eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
660 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُون َ‏ 🍀 ترجمه: و قطعا شما همان هستید كه مرگ را (پس از جنگ بدر) قبل از آنكه با آن روبرو شويد آرزو می کردید، پس آن را (در جنگ اُحد) دیدید، ولى (به آن) نگاه مى‏ كردید. 🌷 : آرزو می کردید 🌷 : مرگ 🌷 : ملاقات کنید، روبرو شوید 🌷 : ديديد 🌷 : نگاه می کردید 🔴 : پس از جنگ بدر كه مسلمانان پیروز شدند و عدّه‏ اى نیز به شهادت رسیدند، بعضى از افراد مى‏ گفتند: اى كاش ما نیز در جنگ بدر در راه خدا به شهادت مى‏ رسیدیم. تعدادی از آنها واقعا آرزوی شهادت داشتند اما تعدادی از آنها فقط تظاهر می کردند و شعار می دادند. در سال بعد در تعدادی از مسلمانان به رسیدند و به آرزوی خود رسیدند اما تعدادی که در ادعای خود دروغگو بودند همین که آثار شکست را در سپاه دیدند از ترس کشته شدن پا به فرار گذاشتند. این آیه 143 سوره آل عمران بعد از جنگ احد نازل شد. 🌸 و لقد کنتم تمنون الموت من قبل أن تلقوه فقد رأيتموه و أنتم تنظرون: و قطعا شما را قبل از آنکه با آن روبرو شوید آرزو می کردید، پس آن را دیدید ولی نگاه می کردید. میان سخن گفتن و عمل کردن فاصله بسیار زیاد است. گاهی سخنی می گوید، شعاری می دهد ولی وقتی پای عمل به میدان می آید فرار می کند. 🔹 پیام های آیه143سوره آل عمران 🔹 ✅ فریب آرزوهاى خود را نخوریم و به هر و شعاردهنده ‏اى اطمینان نکنیم. ✅ در میدان ، راستگو از دروغگو مشخص می شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220122-WA0024.mp3
3.13M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 144 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003144.mp3
613.3K
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾ و محمّد جز فرستاده ای از سوی خدا که پیش از او هم فرستادگانی [آمده و] گذشته اند، نیست. پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، [ایمان و عمل صالح را ترک می کنید و] به روش گذشتگان و نیاکان خود برمی گردید؟! و هر کس به روش گذشتگان خود برگردد، هیچ زیانی به خدا نمی رساند؛ و یقیناً خدا سپاس گزاران را پاداش می‌دهد. (۱۴۴) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾ و محمّد جز فرستاده ای از سوی خدا که پیش از او هم فرستادگانی [آمده و] گذشته اند، نیست. پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، [ایمان و عمل صالح را ترک می کنید و] به روش گذشتگان و نیاکان خود برمی گردید؟! و هر کس به روش گذشتگان خود برگردد، هیچ زیانی به خدا نمی رساند؛ و یقیناً خدا سپاس گزاران را پاداش می‌دهد. (۱۴۴) وَمَا مُحَمَّدٌ = و نیست محمد إِلَّا رَسُولٌ = مگر فرستاده ای قَدْ خَلَتْ = به تحقیق گذشت مِنْ قَبْلِهِ = از قبل او الرُّسُلُ = پیامبران أَفَإِنْ مَاتَ = آیا پس اگر بمیرد أَوْ قُتِلَ = یا کشته شود انْقَلَبْتُمْ = برگشتید عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ = بر پاشنه های پاهایتان ( جمع عَقِب ) وَمَنْ يَنْقَلِبْ = و کسی که برگردد عَلَىٰ عَقِبَيْهِ = بر پاشنه اش فَلَنْ يَضُرَّ اللهَ = پس هرگز زیان نرساند خدا را شَيْئًا = چیزی وَسَيَجْزِي اللهُ = و بزودی پاداش می دهد خدا الشَّاكِرِينَ = شکر کنندگان را 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٤) شأن نزول: اين آيه نيز ناظر به يكى ديگر از حوادث جنگ احد است و آن اين كه: در همان حال كه آتش جنگ ميان مسلمانان و بت‌پرستان به شدت شعله‌ور بود ناگهان صدايى بلند شد و كسى گفت: محمّد را كشتم. . . محمّد را كشتم. . . ! جمعى كه اكثريت را تشكيل مى‌دادند به دست و پا افتاده و از ميدان جنگ به سرعت خارج مى‌شدند، اما در مقابل آنها اقليتى فداكار و پايدار همچون على عليه السّلام و أبو دجانة و طلحة و بعضى ديگر بودند كه بقيه را به استقامت دعوت مى‌كردند. آيه در اين مورد نازل گرديد و دستۀ اول را سخت نكوهش كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 334 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسير: فرد پرستى ممنوع-مسألۀ فرد پرستى يكى از بزرگترين خطراتى است كه مبارزات هدفى را تهديد مى‌كند، وابستگى به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش براى پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگى يكى از نشانه‌هاى بارز عدم رشد اجتماعى است. قرآن در آيۀ مورد بحث با صراحت مى‌گويد: «محمّد تنها فرستادۀ خداست، پيش از او هم فرستادگانى بودند كه از دنيا رفتند آيا اگر او بميرد يا كشته شود بايد شما سير قهقرايى كنيد؟ و به آيين بت پرستى باز گرديد» ؟ (وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ) . سپس مى‌فرمايد: «آنها كه عقب‌گرد كنند و به دوران كفر و بت پرستى باز گردند تنها به خود زيان مى‌رسانند نه به خدا» (وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللّهَ شَيْئاً) . زيرا با اين عمل نه تنها چرخهاى سعادت خود را متوقف مى‌سازند بلكه آنچه را به دست آورده‌اند نيز به سرعت از دست خواهند داد. در پايان آيه به اقليتى كه در جنگ احد على رغم همۀ مشكلات و انتشار خبر شهادت پيغمبر، دست از جهاد برنداشتند اشاره كرده و كوششهاى آنها را مى‌ستايد و آنها را به عنوان شاكران و كسانى كه از نعمتها در راه خدا استفاده كردند معرفى مى‌كند مى‌گويد: «خداوند اين شاكران را پاداش نيك مى‌دهد» (وَ سَيَجْزِي اللّهُ الشّاكِرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 335 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الْرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى‏ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنْقَلِبْ عَلَى‏ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَسَيَجْزِى اللَّهُ الْشَّاكِرِين (َ‏144) 🍀 ترجمه: و محمّد جز پیامبرى نیست كه پیش از او نیز پیامبرانی در گذشته‏ اند. پس آیا اگر او بمیرد و یا كشته شود، شما به گذشتگان خود بر مى‏ گردید؟ و هر كسی به گذشته خود برگردد، پس هرگز هیچ ضررى به خداوند نمى‏ زند و خداوند به زودی پاداش شاكران را خواهد داد. (144) 🌷 : پیامبر، فرستاده 🌷 : گذشت 🌷 : پیامبران 🌷 : مرد 🌷 : برگشتن 🌷 : گذشتگان خود 🌷 : به زودی پاداش می دهد 🔴 : وقتى در جنگ احد از سوى كفّار سنگى به سوی صلی الله علیه و آله و سلم پرتاب شد و پیشانى و دندان پیامبر شکست و لب پایین وی شکافت و خون صورت ایشان را پوشانید، صدایى بلند شد كه محمّد كشته شد. برخى نیز به اشتباه شهادت مَصعب یکی از پرچمداران سپاه را شهادت پیامبر پنداشتند. این شایعه موجب شادى و روحیه گرفتن كفّار شد و جمعى از مسلمانانِ متزلزل پا به فرار گذاشتند. برخى نیز به فكر گرفتن امان از ابوسفیان فرمانده كفّار افتادند. در برابر این گروه، مسلمانان فداکار و پایدار با صداى بلند فریاد مى‏زدند: اگر محمّد هم نباشد راه محمّد و خداى محمّد باقى است، فرار نكنید. ولی به زودی مشخص شد که پیامبر اسلام زنده است و این خبر اشتباه بوده است آیه 144 سوره آل عمران بعد از نازل شده است. 🌸 پیامبران راستین همانند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هیچ گاه را به فرد پرستی تشویق نمی کردند بلکه به شدت با آن مبارزه می کردند و می گفتند: هدف ما از خود ما بالاتر است و هرگز با مرگ یا قتل ما ، هدف و راه ما نابود نخواهد شد لذا با صراحت می فرماید: و ما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم: و محمد جز پیامبری نیست که قبل از او نیز پیامبرانی در گذشته اند. پس آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به گذشتگان خود بر می گردید؟ 🌸 سپس می فرماید: و من ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شيئا: و هر کسی به گذشته خود برگردد، پس هرگز هیچ ضرری به نمی زند. آنهایی که عقب گرد می کنند و به دوران کفر و بت پرستی باز می گردند به خداوند زیان نمی رسانند. در پایان آیه، به آن تعدادی که در با وجود همه مشکلات، و انتشار شایعه شهادت پیامبر، دست از جهاد برنداشتند اشاره کرده و تلاش های آنها را می ستاید و آنها را به عنوان شاکران و کسانی که از نعمت ها در استفاده کردند معرفی می کند و می فرماید: و سیجزی الله الشاکرین: و خداوند به زودی پاداش را خواهد داد. 🔹 پيام های آیه144سوره آل عمران 🔹 ✅ ، ابلاغ پیام خداست. ما هستیم كه باید راهش را ادامه دهیم. ✅ جامعه‏ ى اسلامى باید چنان تشكّل و انسجامى داشته باشد كه حتّى رفتن به آن ضربه‏ اى نزند. ✅ صلى الله علیه وآله نیز تابع سنّت‏ هاى الهى و قوانین طبیعى همچون مرگ و حیات است. ✅ ، از نقشه های دشمن است. ✅ عمر محدود است، ولی راه پیامبر تا ابد است. ✅ . راه خدا كه روشن شد، آمد و رفت افراد نباید در پیمودن خط الهى ضربه وارد كند. ✅ خود را چنان ثابت و استوار سازیم كه حوادث تاریخ آن را نلرزاند. ✅ دست برداشتن از خط ، سقوط و عقب‏ گرد است. ✅ ، ضررى براى خداوند ندارد. «فلن یضرّاللّه» ✅ مقاومت در راه ، بهترین نوع شكر عملى است كه پاداشش با خداست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220122-WA0024.mp3
3.13M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 145 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003145.mp3
506.7K
وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا ۗ وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٥﴾ و هیچ کس جز به مشیّت و فرمان خدا نمی میرد. سرنوشتی است مقرّر شده و هر که پاداش دنیا را بخواهد [اندکی از آن] به او می‌دهیم، و هر که خواستار پاداش آخرت باشد، او را از آن می بخشیم؛ و یقیناً سپاس گزاران را پاداش خواهیم داد. (۱۴۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا ۗ وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٥﴾ و هیچ کس جز به مشیّت و فرمان خدا نمی میرد. سرنوشتی است مقرّر شده و هر که پاداش دنیا را بخواهد [اندکی از آن] به او می‌دهیم، و هر که خواستار پاداش آخرت باشد، او را از آن می بخشیم؛ و یقیناً سپاس گزاران را پاداش خواهیم داد. (۱۴۵) وَمَا كَانَ = و نباشد ، سزاوار نیست لِنَفْسٍ = برای کسی أَنْ تَمُوتَ = اینکه بمیرد إِلَّا بِإِذْنِ اللهِ = مگر به اذن و فرمان خدا كِتَابًا = نوشته ای ( سرنوشتی ) مُؤَجَّلًا = تعیین شده وَمَنْ يُرِدْ = و‌ کسی که بخواهد ثَوَابَ الدُّنْيَا = پاداش دنیا را نُؤْتِهِ مِنْهَا = عطا می کنیم او را از آن وَمَنْ يُرِدْ = و کسی که بخواهد ثَوَابَ الْآخِرَةِ = پاداش آخرت را نُؤْتِهِ مِنْهَا = عطا می کنیم او را از آن وَسَنَجْزِي = و بزودی پاداش می دهیم الشَّاكِرِينَ = شکرگذاران را 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٥) -همان طور كه گفتيم شايعۀ بى‌اساس شهادت پيامبر در احد عدۀ زيادى از مسلمانان را به وحشت افكند تا آنجا كه از ميدان جنگ فرار كردند و حتى بعضى مى‌خواستند از اسلام هم برگردند، در اين آيه مجددا براى تنبيه و بيدارى اين دسته مى‌فرمايد: «مرگ به دست خدا و فرمان اوست و براى هر كس اجلى مقرّر شده است كه نمى‌تواند از آن فرار كند» (وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ كِتاباً مُؤَجَّلاً) . بنابراين اگر پيامبر در اين ميدان شربت شهادت مى‌نوشيد چيزى جز انجام يافتن يك سنت الهى نبود. از سوى ديگر فرار از ميدان جنگ نمى‌تواند از فرا رسيدن اجل جلوگيرى كند همان‌طور كه شركت در ميدان جهاد نيز اجل انسان را جلو نمى‌اندازد. در پايان آيه مى‌فرمايد: سعى و كوشش انسان هيچ گاه ضايع نمى‌شود «اگر هدف كسى تنها نتيجه‌هاى مادى و دنيوى باشد (و همانند بعضى از رزمندگان احد تنها به خاطر غنيمت تلاش كند) بالاخره بهره‌اى از آن به دست مى‌آورد اما اگر هدف عاليتر بود، و كوششها در مسير حيات جاويدان و فضايل انسانى به كار افتاد، باز به هدف خود خواهد رسيد» (وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها) . بنابراين، حالا كه رسيدن به دنيا يا آخرت هر دو نيازمند به كوشش است، پس چرا انسان سرمايه‌هاى وجودى خود را در مسير دوم كه يك مسير عالى و پايدار است به كار نيندازد؟ سپس بار ديگر تأكيد مى‌كند كه «پاداش شاكران را به زودى خواهيم داد» (وَ سَنَجْزِي الشّاكِرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 335 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹‌ 🌸 وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَاباً مُّؤَجَّلاً وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْأَخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ سَنَجْزِى الْشَّاکرِينَ 🍀 ترجمه: و هیچ كسی جز به فرمان خداوند نمى میرد، (و این) سرنوشتى است تعیین شده. و هر كسی پاداش دنیا را بخواهد از آن به او مى دهیم، و هركسی پاداش آخرت را بخواهد از آن به او مى دهیم، و به زودی سپاسگزاران را پاداش خواهیم داد. 🌷 : بمیرد 🌷 : تعيين شده، مدت دار ، اصل کلمه از اجل به معنی مدت است. 🌷 : بخواهد 🌷 : پاداش 🌷 : به او می دهيم 🌷 : به زودى پاداش خواهیم داد 🔴 : اين آیه بعد از جنگ احد نازل شده است. 🌸 همانطور که در جلسه قبلی گفتیم در جنگ احد شایعه شد که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به رسیده و این شایعه تعداد زیادی از مسلمانان را به وحشت افکند تا آنجا که تعداد زیادی از میدان فرار کردند و حتی بعضی می خواستند از هم برگردند در این آیه برای هوشیاری این افراد می فرماید: و ما کان لنفس أن تموت إلا بإذن الله كتاب مؤجّلاً: و هيچ کسی جز به فرمان نمی میرد، و این سرنوشتی است تعیین شده. بنابراین حتی اگر پیامبر در این میدان به شهادت می رسید چیزی جز انجام یافتن یک سنت الهی نبود. از سوی دیگر فرار از میدان جنگ نمی تواند از فرا رسیدن اجل جلوگیری کند همانطور که شرکت در میدان جهاد نیز اجل را جلو نمی اندازد. 🌸 سپس می فرماید: و من یرد ثواب الدنيا نؤته منها و من يرد ثواب الأخرة نؤته منها: و هر کسی پاداش دنیا را بخواهد از آن به او می دهیم و هر کسی پاداش را بخواهد از آن به او می دهیم. سعی و تلاش انسان هیچ گاه ضایع نمی شود، اگر هدف آدمی تنها نتیجه های مادی و دنیوی باشد بهره ای از آن به دست می آورد اما اگر هدف عالی تر بود و کوشش ها در مسیر حیات جاویدان و فضایل انسانی به کار رود، باز به هدف خود خواهد رسید. پس حالا که رسیدن به دنیا یا آخرت هر دو نیازمند به کوشش است پس چرا سرمایه های وجودی خود را در مسیر دوم که یک مسیر عالی و پایدار است به کار نیندازد؟ سپس در پایان آیه تأکید می کند: و سنجزی الشاکرین: و به زودی سپاسگزاران را پاداش خواهیم داد. 🔹 پيام های آیه145سوره آل عمران 🔹 ✅ با فرار از ، از مرگ نمى توانید فرار كنید. ✅ ، به دست ما نیست، «كتاباً مؤجّلاً» ولى اراده و هدف به دست ماست. ✅ حال كه و در برابر ماست، مسیر ابدیّت و رضاى خالق را ادامه دهیم. ✅ هر نوع و عملى بازتاب و عكس العمل مخصوصى دارد. در هر مسیرى گام نهیم به مقصدى خاص خواهیم رسید. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220123-WA0047.mp3
1.96M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا