يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٩٤﴾
ای اهل ایمان! بی تردید خدا شما را به چیزی از شکار [حیوانات در حالی که مُحرم هستید] آزمایش می کند، چه شکاری که [به آسانی و بدون اسلحه] دست شما به آن برسد، و [چه شکاری که به سبب وحشی بودنش] نیزه های شما [آن را صید می کند؛] تا خدا کسی را که در نهان از او می ترسد، معلوم و مشخص نماید. و هر که پس از این [امتحان از حدود خدا] تجاوز کند [و در حال احرام به شکار برخیزد] برای او عذابی دردناک است. (۹۴)
يَا أَيُّهَا = اى
الَّذِينَ آمَنُوا = كسانى كه ايمان آورده ايد
لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللهُ = هر آینه البته می آزماید شما را خدا
بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ = به چیزی از شکار
تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ = می رسد آندستان شما
وَرِمَاحُكُمْ = و نیزه ها (جمع رُمْحْ )
لِيَعْلَمَ اللهُ = تا معلوم دارد خدا
مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ = کسی که میترسد از او در پنهانی
فَمَنِ اعْتَدَىٰ = پس کسی که تجاوز کرد
بَعْدَ ذَٰلِكَ = بعد از آن
فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ = پس برای اوست عذاب دردناک
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٤)
شأن نزول:
نقل شده: هنگامى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و مسلمانان در سال حديبيّه براى عمره با حال احرام حركت كردند، در وسط راه با حيوانات وحشى فراوانى رو برو شدند، بطورى كه مىتوانستند آنها را با دست و نيزهها صيد كنند! اين شكارها بقدرى زياد بودند كه بعضى نوشتهاند دوش به دوش مركبها و از نزديك خيمهها رفت و آمد مىكردند. اين آيه و دو آيۀ بعد نازل شد و مسلمانان را از صيد آنها برحذر داشت، و به آنها اخطار كرد كه اين نوع امتحان براى آنها محسوب مىشود.
تفسير:
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 557
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
احكام صيد در حال احرام-اين آيه و دو آيۀ بعد ناظر به يكى از احكام عمره و حجّ، يعنى مسألۀ شكار حيوانات صحرايى و دريايى در حال احرام مىباشد. نخست اشاره به جريانى كه مسلمانان در سال «حديبيه» با آن رو برو بودند كرده، مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خداوند شما را با چيزى از شكار مىآزمايد، شكارهايى كه بقدرى به شما نزديك مىشوند كه حتى با نيزه و دست مىتوانيد آنها را شكار كنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ) . سپس به عنوان تأكيد مىفرمايد: «اين جريان براى آن بوده است كه افرادى كه از خدا با ايمان به غيب مىترسند، از ديگران شناخته شوند» (لِيَعْلَمَ اللّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبِ) . و در پايان آيه مىفرمايد: «پس هر كس بعد از آن تجاوز كند مجازات دردناكى خواهد داشت» (فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 557
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_720
🌹#آیه_۹۴ #سوره_مائده
🌸 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُٓ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! بی تردید خدا شما را به چیزی از شكار آزمایش می كند، چه شكاری كه [بدون اسلحه] به آن دسترسی پیدا كنید، و [چه شكاری] نیزههای شما آن را صید می كند؛ تا خدا معلوم کند چه کسی در باطن از او می ترسد و هر كه پس از این تجاوز كند برای او عذابی دردناک است.
🌷 #لَيَبْلُوَنَّكُمُ: تا شما را امتحان کند
🌷 #الصَّيْد: شکار
🌷 #تَنَالُهُٓ_أَيْدِيكُمْ: به آن دسترسی پیدا کنید
🌷 #رِمَاحُكُم: نیزه هایتان
🌷 #يَخَافُه: می ترسد
🌷 #أَلِیم: دردناک
🔴 #شأن_نزول_آیه: نقل شده است هنگامى كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» و مسلمانان در سال حديبيّه براى #عُمره با حال #احرام حركت كردند، در وسط راه با حيوانات وحشى فراوانى روبرو شدند، به طورى كه مى توانستند آنها را با دست و نيزه ها صيد كنند! اين شكارها به قدرى زياد بودند كه بعضى نوشته اند دوش به دوش مَركَبها و از نزديک خيمهها رفت و آمد مى كردند. اين آيه و دو آيه بعد نازل شد و مسلمانان را از شکار آنها برحذر داشت، و به آنها اخطار كرد كه اين امتحان براى آنها محسوب مى شود.
🌸 اين آيه و دو آيه بعد ناظر به يكى از احكام #عُمره و #حجّ، يعنى شكار حيوانات صحرايى و دريايى در حال احرام مى باشد. نخست اشاره به جريانى كه مسلمانان در سال «حديبيّه» با آن روبرو بودند نموده و می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ: ای کسانی که ایمان آورده اید! بی تردید خدا شما را به چیزی از شکار امتحان می کند، چه شکاری که [بدون اسلحه] به آن دسترسی پیدا کنید و [چه شکاری] که نیزه های شما آن را #صید می کند. سپس به عنوان تأكيد مى فرمايد: «لِيَعْلَمَ اللّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبِ: تا خدا معلوم کند چه کسی در باطن از او می ترسد» و در پايان آيه مى فرمايد: «فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ: پس هر کسی بعد از این تجاوز کند برای او عذابی دردناک است» پس از حدود الهی نباید تجاوز کرد.
🌸 در روزهای #حج و حالت احرام، حاجى حقّ شكار ندارد. همان روزها گاهى شكار تا نزدیكى انسان مى آید و مى توان به راحتّى به آن دست یافت ولى امتحان الهى به این است كه دست به شكار نزنیم. در حدیث مى خوانیم: در عمره ى حُدیبیه حیوانات شكارى فراوانى براى مسلمانان ظاهر شدند كه مسلمانان مى توانستند به راحتى آنان را صید كنند ولی حق صید آن را نداشتند.
🔴 در #قرآن، موضوع شكم و غذا، به عنوان یكى از اسباب امتحان الهى مطرح شده است، به نمونه هاى زیر توجّه كنید:
1⃣ #آدم و #حوا در موضوع غذا شكست خوردند.
2⃣ #بنى_اسرائیل در تحریم صید ماهى در شنبه ها، شكست خوردند.
3⃣ روزه گرفتن، خود یک آزمایش بزرگ است.
4⃣ نزدیک آمدن شكار به حجاج در حالت احرام، كه حقّ صید ندارند.
🔹 پيام های آیه ۹۴ سوره مائده 🔹
✅ آزمایش #مؤمنان، یک سنّت قطعى پروردگار است.
✅ خداترسى آنجا آشكار مى شود كه زمینه ى #گناه فراهم باشد ولی انسان گناه نكند.
✅ نعمت هاى در دسترس، وسیله ى آزمایش هستند
✅ #ملاک_تقوا، خوف باطنى است، نه تنها حیاى ظاهرى
✅ #تكلیف و #مسئولیّت، بعد از ابلاغ است.
✅ حاجى كه فرسنگ ها در بیابان ها به عشق حقّ مى رود، گاهى یک شكار كوچک او را از پا در مى آورد و به نافرمانى مى كشد كه نتیجه ى آن عذاب الهى است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۰۲-۱۴-۲-۱.m4a
19.47M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_94
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_مائده
آیه ی 95
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005095.mp3
1.1M
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿٩٥﴾
ای اهل ایمان! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید. و هر کس از شما عمداً آن را بکشد، کفّاره ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ که [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان گواهی دهند، و به عنوان قربانی به [حریم] کعبه رسد، یا به کفّاره [آن شکار کشته شده معادل قیمت قربانی] به مستمندان طعام دهد، یا برابر تعداد مستمندی که طعام می دهد روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خدا از [گناه] کشتن شکارهایی که پیش از این حکم انجام گرفته، درگذشت. و هر که [پس از کفّاره دادن] به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام میگیرد؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۹۵)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿٩٥﴾
ای اهل ایمان! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید. و هر کس از شما عمداً آن را بکشد، کفّاره ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ که [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان گواهی دهند، و به عنوان قربانی به [حریم] کعبه رسد، یا به کفّاره [آن شکار کشته شده معادل قیمت قربانی] به مستمندان طعام دهد، یا برابر تعداد مستمندی که طعام می دهد روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خدا از [گناه] کشتن شکارهایی که پیش از این حکم انجام گرفته، درگذشت. و هر که [پس از کفّاره دادن] به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام میگیرد؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۹۵)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا = ای کسانی که ایمان اورده اید
لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ = نکشید شکار را
وَأَنْتُمْ حُرُمٌ = و شما هستید مُحْرم ( در احرام )
وَمَنْ قَتَلَهُ = و كسى كه كشت آن را
مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا = از شما از روی عمد
فَجَزَاءٌ مِثْلُ = پس جزایی مانند
مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ = آنچه کشت از چهارپا
يَحْكُمُ بِهِ = داوری میکند به آن
ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ = دو عادل از خودتان
هَدْيًا = قربانی
بَالِغَ الْكَعْبَةِ = رساننده به کعبه
أَوْ كَفَّارَةٌ = یا کفاره ای
طَعَامُ مَسَاكِينَ = طعام دادن بیچارگان
أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا = یا برابر آن روزه داری
لِيَذُوقَ = تا بچشد
وَبَالَ أَمْرِهِ = کیفر کارش
عَفَا اللهُ عَمَّا سَلَفَ =عفو کرد خدا از آنچه گذشت
وَمَنْ عَادَ = و کسی که برگشت
فَيَنْتَقِمُ اللهُ مِنْهُ = پس انتقام میگیرد خدا از او
وَاللهُ عَزِيزٌ = و خدا توانای شکست ناپذیر
ذُو انْتِقَامٍ = صاحب انتقام
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٥) -در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و بطور عموم فرمان تحريم صيد را در حال احرام صادر كرده، مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در حال احرام شكار نكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ) . سپس به كفاره صيد در حال احرام اشاره كرده، مىگويد: «كسى كه عمدا صيدى را به قتل برساند، بايد كفارهاى همانند آن از چهارپايان بدهد» يعنى، آن را قربانى كرده و گوشت آن را به مستمندان بدهد (وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ) . در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازۀ حيوان است به اين معنى كه مثلا اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفارۀ آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريبا به اندازۀ آن است قربانى نمايد. و از آنجا كه ممكن است مسألۀ همانندى براى بعضى مورد شك و ترديد واقع شود، قرآن در اين زمينه دستور داده است كه «بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطلع و عادل انجام پذيرد» (يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ) . و در بارۀ اين كه اين كفاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مىدهد كه به صورت «قربانى و «هدى» اهداء به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد» (هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ) . سپس اضافه مىكند كه، لازم نيست حتما كفاره به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يك مىتوانند جانشين آن شوند، نخست اين كه «معادل پول آن را در راه اطعام مساكين مصرف كند» (أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ) . «و يا معادل آن روزه بگيرد» (أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً) . «اين كفارات به خاطر آن است كه كيفر كار خلاف خود را ببيند» (لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ) . اما از آنجايى كه هيچ حكمى معمولا شامل گذشته نمىشود، تصريح مىكند كه «خدا از تخلفاتى كه در اين زمينه در گذشته انجام دادهايد، عفو فرموده است» (عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ) . «و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرر و حكم كفاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت و خداوند تواناست، و به موقع انتقام مىگيرد» (وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 558
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_721
🌹 #آیه_95 #سوره_مائده
🌸 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَآءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ
🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردید! در حالی كه در احرام [حجّ یا عمره] هستید، شكار را نكُشید. و هر كسی از شما عمداً آن را بكُشد، كفّاره ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ كه [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان حکم کننند، و به عنوان قربانی به [حریم] كعبه رسد، یا به كفّاره به نیازمندان طعام دهد، یا برابر تعداد نیازمندی كه طعام می دهد روزه بگیرد، تا كیفر كار خود را بچشد. خدا از [گناه] كشتن شكارهایی كه قبل از این حكم انجام گرفته درگذشت. و هر كه به شكار كردن بازگردد، خدا از او انتقام می گیرد؛ و خدا توانای شكست ناپذیر و صاحب انتقام است.
🌷 #لَا_تَقْتُلُوا: نکشید
🌷 #الصَّيْد: شکار
🌷 #حُرُمٌ: کسانی که در حال احرام حج یا عمره هستند
🌷 #النَّعَم: چهارپایان« منظور گاو ، گوسفند و شتر است »
🌷 #ذَوَا_عَدْل: دو عادل
🌷 #هَدْيًا: قربانی مکه
🌷 #مَسَاكِين: نیازمندان
🌷 #عَدْل: برابری
🌷 #صِيَام: روزه
🌷 #لِيَذُوق: تا بچشد
🌷 #وبَال: کیفر و عذاب، عقوبت
🌷 #عَفَا: در گذشت
🌷 #سَلَفَ: گذشت
🌷 #عَادَ: بازگشت
🌷 #عَزِيز: توانای شکست ناپذیر
🌷 #ذُو_انْتِقَام: صاحب انتقام
🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است. در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و به طور عموم دستور حرام بودن شکار را در حال #احرام حج یا عمره صادر كرده و مى فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ: ای کسانی که ایمان آوردید! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید» سپس به #كفّاره صيد در حال احرام اشاره كرده، مى فرماید: «وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ: و هر کسی از شما عمدا آن را بکشد، کفاره ای همانند آن از جنس چهارپایان اهلی بر عهده اوست» یعنی کسی که به طور عمد صیدی را به قتل برساند، باید کفاره ای همانند آن از چهار پایان بدهد یعنی گاو یا شتر یا گوسفندی را قربانی کرده و گوشت آن را به نیازمندان بدهد.
🌸 در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازه #حيوان است به اين معنى كه مثلاً اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفّاره آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريباً به اندازه آن است قربانى کند. و از آنجا كه ممكن است موضوع همانندى براى بعضى مورد شك و ترديد واقع شود، #قرآن در اين زمينه دستور داده است كه بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطّلع و عادل انجام پذيرد «يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ: دو عادل از خودتان از میان خودتان حکم کنند» و درباره اين كه اين كفّاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مى دهد كه به صورت قربانى و اهدا به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد «هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ: و به عنوان قربانی به حریم کعبه برسد»
🌸 سپس اضافه مى كند كه، لازم نيست حتماً #كفّاره به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يک مىتوانند جانشين آن شوند، نخست اين كه معادل پول آن را در راه #اطعام_مساكين مصرف كند «أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ: یا به کفاره به نیازمندان طعام دهد» «أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً: یا برابر تعداد نیازمندی که طعام می دهد روزه بگیرد» این به خاطر آن است «لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ: تا کیفر کار خود را بچشد» امّا از آنجايى كه هيچ حكمى معمولاً شامل گذشته نمى شود، تصريح مىكند كه «عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ: #خدا از گناه کشتن شکارهایی که قبل از این حکم انجام گرفته درگذشت» و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرّر و حكم كفّاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت «وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ: و هر که به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام می گیرد و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است»
🔹 پیام های آیه ۹۵ سوره مائده 🔹
✅ #امنیت در حال احرام، حتی برای حیوانات نیز باید حفظ شود.
✅ #کیفر باید عادلانه باشد.
✅ #اسلام به عدالت در همه جا توجه دارد.
✅ #اسلام به هر مناسبتی به مسئله گرسنگان و فقر زدایی توجه دارد.
✅ اصرار بر گناه و تکرار آن، بسیار خطرناک و عقوبت سختی در پی دارد.
صدا ۰۰۲-۱۴-۲-۲.m4a
22.48M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_95
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_مائده
آیه ی 96
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005096.mp3
387.2K
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٩٦﴾
برای بهره مند شدن شما و کاروانیان، شکار کردن از دریا و خوراکی آن [در حال احرام] بر شما حلال شد. و شکار صحرا و بیابان تا زمانی که مُحرم هستید، بر شما حرام است. و از خدایی که به سوی او گردآوری می شوید، پروا کنید. (۹۶)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٩٦﴾
برای بهره مند شدن شما و کاروانیان، شکار کردن از دریا و خوراکی آن [در حال احرام] بر شما حلال شد. و شکار صحرا و بیابان تا زمانی که مُحرم هستید، بر شما حرام است. و از خدایی که به سوی او گردآوری می شوید، پروا کنید. (۹۶)
أُحِلَّ لَكُمْ =حلال گردید برای شما
صَيْدُ الْبَحْرِ = شکار کردن دریا
وَطَعَامُهُ = و خوردن آن
مَتَاعًا لَكُمْ = بهره ای برای شماست
وَلِلسَّيَّارَةِ = و برای کاروان
وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ = و حرام شد بر شما
صَيْدُ الْبَرِّ = شکارکردن خشکی
مَا دُمْتُمْ حُرُمًا = مادامی که مُحْرِم هستید
وَاتَّقُوا اللهَ = و تقوا پیشه کنید خدا را
الَّذِي إِلَيْهِ = آن کسی که بسوی او
تُحْشَرُونَ = محشور می شوید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٦) -در اين آيه پيرامون صيدهاى دريا سخن به ميان آورده، مىگويد: «صيد دريا و طعام آن براى شما (در حال احرام) حلال است» (أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ) . منظور از «طعام» همان خوراكى است كه از ماهيان صيد شده ترتيب داده مىشود، زيرا آيه مىخواهد دو چيز را مجاز كند نخست صيد كردن و ديگر خوردن غذاى صيد شده. سپس به فلسفۀ اين حكم اشاره كرده مىگويد: «اين به خاطر اين است كه شما و مسافران بتوانيد بهره ببريد» (مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيّارَةِ) . يعنى به خاطر اين كه در حال احرام براى تغذيه به زحمت نيفتيد و بتوانيد از يك نوع صيد بهرهمند شويد، اين اجازه در مورد صيد دريا به شما داده شده است. بار ديگر به عنوان تأكيد به حكم سابق بازگشته، مىگويد: «مادام كه در حال احرام هستيد صيدهاى صحرايى بر شما حرام است» (وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً) . و در پايان آيه براى تأكيد تمام احكامى كه ذكر شد مىفرمايد: «از خداوندى كه در قيامت در پيشگاه او محشور خواهيد شد بپرهيزيد» و با فرمان او مخالفت ننماييد (وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 559
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_722
🌹 #آیه_۹۶ #سوره_مائده
🌸 أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
🍀 ترجمه: صید دریا و خوراكی آن برای شما حلال شده که بهره ای برای شما و کاروانیان است و شكار صحرایی تا زمانی كه مُحرم هستید بر شما حرام است. و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی كه به سوی او محشور می شوید.
🌷 #الْبَحْر: دریا
🌷 #طَعَامُهُ: خوراکی آن
🌷 #مَتَاع: بهره
🌷 #سَّيَّارَة: گروه مسافر، کاروان
🌷 #الْبَرِّ: خشکی
🌷 #تُحْشَرُونَ: محشور می شوید
🌸 این آیه در ادامه آیات قبلی در مورد احکام #صید و #شکار در زمان احرام حج یا عمره است در اين آيه پيرامون صيدهاى دريا سخن به ميان آورده، مى فرماید: «أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ: صید دریا و خوراکی آن برای شما حلال شده» منظور از « #طعام » همان خوراكى است كه از ماهيان صيد شده ترتيب داده مى شود، زيرا آيه مىخواهد دو چيز را مجاز كند نخست صيد كردن و ديگر خوردن غذاى صيد شده. سپس به فلسفه اين حكم اشاره كرده که به خاطر اين است كه شما و مسافران بتوانيد بهره ببريد «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيّارَةِ: بهره ای برای شما و کاروانیان است»
🌸 يعنى به خاطر اين كه در حال احرام براى #تغذيه به زحمت نيفتيد و بتوانيد از يک نوع صيد بهره مند شويد، اين اجازه در مورد #صيد_دريا به شما داده شده است. بار ديگر به عنوان تأكيد به حكم سابق بازگشته، مى فرمايد: «وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً: و شکار صحرایی تا زمانی که در حال احرام هستید بر شما حرام است» و در پايان آيه براى تأكيد تمام احكامى كه ذكر شد مى فرمايد: «وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی که به سوی او محشور می شوید»
🔹 پیام های آیه ۹۶ سوره مائده 🔹
✅ برای افرادی که در حال احرام حج یا عمره هستند، همه راه ها بسته نیست #خداوند در کنار ممنوعیت شکار صحرایی، شکار دریایی را حلال کرده است.
✅ #شکار حیوانات صحرایی در حال احرام، بی تقوایی است.
✅ #ایمان به قیامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
سوره مبارکه مائده-۱.m4a
12.09M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_96
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈