eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 هنر اسلامی
🔸 فرمودند: «إِیاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ» _«خضراء دمن» معنایش این است که یک جا مزبله باشد و گل ‌های خیلی خوشبو از این مزبله روییده شده باشد_ فرمود گل ‌هایی که در مزبله روییده می شود، آنها را نبویید، عرض کردند یا رسول الله! منظورتان چیست؟ فرمود: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»؛ یعنی زن زیبایی که از خانواده لامذهب به دنیا آمده باشد. 🔸 صدای خوب، منظره خوب، فیلم خوب، اگر از جان ناپاک به در بیاید می ‌شود: «خضراء دِمَن»! آن فیلم دیگر اثر ندارد، آن صدا دیگر اثر ندارد. آن صدایی اثر دارد که از قلب طیب و طاهر بر آید، این می شود هنر؛ هنر هم باید خودش خضراء باشد و هم آن منبَتش طیب و طاهر باشد. این می ‌شود ، می ‌شود سینمای اسلامی، می‌ شود موسیقی اسلامی! اگر صدا صدایی باشد و منظره منظره ‌ای باشد که فقط ادب دینی را به انسان یاد بدهد و انسان را به آن حُسن درونی آشنا کند نه به حُسن کاذب نه به خضراء دمن، این می ‌شود هنر اسلامی. 🔸 حضرت این را به عنوان تمثیل ذکر کرده است به عنوان تعیین که ذکر نکردند؛ کسی حرف خوب بزند، مقاله خوب دارد، سخنرانی خوب می ‌کند؛ ولی جانش ناپاک است، این همان خضراء دمن است؛ یعنی گلی است که از مزبله روییده است. 📚 سوره مبارکه نوح جلسه 4 تاریخ: 1397/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شاخص هنر اسلامی 

🔹 مهم‏ ترین شاخص هنر اسلامی توان در كسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شاخص هنر اسلامی 

🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: مهم‏ ترین شاخص هنر اسلامی توان در كسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه شهادت است. هنرهای غیر اسلامی چون جایی در جهان معقول و ملكوت ندارند و از عقل منفصل بی بهره و از مثال منفصل بی نصیب اند و فقط از وهم و خیال متصل استمداد می كنند، هرگز مایه عقلی نداشته و ندارند. زیرا مكتبی كه ماده را اصیل می داند و موجود غیر مادی را خرافه می‏ پندارد و نشئه تجرّد و غیب را افسانه تلقی می كند،هیچ‏گاه پیامی از عالم عقل و غیب ندارد و هرگز هدفی جز وهم و خیال نخواهد داشت. 🔹 اوج عروج یك انسان از دیدگاه هنرمند مادی همانا مقام مثال متصل و وهم به هم آمیخته است و آن‏جا كه سخن از نام و نان و وام و دانه نباشد، هنرمند مادی را راهی نیست و آن‏جا كه از تشویق و تقدیر و ثنا و سپاس و یادنامه و مانند آن اثری نباشد، هنرور مادی را باری نخواهد بود، زیرا قلمرو پرواز هنرپرداز مادی همانا منطقه بسته خیال و مدار محدود وهم است. 🔹 ولی كه عوالم سه گانه طبیعت و مثال و عقل را ثابت می ‏كند و هر یك را مظهر نامی از نام‏ های جلال و جمال الهی می ‏داند و برای مرزی نمی ‏بیند و لقاء الله را كه هماره بیكران بوده و هست و خواهد بود، مائده و مأدبه سالك صالح و عارف واصل و شاهد عاشق می داند، بحر تیار و دریای موّاج هنرورزی را فراسوی هنرمند اسلامی قرار می ‏دهد تا پیام ‏های گوناگون را كه از و از ورای حجاب‏ های نوری و ظلمانی دریافت كرده است، به قلمرو مثال منفصل درآورده، از آن پایگاه به مرحله وهم و خیال تنزل داده، سپس به منصه حسّ و صحنه صورت، نازل كند تا بادیه نشینان تشنه حس را بر بال ‏های ظریف هنر نشانده، از خاكدان طبیعت به دامنه مثال و خیال رسانده، از آن‏جا به و مقام منیع غیب واصل كند. 📚 پیام به ستاد همایش بررسی آرا و اندیشه‏ های شهید آوینی تاریخ: فروردین 1381 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار پرفسور مولیادی کارتانگارا از کشور اندونزی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پرفسور مولیادی کارتانگارا، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی امروز یکشنبه ششم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به سوال پروفسور کارتانگارا در مورد« اهمیت فلسفه در جهان معاصر» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
پروفسور مولیادی کارتانگارا (Prof. Mulyadhi Kartanegara)، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه ، اظهار داشتند: تمام ارزش علم به معلوم است، اگر کسی معلوم را خوب بشناسد، علمش ارزشمند است و اگر معلوم را درست نشناسد، در علم کامیاب نیست. ایشان بیان داشتند: معلوم چه در آسمان باشد چه در زمین، چه انسان باشد چه غیر انسان، مخلوق خداست و خدا معلوم را معرفی کرده است، چون خدا معلوم را آفریده پس از حقیقت معلوم هم با خبر است. 🔹 معظم له ادامه دادند: تمام معلومات چه آسمانی باشد چه زمینی، چه مربوط به انسان باشد یا مربوط به جهان و چه ارتباط بین این دو، در یک حقیقت مشترکند، هرمعلومی در سه عنصر شریک اند آن عبارت از این است: قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ كُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ؛ وقتی فرعون به موسی گفت شما از طرف خدا آمدید و این خدا کیست، موسی چنین فرمود: خدای من کسی است که هر چیزی را که آفرید مثلث است، یعنی آسمان و آنچه در آسمان است، و زمین و آنچه در زمین است، موجودی است سه ضلعی؛ خدا همه چیز را آفرید، منظم و با حفظ همه عناصر داخلی و هدفمند خلق کرد. ایشان در توضیح این مطلب اظهار داشتند: انسان یک ضلعش است که آفریدگار اوست، این ضلع اول؛ یک است که آن را عالمانه و محققانه آفرید این ضلع دوم؛ و یک است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست، این ضلع سوم؛ یعنی ضلع اولش «توحید» است خدا آفرید، ضلع دومش «علم» است عالمانه آفرید، ضلع سومش «هدفمند» است، حکیمانه آفرید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هیچ موجودی نیست مگر اینکه دارای این سه ضلع است، اظهار داشتند: بشر امروز این مثلث را مثله کرده است؛ یعنی ضلع نظام فاعلی را از آن گرفت، ضلع نظام غایی که ضلع سوم است را از آن گرفت، لذا زمین را «چه کسی آفرید؟» سوال بی جوابی است، «برای چه آفرید؟» سوال بی جوابی است این مثلث مثله شده را درباره انسان هم پیاده کرد، «انسان را که آفرید؟» نه سوال می کند و نه جواب می دهد، «انسان برای چه خلق شد؟»، نه سوال می کند و نه جواب می دهد، این مثلث مثله شده ، یک مُرده ی سردخانه ای است و یک مُرده سردخانه ای، مشکل خودش را نمی تواند حل کند چه برسد به مشکل دیگران! ایشان بیان داشتند: دنیای کنونی با جهان، اینچنین برخورد می کند؛ خیلی چیزها را می فهمند اما مُرده شوی هستند، زمین مُرده را می فهمند، آسمان مُرده را می فهمند از زمین به آسمان سفر مُرده می کنند، اما نمی فهمد با دیگران چه باید کرد؟! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال پروفسور مولیادی کارتانگارا در باره اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، جزء مسائل فلسفه است که من کی ام، از کجا آمده ام به کجا می روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدا را که هو الاول است، فلسفه تعیین می کند، معاد را که هو الآخر است فلسفه را تعیین می کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می کند، مسئله وحی و نبوت را فلسفه تعیین می کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می کند، مهم تر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می کند؛ اما فلسفه را از راه باید یاد گرفت. 🔹 ایشان در پایان خطاب به این استاد دانشگاه کشور اندونزی بیان داشتند: پیشنهاد من این است که کشور شما قرآنی زندگی کند، با قرآن باشد این با همه افراد در سطح آنها سخن می گوید، جهان را می داند، می داند، انسان را می داند و می گوید هیچ چیزی از بین نخواهد رفت، دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و ماموران الهی سوال می کند که چه کردی تا می رود انکار کند، این دست شهادت می دهد، اگر این شد، اگر این دیدگاه برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می فهمد و حفظ می کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می فهمند، زمین شهادت می دهد، دست و پا شهادت می دهند، چنین انسانی نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بنند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 509 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است ... أ. حمایت‌های مادی پاداش تأمین لباس مؤمن امام صادق (ع) می ‌فرمود: هركس مؤمن برهنه ‌ای را بپوشاند، خدا جامه‌ ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هركس مؤمن توانگری را بپوشاند، مادامی كه از آن پوشش پارچه ‌ای باقی است، همواره در پناه و پوشش الهی است.[1] امام سجّاد (ع) درباره كیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمود: هركس لباس اضافه ‌ای دارد و می ‌داند مؤمنی كه در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد، خدا او را به چهره در آتش افكند.[2] [1] . مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ عُرْی كَسَاهُ اللَّهُ مِنْ إِسْتَبْرَقِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ غِنًی لَمْ یزَلْ فِى سِتْرٍ مِنَ اللَّهِ مَا بَقِىَ مِنَ الثَّوْبِ خِرْقَةٌ (الكافى، ج2، ص205). [2] . مَنْ كَانَ عِنْدَهُ فَضْلُ ثَوْبٍ فَعَلِمَ أَنَّ بِحَضْرَتِهِ مُؤْمِناً یحْتَاجُ إِلَیهِ فَلَمْ یدْفَعْهُ إِلَیهِ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِى النَّارِ عَلَی مَنْخِرَیهِ (ثواب الاعمال، ص250). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا