eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
660 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
005095.mp3
1.1M
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿٩٥﴾ ای اهل ایمان! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید. و هر کس از شما عمداً آن را بکشد، کفّاره ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ که [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان گواهی دهند، و به عنوان قربانی به [حریم] کعبه رسد، یا به کفّاره [آن شکار کشته شده معادل قیمت قربانی] به مستمندان طعام دهد، یا برابر تعداد مستمندی که طعام می دهد روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خدا از [گناه] کشتن شکارهایی که پیش از این حکم انجام گرفته، درگذشت. و هر که [پس از کفّاره دادن] به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام می‌گیرد؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۹۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿٩٥﴾ ای اهل ایمان! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید. و هر کس از شما عمداً آن را بکشد، کفّاره ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ که [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان گواهی دهند، و به عنوان قربانی به [حریم] کعبه رسد، یا به کفّاره [آن شکار کشته شده معادل قیمت قربانی] به مستمندان طعام دهد، یا برابر تعداد مستمندی که طعام می دهد روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خدا از [گناه] کشتن شکارهایی که پیش از این حکم انجام گرفته، درگذشت. و هر که [پس از کفّاره دادن] به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام می‌گیرد؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۹۵) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا = ای کسانی که ایمان اورده اید لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ = نکشید شکار را وَأَنْتُمْ حُرُمٌ = و شما هستید مُحْرم ( در احرام ) وَمَنْ قَتَلَهُ = و كسى كه كشت آن را مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا = از شما از روی عمد فَجَزَاءٌ مِثْلُ = پس جزایی مانند مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ = آنچه کشت از چهارپا يَحْكُمُ بِهِ = داوری میکند به آن ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ = دو عادل از خودتان هَدْيًا = قربانی بَالِغَ الْكَعْبَةِ = رساننده به کعبه أَوْ كَفَّارَةٌ = یا کفاره ای طَعَامُ مَسَاكِينَ = طعام دادن بیچارگان أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا = یا برابر آن روزه داری لِيَذُوقَ = تا بچشد وَبَالَ أَمْرِهِ = کیفر کارش عَفَا اللهُ عَمَّا سَلَفَ =عفو کرد خدا از آنچه گذشت وَمَنْ عَادَ = و‌ کسی که برگشت فَيَنْتَقِمُ اللهُ مِنْهُ = پس انتقام میگیرد خدا از او وَاللهُ عَزِيزٌ = و خدا توانای شکست ناپذیر ذُو انْتِقَامٍ = صاحب انتقام 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٥) -در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و بطور عموم فرمان تحريم صيد را در حال احرام صادر كرده، مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! در حال احرام شكار نكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ) . سپس به كفاره صيد در حال احرام اشاره كرده، مى‌گويد: «كسى كه عمدا صيدى را به قتل برساند، بايد كفاره‌اى همانند آن از چهارپايان بدهد» يعنى، آن را قربانى كرده و گوشت آن را به مستمندان بدهد (وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ) . در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازۀ حيوان است به اين معنى كه مثلا اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفارۀ آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريبا به اندازۀ آن است قربانى نمايد. و از آنجا كه ممكن است مسألۀ همانندى براى بعضى مورد شك و ترديد واقع شود، قرآن در اين زمينه دستور داده است كه «بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطلع و عادل انجام پذيرد» (يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ) . و در بارۀ اين كه اين كفاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مى‌دهد كه به صورت «قربانى و «هدى» اهداء به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد» (هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ) . سپس اضافه مى‌كند كه، لازم نيست حتما كفاره به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يك مى‌توانند جانشين آن شوند، نخست اين كه «معادل پول آن را در راه اطعام مساكين مصرف كند» (أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ) . «و يا معادل آن روزه بگيرد» (أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً) . «اين كفارات به خاطر آن است كه كيفر كار خلاف خود را ببيند» (لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ) . اما از آنجايى كه هيچ حكمى معمولا شامل گذشته نمى‌شود، تصريح مى‌كند كه «خدا از تخلفاتى كه در اين زمينه در گذشته انجام داده‌ايد، عفو فرموده است» (عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ) . «و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرر و حكم كفاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت و خداوند تواناست، و به موقع انتقام مى‌گيرد» (وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 558 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸‌ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَآءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ 🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردید! در حالی كه در احرام [حجّ یا عمره‌] هستید، شكار را نكُشید. و هر كسی از شما عمداً آن را بكُشد، كفّاره‌ ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی‌] بر عهده اوست؛ كه [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان حکم کننند، و به عنوان قربانی به [حریم‌] كعبه رسد، یا به كفّاره به نیازمندان طعام دهد، یا برابر تعداد نیازمندی كه طعام می‌ دهد روزه بگیرد، تا كیفر كار خود را بچشد. خدا از [گناه‌] كشتن شكارهایی كه قبل از این حكم انجام گرفته درگذشت. و هر كه به شكار كردن بازگردد، خدا از او انتقام می ‌گیرد؛ و خدا توانای شكست ‌ناپذیر و صاحب انتقام است. 🌷 : نکشید 🌷 : شکار 🌷 : کسانی که در حال احرام حج یا عمره هستند 🌷 : چهارپایان« منظور گاو ، گوسفند و شتر است » 🌷 : دو عادل 🌷 : قربانی مکه 🌷 : نیازمندان 🌷 : برابری 🌷 : روزه 🌷 : تا بچشد 🌷 : کیفر و عذاب، عقوبت 🌷 : در گذشت 🌷 : گذشت 🌷 : بازگشت 🌷 : توانای شکست ناپذیر 🌷 : صاحب انتقام 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است. در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و به طور عموم دستور حرام بودن شکار را در حال حج یا عمره صادر كرده و مى‌ فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ: ای کسانی که ایمان آوردید! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید» سپس به صيد در حال احرام اشاره كرده، مى‌ فرماید: «وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ: و هر کسی از شما عمدا آن را بکشد، کفاره ای همانند آن از جنس چهارپایان اهلی بر عهده اوست» یعنی کسی که به طور عمد صیدی را به قتل برساند، باید کفاره ای همانند آن از چهار پایان بدهد یعنی گاو یا شتر یا گوسفندی را قربانی کرده و گوشت آن را به نیازمندان بدهد. 🌸 در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازه است به اين معنى كه مثلاً اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفّاره آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريباً به اندازه آن است قربانى کند. و از آنجا كه ممكن است موضوع همانندى براى بعضى مورد شك و ترديد واقع شود، در اين زمينه دستور داده است كه بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطّلع و عادل انجام پذيرد «يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ: دو عادل از خودتان از میان خودتان حکم کنند» و درباره اين كه اين كفّاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مى ‌دهد كه به صورت قربانى و اهدا به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد «هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ: و به عنوان قربانی به حریم کعبه برسد» 🌸 سپس اضافه مى ‌كند كه، لازم نيست حتماً به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يک مى‌توانند جانشين آن شوند، نخست اين كه معادل پول آن را در راه مصرف كند «أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ: یا به کفاره به نیازمندان طعام دهد» «أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً: یا برابر تعداد نیازمندی که طعام می دهد روزه بگیرد» این به خاطر آن است «لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ: تا کیفر کار خود را بچشد» امّا از آنجايى كه هيچ حكمى معمولاً شامل گذشته نمى ‌شود، تصريح مى‌كند كه «عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ: از گناه کشتن شکارهایی که قبل از این حکم انجام گرفته درگذشت» و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرّر و حكم كفّاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت «وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ: و هر که به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام می گیرد و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است» 🔹 پیام های آیه ۹۵ سوره مائده 🔹 ✅ در حال احرام، حتی برای حیوانات نیز باید حفظ شود. ✅ باید عادلانه باشد. ✅ به عدالت در همه جا توجه دارد. ✅ به هر مناسبتی به مسئله گرسنگان و فقر زدایی توجه دارد. ✅ اصرار بر گناه و تکرار آن، بسیار خطرناک و عقوبت سختی در پی دارد.
صدا ۰۰۲-۱۴-۲-۲.m4a
22.48M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 96 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005096.mp3
387.2K
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٩٦﴾ برای بهره مند شدن شما و کاروانیان، شکار کردن از دریا و خوراکی آن [در حال احرام] بر شما حلال شد. و شکار صحرا و بیابان تا زمانی که مُحرم هستید، بر شما حرام است. و از خدایی که به سوی او گردآوری می شوید، پروا کنید. (۹۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٩٦﴾ برای بهره مند شدن شما و کاروانیان، شکار کردن از دریا و خوراکی آن [در حال احرام] بر شما حلال شد. و شکار صحرا و بیابان تا زمانی که مُحرم هستید، بر شما حرام است. و از خدایی که به سوی او گردآوری می شوید، پروا کنید. (۹۶) أُحِلَّ لَكُمْ =حلال گردید برای شما صَيْدُ الْبَحْرِ = شکار کردن دریا وَطَعَامُهُ = و خوردن آن مَتَاعًا لَكُمْ = بهره ای برای شماست وَلِلسَّيَّارَةِ = و برای کاروان وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ = و حرام شد بر شما صَيْدُ الْبَرِّ = شکارکردن خشکی مَا دُمْتُمْ حُرُمًا = مادامی که مُحْرِم هستید وَاتَّقُوا اللهَ = و تقوا پیشه کنید خدا را الَّذِي إِلَيْهِ = آن کسی که بسوی او تُحْشَرُونَ = محشور می شوید 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٦) -در اين آيه پيرامون صيدهاى دريا سخن به ميان آورده، مى‌گويد: «صيد دريا و طعام آن براى شما (در حال احرام) حلال است» (أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ) . منظور از «طعام» همان خوراكى است كه از ماهيان صيد شده ترتيب داده مى‌شود، زيرا آيه مى‌خواهد دو چيز را مجاز كند نخست صيد كردن و ديگر خوردن غذاى صيد شده. سپس به فلسفۀ اين حكم اشاره كرده مى‌گويد: «اين به خاطر اين است كه شما و مسافران بتوانيد بهره ببريد» (مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيّارَةِ) . يعنى به خاطر اين كه در حال احرام براى تغذيه به زحمت نيفتيد و بتوانيد از يك نوع صيد بهره‌مند شويد، اين اجازه در مورد صيد دريا به شما داده شده است. بار ديگر به عنوان تأكيد به حكم سابق بازگشته، مى‌گويد: «مادام كه در حال احرام هستيد صيدهاى صحرايى بر شما حرام است» (وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً) . و در پايان آيه براى تأكيد تمام احكامى كه ذكر شد مى‌فرمايد: «از خداوندى كه در قيامت در پيشگاه او محشور خواهيد شد بپرهيزيد» و با فرمان او مخالفت ننماييد (وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 559 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ 🍀 ترجمه: صید دریا و خوراكی آن برای شما حلال شده که بهره ای برای شما و کاروانیان است و شكار صحرایی تا زمانی كه مُحرم هستید بر شما حرام است. و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی كه به سوی او محشور می ‌شوید. 🌷 : دریا 🌷 : خوراکی آن 🌷 : بهره 🌷 : گروه مسافر، کاروان 🌷 : خشکی 🌷 : محشور می شوید 🌸 این آیه در ادامه آیات قبلی در مورد احکام و در زمان احرام حج یا عمره است در اين آيه پيرامون صيدهاى دريا سخن به ميان آورده، مى‌ فرماید: «أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ: صید دریا و خوراکی آن برای شما حلال شده» منظور از « » همان خوراكى است كه از ماهيان صيد شده ترتيب داده مى ‌شود، زيرا آيه مى‌خواهد دو چيز را مجاز كند نخست صيد كردن و ديگر خوردن غذاى صيد شده. سپس به فلسفه اين حكم اشاره كرده که به خاطر اين است كه شما و مسافران بتوانيد بهره ببريد «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيّارَةِ: بهره ای برای شما و کاروانیان است» 🌸 يعنى به خاطر اين كه در حال احرام براى به زحمت نيفتيد و بتوانيد از يک نوع صيد بهره ‌مند شويد، اين اجازه در مورد به شما داده شده است. بار ديگر به عنوان تأكيد به حكم سابق بازگشته، مى ‌فرمايد: «وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً: و‌ شکار صحرایی تا زمانی که در حال احرام هستید بر شما حرام است» و در پايان آيه براى تأكيد تمام احكامى كه ذكر شد مى ‌فرمايد: «وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی که به سوی او محشور می شوید» 🔹 پیام های آیه ۹۶ سوره مائده 🔹 ✅ برای افرادی که در حال احرام حج یا عمره هستند، همه راه ها بسته نیست در کنار ممنوعیت شکار صحرایی، شکار دریایی را حلال کرده است. ✅ حیوانات صحرایی در حال احرام، بی تقوایی است. ✅ به قیامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
سوره مبارکه مائده-۱.m4a
12.09M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 97 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006097.mp3
273.5K
جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٩٧﴾ خدا، [زیارتِ] کعبه، آن خانه با حرمت، و ماه های حرام، و قربانی های بی نشان، و قربانی های نشان دار را وسیله قوام و برپایی [زندگی، معیشت و سامان دنیا و آخرت] مردم قرار داد. این [شرایع و احکام] برای آن است که بدانید: یقیناً خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است می داند؛ و قطعاً خدا به همه چیز داناست. (۹۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٩٧﴾ خدا، [زیارتِ] کعبه، آن خانه با حرمت، و ماه های حرام، و قربانی های بی نشان، و قربانی های نشان دار را وسیله قوام و برپایی [زندگی، معیشت و سامان دنیا و آخرت] مردم قرار داد. این [شرایع و احکام] برای آن است که بدانید: یقیناً خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است می داند؛ و قطعاً خدا به همه چیز داناست. (۹۷) جَعَلَ اللهُ الْكَعْبَةَ = قرار داد خدا کعبه الْبَيْتَ الْحَرَامَ = خانه با حرمت قِيَامًا لِلنَّاسِ = بر پاداشتن برای مردم وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ = و ماه حرام وَالْهَدْيَ = و قربانی بی نشان وَالْقَلَائِدَ = و قربانی نشانه دار ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوا = آن برای اینست تا بدانید أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ = همانا خدا می داند مَا فِي السَّمَاوَاتِ = آنچه در آسمان ها وَمَا فِي الْأَرْضِ = و آنچه در زمین است وَأَنَّ اللهَ = و همانا خدا بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ = به همه چیز داناست 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٧) -در تعقيب آيات گذشته كه در زمينۀ تحريم صيد در حال احرام، بحث مى‌كرد، در اين آيه به اهميت «مكّه» و اثر آن در سازمان زندگى اجتماعى مسلمانها اشاره كرده، نخست مى‌فرمايد: «خداوند كعبه، بيت الحرام را وسيله‌اى براى اقامۀ امر مردم قرار داده است» (جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنّاسِ) . و از آنجا كه اين مراسم بايد در محيطى امن و امان از جنگ و كشمكش و نزاع صورت گيرد اشاره به اثر ماههاى حرام (ماههايى كه جنگ مطلقا در آن ممنوع است) در اين موضوع كرده، مى‌فرمايد: «و همچنين ماه حرام» (وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ) . و نيز نظر به اين كه وجود «قربانيهاى بى‌نشان-هدى-و قربانيهاى نشاندار -قلائد» كه تغذيه مردم را در ايامى كه اشتغال به مراسم حج و عمره دارند تأمين كرده و فكر آنها را از اين جهت آسوده مى‌كند، تأثيرى در تكميل اين برنامه دارد به آنها نيز اشاره كرده مى‌گويد: (وَ الْهَدْيَ وَ الْقَلائِدَ) . در پايان آيه چنين مى‌گويد: «خداوند اين برنامه‌هاى منظم را به خاطر اين قرار داد تا بدانيد علم او به اندازه‌اى وسيع است كه آنچه در آسمانها و زمين است مى‌داند و از همه چيز-مخصوصا نيازمنديهاى روحى و جسمى بندگانش-باخبر است» (ذلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 560 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَآئِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (۹۷) اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۹۸) مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ (۹۹) 🍀 ترجمه: خدا، كعبه، آن خانه با حرمت و ماه ‌های حرام‌ و قربانی ‌های بی‌ نشان و قربانی ‌های نشان‌‌ دار را وسیله برپایی برای مردم قرار داد. برای آن است كه بدانید قطعاً خدا آنچه را در آسمان ‌ها و آنچه در زمین است می ‌داند؛ و قطعاً خدا به همه چیز داناست (۹۷) بدانید قطعاً خدا سخت‌ كیفر و قطعا بسیار آمرزنده و مهربان است (۹۸) بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست و خدا آنچه را آشكار می ‌كنید و آنچه را پنهان می ‌دارید می ‌داند (۹۹) 🌷 : خانه با حرمت 🌷 : وسیله برپایی 🌷 : ماه 🌷 : قربانی های بی نشان 🌷 : قربانی های نشان دار 🌷 : برای اینکه بدانید 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : سخت کیفر 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🌷 : رساندن پیام 🌷 : آشکار می کنید 🌷 : پنهان می دارید 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. به دنبال آيات گذشته كه در زمينه تحريم در حال احرام، بحث مى ‌كرد، در اين آيه به اهميّت «مكّه» و اثر آن در سازمان زندگى اجتماعى مسلمان ها اشاره كرده نخست مى ‌فرمايد: «جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنّاسِ: ، کعبه ، آن خانه با حرمت را وسیله برپایی برای مردم قرار داد»‌ و از آنجا كه اين مراسم بايد در محيطى امن و امان از جنگ و نزاع صورت گيرد اشاره به اثر ماه هاى حرام (ماه هايى كه جنگ مطلقاً در آن ممنوع است) در اين موضوع كرده، مى ‌فرمايد: «وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ: و همچنین ماه های » ماه های حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم 🌸 و نيز نظر به اين كه وجود قربانی هاى بى ‌نشان و قربانی هاى نشان دار كه تغذيه را در روزهایی كه اشتغال به مراسم حجّ و عمره دارند تأمين كرده و فكر آنها را از اين جهت آسوده مى ‌كند، تأثيرى در تكميل اين برنامه دارد به آنها نيز اشاره كرده مى ‌فرمايد: «وَ الْهَدْيَ وَ الْقَلائِدَ: و قربانی های بی نشان و قربانی های نشان دار» سپس می فرماید:‌ «ذلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ: برای آن است که بدانید قطعا خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه در زمین است می داند؛ و قطعا خدا به همه چیز داناست» از همه چیز به ویژه نیازمندی های روحی و جسمی بندگانش باخبر است. 🌸 سپس براى تأكيد دستورات گذشته و تشويق مردم به انجام آنها و هشدار به مخالفان و معصيت ‌كاران مى‌ ‌‌فرمايد: «اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: بدانید قطعا سخت کیفر و قطعا بسیار آمرزنده و مهربان است» و باز براى تأكيد بيشتر مى‌ فرماید: «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ: بر عهده پیامبر جز رساندن پیام خدا نیست» مسئول اعمال شما خودتان هستید و صلی الله علیه و آله و سلم مسئولیتی جز ابلاغ رسالت و ‌رساندن دستورات خدا ندارد «وَ اللّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ: و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید می داند» 🔹 پیام های آیات ۹۷تا۹۹ سوره مائده ✅ ، مایه ی ثبات و قوام است. ✅ حجی که سبب برپایی جامعه نباشد حج واقعی نیست. ✅ اگر جامعه ثبات داشته باشد ، زمینه ی خداشناسی در آن رشد می کند. ✅ و‌ باید در کنار هم باشد. ✅ وظیفه ی تنها ابلاغ دین است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
سوره مبارکه مائده-۲-۱.m4a
18.01M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈