أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ ﴿١٤٢﴾
آیا پنداشته اید [با ایمانِ بدون عمل] وارد بهشت می شوید، در حالی که هنوز خدا کسانی از شما را که در راه خدا جهاد کرده اند وشکیبایان را [از دیگران] مشخص و معلوم نکرده است؟! (۱۴۲)
أَمْ حَسِبْتُمْ = آیا گمان کردید ، خیال کردید
أَنْ تَدْخُلُوا = که داخل می شوید
الْجَنَّةَ = بهشت را
وَلَمَّا يَعْلَمِ اللهُ = و معلوم نکرده خدا
الَّذِينَ = کسانی که
جَاهَدُوا مِنْكُمْ = جهاد کردند از شما
وَيَعْلَمَ = و معلومنکرده ، نمیداند ( با لَمّا ترجمه می شود )
الصَّابِرِينَ = صبر کنندگان را
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٢) -در اين آيه قرآن با استفاده از حادثۀ احد براى تصحيح يك اشتباه فكرى مسلمانان اقدام مىكند و مىگويد: «آيا شما چنين پنداشتيد كه بدون جهاد و استقامت در راه خدا مىتوانيد در بهشت برين جاى گيريد (شما گمان كرديد داخل شدن در آن سعادت معنوى تنها با انتخاب نام مسلمان و يا عقيدۀ بدون عمل ممكن است؟) در حالى كه هنوز خداوند مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است» (أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصّابِرِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 333
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_420
🌹#آیه_142 #سوره_آل_عمران
🌸 أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الْصَّابِرِينَ
🍀 ترجمه: آیا گمان دارید كه وارد بهشت می شوید، در حالى كه هنوز خداوند کسانی از شما را که جهاد کردند و صابران را معلوم نساخته است؟
🌷 #أم: آیا
🌷 #حسبتم: گمان برده اید
🌷 #تدخلوا: وارد می شوید
🌷 #الجنة: بهشت
🌷 #يعلم: دو معنا دارد يکی می داند و دیگری معلوم کند که در اینجا معنای دومی مورد نظر است.
🔴 #شأن_نزول: این آیه، همانند آیات 139تا141 سوره آل عمران بعد از جنگ احد نازل شده است. این آیه خطاب به آنهایی است که هیچ تلاشی نکردند و توقع رفتن به بهشت دارند نازل شده است.
🌸 أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم و يعلم الصابرين: آيا گمان برده اید که وارد بهشت می شوید، در حالی که هنوز #خداوند کسانی از شما را که جهاد کردند و صابران را معلوم نساخته است؟ #بهشت حاصل تلاش و صبر و مقاومت در سختی ها است. آدمی برای رسیدن به هدف خود ابتدا باید در مسیر درست تلاش کند و سپس بطور مداوم به تلاش خود ادامه دهد و سپس در مقابل سختی های مسیر صبر و مقاومت کند. بر اساس این آیه راه بهشت از طریق #صبر و #جهاد است. در آیه دیگر قرآن مى فرماید: «سلام علیكم بما صبرتم» سلام بر شما اهل بهشت، به خاطر صبر و مقاومتى كه داشتید. منظور از صبر، صبر در مقابل سختی ها و مشکلات ، صبر در برابر گناهان ، صبر در برابر مصیبت و صبر در برابر عبادت منظور از جهاد چه جهاد اصغر باشد که نبرد در مقابل دشمن است و چه جهاد اکبر یعنی مبارزه با هواهای نفسانی است.
🔹 پيام های آیه142سوره آل عمران
✅ از خواسته ها و هدف های #باطل دست برداریم.
✅ #ایمان_قلبى كافى نیست، تلاش و عمل نیز لازم است. بهشت را به بها دهند نه بهانه.
✅ #راه_بهشت، صبر و جهاد است. صبر در برابر مصیبت، معصیت و انجام عبادت و حضور در جبهه ى جهاد اكبر و جهاد اصغر.
✅ #صبر و #مقاومت، همراه با جهاد لازم است. زیرا شروع جنگ و ادامه ى آن و عوارض و آثار بعد از جنگ، همه و همه نیازمند صبر و بردبارى است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
03.Ale.imran.142.mp3
2.1M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_ال_عمران
#آیه142
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 143
#نغمه_حجاز
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003143.mp3
338.7K
وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿١٤٣﴾
و یقیناً شما [پس از آگاهی از درجات شُهدایِ بدر] مرگِ [در میدان جنگ] را پیش از رویارویی با آن سخت آرزو می کردید، و هنگامی که با آن روبرو شدید [به هراس افتادید و بدون هیچ اقدامی] به تماشای آن پرداختید!! (۱۴۳)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿١٤٣﴾
و یقیناً شما [پس از آگاهی از درجات شُهدایِ بدر] مرگِ [در میدان جنگ] را پیش از رویارویی با آن سخت آرزو می کردید، و هنگامی که با آن روبرو شدید [به هراس افتادید و بدون هیچ اقدامی] به تماشای آن پرداختید!! (۱۴۳)
وَلَقَدْ كُنْتُمْ = و هر آینه به تحقیق بودید
تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ = آرزو می کنید مرگ را
مِنْ قَبْلِ = از قبل
أَنْ تَلْقَوْهُ =اینکه برخورد می کنید
فَقَدْ = پس به تحقیق
رَأَيْتُمُوهُ = دیدید آن را
وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ = درحالی که شما نظاره می کردید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٣) -بعد از جنگ بدر و شهادت پرافتخار جمعى از مسلمانان عدهاى در جلسات مىنشستند و پيوسته آرزوى شهادت مىكردند كه اى كاش اين افتخار در ميدان بدر نصيب ما نيز شده بود، مطابق معمول در ميان آنها جمعى صادق بودند و عدهاى متظاهر و دروغگو، اما چيزى طول نكشيد كه جنگ وحشتناك احد پيش آمد، مجاهدان راستين با شهامت جنگيدند و شربت شهادت نوشيدند و به آرزوى خود رسيدند اما جمعى از دروغگويان هنگامى كه آثار شكست را در ارتش اسلام مشاهده كردند از ترس كشته شدن فرار كردند، اين آيه آنها را سرزنش مىكند، مىگويد: «و شما تمنّاى مرگ (و شهادت در راه خدا) را پيش از آن كه با آن رو برو شويد مىكرديد، سپس آن را با چشم خود ديديد در حالى كه به آن نگاه مىكرديد» و حاضر نبوديد به آن تن در دهيد، چقدر ميان گفتار و كردار شما فاصله است! (وَ لَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 334
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_421
🌹 #آيه_143 #سوره_آل_عمران
🌸 وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُون
َ
🍀 ترجمه: و قطعا شما همان هستید كه مرگ را (پس از جنگ بدر) قبل از آنكه با آن روبرو شويد آرزو می کردید، پس آن را (در جنگ اُحد) دیدید، ولى (به آن) نگاه مى كردید.
🌷 #تمنون: آرزو می کردید
🌷 #الموت: مرگ
🌷 #تلقوه: ملاقات کنید، روبرو شوید
🌷 #رأيتموه: ديديد
🌷 #تنظرون: نگاه می کردید
🔴 #شأن_نزول_آیه: پس از جنگ بدر كه مسلمانان پیروز شدند و عدّه اى نیز به شهادت رسیدند، بعضى از افراد مى گفتند: اى كاش ما نیز در جنگ بدر در راه خدا به شهادت مى رسیدیم. تعدادی از آنها واقعا آرزوی شهادت داشتند اما تعدادی از آنها فقط تظاهر می کردند و شعار می دادند. در سال بعد در #جنگ_اُحد تعدادی از مسلمانان به #شهادت رسیدند و به آرزوی خود رسیدند اما تعدادی که در ادعای خود دروغگو بودند همین که آثار شکست را در سپاه #اسلام دیدند از ترس کشته شدن پا به فرار گذاشتند. این آیه 143 سوره آل عمران بعد از جنگ احد نازل شد.
🌸 و لقد کنتم تمنون الموت من قبل أن تلقوه فقد رأيتموه و أنتم تنظرون: و قطعا شما #مرگ را قبل از آنکه با آن روبرو شوید آرزو می کردید، پس آن را دیدید ولی نگاه می کردید. میان سخن گفتن و عمل کردن فاصله بسیار زیاد است. گاهی #انسان سخنی می گوید، شعاری می دهد ولی وقتی پای عمل به میدان می آید فرار می کند.
🔹 پیام های آیه143سوره آل عمران 🔹
✅ فریب آرزوهاى خود را نخوریم و به هر #شعار و شعاردهنده اى اطمینان نکنیم.
✅ در میدان #عمل، راستگو از دروغگو مشخص می شود.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
AUD-20220122-WA0024.mp3
3.13M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_ال_عمران
#آیه143و144
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 144
#نغمه_بیات
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003144.mp3
613.3K
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾
و محمّد جز فرستاده ای از سوی خدا که پیش از او هم فرستادگانی [آمده و] گذشته اند، نیست. پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، [ایمان و عمل صالح را ترک می کنید و] به روش گذشتگان و نیاکان خود برمی گردید؟! و هر کس به روش گذشتگان خود برگردد، هیچ زیانی به خدا نمی رساند؛ و یقیناً خدا سپاس گزاران را پاداش میدهد. (۱۴۴)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾
و محمّد جز فرستاده ای از سوی خدا که پیش از او هم فرستادگانی [آمده و] گذشته اند، نیست. پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، [ایمان و عمل صالح را ترک می کنید و] به روش گذشتگان و نیاکان خود برمی گردید؟! و هر کس به روش گذشتگان خود برگردد، هیچ زیانی به خدا نمی رساند؛ و یقیناً خدا سپاس گزاران را پاداش میدهد. (۱۴۴)
وَمَا مُحَمَّدٌ = و نیست محمد
إِلَّا رَسُولٌ = مگر فرستاده ای
قَدْ خَلَتْ = به تحقیق گذشت
مِنْ قَبْلِهِ = از قبل او
الرُّسُلُ = پیامبران
أَفَإِنْ مَاتَ = آیا پس اگر بمیرد
أَوْ قُتِلَ = یا کشته شود
انْقَلَبْتُمْ = برگشتید
عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ = بر پاشنه های پاهایتان ( جمع عَقِب )
وَمَنْ يَنْقَلِبْ = و کسی که برگردد
عَلَىٰ عَقِبَيْهِ = بر پاشنه اش
فَلَنْ يَضُرَّ اللهَ = پس هرگز زیان نرساند خدا را
شَيْئًا = چیزی
وَسَيَجْزِي اللهُ = و بزودی پاداش می دهد خدا
الشَّاكِرِينَ = شکر کنندگان را
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٤)
شأن نزول:
اين آيه نيز ناظر به يكى ديگر از حوادث جنگ احد است و آن اين كه: در همان حال كه آتش جنگ ميان مسلمانان و بتپرستان به شدت شعلهور بود ناگهان صدايى بلند شد و كسى گفت: محمّد را كشتم. . . محمّد را كشتم. . . ! جمعى كه اكثريت را تشكيل مىدادند به دست و پا افتاده و از ميدان جنگ به سرعت خارج مىشدند، اما در مقابل آنها اقليتى فداكار و پايدار همچون على عليه السّلام و أبو دجانة و طلحة و بعضى ديگر بودند كه بقيه را به استقامت دعوت مىكردند. آيه در اين مورد نازل گرديد و دستۀ اول را سخت نكوهش كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 334
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
فرد پرستى ممنوع-مسألۀ فرد پرستى يكى از بزرگترين خطراتى است كه مبارزات هدفى را تهديد مىكند، وابستگى به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش براى پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگى يكى از نشانههاى بارز عدم رشد اجتماعى است. قرآن در آيۀ مورد بحث با صراحت مىگويد: «محمّد تنها فرستادۀ خداست، پيش از او هم فرستادگانى بودند كه از دنيا رفتند آيا اگر او بميرد يا كشته شود بايد شما سير قهقرايى كنيد؟ و به آيين بت پرستى باز گرديد» ؟ (وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ) . سپس مىفرمايد: «آنها كه عقبگرد كنند و به دوران كفر و بت پرستى باز گردند تنها به خود زيان مىرسانند نه به خدا» (وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللّهَ شَيْئاً) . زيرا با اين عمل نه تنها چرخهاى سعادت خود را متوقف مىسازند بلكه آنچه را به دست آوردهاند نيز به سرعت از دست خواهند داد. در پايان آيه به اقليتى كه در جنگ احد على رغم همۀ مشكلات و انتشار خبر شهادت پيغمبر، دست از جهاد برنداشتند اشاره كرده و كوششهاى آنها را مىستايد و آنها را به عنوان شاكران و كسانى كه از نعمتها در راه خدا استفاده كردند معرفى مىكند مىگويد: «خداوند اين شاكران را پاداش نيك مىدهد» (وَ سَيَجْزِي اللّهُ الشّاكِرِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 335
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈