eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
663 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 و مَنْ يُهَاجِرْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِى الْأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيما ً 🍀 ترجمه: و هر كسی در راه خداوند هجرت كند، جايگاه هاى امن بسیار در زمین همراه با گشایش خواهد یافت و هر كسی از خانه اش به قصد هجرت به سوى خدا و پیامبرش خارج شود، سپس مرگ، او را دریابد حتماً پاداش او بر خداوند است و خداوند همواره آمرزنده ی مهربان است. 🌷 : راه 🌷 : می یابد 🌷 : زمين 🌷 : جايگاه - در اصل از رغام به معنای خاک نرم است یعنی سرزمین امن که متناسب با حیات مادی و معنوی باشد. 🌷 : گشایش 🌷 : خانه 🌷 : او را در می یابد 🌷 : مرگ 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. یکى از مسلمانان مكّه بیمار شد گفت مرا از مكّه به سوى مدينه پیش پیامبر ببرید تا جزء مهاجران باشم. همین كه او را بیرون بردند، در راه وفات یافت. سپس این آیه 100 سوره نساء نازل شد. 🌸 در اين آيه با قاطعيّت تمام درباره اهميّت هجرت بحث شده است: نخست اشاره به آثار و بركات در زندگى اين جهان كرده و مى‌فرمايد: وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً: و هر کسی که در راه خدا هجرت کند، جایگاه های امن بسیار در زمین همراه با گشایش خواهد یافت. سپس به جنبه معنوى و اخروى اشاره كرده و مى‌ فرمايد: وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ: و هر کسی از خانه اش به قصد هجرت به سوی خدا و پیامبرش خارج شود، سپس مرگ او را در یابد حتما پاداش او بر خداوند است. 🌸 بنابراين در هر دو صورت به پيروزى می رسند. جالب اين است كه هجرت مسلمانان از مکّه به مدینه براى حفظ آيين مبدأ تاريخ مسلمانان مى‌باشد. در هر عصر و زمان و مكانى اگر همان شرايط پيش آيد، مسلمانان موظّف به هجرتند! همه هجرت های مقدس مثل هجرت برای جهاد، تحصیل علم ، تبلیغ و ... مصداق این آیه است. در پایان آیه می فرماید: وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً: و خداوند همواره آمرزنده ی مهربان است. اسمی دارد و ویژگی هایی دارد. هم اسمی دارد و هم ویژگی هایی دارد اسم خداوند است و دو ویژگی از ویژگی های خداوند غفور و رحیم است. 🔹 پيام های آیه 100 سوره نساء 🔹 ✅ ، زمینه ساز گشایش و توسعه است. ✅ ما مكلّف به وظیفه ایم، نه نتیجه. ✅ راه و را بروید، نگران مرگ و حیات نباشید. ✅ پاداش با خداست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220610-WA0021.
1.88M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 101 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004101.mp3
412.7K
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا ﴿١٠١﴾ و هنگامی که در روی زمین سفر می کنید، اگر بترسید که کافران به شما آسیب و آزار رسانند، بر شما گناهی نیست که از نمازها [یِ چهار رکعتی خود، دو رکعت] بکاهید؛ زیرا کافران همواره برای شما دشمنی آشکارند. (۱۰۱) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا ﴿١٠١﴾ و هنگامی که در روی زمین سفر می کنید، اگر بترسید که کافران به شما آسیب و آزار رسانند، بر شما گناهی نیست که از نمازها [یِ چهار رکعتی خود، دو رکعت] بکاهید؛ زیرا کافران همواره برای شما دشمنی آشکارند. (۱۰۱) وَإِذَا ضَرَبْتُمْ = و هرگاه سفر کردید فِي الْأَرْضِ = در زمین فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ = پس نیست بر شما جُنَاحٌ = گناه أَنْ تَقْصُرُوا = اینکه کوتاه کنید مِنَ الصَّلَاةِ = از نماز إِنْ خِفْتُمْ = اگر ترسیدید أَنْ يَفْتِنَكُمُ = اینکه فتنه کند شما را الَّذِينَ كَفَرُوا = کسانی که کفر ورزیدند إِنَّ الْكَافِرِينَ = همانا کافران كَانُوا لَكُمْ = بودند برای شما عَدُوًّا مُبِينًا = دشمن آشکار 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٠١) -نماز مسافر. در تعقيب آيات گذشته كه در بارۀ «جهاد» و «هجرت» بحث مى‌كرد در اين آيه به مسألۀ «نماز مسافر» اشاره كرده، مى‌فرمايد: «هنگامى كه مسافرت كنيد مانعى ندارد كه نماز را كوتاه كنيد اگر از خطرات كافران بترسيد، زيرا كافران دشمن آشكار شما هستند» (وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً) . البته جاى شك نيست كه نماز مسافر اختصاصى به حالت ترس ندارد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 443 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلَوةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنَّ الْكاَفِرينَ كَانُواْ لَكُمْ عَدُوَّاً مُّبِينا ً 🍀 ترجمه: و هرگاه كه در زمین سفر كردید، پس گناهى بر شما نیست كه نماز را كوتاه كنید، اگر ترس دارید کسانی که کافر شدند به شما آزار و ضرر رسانند. همانا كافران همواره دشمن آشكار شمایند. 🌷 : زدید - هر گاه واژه ضرب در کنار کلمه أرض می آید معنای مسافرت می دهد. : کنایه از مسافرت کردن است 🌷 : گناهی نیست 🌷 : بر شما 🌷 : کوتاه کنید 🌷 : نماز 🌷 : ترسیدید 🌷 : به شما ضرر برسانند 🌷 : دشمن 🌷 : آشکار 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و حکم را بیان می کند. وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً : و هر گاه در زمین سفر کردید، پس گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر ترس دارید کسانی که کافر شدند به شما آزار و ضرر برسانند. همانا کافران همواره دشمن آشکار شمایند. بر اساس روایات اهل بیت منظور از اینکه در سفر را کوتاه کنید یعنی نمازهاى چهار رکعتی به صورت دو رکعت خوانده شود. 🌸 گویا مسلمانان صدر به قدرى به نماز علاقمند بودند كه كوتاه كردن آن را گناه مى پنداشتند. نماز قصر، مخصوص موارد ترس از دشمن نیست. ولى چون معمولاً در سفرها، ترس و نگرانى هست، یا اینكه چون قانون نماز قصر، ابتدا در موارد ترس بوده و بعدها نسبت به هر سفر تعمیم یافته، قید «ان خفتم» آمده است. تمام نمازهاى چهار رکعتی مسافر است که به صورت دو ركعت خوانده شود و در روایات مقدار سفری که در آن نماز کوتاه می شود، مسیر یک روز هشت فرسخ مشخص شده است. البته احکام و شرایط دیگری دارد که هر شخصی می تواند به رساله مرجع خود مراجعه کند مثلا اگر قصد اقامت ده روز دارد نماز چهار رکعتی را باید کامل خواند و دیگر نمی توان دو رکعتی خواند. 🔹 پيام های آیه 101 سوره نساء 🔹 ✅ واقع بینى و انعطاف پذیرى، یک اصل در قوانین الهى است. ✅ در حال هم از دشمن غافل نباشید. سیاست و دیانت و عبادت از هم جدا نیست. ✅ در مواردى لازم نیست. احتمال توطئه و فتنه براى تصمیم و تغییر برنامه كافى است. ✅ حتّى به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز است. ✅ و با هم در تضادّند. ✅ ، در دشمنى با شما متّحدند. ✅ دشمنى با شما ریشه دار و پرسابقه و دائمى است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220611-WA0026.
3M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1740275_941.mp3
3.05M
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آیه ی 102 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004102.mp3
1.45M
وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ ۖ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿١٠٢﴾ و هنگامی که در [عرصه نبرد و خطر] میان آنان باشی، و برای آنان [به جماعت] اقامه نماز کنی، پس باید گروهی از رزمندگان در حالی که لازم است سلاحشان را برگیرند، همراهت به نماز ایستند، و چون سجده کردند [و رکعت دوم را بدون اتصال به جماعت به پایان بردند] باید [برای حفاظت از شما] پشت سرتان قرار گیرند. و آن گروه دیگر که [به خاطر مشغول بودن به حفاظت] نماز نخوانده اند بیایند و با تو نماز گزارند. و آنان باید [در حال نماز] از هوشیاری و احتیاط [نسبت به دشمن] غافل نباشند، و سلاحشان را با خود برگیرند؛ چون کافران دوست دارند شما از سلاح ها و ساز و برگ جنگی خود غفلت ورزید، تا یک باره به شما هجوم کنند. و اگر از باران در زحمت و مشقت هستید، یا بیمارید، بر شما گناهی نیست که سلاحتان بر زمین گذارید، ولی باید هوشیاری و احتیاط خود را حفظ کنید؛ یقیناً خدا برای کافران عذاب خوارکننده ای آماده کرده است. (۱۰۲)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ ۖ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿١٠٢﴾ وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ = و هرگاه بودی در میان ایشان فَأَقَمْتَ = پس بپا کردی لَهُمُ الصَّلَاةَ = برای ایشان نماز فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ = پس باید بایستد گروهی مِنْهُمْ مَعَكَ = از ایشان با تو وَلْيَأْخُذُوا = و باید بگیرند أَسْلِحَتَهُمْ = سلاحشان را فَإِذَا سَجَدُوا = پس هرگاه سجده کردند فَلْيَكُونُوا = پس باید بوده باشند مِنْ وَرَائِكُمْ = از‌ پشت سر شما وَلْتَأْتِ = و باید بیایند طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ = گروهی دیگر لَمْ يُصَلُّوا = نماز نکرده اند فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ = پس نماز بگزارند با تو وَلْيَأْخُذُوا = و باید بگیرند حِذْرَهُمْ = دفاعشان را وَأَسْلِحَتَهُمْ = و اسلحه شان وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا = دوست دارد کسانی که کفر ورزیدند لَوْ تَغْفُلُونَ = اگر غفلت کنید ( غفلت کردن شما )‌ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ = از سلاحتان وَأَمْتِعَتِكُمْ = و ساز و برگتان ، متاع تان فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ = پس حمله می کنند بر شما مَيْلَةً وَاحِدَةً = یورش یکباره وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ = و گناهی نیست بر شما إِنْ كَانَ بِكُمْ = اگر باشد بر شما أَذًى مِنْ مَطَرٍ = رنجی از باران أَوْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ = یا باشید بیمار أَنْ تَضَعُوا = اینکه بگذارید أَسْلِحَتَكُمْ = سلاحتان را وَخُذُوا حِذْرَكُمْ = و بگیرید وسایل دفاعی تان إِنَّ اللهَ = همانا خدا أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ = آماده کرد برای کافران عَذَابًا مُهِينًا = عذاب خوار کننده 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٠٢) -هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با عده‌اى از مسلمانان به عزم «مكّه» وارد سرزمين «حديبيه» شدند و جريان به گوش قريش رسيد، خالد بن وليد به سرپرستى يك گروه دويست نفرى براى جلوگيرى از پيشروى مسلمانان به سوى مكّه، در كوههاى نزديك مكّه مستقر شد، هنگام ظهر «بلال» اذان گفت و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با مسلمانان نماز ظهر را به جماعت ادا كردند، خالد از مشاهدۀ اين صحنه در فكر فرو رفت و به نفرات خود گفت در موقع نماز عصر بايد از فرصت استفاده كرد و در حال نماز كار مسلمانان را يكسره ساخت؛ در اين هنگام آيه نازل شد و دستور نماز خوف را به مسلمانان داد، و اين خود يكى از نكات اعجاز قرآن است كه قبل از اقدام دشمن، نقشه‌هاى آنها را نقش بر آب كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 444 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسير: در تعقيب آيات مربوط به جهاد، اين آيه كيفيت نماز خوف را كه به هنگام جنگ بايد خوانده شود به مسلمانان تعليم مى‌دهد، آيه خطاب به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كرده، مى‌فرمايد: «هنگامى كه در ميان آنها هستى و براى آنها نماز جماعت بر پا مى‌دارى بايد مسلمانان به دو گروه تقسيم شوند، نخست عده‌اى با حمل اسلحه با تو به نماز بايستند» (وَ إِذا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ) . سپس هنگامى كه اين گروه سجده كردند (و ركعت اول نماز آنها تمام شد، تو در جاى خود توقف مى‌كنى) و آنها با سرعت ركعت دوم را تمام نموده و به ميدان نبرد باز مى‌گردند و در برابر دشمن مى‌ايستند و گروه دوم كه نماز نخوانده‌اند، جاى گروه اول را مى‌گيرند و با تو نماز مى‌گزارند» (فَإِذا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ) . «گروه دوم نيز بايد وسايل دفاعى و اسلحه را با خود داشته باشند و بر زمين نگذارند» (وَ لْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ) . اين طرز نماز گزاردن براى اين است كه دشمن شما را غافلگير نكند، «زيرا دشمن همواره در كمين است كه از فرصت استفاده كند و دوست مى‌دارد كه شما از سلاح و متاع خود غافل شويد و يكباره به شما حمله‌ور شود» (وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً) . ولى از آنجا كه ممكن است ضرورتهايى پيش بيايد كه حمل سلاح و وسايل دفاعى هر دو با هم به هنگام نماز مشكل باشد، در پايان آيه چنين دستور مى‌دهد: «و گناهى بر شما نيست اگر از باران ناراحت باشيد و يا بيمار شويد كه در اين حال سلاح خود را بر زمين بگذاريد» (وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كانَ بِكُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ) . «ولى در هر صورت از همراه داشتن وسايل محافظتى و ايمنى (مانند زره و خود و امثال آن) غفلت نكنيد و حتى در حال عذر، حتما آنها را با خود داشته باشيد» كه اگر احيانا دشمن حمله كند بتوانيد تا رسيدن كمك، خود را حفظ كنيد (وَ خُذُوا حِذْرَكُمْ) . شما اين دستورات را به كار بنديد و مطمئن باشيد پيروزى با شماست «زيرا خداوند براى كافران مجازات خواركننده‌اى آماده كرده است» (إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 445 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 و إِذَا كُنْتَ فِيْهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَوةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِنْ وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَّيْلَةً وَاحِدةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذىً مِّنْ مَّطَرٍ أَوْ كُنتُمْ مَّرْضَى أَنْ تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرينَ عَذَاباً مُّهِينا ً 🍀 ترجمه: و هنگامی که در میان آنان باشی و براى آنان اقامه نماز کنی، پس باید گروهى از آنان با تو (به نماز) بایستند و باید سلاح هاى خود را بگیرند. پس وقتی که سجده كردند باید پشت سر شما باشند، و گروه دیگر كه نماز را به جا نیاوردند بیایند و با تو نماز گزارند و باید وسایل دفاعی و سلاح هاى خود را بگیرند. كافران دوست دارند كه شما از سلاح و ساز و برگ جنگی خود غافل شوید تا یكباره بر شما حمله آورند، و اگر از باران رنجى به شما رسید یا بیمار بودید، گناهى بر شما نیست كه سلاح هایتان را بگذارید و وسایل دفاع با خود داشته باشید. همانا خداوند براى كافران عذابى خواركننده فراهم كرده است. : اقامه کردی : گروه : بگیرند : پشت سر شما : بيايد : دیگری : وسایل دفاعی شان : دوست دارند : رنج : باران : بيمار : بگذارید : آماده شده است : خوار کننده 🔴 : در سال ششم هجرى قمری، پیامبر با گروهى به سوى مكّه عزیمت كردند. در منطقه ى حدیبیّه، با خالدبن ولید و دویست نفر همراه او مواجه شدند كه براى جلوگیرى از ورود آن حضرت، سنگر گرفته بودند. پس از اذانِ بلال و برپایى نماز جماعت، خالد بن ولید فرصت را مناسب دید كه هنگام نماز عصر یكباره حمله كند. در این هنگام آیه 102 سوره نساء نازل شد و دستور نماز خوف را به مسلمانان داد و خبر از توطئه دشمن داد که قبل از اقدام دشمن ، نقشه های آنها را نقش بر آب کرد خالد پس از دیدن این معجزه ى وحى، مسلمان شد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش2 🌸 و إِذَا كُنْتَ فِيْهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَوةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِنْ وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَّيْلَةً وَاحِدةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذىً مِّنْ مَّطَرٍ أَوْ كُنتُمْ مَّرْضَى أَنْ تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرينَ عَذَاباً مُّهِينا 🌸 جلسه قبلی ترجمه آیه، ترجمه واژه ها و شأن نزول آیه بیان شد. در این جلسه به شرح آیه می پردازیم. اين آيه كيفيّت را بیان می کند نماز خوف به هنگام جنگ بايد خوانده شود. آيه خطاب به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‌فرمايد:《وَ إِذا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَ لْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ: و هنگامی که در میان آنان باشی و برای آنان اقامه کنی، پس باید گروهی از آنان با تو به نماز بایستند و باید سلاح های خود را بگیرند. پس وقتی که کردند باید پشت سر شما باشند، و گروه دیگر که را به جا نیاوردند بیایند و با تو نماز گزارند و باید وسایل دفاعی و سلاح های خود را بگیرند.》 🌸 واجب است و در هر حالی که باشیم باید آن را به جا آوریم حتی اگر در میدان جنگ باشیم لذا پیامبر در میدان جنگ به نماز می ایستاد و آن هم به صورت آن را اقامه می کرد. البته در میدان جنگ نماز چهار رکعتی به صورت دو رکعت خوانده می شود و به صورت خاص اقامه می شود وقتی به خوانده می شود باید دو گروه شوند یک دسته باید نگهبانی دهند و مراقب حمله دشمن باشند و دسته دیگر به می ایستند در صورتی که سلاح خود را باید همراه خود داشته باشند و رکعت اول را به جماعت می خوانند وقتی رکعت اول تمام شد آنها رکعت دوم را به صورت فرادا می خوانند و نمازشان را تمام می کنند و سریع جای خود را با گروه دوم عوض می کنند و نگهبانی می دهند و مراقب حمله خواهند بود و گروه دوم می آیند و به جماعت می ایستند و در حالی که امام جماعت رکعت دوم خود را می خواند بقیه به او اقتدا می کنند ولی رکعت اول خود را می خوانند بعد از اینکه امام به رفت آنها رکعت دوم خود را بصورت فرادا می خوانند به این نماز، نماز خوف می گویند زیرا در میدان جنگ و در صورت نگرانی و ترس از حمله دشمن به جا آورده می شود. 🌸 اين طرز نماز گزاردن براى اين است كه دشمن شما را غافلگير نكند که می فرماید:《وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً: کسانی که کافر شدند دوست دارند که شما از سلاح و ساز و برگ جنگی خود غافل شوید تا یکباره بر شما حمله آورند.》ولى از آنجا كه ممكن است ضرورت هايى پيش بيايد كه حمل سلاح و وسايل دفاعى هر دو با هم به هنگام مشكل باشد، در پايان آيه چنين دستور مى‌دهد: وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كانَ بِكُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ و خذوا حذرکم: و اگر از رنجی به شما رسید یا بودید، گناهی بر شما نیست که سلاح هایتان را بگذارید و وسایل دفاع با خود داشته باشید. اگر احياناً دشمن حمله كند بتوانيد تا رسيدن كمک خود را حفظ کنید. شما این دستورات را به کار ببندید و مطمئن باشید پیروزی با شماست إن الله أعد للكافرين عذابا مهينا: زيرا همانا خداوند براى کافران عذابی خوار کننده فراهم کرده است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈