eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حیات محققانه
🔸 اگر وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «أُعطیتُ جَوامِعَ الكَلِمِ»، اینكه آدم حرفِ بی ‌برهان نزند و حرف بی ‌برهان قبول نكند، جزء است. در سوره مباركه «حج» این اصل آمده است فرمود در هر شرایطی هستی، بالأخره یا امامی یا مأموم یا مرجعی یا مقلِّد یا عالِمی یا عامی, محقّق باش! اگر مرجعی، محقّقانه مرجع باش, اگر عالِمی، محقّقانه عالِم باش, اگر مقلّدی، محقّقانه مقلّد باش، دیگر در تقلید, تقلید نكن! 🔸 در آیه سه فرمود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾؛ این شخص مقلِّد است اما جدال می ‌كند بدون علم! خب اگر مقلّدی، باید در تقلید، محقّق باشی. چنین کسی چون در تقلید، محقّق نیست، تابع هر كسی شد, شد; هر جا صدا بلند شد این آنجا حضور دارد! فرمود: ﴿وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾. 🔸 در همان سوره مباركه «حج» آیه هشت به بعد به این صورت آمده بود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَلاَ هُدی وَلاَ كِتَابٍ مُنِیرٍ ٭ ثَانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ بعضی‌ها هستند كه پیشرویی هستند «بغیر علم», بعضی‌ها پس‌رویی هستند «بغیر علم»؛ فرمود اگر پیشرویی, امامی، محقّق باش و اگر دنباله ‌رویی, مقلّدی، محقق باش! 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 15 تاریخ: 1391/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سلام بر اهل بیت (علیهم السلام)

🔹 پس از نزول آیه تطهیر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدّت ها هنگام نماز صبح بر در خانه می ایستاد و دو دست خود را بر دو طرف چهارچوب در می گذاشت و می فرمود: «السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته، الصلاة رحمکم الله ﴿اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا﴾ أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم»... . 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سلام بر اهل بیت (علیهم السلام)

🔸 پس از نزول آیه تطهیر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدّت ها هنگام نماز صبح بر در خانه می ایستاد و دو دست خود را بر دو طرف چهارچوب در می گذاشت و می فرمود: «السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته، الصلاة رحمکم الله ﴿اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا﴾ أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم». 🔹 بعضی از روایات اِشعار دارد که آن حضرت تا آخر عمر شریف شان این کار را تکرار می کرد. از ابوالحمراء، خادم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: کان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یجیی ء عند کل صلاة فجرٍ فیأخذ بِعضادة هذا الباب؛ ثم یقول: «السلام علیکم یا أهل البیت ورحمة الله وبرکاته ـ فیردّون علیه من البیت ـ وعلیکم السلام ورحمةالله وبرکاته ـ فیقول: ـ الصلاة رحمکم الله « إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیراً » . 🔸 آنگاه نفیع بن حارث که راوی این حدیث است از ابوالحمراء پرسید: چه کسانی در خانه بوده اند؟ جواب داد: علیّ وفاطمة والحسن والحسین(علیهم السلام) ». این روایت که در آن آمده: «یجیی ءُ عنْد کلِّ صلاة فجرٍ» (وقت هر نماز صبح می آمد) و اشاره به مدت آن نشده است، ظهور دارد که آن حضرت این کار را تا پایان عمر انجام می داد، چنان که روایت ابن عباس که سیوطی آن را نقل کرده نیز این گونه است. 🔹 حدیث ابو الحمراء در مآخذ شیعه این گونه آمده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا پایان عمر این کار را انجام می داد: «فلم یزل یفعل ذلک کل یوم إذا شهد المدینة حتّی فارق الدّنیا». امام مجتبی(علیه السلام) نیز پس از پذیرش صلح تحمیلی در سخنرانی خود در حضور طاغوت شام فرمود: ... ثمّ مکث رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد ذلک بقیّة عمره حتّی قبضه الله إلیه یأتینا کلّ یوم عند طلوع الفجر فیقول: الصلاة یرحمکم الله... . 🔸 این دو عبارت، صراحت دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا آخر عمر این کار را انجام می داده است. اتفاقاً این احتمال، مؤیدی نیز دارد و آن این که مدینه آن روز، پیوسته محل رفت و آمد وفْدها و گروه های مختلفی بود که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به آن جا می آمدند و با پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مذاکره و مباحثه می کردند،آیات الهی را می شنیدند، احکام را می آموختند، پاسخ پرسش های خود را می گرفتند و.... از این رو بعید نیست که بگوییم: آن حضرت برای معرّفی « أهل البیت » به تازه واردها و تذکار و یادآوری دیگران تا آخر عمر شریف خود این کار را تکرار می کرد. ▫️ یادآوری. احتمال دارد که آیه تطهیر هفده ماه قبل از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده باشد و آن حضرت در تمام این مدّت، تلاوت آن را بر در خانه دختر خود تکرار می کرد. بدین طریق می توان بین این روایت و بقیه روایات جمع کرد. 📚 شمیم ولایت، ص362. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 552 1. تعامل با گنهكاران در آیات فراوان دربارهٴ ارتباط با فاسقان دستورهایی آمده است؛ مانند: تحقیق درباره گزارش گنهكاران: ای كسانی كه ایمان آورده ‌اید! اگر فاسقی برای شما خبری [مهم] آورد، دربارهٴ آن تحقیق كنید... .[1] نپذیرفتن گواهی گنهكاران: هرگز شهادتشان را درباره امری نپذیرید... .[2] [1]. ﴿یـٰاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا اِن جاءَكُم فاسِقٌ بِنَبَاٍ فَتَـبَینوا...﴾ (سورهٴ حجرات، آیهٴ 6). [2]. ﴿و لا تَقبَلوا لَهُم شَهـٰدَةً اَبَدًا...﴾ (سورهٴ نور، آیهٴ 4). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آشفتگی‌های امروز نتیجه بی ‌مهری به حدیث ثقلین است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی ضمن اشاره به دو جنبه کلامی اعتقادی و سیاسی اجتماعی بیان کرد: هم اکنون باید به همین حدیث برگشت وگرنه آنچه جامعه امروز و انسان مدرن دارد از طبیعت بالا نمی‌ رود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (ص) فاطمه (س) بود / تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در تمام شئون جامعه جلوه می کند
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تبیین شمّه ای از فضائل حضرت زهرا (علیها السلام) و لزوم اُسوه قرار دادن آن بانو» را از نظر می گذرانیم. .. . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (ص) فاطمه (س) بود / تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در تمام شئون جامعه جلوه می کند
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تبیین شمّه ای از فضائل حضرت زهرا (علیها السلام) و لزوم اُسوه قرار دادن آن بانو» را از نظر می گذرانیم. 🔸 در اُسوه قرار دادن آن بانو فرقی بین زن و مرد نیست؛ یعنی مردانِ سالکِ کوی وَلا موظف‏ اند به آن حضرت (علیها السلام) اقتدا نمایند، چنان ‏که زنان سالک کوی صفا مکلف اند به حضرت امیرالمؤمنین (علیه ‏السلام) تأسّی نمایند؛ زیرا بسیاری از وظایف دینی مشترک بین زن و مرد است که مهمترین آن ها را عقائد، علوم، فضایل نفسانی تشکیل می دهد و در وظایف اختصاصی نیز هر کدام از آن دو معصوم، همتای هم دستورهای لازم داده اند. دربارهٴ حضرت زهرا (علیها السلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش برای فراوانی فضیلت است و امتناع و صعوبت آن برای عمق و ژرفای غیر قابل غوص و شنای آن می باشد. 🔸 در جوامع اسلامی آمده است که محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فاطمه (علیها السلام) و محبوب ترین مردان نزد آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرالمؤمنین (علیه ‏السلام) بود. البته معلوم است پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) که خود حبیب خداست، دوستی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) میزان تعیین کننده محبوبیت انسان ها نزد خداست و در حدیث دیگر چنین آمد: ... «و کانَتْ إذا دَخَلَتْ علی النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قامَ إِلیها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فی مَجلسِهِ»؛ یعنی هر وقتی فاطمه (علیها السلام) وارد می شد، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از جای خود برمی‏ خواست و به سوی حضرت زهرا (علیها السلام) می رفت و او را می بوسید و به جای خود می‏ نشاند. نکتهٴ مهمّ آن است که در حدیث مزبور نیامد «قامَ لَها» بلکه چنین می ‏گوید: «قام اِلیها»، میان این دو تعبیر فرق عمیقی است. قطعا چنین مظهر مِهر و قهر خداوند می شود که رضای او به منزله رضای پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابه رضای خداوند است و غضب او به منزله غضب رسول مکرّم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابه خشم خدای سبحان خواهد بود. 🔸 گرانقدر جامعه برین آن است که هم علوم اسلامی را فراگیرند و هم در نشر آن کوشا باشند تا اصالت مادری را همتای اصول دیگر پاسداری کنند و عواطف پاک را که از بهترین ودایع الهی نسبت به زن است، از هوس مداری سالم نگه دارند و نیازهای مربوط به خویش را با دست توانمند خود برطرف کنند، تا تماس با نامحرم و ارتباط با بیگانه لازم نیاید. 🔸 حضور زنان در انقلاب و دفاع مقدس، سند گویای شایستگی زن برای شرکت در مجامع مذهبی، سیاسی، اجتماعی است. شاید به همین مناسبت امام صادق (علیه ‏السلام) فرموده اند: «اَکثرُ الخیر فی النساء»؛ یعنی . پرهیز از تجمّل‏ گرایی و اشتیاق به ساده‏ زیستن، فضیلت اخلاقی زنانِ وارسته است که نه تنها آنها را از لَوث هجوم فرهنگِ مبتذل پاک نگه می دارد، بلکه مردان را هم از آلودگی می رهاند. تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در محدوده خانواده یا محل کار خلاصه نمی‏ شود، بلکه در تمام شئون جامعه جلوه می کند. 🔸 انتظار می رود زنان هوشمند مسلمان در قصور نکنند و از غفلت نورزند و در تربیت فرزندان صالح ساعی باشند و در همسر داری ساده ‏زیستن را رعایت کنند و در تمام صحنه‏ های لازم سیاسی و اجتماعی که مایه تقویت نظام اسلامی است، در حاضر باشند، تا به خاندان عصمت و طهارت (علیهم ‏السلام) اقتدا کرده و به اسوه همه انسان های صالح یعنی حضرت فاطمه (علیها السلام) و زینب (علیها السلام) تأسّی کرده باشند. 📚 پیام به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (سلام ‏الله‏ علیها) تاریخ: 1371/09/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   توکل
🔸 نه به معنی تعطیل است (یك) و نه به معنی تقسیم كار است (دو). اگر كسی بگوید من كارها را به خدا واگذار كردم و خودش گرفتار عُطله و تنبلی بشود، این كرده است، این توكل نیست و اگر تقسیم بكند بگوید كه یك مقدار قدرت برای من است یك مقدار قدرت برای خدا، آن مقداری كه برای من است خودم انجام می‌دهم و آن مقداری كه مقدور من نیست به خدا توكل می كنم، این یك است این تشریك در كار است این توكل نیست. معنایش این است كه من مقداری را به حول و قوّه خودم انجام می‌ دهم، بقیه را به حول و قوّه خدا واگذار می ‌كنم! این با توحید سازگار نیست. 🔸 یك موحّد، با حول و قوّه الهی كار می ‌كند نه خود را به تنبلی و عُطله محكوم می‌ كند نه كار را از ذات اقدس الهی جدا می ‌داند، می ‌گوید در همه امور «بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد». این ذكر نورانی مخصوص نماز نیست؛ در حال نماز، توحید را به ما آموختند؛ نه یعنی نمازگزار در قیام و قعود به حول و قوّه الهی حركت می ‌كند، بلكه معنای این ذكر این است كه نمازگزار می ‌گوید من معتقدم قیام من و قعود من به حول و قوّه الهی است. «بحول الله و قوّته تعالی فی جمیع اموری آناء اللیل و أطراف النهار أقوم و أقعد» نه یعنی قیام و قعود نماز من به حول و قوّه الهی است. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24 تاریخ: 1390/12/01 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 553 1. تعامل با گنهكاران در آیات فراوان دربارهٴ ارتباط با فاسقان دستورهایی آمده است؛ مانند:... دوری از آنان: چنان‌كه حضرت موسای كلیم (ع) جدایی از فاسقان را از خدا درخواست كرد و گفت: پس میان ما و این مردم تمرد‌پیشه داوری كن و ما را در انجام فرمان خود یاری رسان.[1] رسول خدا (ص) ، از اجابت دعوت فاسق به غذا و حضور بر سفره آنان نهی فرمود.[2] امیرموٴمنان (ع) به كمیل فرمود: ای كمیل!... از فاسقان دوری كن.[3] ، آیهٴ 6). [1]. ﴿... فَافرُق بَینَنا و بَینَ القَومِ الفـٰسِقین﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 25). [2]. ... وَ نَهَی عَنْ إِجَابَةِ الْفَاسِقِینَ إِلَی طَعَامِهِم (الفقیه، ج4، ص7). [3]. یا كُمَیلُ!... وَ اهْجُرِ الْفَاسِقِینَ (تحف العقول، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra