#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_انعام
آیه ی 140
#نغمه_سه_گاه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006140.mp3
388.8K
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿١٤٠﴾
قطعاً کسانی که فرزندان خود را از روی سبک مغزی و جهالت کشته اند، و آنچه را خدا روزی آنان کرده بود بر پایه دروغ بستن به خدا حرام شمرده اند، زیان کردند؛ به راستی که گمراه شدند و هدایت یافته نبودند. (۱۴۰)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿١٤٠﴾
قطعاً کسانی که فرزندان خود را از روی سبک مغزی و جهالت کشته اند، و آنچه را خدا روزی آنان کرده بود بر پایه دروغ بستن به خدا حرام شمرده اند، زیان کردند؛ به راستی که گمراه شدند و هدایت یافته نبودند. (۱۴۰)
قَدْ خَسِرَ = به تحقيق زيان كرد
الَّذِينَ قَتَلُوا= كسانى كه كشتند
أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا = فرزندانشان بى خردى
بِغَيْرِ عِلْمٍ = به نادانى
وَحَرَّمُوا مَا = و حرام شمردند آنچه
رَزَقَهُمُ اللهُ = روزی داد ایشان را خدا
افْتِرَاءً عَلَى اللهِ = دروغ بستن بر خدا
قَدْ ضَلُّوا = به تحقیق گمراه شدند
وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ = و نبودند هدایت شدگان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٠) -در تعقيب چند آيۀ گذشته كه سخن از قسمتى از احكام خرافى و آداب زشت و ننگين عصر جاهليت عرب به ميان آورد، در اين آيه به شدت همۀ اين اعمال و احكام را محكوم كرده و با «هفت تعبير مختلف» در جملههايى كوتاه اما بسيار رسا و جالب، وضع آنها را روشن مىسازد. نخست مىگويد: «كسانى كه فرزندان خود را از روى سفاهت و جهل كشتند، زيان كردند» (قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً بِغَيْرِ عِلْمٍ) . هم از نظر انسانى و اخلاقى، و هم از نظر عاطفى، و هم از نظر اجتماعى گرفتار خسارت و زيان گشتند و از همه بالاتر خسارت معنوى در جهان ديگر! هر يك از اين تعبيرهاى سهگانه به تنهايى براى معرفى زشتى عمل آنها كافى است. كدام علم و دانش اجازه مىدهد كه انسان چنين عملى را به عنوان يك سنت و يا قانون در جامعۀ خود بپذيرد؟ ! اينجاست كه به ياد گفتار ابن عباس مىافتيم كه مىگفت: اگر كسى بخواهد ميزان عقب ماندگى اقوام جاهلى را بداند آيات سورۀ انعام (يعنى آيات فوق) را بخواند. سپس قرآن مىگويد: «اينان آنچه را خدا به آنان روزى داده بود و مباح و حلال ساخته بود، بر خود تحريم كردند و به خدا افترا زدند كه خدا آنها را حرام كرده است» (وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللّهُ افْتِراءً عَلَى اللّهِ) . در اين جمله با دو تعبير ديگر اعمال آنها محكوم شده است، زيرا آنها نعمتى را كه خدا به آنان «روزى» داده بود و حتى براى ادامۀ حياتشان لازم و ضرورى بود بر خود تحريم كردند و قانون خدا را زير پا گذاشتند و ديگر اين كه به خدا «افترا» بستند كه او چنين دستورى داده است، با آن كه ابدا چنين نبود. و در پايان آيه با دو تعبير ديگر آنان را محكوم مىسازد، نخست مىگويد: «آنها بطور مسلم گمراه شدند» (قَدْ ضَلُّوا) . سپس اضافه مىكند «آنها هيچ گاه در مسير هدايت نبودهاند» (وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 654
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_843
🌹 #آیه_۱۴۰ #سوره_انعام
🌸 قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوٓا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَآءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
🍀 ترجمه: قطعاً كسانی كه فرزندان خود را از روی سبک مغزی و جهالت كشته اند، و آنچه را خدا روزی آنان كرده بود بر پایه دروغ بستن به خدا حرام شمرده اند، زیان كردند؛ به راستی كه گمراه شدند و هدایت یافته نبودند.
🌷 #أَوْلَادَهُمْ: فرزندانشان
🌷 #سَفَهًا: جهالت
🌷َ #حَرَّمُوا: حرام شمرده اند
🌷 #افْتِرَآء: دروغ بستن
🌷 #قَدْ_ضَلُّوا: گمراه شدند
🌷 #مَا_كَانُوا: نبودند
🌷 #مُهْتَدِين: هدایت یافتگان
🌸 به دنبال آیات قبلی كه سخن از قسمتى از احكام خرافى و آداب زشت و ننگين بت پرستان به ميان آورد، در اين آيه به شدّت همه اين اعمال و #احكام را محكوم كرده و در جمله هايى كوتاه امّا بسيار رسا و جالب، وضع آنها را روشن مى سازد. نخست مىگويد: «قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً بِغَيْرِ عِلْمٍ: قطعا کسانی که فرزندان خود را از روی سبک مغزی و جهالت کشته اند زیان کردند»
🌸 هم از نظر انسانى و اخلاقى، و هم از نظر عاطفى، و هم از نظر اجتماعى گرفتار خسارت و زيان گشتند و از همه بالاتر خسارت معنوى در #جهان ديگر! هر يک از اين تعبيرها به تنهايى براى معرّفى زشتى عمل آنها كافى است. كدام علم و دانش اجازه مى دهد كه #انسان چنين عملى را به عنوان يک سنّت و يا قانون در جامعه خود بپذيرد؟ اينجاست كه به ياد گفتار «ابن عباس» مى افتيم كه مى گفت: اگر كسى بخواهد ميزان عقب ماندگى اقوام جاهلى را بداند آيات سوره انعام را بخواند.
🌸 سپس #قرآن مى گويد: «وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللّهُ افْتِراءً عَلَى اللّهِ: و آنچه را خدا روزی آنان کرده بود بر پایه دروغ بستن به خدا حرام شمرده اند» در اين جمله با تعبير ديگر، اعمال آنها محكوم شده است، زيرا آنها نعمتى را كه #خدا به آنان «روزى» داده بود و حتّى براى ادامه حياتشان لازم و ضرورى بود بر خود تحريم كردند و قانون خدا را زير پا گذاشتند و ديگر اين كه به #خدا «افترا» بستند كه او چنين دستورى داده است، با آن كه ابداً چنين نبود. و در پايان آيه با دو تعبير ديگر آنان را محكوم مىسازد، نخست مىگويد: «قَدْ ضَلُّوا: به راستی که گمراه شدند» سپس اضافه مى كند «وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ: و هدایت یافته نبودند»
🔹 پيام های آیه ۱۴۰ سوره انعام 🔹
✅ جهالت و سفاهت، عامل خسارت است. خسارت هایى مانند: از دست دادن فرزند، از دست دادن عاطفه، فقدان نعمتهاى حلال، كسب دوزخ و كیفر الهی
✅ #خسارت_واقعى، فدا شدن انسان در راه باطل است. چه قربانى بت شدن، چه فداى خیال نابجا
✅ #تحریم نابجاى حلال ها، افترا بر خدا است.
✅ انجام هر كارى و تحریم هر چیزى، یا دلیل شرعى مى خواهد یا عقلى
✅ با #خرافات، با شدیدترین وجه مقابله و برخورد كنیم.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
06.Anaam.140.mp3
2.12M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_انعام
#آیه_140
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_انعام
آیه ی 141
#نغمه_سه_گاه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006141.mp3
805.5K
وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿١٤١﴾
و اوست که باغ هایی [که درختانش برافراشته] بر داربست و باغ هایی [که درختانش] بدون داربست [است]، و درخت خرما، و کشتزار با محصولات گوناگون، و زیتون، و انار شبیه به هم و بی شباهت به هم را پدید آورد. از میوه های آنها هنگامی که میوه داد بخورید، و حقِّ [الهیِ] آن را روز دروکردنش [که به تهیدستان اختصاص داده شده] بپردازید، و از اسراف [در خوردن وخرج کردن] بپرهیزید، که قطعاً خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد. (۱۴۱)"
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿١٤١﴾
و اوست که باغ هایی [که درختانش برافراشته] بر داربست و باغ هایی [که درختانش] بدون داربست [است]، و درخت خرما، و کشتزار با محصولات گوناگون، و زیتون، و انار شبیه به هم و بی شباهت به هم را پدید آورد. از میوه های آنها هنگامی که میوه داد بخورید، و حقِّ [الهیِ] آن را روز دروکردنش [که به تهیدستان اختصاص داده شده] بپردازید، و از اسراف [در خوردن وخرج کردن] بپرهیزید، که قطعاً خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد. (۱۴۱)"
وَهُوَ الَّذِي = و اوست آن کسی که
أَنْشَأَ جَنَّاتٍ = پدید آورد باغ ها ی
مَعْرُوشَاتٍ = داربسته زده شده
وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ = و غیر داربستی
وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ = و درختان خرما و کشتزار
مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ = گوناگون در خوردنی هایش
وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ = و زیتون و انار
مُتَشَابِهًا = همانند هم
وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ = و غیر همانند
كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ = بخورید از میوه آن
إِذَا أَثْمَرَ = آنگاه که میوه داد
وَآتُوا حَقَّهُ = و بدهید حق آن را
يَوْمَ حَصَادِهِ = روز برداشت آن
وَلَا تُسْرِفُوا = و اسراف نکنید
إِنَّهُ لَا يُحِبُّ = همانا او دوست نمی دارد
الْمُسْرِفِينَ = اسراف کنندگان را
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤١) -يك درس بزرگ توحيد! در اين آيه به چند موضوع اشاره شده است كه هر كدام در حقيقت نتيجۀ ديگرى است. نخست مىگويد: «خداوند همان كسى است كه انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفريده است كه بعضى روى داربستها قرار گرفته (و با منظرۀ بديع و دلانگيز خود چشمها را متوجه خويش مىسازند، و با ميوههاى لذيذ و پربركت كام انسان را شيرين مىكنند) و بعضى بدون احتياج به داربست بر سر پا ايستاده و سايه بر سر آدميان گسترده، و با ميوههاى گوناگون به تغذيۀ انسان كمك مىكنند» (وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ) . سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات كرده، مىگويد: «و همچنين درختان نخل و زراعت را آفريد» (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ) . بعد اضافه مىكند كه: «اين درختان از نظر ميوه و طعم با هم متفاوتند» (مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ) . يعنى با اين كه از زمين واحدى مىرويند هر كدام طعم و عطر و خاصيتى مخصوص به خود دارند، كه در ديگرى ديده نمىشود. سپس اشاره به دو قسمت ديگر از ميوههايى مىكند كه فوق العاده مفيد و داراى ارزش حياتى هستند، و مىگويد: «همچنين زيتون و انار» را آفريد (وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ) . انتخاب اين دو، ظاهرا به خاطر آن است كه اين دو درخت در عين اين كه از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر ميوه و خاصيت غذايى بسيار با هم متفاوتند. لذا بلافاصله مىفرمايد «هم با يكديگر شبيهند و هم غير شبيه» (مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ) . پس از ذكر اين همه نعمتهاى گوناگون پروردگار، مىگويد: «از ميوۀ آنها به هنگامى كه به ثمر نشست، بخوريد ولى فراموش نكنيد كه به هنگام چيدن، حق آن را بايد ادا كنيد» (كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ) . و در پايان، فرمان مىدهد كه «اسراف نكنيد، زيرا خداوند مسرفان را دوست نمىدارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 655
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_844
🌹 #آیه_۱۴۱ #سوره_انعام
🌸 وَهُوَ الَّذِيٓ أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِٓ إِذَآ أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوٓا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
🍀 ترجمه: و او کسی است كه باغهایی بر داربست و باغهایی بدون داربست و نخل خرما، و كشتزار با محصولات گوناگون، و زیتون، و انار شبیه به هم و بی شباهت به هم را پدید آورد. از میوه های آنها هنگامی كه میوه داد بخورید، و حقِّ [الهیِ] آن را روز دروكردنش بپردازید، و اسراف نکنید، كه قطعاً خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد.
🌷 #أَنْشَأَ: پدید آورد
🌷 #جَنَّات: باغ های پر درخت وزمین های پوشیده از زراعت است.
🌷 #مَعْرُوشَات: جمع معروش است معروش درختی است که نیاز به داربست دارد.
🌷 #نخل: نخل خرما
🌷 #زرع: کشتزار
🌷 #مُخْتَلِفا: گوناگون
🌷 #أُكُلُهُ: خوراکی اش
🌷 #رمَّان: انار
🌷 #كُلُوا: بخورید
🌷 #ثَمَرِه: میوه اش
🌷 #يَوْم: روز
🌷 #حَصَاد: درو کردن
🌷 #لا_تُسْرِفُوا: اسراف نکنید
🌷 #لَا_يُحِبُّ: دوست ندارد
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. در اين آيه به چند موضوع اشاره شده است كه هر كدام در حقيقت نتيجه ديگرى است. نخست مى فرمايد: «وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشات: و او کسی است که باغ هایی بر داربست و باغ هایی بدون داربست پدید آورد» سپس اشاره به دو قسمت از باغ ها و جنّات كرده، مى فرمايد: «وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ: ونخل خرما و کشتزار» بعد اضافه مى كند كه: «مُخْتَلِفاً أُكُلُه: خوراکی هایش گوناگون» يعنى با اين كه از یک #زمين مى رويند هر كدام طعم و عطر و خاصيّتى مخصوص به خود دارند، كه در ديگرى ديده نمى شود.
🌸 سپس اشاره به دو قسمت ديگر از ميوه هايى مى كند كه فوق العاده مفيد و داراى ارزش حياتى هستند، و مى گويد: «وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ: و #زیتون و #انار» انتخاب اين دو، ظاهراً به خاطر آن است كه اين دو درخت در عين اين كه از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر #ميوه و خاصيّت غذايى بسيار با هم متفاوتند. لذا بلافاصله مى فرمايد: «مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ: شبیه به هم و بی شباهت» پس از ذكر اين نعمت هاى گوناگون پروردگار، مى فرمايد: «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ: از میوه های آنها هنگامی که میوه داد بخورید و #حق_الهی آن را روز دروکردنش بپردازید» و در پايان، دستور مى دهد كه «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ: و اسراف نکنید که قطعا #خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد»
🔹 پیام های آیه ۱۴۱ سوره انعام 🔹
✅ تنوع میوه ها و محصولات کشاورزی، آن هم از یک آب و خاک ، نشانه قدرت الهی است.
✅ #خداوند برای خود در محصولات حقی قرار داده است. آری نور و هوا، آب و خاک ، توان و نیرو و فکر و استعداد ،همه و همه از آن خداوند است و او بر همه حق دارد.
✅ #اسلام، دین اعتدال است، هم تحریم نابجا را ممنوع می کند و هم مصرف بی رویه را
✅ هنگام برداشت #محصول، به یاد محرومان باشیم.
✅ میوه نارس نخورید و میوه رسیده و تازه را مصرف کنید.
✅ #خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
06.Anaam.141.mp3
4.88M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_انعام
#آیه_141
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈