eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
663 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿٩٥﴾ بگو: خدا راست گفت [که خوراکی ها در آیین ابراهیم حرام نبوده]. بنابراین از آیین ابراهیم که یکتاپرست و حق گرا بود و از مشرکان نبود، پیروی کنید. (۹۵) قُلْ = بگو صَدَقَ اللهُ = راست گفت خدا فَاتَّبِعُوا = پس پیروی کنید مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ = آئین ابراهیم حَنِيفًا = حق گرا وَمَا كَانَ = و نبود مِنَ الْمُشْرِكِينَ = از مشرکان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٥) -در اين آيه روى سخن را به پيامبر كرده مى‌گويد: «بگو: خدا راست گفته (و اينها در آيين پاك ابراهيم نبوده است) بنابراين، از آيين ابراهيم پيروى كنيد كه به حق گرايش داشت و از مشركان نبود» (قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ) . اكنون كه مى‌بينيد من در دعوت خود صادق و راستگويم، پس از آيين من كه همان آيين پاك و بى‌آلايش ابراهيم است پيروى كنيد. او هرگز از مشركان نبود و اين كه مشركان عرب خود را بر آيين او مى‌دانند كاملا بى‌معنى است، «بت پرست» كجا و «بت شكن» كجا! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 309 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 كُلُّ الْطَّعَامِ كَانَ حِلّاً لِبَنى إِسْرَاءِيلَ إِلّا مَا حَرَّمَ إِسْرَاءِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ الْتَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُواْ بِالْتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَآ إِنْ كُنْتُمْ صاَدِقِينَ (93) فَمَنْ افْتَرى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَ لِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْظاَّلِمُونَ (94) قل صدق الله فاتّبعوا ملة إبراهيم حنيفا و ما کان من المشركین (95) 🍀 ترجمه: همه ی خواركى ها براى بنى اسرائیل حلال بود، مگر آنچه را اسرائیل قبل از نزول تورات بر خود تحریم كرده بود، بگو: تورات را بیاورید و آن را تلاوت كنید اگر راست می گویید. (93) پس بعد از این، هر كسى بر خدا به دروغ افترا ببندد، پس آنان ستمگران هستند. (94) بگو: خداوند راستگو است، پس از آیین ابراهیم حقگرا پیروی کنید که او از مشرکان نبود. (95) 🌷 : خوراکی ، غذا 🌷 : حلال 🌷 : نازل شود 🌷 : کتاب حضرت موسی و یهود 🌷 : پس آن را تلاوت کنید 🌷 : راستگويان 🌷 : دروغ 🌷 : آنان 🌷 : پیروی کنید 🌷 : آيين 🌷 : حقگرا ، موحد ، یکتاپرست 🔴 : در تفاسیر آمده است كه بنى اسرائیل به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله اشكال مى كردند كه اگر تعالیم او موافق تعالیم انبیاى پیشین همچون ابراهیم، موسى و عیسى علیهم السلام است، پس چرا گوشت و شیر شتر را حرام نمى داند؟ و در دين اسلام حلال هستند این آیات در جواب آنها نازل شد. 🌸 «کل الطعام کان حلا لبنی اسراءیل إلا ما حرم إسراءيل على نفسه من قبل أن تنزل التوراة: همه خوراکی ها برای بنی اسرائیل حلال بود، مگر آنچه را اسرائیل قبل از نزول تورات بر خود تحریم کرده بود.» لقب حضرت یعقوب است تمام غذاها براى بنى اسرائیل حلال بوده است و تنها حضرت یعقوب بعضى از غذاها را بر خود تحريم نموده دلیل این تحریم نیز چنانكه در بعضى تفاسیر آمده، آن است كه وقتى حضرت یعقوب گوشت شتر را استفاده مى نمود، موجب ناراحتى جسمى او مى شد، او از این غذا پرهیز مى كرد و بنى اسرائیل گمان مى بردند كه این یک تحریم شرعى است. در حالی که اشتباه فکر می کردند فقط بدن حضرت یعقوب نسبت به خوردن گوشت شتر دچار ناراحتی می شد. و افرادی که می گفتند گوشت و شیر شتر است به خداوند نسبت دروغ می دادند. 🌸 بنابراین قبل از نزول هیچ یک از غذاهای پاکیزه بر بنی اسرائیل حرام نبوده اگر چه بعد از آمدن حضرت موسی و نزول تورات بر اثر ظلم و ستمی که یهود انجام دادند تعدادی از غذاهای پاکیزه فقط به عنوان مجازات بر آنها تحریم شد. به پیامبر دستور می دهد «قل فأتوا بالتوراة فاتلوها إن کنتم صادقین: بگو: تورات را بیاورید و آن را تلاوت کنید اگر راست می گویید.» یعنی این نسبت هایی که به پیامبران پیشین می دهید حتی در تورات تحریف شده شما نیست. ولی آنها حاضر به انجام این کار نشوند زیرا می دانستند در تورات چنین چیزی وجود ندارد. 🌸 اکنون که آنها حاضر به آوردن تورات نشدند و به افترا بستند باید بدانند: «فمن افتری علی الله الكذب من بعد ذلك فأولئك هم الظالمون: پس بعد از این هر کسی بر خدا به دروغ افترا ببندد، پس آنان ستمگران هستند.» «قل صدق الله فاتّبعوا ملة إبراهيم حنيفا و ما کان من المشرکین: بگو: خداوند راست گفته، پس از آیین ابراهیم حقگرا پیروی کنید که او از مشرکان نبود.» این چیزهایی درباره شیر و گوشت شتر که به انبیای گذشته مانند نسبت می دهید نبوده است. و همیشه حلال بوده است. پس از آیین ابراهیم پیروی کنید و به دروغ به انبیای گذشته چیزی نسبت ندهید. 🔹 پيام های آیات93تا95سوره آل عمران ✅ بودن غذاها، یک اصل ثابت در ادیان آسمانى است. ✅ بدون دلیل و تحریم شرعى، ها را حرام نپندارید. ✅ بهترین نوع ، استدلال بر اساس عقاید و كتاب آسمانى طرف مقابل است. ✅ كه خود را پیرو ابراهیم مى دانند، باید موحّد باشند، زیرا او مشرک نبود. ✅ حقگرایى ، آیین او را پایدار واستوار ساخت. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
AUD-20211213-WA0003.
1.63M
قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿٩٥﴾ بگو: خدا راست گفت [که خوراکی ها در آیین ابراهیم حرام نبوده]. بنابراین از آیین ابراهیم که یکتاپرست و حق گرا بود و از مشرکان نبود، پیروی کنید. (۹۵) ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🥀👌حتما ترجمه وتفسیر آیه 👆روبخونید مخصوصا تفسیر گویا چون کاملا با مفهوم آیه آشنا میشید با مثالهای مختلف .استاد قرائتی عالی هستن بعد از حفظ آیه رو به آیه ی قبل متصل کنین وبا صوت زیبا چندین باربخونید 🌸مشق نور کنید داخل گروه ارسال بفرمایید✍🌸🎊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 96 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003096.mp3
273.5K
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ ﴿٩٦﴾ یقیناً نخستین خانه ای که برای [نیایش و عبادت] مردم نهاده شد، همان است که در مکه است، که پر برکت و وسیله هدایت برای جهانیان است. (۹۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ ﴿٩٦﴾ یقیناً نخستین خانه ای که برای [نیایش و عبادت] مردم نهاده شد، همان است که در مکه است، که پر برکت و وسیله هدایت برای جهانیان است. (۹۶) إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ = همانا اولین خانه وُضِعَ لِلنَّاسِ = بنا نهاده شد برای مردم لَلَّذِي = همان چیزی ( همانست ) بِبَكَّةَ = ازدحام ( مکه ) مُبَارَكًا = مایه برکت وَهُدًى = وهدایت لِلْعَالَمِينَ = برای جهانیان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٩٦) -نخستين خانۀ مردم! اين آيه و آيۀ بعد به پاسخ دومين ايراد يهود كه در بارۀ فضيلت بيت المقدس و برترى آن بر كعبه بوده مى‌پردازد، نخست مى‌فرمايد: «نخستين خانه‌اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شده همان است كه در سرزمين مكّه است كه پر بركت و مايۀ هدايت جهانيان است» (إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ) . به اين ترتيب اگر كعبه به عنوان قبلۀ مسلمانان انتخاب شده است جاى تعجب نيست، زيرا نخستين خانۀ توحيد است. تاريخ و منابع اسلامى هم به ما مى‌گويد كه خانۀ كعبه به دست آدم (ع) ساخته شد و سپس در توفان نوح آسيب ديد و به وسيلۀ ابراهيم خليل تجديد بنا شد. جالب اين كه در آيۀ فوق خانۀ كعبه به عنوان خانۀ مردم معرفى شده و اين بيانگر اين حقيقت است كه آنچه به نام خدا و براى خداست بايد در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خداست براى خدا محسوب مى‌شود. قابل توجه اين كه در اين آيه براى كعبه علاوه بر امتياز «نخستين پرستشگاه بودن» به دو امتياز «مبارك» و «مايۀ هدايت جهانيان» بودن آن نيز اشاره شده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 310 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِّلْعاَلَمِينَ 🍀 ترجمه: همانا اوّلین خانه اى كه براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است كه در سرزمین مكّه است، كه مایه ى بركت و هدایت برای جهانیان است. 🌷 : خانه 🌷 : مقرر شد 🌷 : برای مردم 🌷 : مکه ، به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است از آنجایی که مکه محل اجتماع مردم است به آن بکة هم گفته می شود. 🌷 : برای جهانیان 🔴 : یكى از ایرادهاى بنى اسرائیل این بود كه چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت المقدّس كه هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را كنار گذاشته و كعبه را قبله ى خود قرار داده اند. این آیه نازل شد. 🌸 در پاسخ آنان مى فرماید:إن أول بيت وضع للناس للذى ببكة مبارکا و هدی للعالمین: همانا اولین خانه ای که برای عبادت مردم مقرر شد، همان است که در سرزمین است، که مایه ی برکت و هدایت برای جهانیان است. كعبه از روز نخستین، اوّلین خانه ‌ى عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است. حضرت على علیه السلام در نهج البلاغه خطبه 192 مى فرماید: تمام مردم را از آدم علیه السلام تا آخرین نفر با همین سنگ هاى كعبه آزمایش مى‌كند. امام باقر علیه السلام فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح علیهم السلام نیز دور همین كعبه، حج انجام داده اند. هیچ جا برای خانه نمی شود ، خانه محل امن و آرامش است به این خاطر خداوند حرم خودش یعنی کعبه را با نام البيت یعنی خانه یاد می کند. یعنی کعبه محل آرامش و شادی و نشاط است. 🔴 در ، از كعبه تعابیر متعدّدى یاد شده است كه برخى از آنها را بازگو مى كنیم: 1⃣ ، اوّلین خانه است. «اوّل بیت» 2⃣ مركز پایدارى و قیام مردم است. «قیاماً للناس» 3⃣ محل تجمّع و خانه مردم است. «مثابة للنّاس وأمنا» 🔹 پيام های آيه96سوره آل عمران 🔹 ✅ ، اوّلین خانه اى است كه براى عبادت و نیایش مردم بنا نهاده شده است. ✅ خیر و كعبه، تنها براى مؤمنان یا نژاد خاصّى نیست، بلكه براى همگان است. ✅ مردمى بودن براى ، یک ارزش است. ✅ ، مایه‌ ى هدایت مردم است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ ﴿٩٦﴾ یقیناً نخستین خانه ای که برای [نیایش و عبادت] مردم نهاده شد، همان است که در مکه است، که پر برکت و وسیله هدایت برای جهانیان است. (۹۶) ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸 حضرت على (عليه السلام) در خطبه ۱۹۲نهج البلاغه درباره کعبه چه میفرمایند؟؟ خداوند تمام مردم را از ادم علیه السلام تا اخربن نفر با همین سنگ های کعبه ازمایش میکند. ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸 برای دانش خودتون هست گفتم شاید مایل باشید متوجه منظور اصلی آقا بشید .✨🌺 در ادامه این بیان آقا امیرالمومنین(علیه السلام) چنین آمده برای دلیل این حرفشون👇👇 ✨وَ لَوْ کَانَ... الاْءَحْجَارُ الْمَرْفُوعُ بِهَا بَیْنَ زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ وَ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ وَ نُورٍ وَ ضِیَاءٍ لَخَفَّفَ ذَلِکَ مُصَارَعَةَ الشَّکِّ فِی الصُّدُورِ وَ لَوَضَعَ مُجَاهَدَةَ إِبْلِیسَ عَنِ الْقُلُوبِ».✨ 📚(خطبه 192) 🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🍃✨«و اگر... سنگ های کعبه از زمرد سبز و یاقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بودند، دل ها دیرتر به شک و تردید می رسیدند و تلاش شیطان بر قلب ها کمتر اثر می گذاشت.»✨🍃 👈بیان حضرت برای این هست که : 🕋سادگی خانه کعبه، آلایه های ظاهرپذیری و بندگی پوچ را از بین می بره، چون شکوه و عظمت ظاهری کعبه مثل قصر پادشاهان، اونها رو به عبادتی بی محتوا سوق میده؛ 👈چرا که توجه به قدرت های طاغوتی و قصرهای رفیع ، یک اقدام شیطانی و یک وسوسه اهریمنی و یک رویکرد شیطانی هست 👌 و عبادت خداوند نه برای شکوه خانه اش، بلکه برای عظمت و جلال خود او هست ✨ و این وسیله امتحانی باید سخت باشه تا آزمون بندگان به درستی صورت پذیرد🌻🧡 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 97 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003097.mp3
613.7K
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿٩٧﴾ در آن نشانه هایی روشن [از ربوبیّت، لطف، رحمت خدا و از جمله] مقام ابراهیم است؛ و هر که وارد آن شود در امان است؛ و خدا را حقّی ثابت و لازم بر عهده مردم است که [برای ادای مناسک حج] آهنگ آن خانه کنند، [البته] کسانی که [از جهت سلامت جسمی و توانمندی مالی و باز بودن مسیر] بتوانند به سوی آن راه یابند، و هر که ناسپاسی ورزد [و از رفتن به آنجا خودداری کند، به خود زیان زده]؛ زیرا خدا از جهانیان بی نیاز است. (۹۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿٩٧﴾ در آن نشانه هایی روشن [از ربوبیّت، لطف، رحمت خدا و از جمله] مقام ابراهیم است؛ و هر که وارد آن شود در امان است؛ و خدا را حقّی ثابت و لازم بر عهده مردم است که [برای ادای مناسک حج] آهنگ آن خانه کنند، [البته] کسانی که [از جهت سلامت جسمی و توانمندی مالی و باز بودن مسیر] بتوانند به سوی آن راه یابند، و هر که ناسپاسی ورزد [و از رفتن به آنجا خودداری کند، به خود زیان زده]؛ زیرا خدا از جهانیان بی نیاز است. (۹۷) فِيهِ = در آن آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ = نشانه های روشن مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ = مقام ابراهیم وَمَنْ دَخَلَهُ = وکسی که داخل آن شود كَانَ آمِنًا = باشد در امان وَلِلهِ = و برای خداست عَلَى النَّاسِ = بر مردم حِجُّ الْبَيْتِ = حج خانه ( قصد خانه ) مَنِ اسْتَطَاعَ = كسى كه توانست إِلَيْهِ سَبِيلًا = بسوى آن راهی وَمَنْ كَفَرَ = و كسى كه كفر ورزيد فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا غَنِيٌّ = بی نیاز عَنِ الْعَالَمِينَ = از جهانیان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٧) -در اين آيه به دو امتياز ديگر آن اشاره كرده مى‌فرمايد: «در آن نشانه‌هاى روشن (از جمله) مقام ابراهيم است» (فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ) . و نشانۀ ديگر آن آرامش و امنيت حاكم بر اين شهر است چنانكه قرآن مى‌گويد: «و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود» (وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً) . در جملۀ بعد دستور حجّ به همۀ مردم داده مى‌گويد: «و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند آنها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند» (وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) . از اين دستور تعبير به يك بدهى و دين الهى شده كه بر ذمّۀ عموم مردم مى‌باشد، زيرا فرموده است «وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ» «براى خدا بر مردم است. . .» . فريضۀ حجّ از زمان آدم (ع) تشريع شده بود، ولى رسميت يافتن آن بيشتر مربوط به زمان ابراهيم (ع) است. تنها شرطى كه در آيه براى وجوب حج ذكر شده مسألۀ استطاعت و توانايى است كه از جمله داشتن زاد و توشه و مركب، و توانايى جسمى را شامل مى‌شود. ضمنا از آيۀ فوق استفاده مى‌شود كه اين قانون مانند ساير قوانين اسلامى اختصاص به مسلمانان ندارد، بلكه همه موظفند آن را انجام بدهند. در پايان آيه براى تأكيد و بيان اهميت مسألۀ حجّ مى‌فرمايد: «و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده زيرا) خداوند از همۀ جهانيان بى‌نياز است» (وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ) . واژۀ «كفر» در اصل به معنى پوشانيدن است و از نظر اصطلاح دينى معنى وسيعى دارد و هر گونه مخالفت با حق، چه در مرحلۀ عقايد و چه در مرحلۀ دستورات فرعى را شامل مى‌شود، لذا در آيۀ فوق در مورد «ترك حجّ» به كار رفته است. در بارۀ اهميت فوق العادۀ حجّ در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى‌خوانيم كه به على عليه السّلام فرمود: اى على! كسى كه حج را ترك كند با اين كه توانايى دارد كافر محسوب مى‌شود، زيرا خداوند مى‌فرمايد: بر مردمى كه استطاعت دارند به سوى خانۀ خدا بروند لازم است حج به جا بياورند و كسى كه كفر بورزد (آن را ترك كند) به خود زيان رسانيده است، و خداوند از آنان بى‌نياز است، اى على! كسى كه حجّ را به تأخير بياندازد تا اين كه از دنيا برود خداوند او را در قيامت يهودى يا نصرانى محشور مى‌كند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 311 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈