصلاً ما با کعبه نفس می‌کشیم، با کعبه زندگی می‌کنیم؛ نمازهای ما چه واجب چه مستحب به طرف کعبه است، خوابیدن مستحب است به طرف کعبه باشد، ذبح و نحر حیوانات حلال‌گوشت باید به طرف کعبه باشد، نماز میت ما با سبک خاص به طرف کعبه است، دفن مرده‌ های ما به طرف کعبه است، نشستن مستحب است به طرف کعبه باشد، در حال احتضار وضع محتضر باید به طرف کعبه باشد. اینکه می‌گوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی»؛ یعنی اصلاً ما با کعبه نفس می‌کشیم، با کعبه زنده ‌ایم، با کعبه می‌ میریم و با کعبه هم محشور می ‌شویم. 🔸 در کنار کعبه، ـ جز به به چیزی به سر نبرید ـ حتماً قرآن را تلاوت کنید، ـ حداقل یک دور قرآن را بخوانید و دعا کنید؛ ـ دعای شما ـ إِن شَاءَاللَّه ‏ـ مستجاب است، ـ برای در شرق و غرب عالم دعا کنید! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wu6xH 📚 پیام حج 1439 قمری تاریخ: سال 1397 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بزم الهی 🔹 گرچه گسترده است: ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ لكن در سرزمین وحی، این رحمت موج می ‌زند، چون ﴿فیهِ آیاتٌ بَیناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ﴾. این سرزمین, است و در سرزمین وحی، سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است. مهمانان این سرزمین، غذای و احدیت را از یك سو و بهره‌ وری از وحی و نبوّت و رسالت و را از سوی دیگر می‌ چشند و بهره مند می شوند. 🔹 اگر كسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید، چون «در كوی او شكسته‌ دلی می ‌خرند و بس». سرّ اینكه خدای سبحان از این گروه دعوت كرده است، برای آن است كه می‌ خواهد دعوت مهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ تعامل و تقابلی است بین این دعوت‌ ها. ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا اینها را دعوت بكن؟ برای اینكه اینها من هستند، یك؛ میزبانان مخصوص من هستند، دو؛ یعنی من مهمان اینها خواهم بود. 🔹 اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف‌ الرَّحمن» هستند، از آن طرف هم ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏». آن انسان دل ‌شكسته ‌ای كه «رجالاً» آمده، ﴿عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان تهی دست دل شكسته، میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. بنابراین حاجی و معمتر اگر به كِسوت «رِجال» آمده است، اگر به كِسوت ﴿عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده است، گرچه متمکن است به این حال آمده و در این حال بوده است که حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است، گفت من مسکین مستکین مستجیر هستم، می ‌تواند با خدا كند، تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی. 📚 پیام حج 1436 قمری تاریخ: 1394/06/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است 🔸 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی در مشهد مقدس تاریخ: 1401/04/16 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح دیروز در افتتاحیه طرح حوزوی نظام جامع اندیشه اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، فرمود: برای کشور انقلابی و نظام اسلامی از یک سو و توجه به برنامه های علمای بزرگوار و مراجع گرانقدر که در پیشبرد اهداف اسلامی سهم وافری داشته و دارند بسیار قابل توجه و دقت نظر است. 🔸 ایشان با بیان اینکه حوزه در فقه و اصول کارآمد است، ابراز داشت: گرچه حوزه ها به لطف الهی در فقه و اصول کارآمد هستند ولی اگر با حوزه ها سامان بپذیرد هم فقه و اصول تامین می گردد و هم اخلاق و حقوق تامین می شود. 🔸 استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با تاکید بر اینکه تا حوزه نشود آن علوم و فنون دیگر چندان کارآمد نخواهد بود، اظهار داشت: مهم ترین اصل برای اینکه حوزه الهیاتی شود و در پرتو الهی شدن فقیه و اصولی بپروراند، به قرآن کریم است چون در قرآن همه این حقایق است و خطوط کلی بیان شده است. 🔸 وی استخراج فروعات و دستورالعمل های قرآنی را بر عهده حوزه و دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: اگر شد و جهان دانی و فروعات وابسته به این شؤون هم محقق شود قطعاً هم جامعه متمدن می شود و هم منشأ تمدن جامعه، حوزه و دانشگاه های متمدن انقلابی خواهند بود. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه هر تاجری یک میزان، ترازو و واحد سنجش دارد، خاطرنشان کرد: واحد سنجشی به نام وجود دارد که با این واحد سنجش هر مطلبی قابل ارزیابی است و انسان از راه منطق این علوم را باید فرا بگیرد. 🔸 ایشان حوزه و دانشگاه را برشمرد و ابراز کرد: عقلانیت باید احیا شود، مرحوم کلینی پس از سالیان متمادی فحص در قرآن و عترت به این نتیجه رسید که عقل قطب فرهنگی است. 🔸 مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه پیوندی میان پاک بودن و خوب فهمیدن وجود دارد، عنوان کرد: اگر روح پاک بود مطالب عمیق و خالص را خوب درک می کند و قرآن می فرماید اگر وارسته بودید خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن است را درک خواهید کرد. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه حوزه در فهمیدن، فهمادن، تبلیغ، انذار و بهره وری از سهم بسزایی دارد، اظهار کرد: بین عقل و جزم فرق فراوان است چنانکه جزم به عهده عقل نظری و عزم مربوط به عقل عملی است. آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 📚 پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی ـ مشهد مقدس تاریخ: 1401/04/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره وارستگی 🔸 ... پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثمره وارستگی 🔸 ... ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه؛ 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط فراسوی انسان گذاشته است. 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 372 🔸 پدر، ریشهٴ نعمت‌ ها ... راوی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: مرد از مال فرزندش چه مقدار حق دارد؟ فرمود: به اندازه غذای روزانه و بدون اسراف، آن هم هنگام احتیاج و ناچاری. راوی پرسید: پس درباره این سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چه می‌گویید كه به مردی فرمود: «تو و مالت از آن پدرت هستید؟» امام (علیه السلام) فرمود: آن مرد پدرش را نزد پیامبر ص آورد و گفت: ای رسول خدا! پدرم دربارهٴ میراث مادری‌ام به من ستم كرده است. پدرش گفت: من آن را برای همین فرزند و خودم هزینه كردم. پیامبر به فرزند فرمود: خودت و مالت از آن پدرت هستید و این در حالی بود كه نزد آن پدر مالی نبود. آیا [به گمان شما] رسول خدا [باید آن] پدر را به سود فرزند زندانی می‌كرد؟[1] [1] . (الكافى، ج5، ص136). 📚 مفاتیح الحیات ص 249 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق سال 1396 با اشاره با ایام و بیان داشتند: این روز که از اعیاد رسمی دین ماست در حقیقت و مناجات با پروردگار است. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق شهریور سال 1396 خود که در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره با ایام و بیان داشتند: این روز که از اعیاد رسمی دین ماست در حقیقت و مناجات با پروردگار است. 1️⃣ ایشان ادامه دادند: اسلام راه های زیادی برای تقرب انسان به خداوند تعیین کرده است، یکی از این راه ها و عالم شدن است تا انسان خود را بشناسد جهان پیرامون خود را بشناسد و ارتباط بین خود و جهان را بشناسد و بفهمد همه اینها تحت تدبیر یک مدبر واحد به نام خداست. 2️⃣ معظم له اذعان داشتند: راه دیگر تقرب انسان به خداوند است که آن هم در راستای علم است یعنی انسان باید با علم و شناخت عبادت کند و بداند حقیقتا چه کسی را عبادت میکند. 3️⃣ آیت الله العظمی جوادی آملی با تشریح و مناجات ابراز داشتند: در کنار دو راه بیان شده ، راه سوم برای تقرب به درگاه خداوند است که همان دعا و نیایش می باشد. دعا نه به این مفهوم که تنها چیزی را از خداوند طلب کنیم بلکه ما در دعا باید خود را در هر حال مضطر و یا در لحظه آخر عمر فرض کنیم و مانند همچنین کسی خدا را صدا بزنیم. این ناله و زاری را خداوند دوست دارد. 🔸 ایشان خاطرنشان کردند: فرق است بین و . بسیاری از افراد دانا هستند و علم دارند اما به علم خود عمل نمی کنند و اصطلاحا دارا نیستند. دعا که طبق بیان اهل بیت، است راهی است برای دارا شدن. 🔸 معظم له به داستان حضرت ابراهیم در قرآن کریم اشاره کردند و بیان داشتند: وقتی حضرت ابراهیم به فرمان خدا هاجر و کودک تازه به دنیا آمده اش یعنی اسماعیل را در سرزمین مکه تنها گذاشت هاجر گفت ما را در این سرزمین به چه کسی می سپاری؟ ابراهیم پاسخ داد این سرزمین صاحبی دارد و تو و فرزندت را به صاحب این سرزمین میسپارم. دعا ما را به این مرحله از ایمان می رساند. همانطور که کعبه جای استجابت دعاست هم دعاست، منتها در دعا باید در کنار هم باشد. 🔸 ایشان تصریح داشتند: طبق بیان قرآن انسان موجودی است ابدی و موجود ابدی کالا و میخواهد. بهترین کالای ابدی برای انسان همین دعایی است که با ناله و ضجه همراه باشد لذا فرصت زرین عرفه را از دست ندهیم چرا که ما حوادث سختی در پیش داریم که روز آماده شدن برای آن روزها و است. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: خداوند می فرماید در وجود اکثر مومنین یک وجود دارد. اکثر افراد در باطن خود مال و مقام را پرستش می کنند. روز عرفه روزی است که انسان می تواند جان خود را از غبار این شرک خفیف بزداید و خدا را صدا بزند. در این روز اگر حقی بر گردن ماست آن را ادا کنیم و دیگران را از دعای خود محروم نسازیم و بدانیم هیچ چیز از کرم بی انتهای خداوند کم نمیشود بلکه خود این دعا باعث عنایت بیشتر خداوند به ما خواهد شد. لینک مطلب: https://b2n.ir/t91151 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra